14. marts 2022
Notat om hvidvaskreglerne og foreninger
Der har de senere år været fokus på at styrke indsatsen mod hvidvask og
terrorfinansiering, både på EU-plan og nationalt, for at sikre, at der er ef-
fektive værn mod denne alvorlige form for kriminalitet. Den danske hvid-
vasklov har direktivnært implementeret
EU’s 4. og 5. hvidvaskdirektiv.
Pengeinstitutter og andre virksomheder omfattet af hvidvaskloven udgør
”første forsvarslinje”
i indsatsen og skal sikre sig, at de ikke misbruges af
deres kunder til hvidvask eller finansiering af terrorisme. Det følger således
af
EU’s hvidvaskdirektiv, at pengeinstitutter og andre forpligtede virksom-
heder skal kende alle deres kunder, herunder kundernes reelle ejere. Derfor
er pengeinstitutterne mv. forpligtet efter reglerne til at foretage såkaldte
kundekendskabsprocedure i forhold til hver enkelt kunde.
Kundekendskabsprocedurerne skal gennemføres ved etablering af et nyt
kundeforhold og med løbende mellemrum igennem kundeforholdet. Virk-
somhederne skal samtidig overvåge kunderne på baggrund af en risikovur-
dering af det enkelte kundeforhold i forhold til risikoen for hvidvask og
terrorfinansiering.
Nærværende notat redegør for hvidvaskreglerne i forhold til kundekend-
skabsprocedurer, når en forening skal være kunde i et pengeinstitut.
Undtagelse af foreninger fra kravene om kundekendskabsprocedurer
I forbindelse med implementeringen af 4. hvidvaskdirektiv i 2015 blev det
fra dansk side undersøgt, om det er muligt at undtage foreninger fra kravene
om kundekendskabsprocedurer. EU-Kommissionen oplyste, at det vil være
i strid med hensigten bag både hvidvaskdirektivet og anbefalinger fra Fi-
nancial Action Task Force (FATF)
1
at gøre undtagelser fra kundekend-
skabsforpligtelsen for foreninger, herunder foreninger med velgørende for-
mål.
1
FATF blev etableret i 1989 og er et mellemstatsligt internationalt samarbejde om bl.a. bekæmpelse
af hvidvask. Danmark har været fast medlem af FATF siden 1991. Herudover er Kommissionen og
14 andre EU-lande medlemmer.