Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2466273_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
21. oktober 2021
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-479/21
PPU
Titel og kort sagsresumé
Govenor of Cloverhill Prisons m.fl.
Emne:
Brexit-aftalen, den europæiske arrestordre og det irske
retsforbehold.
Spørgsmål:
a) Kan udtrædelsesaftalens bestemmelser, hvorefter ordningen
med den europæiske arrestordre fortsat finder anvendelse for Det
Forenede Kongerige i den overgangsperiode, der er fastsat i
samme aftale, anses for at være bindende for Irland under
hensyntagen til aftalens indhold, der i det væsentlige er omfattet
af området med frihed, sikkerhed og retfærdighed; og
b) Kan handels- og samarbejdsaftalens bestemmelser, hvorefter
ordningen med den europæiske arrestordre fortsat finder
anvendelse for Det Forenede Kongerige efter den relevante
overgangsperiode, anses for at være bindende for Irland under
hensyntagen til aftalens indhold, der i det væsentlige er omfattet
af området med frihed, sikkerhed og retfærdighed?
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Proces-
skridt
GA
Dato
09.11.21
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 38: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 21/10-21
2466273_0002.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
C-109/20
Titel og kort sagsresumé
PL Holdings
»Indebærer artikel 267 TEUF og 344 TEUF som fortolket i
Achmeadommen, at en voldgiftsaftale er ugyldig, hvis den er
indgået mellem en medlemsstat og en investor
når der i en
investeringsaftale findes en voldgiftsbestemmelse, der er ugyldig
på grund af, at aftalen blev indgået mellem to medlemsstater
som følge af, at medlemsstaten af egen fri vilje undlod at
nedlægge indsigelse mod voldgiftsrettens kompetence efter, at
investoren indledte voldgiftssagen?«
Openbaar Ministerie (Droit d’être entendu par l’autorité
judiciaire d’exécution)
I. Moet artikel 27, derde lid, aanhef en onder g, en vierde lid,
Kaderbesluit 2002/584/JBZ, gelezen in het licht van het recht op
effectieve rechterlijke bescherming, zo worden uitgelegd dat:
- een overgeleverde persoon zijn recht om te worden gehoord
met betrekking tot een verzoek om toestemming voor uitbreiding
van de feiten moet kunnen uitoefenen in de uitvaardigende
lidstaat wanneer een rechterlijke autoriteit van die lidstaat hem
hoort over eventuele afstand van de bescherming van het
specialiteitsbeginsel als bedoeld in artikel 27, derde lid, aanhef en
onder f, Kaderbesluit of
- die persoon zijn recht om te kunnen worden gehoord moet
kunnen uitoefenen in de lidstaat die hem eerder heeft
overgeleverd bij de uitvoerende rechterlijke autoriteit in de
procedure over het verlenen van toestemming voor uitbreiding
van de feiten?
II. Indien een overgeleverde persoon zijn recht om te worden
gehoord met betrekking tot de beslissing op een verzoek om
toestemming voor uitbreiding van de feiten, als bedoeld in artikel
27, vierde lid, Kaderbesluit 2002/584/JBZ, moet kunnen
uitoefenen in de lidstaat die hem eerder heeft overgeleverd, op
welke wijze moet die lidstaat hem daartoe dan in staat stellen?
Unitatea Administrativ Teritorială D.
1. Skal bestemmelserne i artikel 2, nr. 1), i direktiv 2003/88/EF
om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden
fortolkes således, at det tidsrum, hvori arbejdstageren følger
obligatoriske erhvervsuddannelseskurser efter sin normale
arbejdstid, i uddannelsesorganisationens lokaler, uden for sin
arbejdsplads og uden at udføre sine arbejdsopgaver, udgør
»arbejdstid«?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, skal
bestemmelserne i artikel 31, stk. 2, i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder og bestemmelserne i artikel
2, nr. 2), artikel 3, artikel 5 og artikel 6 i direktiv 2003/88/EF da
fortolkes således, at de er til hinder for en national lovgivning,
som fastsætter krav om, at arbejdstageren følger
erhvervsuddannelseskurser, uden at arbejdsgiveren har pligt til at
overholde arbejdstagerens hvileperiode med hensyn til det
tidsrum, hvori uddannelsen gennemføres?
Eco Fox, Alpha Trading, Novaol
Udgør en sekundær retsakt, såsom det med ministerielt dekret nr.
