Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 417
Offentligt
UDKAST
Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del - Bilag 417
Offentligt
Forslag
til
Lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde
om sikkerhed og forsvar
§ 1.
Danmark deltager i alle dele af Den Europæiske Unions fælles uden-
rigs- og sikkerhedspolitik, jf. afsnit V, kapitel 2, i traktaten om Den Euro-
pæiske Union.
§ 2.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og for-
svar
3.1. Gældende ret
3.1.1. Protokol nr. 22 om Danmarks stilling
3.1.2. EU-samarbejdet om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
3.1.2.1. Samarbejdets særlige karakter
3.1.2.2. Relationen til NATO
3.1.2.3. Forsvarsagenturet og PESCO
3.1.3. Forsvarsforbeholdets betydning i praksis
3.2. Udenrigsministeriets overvejelser
3.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti indgik den 6. marts 2022 et natio-
nalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik. Det nationale kompromis in-
debærer bl.a., at aftalepartierne er enige om, at de grundlæggende ændringer
af den sikkerhedspolitiske situation i Europa og et nyt normalbillede stiller
nye krav til Danmarks helhjertede engagement i udviklingen af den europæ-
iske forsvars- og sikkerhedspolitik.
Aftalepartierne anbefaler derfor en afskaffelse af det danske forsvarsforbe-
hold. Aftalepartierne er på den baggrund enige om, at der den 1. juni 2022
afholdes en folkeafstemning om at afskaffe forsvarsforbeholdet.
Formålet med lovforslaget er at gøre det muligt for Danmark at afskaffe
forsvarsforbeholdet med henblik på, at Danmark deltager i alle dele af EU-
samarbejdet om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder samar-
bejdet om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, jf. afsnit V, kapitel 2, i
traktaten om Den Europæiske Union (EU-traktaten).
Forsvarsforbeholdet blev indført med Edinburgh-afgørelsen af 12. decem-
ber 1992, som sammen med Maastricht-traktaten blev tiltrådt af Danmark
på baggrund af lov nr. 355 af 9. juni 1993 om Danmarks tiltrædelse af Edin-
burgh-afgørelsen og Maastricht-traktaten, efter at der den 18. maj 1993
havde været afholdt folkeafstemning om lovforslaget. Forsvarsforbeholdet
fremgår af afsnit C i Edinburgh-afgørelsen og artikel 5 i protokol nr. 22 om
Danmarks stilling, som er knyttet til Lissabon-traktaten, jf. nærmere pkt. 2
nedenfor.
Forsvarsforbeholdet blev
sammen med de øvrige danske forbehold
ind-
ført på baggrund af det nationale kompromis af 27. oktober 1992. I tilknyt-
ning til det lovkompleks, hvorved Danmark tiltrådte og gennemførte Edin-
burgh-afgørelsen og Maastricht-traktaten, var de syv partier bag aftalen om
lovkomplekset enige om, at den danske holdning til de områder, hvor Dan-
mark opnåede et forbehold, kun kunne ændres gennem en ny folkeafstem-
ning, jf. Folketingstidende 1992-93, tillæg A, spalte 6703.
Nærværende lovforslag fremsættes med henblik på at opnå Folketingets
samtykke efter grundlovens § 19 til, at regeringen i medfør af artikel 7 i
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
protokol nr. 22 om Danmarks stilling underretter de øvrige EU-medlems-
stater om, at Danmark ikke længere ønsker at benytte sig af protokollens
bestemmelse om forsvarsforbeholdet (protokollens del II, som udgøres af
artikel 5). En sådan underretning af de øvrige medlemsstater vil indebære,
at forsvarsforbeholdet afskaffes.
Nærværende lovforslag fremsættes samtidig med et lovforslag, der har til
formål i medfør af grundlovens § 42, stk. 6, 2. pkt., at skabe det retlige
grundlag for at afholde en bindende folkeafstemning om nærværende lov-
forslag, hvis det vedtages af Folketinget.
Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af Justitsministeriets notat
af 29. marts 2022 om, hvorvidt en ophævelse af det danske forsvarsforbe-
hold forudsætter anvendelse af proceduren i grundlovens § 20 (EUU 2021-
22, Alm. del
bilag 414), at det er vurderingen, at en afskaffelse af forsvars-
forbeholdet kan ske, uden at proceduren i grundlovens § 20 skal iagttages.
2. Lovforslagets baggrund
Med Edinburgh-afgørelsen af 12. december 1992 blev der indført forbehold
for Danmark over for en række delelementer i Maastricht-traktaten. Et af
disse forbehold omhandler forsvarspolitikken i EU. Det er således i afsnit C
i Edinburgh-afgørelsen fastsat, at Danmark ikke deltager i udarbejdelsen og
gennemførelsen af afgørelser og aktioner inden for Unionen, som har ind-
virkning på forsvarsområdet. Edinburgh-afgørelsen er stadig gældende.
Med Amsterdam-traktaten blev der i 1999 gennemført ændringer i bl.a. EU-
samarbejdet om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik. Edinburgh-afgø-
relsen blev i den forbindelse suppleret med en særlig forbeholdsprotokol
knyttet til Amsterdam-traktaten (protokol nr. 5 om Danmarks stilling). For-
målet med protokollen var navnlig at sikre, at forbeholdenes rækkevidde
ville være uændret, når Amsterdam-traktaten trådte i kraft.