37/2015 vedtagne reglement, som er anfægtet i den foreliggende
sag, og som
ved direkte anvendelse af domme fra Consiglio di
Stato om delvis annllation af tidligere reglementer, som allerede
var anmeldt til Kommissionen
»med tilbagevirkende kraft« har
reguleret anvendelsen af en lavere punktafgift på biodiesel, idet
det med tilbagevirkende kraft har ændret kriterierne for opdeling
af lettelsen blandt de ansøgende virksomheder, uden at forlænge
afgiftslettelsens varighed, en statsstøtteforanstaltning, der
forudgående skal anmeldes til Europa-Kommissionen i henhold
til artikel 107 TEUF og 108 TEUF, Rådets forordning (EF) nr.
Interessent
Udenrigsministerietiet
Sags-
type
O-sag
Proces
-skridt
Dom
Dato
26.10.21
C-428/21
PPU og C-
429/21
PPU
Justitsministeriet
O-sag
Dom
26.10.21
C-909/19
Justitsministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Beskæftigelsesministeriet
Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
C-915/19 -
C-917/19
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Energistyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 38: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 21/10-21
2466273_0003.png
659/1999 af 22. marts 1999, med ændringer, Kommissionens
forordning (EF) nr. 794/2004 af 21. april 2004 og andre eventuelt
relevante [EU-retlige] bestemmelser?
C-123/20
Ferrari
1. Kan der som følge af en offentliggørelse af et helhedsbillede af
et produkt i henhold til artikel 11, stk. 1, og stk. 2, første punktum,
i forordning (EF) nr. 6/2002 opstå ikke-registrerede
EFdesignrettigheder til enkelte dele af produktet?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Hvilket
retligt kriterium skal der anvendes inden for rammerne af
vurderingen af den individuelle karakter i henhold til artikel 4, stk.
2, litra b), og artikel 6, stk. 1, i forordning (EF) nr. 6/2002 ved
fastlæggelsen af helhedsindtrykket for så vidt angår en
komponent, der
som eksempelvis en del af et køretøjskarosseri
inkorporeres i et sammensat produkt? Kan der navnlig lægges
vægt på, om komponentens udseende, således som det opfattes af
en informeret bruger, ikke udviskes fuldstændig i det sammensatte
produkts udseende, men har en vis formmæssig selvstændighed
og enhed, som gør det muligt at identificere et æstetisk
helhedsindtryk, der er uafhængigt af den overordnede
udformning?
KAHL m.fl.
Sag C-197/20 vedrører:
1. Kan de forklarende bemærkninger til underposition 1521 90 99
i den kombinerede nomenklatur finde anvendelse, for så vidt som
ordet »smeltet« forekommer deri?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal
begrebet »rå« som omhandlet i underposition 1521 90 91 i den
kombinerede nomenklatur fortolkes således, at bivoks, som er
blevet smeltet i eksportlandet, og hvorfra der i forbindelse med
smeltningen mekanisk udskilles fremmedlegemer, idet der stadig
resterer fremmedlegemer i bivoksen, skal tariferes i denne
underposition?
Sag C-216/20 vedrører:
De faktiske omstændigheder og begrundelsen for forelæggelsen
svarer i det væsentlige til sag C-197/20, og de præjudicielle
spørgsmål er identiske.
Volvo et DAF Trucks
1) Skal artikel 101 TEUF og effektivitetsprincippet fortolkes
således, at de er til hinder for en fortolkning af en national
bestemmelse, hvorefter søgsmålsfristen på 5 år, der er fastsat i
direktivets artikel 10, samt artikel 17 om retslig vurdering af tabet,
ikke finder anvendelse med tilbagevirkende kraft, idet den
fastsætter skæringstidspunktet for den tilbagevirkende kraft på
tidspunktet for sanktionen og ikke på tidspunktet for anlæggelsen
af søgsmålet[?]
2) Skal artikel 22, stk. 2, i direktiv 2014/104/EU og udtrykket
»tilbagevirkende kraft« fortolkes således, at direktivets artikel 10
finder anvendelse på et søgsmål som det i hovedsagen
omhandlede, der, selv om det er anlagt efter ikrafttrædelsen af
direktivet og gennemførelsesbestemmelserne, ikke desto mindre
vedrører tidligere faktiske omstændigheder eller sanktioner[?]
3) Når der anvendes en bestemmelse som den i artikel 76 i Ley de
Defensa de la Competencia (lov om beskyttelse af konkurrencen),
skal artikel 17 i direktiv 2014/104/EU om retslig vurdering af
tabet da fortolkes således, at der er tale om en processuel
bestemmelse, der finder anvendelse i hovedsagen, hvor søgsmålet
er anlagt efter ikrafttrædelsen af den nationale
gennemførelsesbestemmelse[?]
Magistrat der Stadt Wien
1) Hvordan skal begrebet »yngleområde« som omhandlet i
habitatdirektivets artikel 12, stk. [1], litra [d]), forstås, og hvordan
skal et »yngleområde« afgrænses geografisk fra andre steder?
2) Hvilke faktorer skal tages i betragtning ved fastlæggelsen af, om
og i givet fald for hvilket tidsrum forekomsten af et yngleområde
er tidsbegrænset?
3) Hvilke kriterier skal tages i betragtning ved fastlæggelsen af, om
Patent- og
Varemærkestyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
C-197/20
og C-
216/20
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Toldstyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
C-267/20
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
GA
28.10.21
C-357/20
Miljøministeriet
Energistyrelsen
O-sag
Dom
28.10.21
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 38: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 21/10-21
2466273_0004.png
der gennem en bestemt handling eller undladelse er sket en
beskadigelse eller ødelæggelse af et yngleområde?
4) Hvilke kriterier skal tages i betragtning ved fastlæggelsen af, om
et »rasteområde« som omhandlet i habitatdirektivets artikel 12,
stk. [1], litra [d]), er blevet beskadiget eller ødelagt?
T-661/19
Sasol Germany m.fl. mod Kommissionen
Påstande:
—Sagen
antages til realitetsbehandling og sagsøgerne
gives medhold.
—Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/1194 af 5.
juli 2019 om identifikation af 4-tert-butylphenol (PTBP) som et
særligt problematisk stof i henhold til artikel 57, litra f), i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(EUT2019, L 187, s. 41) annulleres.
—Europa-Kommissionen
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Solar Electric m.fl. mod Kommissionen
Påstande:
Kommissionens afgørelse SA.40349 (2020/MI3)
B2/AD/MKL/D*2020/101866 af 3. september 2020 om
afvisning af sagsøgernes klage af 20. juni 2020 vedrørende
Frankrigs statsstøtte til solcelleproducenter i medfør af
prisbekendtgørelserne af 10. juli 2006 og af 12. januar og 31.
august 2010 annulleres, eftersom:
Sagsøgerne i medfør af artikel 24, stk. 2, i forordning (EU)
2015/1589 har ret til at indgive en klage for at underrette
Kommissionen om ulovlig støtte;
Kommissionen er forpligtet til uden unødig forsinkelse at
indlede den indledende undersøgelsesfase for alle klager
vedrørende ulovlig støtte i medfør af artikel 12, stk. 1, i
forordning (EU) 2015/1589;
Kommissionen har pligt til at anvende EUF-traktatens
bestemmelser om statsstøtte og kan ikke udvise passivitet.
Energieversorgungscenter Dresden-Wilschdorf
1) Skal artikel 2, stk. 1, i direktiv 2003/87/EF fortolkes således, at
en ordning som den, der findes i § 2, stk. 4, 1. punktum, i [Gesetz
über den Handel mitBerechtigungen zur Emission von
Treibhausgasen (Treibhausgas- Emissionshandelsgesetz) af 21. juli
2011 (lov om handel med kvoter for drivhusgasemissioner)]
(TEHG 2011), og hvorefter et anlæg, der er godkendt i henhold
til forbundsstatsloven om beskyttelse mod forurenende
emissioner, også er omfattet af emissionshandelsordningen for så
vidt som denne godkendelse også omfatter sekundære
installationer, fra hvilke der ikke udgår drivhusgasemissioner, er
forenelig med denne bestemmelse?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Følger det
af de retningslinjer for beregningen af den korrigerede kvote
(»corrected eligibility ratio«) for varme importeret fra anlæg, som
ikke er omfattet af emissionshandelsordningen, der er indeholdt i
Europa- Kommissionens skabelon og gældende for
medlemsstaterne, at denne kvote også skal anvendes på den
samlede producerede varme i et anlæg, der er omfattet af
emissionshandelsordningen, når den importerede varme entydigt
kan henføres til en af flere identificerbare og særskilt registrerede
varmestrømme og/eller anlægsinterne varmeforbrug?
3) Skal artikel 6, stk. 1, tredje afsnit, i Kommissionens afgørelse
2011/278/EU fortolkes således, at den afgørende varmeproces
for den varmebenchmarkede delinstallation vedrører en sektor
eller delsektor, der anses for at være udsat for en betydelig risiko
for kulstoflækage, jf. Kommissionens afgørelse 2010/2/EU, når
denne varme anvendes til fremstilling af kulde, og kulden
forbruges af et anlæg, der ikke er omfattet af
emissionshandelsordningen, i en sektor eller delsektor, der er
udsat for en betydelig risiko for kulstoflækage?
4)
Er det afgørende for anvendeligheden af artikel 6, stk. 1, tredje
afsnit, i Kommissionens afgørelse 2011/278/EU, om
fremstillingen af kulde sker inden for anlægsgrænserne for det
anlæg, der er omfattet af emissionshandelsordningen?
Manpower Lit
1. Hvilket indhold skal begrebet »offentligretlig virksomhed« i
artikel 1, stk. 2, i direktiv 2008/104 tillægges? Skal Den
Europæiske Unions agenturer som eksempelvis [Det Europæiske
Miljøministeriet
O-sag
Dom
10.11.21
T-678/20
Miljøministeriet
O-sag
Dom
10.11.21
C-938/19
Energistyrelsen
O-sag
Dom
11.11.21
C-948/19
Beskæftigelsesministeriet
O-sag
Dom
11.11.21
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 38: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 21/10-21
2466273_0005.png
Institut for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder (herefter
»EIGE«)] anses for »offentligretlige virksomheder« som
omhandlet i direktiv 2008/104?
2. Hvilke enheder (vikarbureau, brugervirksomhed, mindst en af
disse eller muligvis begge) er i henhold til artikel 1, stk. 2, i
direktiv 2008/104 underlagt kriteriet om udøvelse af en
økonomisk aktivitet? Skal EIGE’s aktivitetsområder og
funktioner som defineret i artikel 3 og 4 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 1922/2006 af 20. december 2006
anses for en økonomisk aktivitet, således som begrebet er
defineret (forstået) i artikel 1, stk. 2, i direktiv 2008/104?
3. Kan artikel 1, stk. 2 og 3, i direktiv 2008/104 fortolkes således,
at de kan udelukke anvendelse af direktivet på sådanne
offentligretlige og privatretlige vikarbureauer eller
brugervirksomheder, som ikke indgår i de forhold, der henvises til
i direktivets artikel 1, stk. 3, og ikke udøver den økonomiske
aktivitet, der er nævnt i direktivets artikel 1, stk. 2?
4. Skal bestemmelserne i artikel 5, stk. 1, i direktiv 2008/104
vedrørende vikaransattes rettigheder for så vidt angår væsentlige
arbejds- og ansættelsesvilkår, særligt hvad angår løn, i fuldt
omfang finde anvendelse på Den Europæiske Unions agenturer,
der er underlagt særlige regler i EU’s arbejdsmarkedslovgivning
samt artikel 335 TEUF og artikel 336 TEUF?
5. Er en medlemsstats retsforskrift (artikel 75 i den litauiske
arbejdsmarkedslov), der gennemfører bestemmelserne i artikel 5,
stk. 1, i direktiv 2008/104 for alle virksomheder (herunder EU-
institutioner), der gør brug af vikaransatte, i strid med princippet
om en EU-institutions administrative autonomi som fastlagt i
artikel 335 TEUF og artikel 336 TEUF og med reglerne om
beregning og betaling af løn i vedtægten for tjenestemænd i Den
Europæiske Union?
6. Henset til, at alle stillinger (arbejdsfunktioner), i hvilke
arbejdstagere ansættes direkte af EIGE, omfatter arbejdsopgaver,
der udelukkende kan udføres af disse arbejdstagere, som arbejder
under vedtægten for tjenestemænd i Den Europæiske Union, kan
de respektive stillinger (arbejdsfunktioner), som varetages af
vikaransatte, da anses for at være »samme arbejdsopgave[r]« som
omhandlet i artikel 5, stk. 1, i direktiv 2008/104?
C-106/20 P
Grækenland mod Europa-Kommissionen (appel)
Påstande:
Appellen tiltrædes, og den appellerede dom afsagt af
Den Europæiske Unions Rets den 19. december 2019 i sag Τ-
14/18, hvorved Retten frifandt Europa-Kommissionen i et
søgsmål anlagt af Den Hellenske Republik med påstand om
annullation af Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)
2017/2014 af 8. november 2017, ophæves, der gives medhold i
sagen i første instans, og Kommissionens afgørelse annulleres, for
så vidt som den udelukker udgifter, som Den Hellenske Republik
har afholdt til arealstøtte for ansøgningsåret 2014, fra EU-
finansiering, og som svarer til 5 % af de samlede udgifter, der blev
afholdt til støtte til græsarealer for 12 482 555,68 EUR netto.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
MH et ILA
1) Såfremt en statsborger i en medlemsstat har udøvet sine
rettigheder i henhold til artikel 21 TEUF og 49 TEUF og
direktivet om borgernes rettigheder (Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/38/EF) ved at flytte til eller etablere sig i Det
Forenede Kongerige, er det da i overensstemmelse med disse
bestemmelser, at section 11 i WRPA 1999 gør udelukkelsen fra
konkurs af pensionsrettigheder i en pensionsordning, herunder
pensionsrettigheder der er oprettet og godkendt af
skattemyndighederne i en anden medlemsstat, betinget af,
hvorvidt pensionsordningen på konkurstidspunktet er registreret i
henhold til section 153 i FA 2004 eller fastsat ved regulation 2 i
2002 Regulations og følgelig godkendt af skattemyndighederne i
Det Forenede Kongerige?
2) Er det i forbindelse med besvarelsen af det første spørgsmål
relevant eller nødvendigt:
a) at tage stilling til, hvorvidt personen hovedsagligt flyttede til
Det Forenede Kongerige med henblik på at erklære sig konkurs i
Det Forenede Kongerige?
b) at tage hensyn til i) de beskyttelsesforanstaltninger, der kan
anvendes af den konkursramte for så vidt angår ikke-godkendte
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
11.11.21
C-168/20
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
O-sag
Dom
11.11.21
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 38: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 21/10-21
2466273_0006.png
pensionsordninger i henhold til section 12 i WRPA 1999, og ii)
muligheden for at kuratorerne i et konkursbo kan tilbagesøge
beløb for så vidt angår godkendte pensionsordninger?
c) at tage hensyn til de krav, som pensionsordninger, der er
registreret og godkendt af skattemyndighederne i Det Forenede
Kongerige, er underlagt?
C-214/20
Dublin City Council
1. Skal artikel 2 [i direktiv 2003/88/EF] fortolkes således, at
arbejdstid omfatter en situation, hvor en arbejdstager er på
tilkaldevagt og befinder sig et eller flere steder efter eget valg,
uden at være underlagt en forpligtelse til på noget tidspunkt at
underrette arbejdsgiveren om sit opholdssted under
tilkaldevagten, men alene er underlagt en forpligtelse til at møde
frem inden for en optimal frist på fem minutter og højst ti
minutter?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, kan en
arbejdstager, der ikke er begrænset ud over at være underlagt en
forpligtelse til at møde frem inden for en optimal frist på fem
minutter og højst ti minutter, og som uden begrænsninger har
mulighed for samtidig at være ansat af en anden arbejdsgiver eller
drive egen forretning under tilkaldevagter, da anses for at udøve
»arbejdstid« for den arbejdsgiver, der foranlediger tilkaldevagten?
3. Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende, og i en
situation, hvor arbejdstageren faktisk er ansat af en anden
arbejdsgiver under tilkaldevagter og kun er underlagt den
forpligtelse, at den anden arbejdsgiver skal fritstille arbejdstageren,
såfremt den første arbejdsgiver tilkalder arbejdstageren, medfører
dette da, at den tid, som arbejdstageren har brugt på tilkaldevagter
og arbejde for den anden arbejdsgiver, kan betragtes som
arbejdstid for den første arbejdsgiver?
4. Såfremt det tredje spørgsmål besvares bekræftende, skal en
arbejdstager, der udfører arbejde for en anden arbejdsgiver under
tilkaldevagter for den første arbejdsgiver, da anses for samtidig at
udøve arbejdstid hos den første og den anden arbejdsgiver?
Regione Veneto
»Domstolen anmodes om at klarlægge, med hensyn til en
situation, hvor blandet kommunalt affald, som ikke indeholder
farligt affald, er blevet mekanisk behandlet på et anlæg med
henblik på energigenvinding (operation R1/R12 i bilag C til
miljøloven), og hvor det efter afslutningen af denne behandling
fremgår, i teorien, at behandlingen ikke grundlæggende har ændret
de oprindelige egenskaber af dette blandede kommunale affald,
men hvor affaldet bliver klassificeret med EAK-kode 19 12 12,
hvilket parterne er enige om, med henblik på at vurdere
lovligheden af indsigelser, som oprindelseslandets kompetente
myndighed har rejst på grundlag af principperne i direktiv
2008/98/EF mod en anmodning om forudgående samtykke til
overførsel af det behandlede affald til et andet europæisk land for
brug til kraftvarmeproduktion eller under alle omstændigheder til
energiproduktion på et produktionsanlæg, navnlig indsigelser som
de i hovedsagen omhandlede, som er baseret
på princippet om
beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet (artikel 13);
principperne om tilstrækkelig egenkapacitet og nærhed fastsat i
artikel 16, stk. 1, hvorefter »[medlemsstaterne], hvis det er
nødvendigt eller hensigtsmæssigt i samarbejde med andre
medlemsstater, [skal træffe] passende foranstaltninger til at oprette
et integreret og tilstrækkeligt net af bortskaffelsesanlæg og anlæg
til nyttiggørelse af blandet kommunalt affald, indsamlet fra private
husholdninger, herunder i tilfælde, hvor denne indsamling også
omfatter sådant affald fra andre producenter, idet der tages
hensyn til den bedste tilgængelige teknik«;
på princippet fastsat i
samme artikel 16, [stk. 1], andet afsnit, sidste punktum, ifølge
hvilken »[m]edlemsstaterne [også kan] begrænse udgående
overførsler af affald af miljøhensyn, jf. forordning (EF) nr.
1013/2006«;
på 33. betragtning til direktiv 2008/98, hvoraf det
fremgår, at »[i] forbindelse med anvendelsen af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 […] om
overførsel af affald forbliver blandet kommunalt affald som
omhandlet i denne forordnings artikel 3, stk. 5, blandet
kommunalt affald, selv når det har gennemgået en
affaldsbehandling, der ikke grundlæggende har ændret dets
egenskaber«, hvorvidt Det Europæiske Affaldskatalog og de
Beskæftigelsesministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
11.11.21
C-315/20
Miljøministeriet
Energistyrelsen
O-sag
Dom
11.11.21
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 38: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 21/10-21
2466273_0007.png
respektive klassificeringer (i den foreliggende situation EAK-kode
19 12 12, affald fra mekanisk behandling af affald gennem
behandlingsoperation R1/R12 på et anlæg) påvirker
og i så fald i
hvilket omfang
[EU]-lovgivningen om overførsel af affald, der
inden den mekaniske behandling er blandet kommunalt affald, og
navnlig hvorvidt bestemmelserne i artikel 16 i ovennævnte
direktiv 2008/98 og 33. betragtning hertil, der udtrykkeligt
vedrører overførsel af affald, med hensyn til overførsel af affald,
der stammer fra behandling af blandet kommunalt affald, har
forrang for klassificeringen i Det Europæiske Affaldskatalog eller
ej, idet Domstolen, såfremt den anser dette for hensigtsmæssigt
og nyttigt, præciserer, om det nævnte katalog har lovmæssig
karakter eller derimod udgør en simpel teknisk vejledning, som er
egnet til ensartet sporing af alt affald.«
C-340/20
Bank Sepah
1) Skal artikel 1, litra h) og j), og artikel 7, stk. 1, i forordning nr.
423/2007 (EF), artikel 1, litra i) og h), og artikel 16, stk. 1, i
forordning (EU) nr. 961/2010 samt artikel 1, litra k) og j), og
artikel 23, stk. 1. i forordning (EU) nr. 267/2012 fortolkes således,
at disse bestemmelser er til hinder for, at der uden forudgående
tilladelse fra den kompetente nationale myndighed iværksættes en
foranstaltning uden tillæggende virkning, såsom retslig
sikkerhedsstillelse eller en sikringsforanstaltning som fastsat i den
franske lov om civilretlige fuldbyrdelsesprocedurer, på indefrosne
aktiver?
2) Er den omstændighed, at grundlaget for den fordring, som skal
inddrives hos den person eller enhed, hvis aktiver indefryses, er et
andet end Irans nukleare aktiviteter og aktiviteter vedrørende
ballistiske missiler, og som ligger forud for De Forenede
Nationers Sikkerhedsråds resolution 1737 (2006) af 23. december
2006, relevant med henblik på besvarelsen af det første
spørgsmål?«
HR Rail
Skal artikel 5 i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000
om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn
til beskæftigelse og erhverv fortolkes således, at en arbejdsgiver er
forpligtet til at anvise en person, der på grund af sit handicap ikke
længere er i stand til at udføre de væsentlige funktioner i
forbindelse med den stilling, hvori personen er ansat, en anden
stilling, som denne person har de krævede kompetencer, den
krævede egnethed og den krævede disponibilitet til at bestride, når
en sådan foranstaltning ikke udgør en uforholdsmæssig stor byrde
for arbejdsgiveren?
NovaText
Skal artikel 3, stk. 1, og artikel 14 i direktiv 2004/48/EF fortolkes
således, at de er til hinder for en national bestemmelse, hvorefter
den tabende part har pligt til at godtgøre de udgifter, som den
vindende part har afholdt til en patentagents medvirken i en
retssag vedrørende et varemærke, uanset om patentagentens
medvirken var nødvendig for en formålstjenlig retsforfølgning?
Koch Media
1. a) Skal artikel 14 i direktiv 2004/48 fortolkes således, at reglen
omfatter nødvendige advokatudgifter som »sagsomkostninger«
eller som »øvrige udgifter«, som en indehaver af intellektuelle
ejendomsrettigheder som omhandlet i artikel 2 i direktiv 2004/48
afholder ved, at han udenretligt rejser krav om undladelse ved
hjælp af en advarselsskrivelse mod en person, der har tilsidesat
disse rettigheder?
b) Såfremt spørgsmål 1a besvares benægtende: Skal artikel 13 i
direktiv 2004/48 fortolkes således, at den i spørgsmål 1a nævnte
regel omfatter advokatudgifter som erstatningsberettigede?
2. a) Skal EU-retten, især under hensyntagen til
artikel 3, 13 og 14 i direktiv 2004/48
artikel 8 i direktiv 2001/29 og
Erhvervsstyrelsen
O-sag
Dom
11.11.21
C-484/20
Beskæftigelsesministeriet
Miljøministeriet
O-sag
GA
11.11.21
C-531/20
Patent- og
Varemærkestyrelsen
O-sag
GA
11.11.21
C-559/20
Patent- og
Varemærkestyrelsen
O-sag
GA
11.11.21
7
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 38: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 21/10-21
2466273_0008.png
artikel 7 i direktiv 2009/24 fortolkes således, at en indehaver af
intellektuelle ejendomsrettigheder som omhandlet i artikel 2 i
direktiv 2004/48 principielt har krav på erstatning for de samlede
i spørgsmål 1a nævnte advokatudgifter, i hvert fald for en rimelig
og væsentlig del heraf, selv om
den af en fysisk person foretagne krænkelse er begået uden for
dennes erhvervsmæssige virksomhed og
en national ordning i dette tilfælde fastlægger, at sådanne
udgifter til advokat normalt kun kan erstattes efter en nedsat
værdi af kravet?
b) Hvis svaret på spørgsmål 2a er bekræftende: Skal de i
spørgsmål 2a nævnte EU-retlige bestemmelser fortolkes således,
at en undtagelse til det i spørgsmål 2a nævnte princip, ifølge
hvilket rettighedshaveren skal have erstattet de i spørgsmål 1a
nævnte advokatudgifter med det fuldstændige beløb, eller i hvert
med en rimelig og væsentlig del heraf, kan komme i betragtning,
idet der tages hensyn til andre faktorer (som f.eks. hvor aktuelt
værket er, hvor længe det er tilgængeligt, og om krænkelsen er
foretaget af en fysisk person uden for dennes erhvervsmæssige
interesser), selv om tilsidesættelsen af intellektuelle
ejendomsrettigheder som omhandlet i artikel 2 i direktiv 2004/48
består i fildeling, dvs. i at stille værket til rådighed foralmenheden
ved, at det tilbydes alle deltagere i en frit tilgængelig peer-to-
peerbørs at downloade værket gratis, men uden digital rights
management (DRM)?
8