Lissabon-traktaten, der trådte i kraft i 2009, indebar en række yderligere
ændringer i EU-samarbejdet om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
Protokollen om Danmarks stilling blev på den baggrund tilpasset med hen-
blik på at sikre, at forsvarsforbeholdet kunne videreføres uændret. Den fulde
ordlyd af stk. 1 i artikel 5 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling (protokol-
lens del II), som i dag er gældende, er som følger:
”Med hensyn til foranstaltninger, der træffes af Rådet i hen-
hold til artikel 26, stk. 1, artikel 42 og artikel 43-46 i traktaten
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
om Den Europæiske Union, deltager Danmark ikke i udarbej-
delsen og gennemførelsen af Unionens afgørelser og aktioner,
som har indvirkning på forsvarsområdet. Danmark deltager
derfor ikke i vedtagelsen heraf. Danmark vil ikke forhindre de
andre medlemsstater i at udvikle deres samarbejde yderligere
på dette område. Danmark vil ikke være forpligtet til at bi-
drage til finansiering af aktionsudgifter i forbindelse med så-
danne foranstaltninger eller til at stille militær kapacitet til rå-
dighed for Unionen.”
Det danske forsvarsforbehold har haft den konsekvens, at Danmark ikke har
deltaget i den del af samarbejdet inden for traktatgrundlagets bestemmelser
om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, der har indvirkning på for-
svarsområdet, herunder især bestemmelserne om den fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik. Danmark har eksempelvis ikke haft mulighed for at deltage
i beslutninger omkring EU’s militære krisestyringsoperationer og
-missio-
ner og har ikke kunnet bidrage til hverken den praktiske planlægning eller
den konkrete udførelse heraf. Danmark har heller ikke kunnet deltage i sam-
arbejdet om udvikling af militær kapacitet, Det Europæiske Forsvarsagentur
(herefter benævnt Forsvarsagenturet) eller Det Permanente Strukturerede
Samarbejde på forsvarsområdet (Permanent Structured Cooperation, heref-
ter benævnt PESCO), der blev etableret i 2017.
For en nærmere gennemgang af udviklingen i EU-samarbejdet på sikker-
heds- og forsvarsområdet og en gennemgang af EU-tiltag, der hidtil har væ-
ret helt eller delvist omfattet af forsvarsforbeholdet, henvises til Udenrigs-
ministeriets og Forsvarsministeriets redegørelse af 30. marts 2022 (EUU
2021-22, Alm. del
bilag 416) om
EU’s sikkerheds-
og forsvarspolitiske
samarbejde og det danske forsvarsforbehold (herefter benævnt Udenrigsmi-
nisteriets og Forsvarsministeriets redegørelse) og pkt. 3.1.3 nedenfor.
Om den retlige karakter af EU-samarbejdet om den fælles udenrigs- og sik-
kerhedspolitik, herunder den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, samt for-
svarsforbeholdets betydning, henvises til pkt. 3.1 nedenfor.
3. Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og
forsvar
3.1. Gældende ret
3.1.1. Protokol nr. 22 om Danmarks stilling
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
Som beskrevet under pkt. 2 ovenfor fremgår det danske forsvarsforbehold
af artikel 5 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, som er knyttet til Lissa-
bon-traktaten.
I medfør af artikel 7 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling kan Danmark til
enhver tid i overensstemmelse med sine forfatningsmæssige bestemmelser
underrette de øvrige medlemsstater om, at Danmark ikke længere ønsker at
benytte sig af alle eller en del af bestemmelserne i protokollen. I så fald vil
Danmark fuldt ud gennemføre alle de til den tid gældende relevante foran-
staltninger, som er truffet inden for rammerne af Den Europæiske Union.
Når underretningen er givet, afskaffes forsvarsforbeholdet, og forpligtelsen
til at gennemføre alle de til den tid gældende relevante foranstaltninger, jf.
artikel 7, indtræder.
Det bemærkes, at regeringen bortset fra forsvar mod væbnet angreb på riget
eller danske styrker ikke uden Folketingets samtykke kan anvende militære
magtmidler mod nogen fremmed stat, jf. grundlovens § 19, stk. 2, 1. pkt.
3.1.2. EU-samarbejdet om den fælles sikkerheds - og forsvarspoli-
tik
Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
herunder den fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik
udgør et særskilt kompetenceområde, der ligger uden
for den almindelige opdeling af Unionens beføjelser i enekompetence, delt
kompetence og understøttende tiltag, jf. herved traktaten om den Europæi-
ske Unions Funktionsmådes (EUF-traktaten) artikel 2, stk. 4, og EU-trakta-
tens artikel 24, stk. 1, 2. afsnit, og artikel 40.
Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik er reguleret i EU-traktatens afsnit
V, kapitel 1 og 2. Kapitel 1 og første afdeling i kapitel 2 (artikel 21-41)
indeholder de fælles bestemmelser herom, mens anden afdeling indeholder
en række særlige bestemmelser om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
(artikel 42-46).
Om rækkevidden af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik fremgår det af
EU-traktatens artikel 42, stk. 1, at den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
udgør en integrerende del af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og
sikrer Unionen en operationel kapacitet, der gør brug af civile og militære
midler. Det fremgår videre af bestemmelsen, at disse midler kan anvendes i
forbindelse med opgaver uden for Unionens område med henblik på freds-
bevarelse, konfliktforebyggelse og styrkelse af den internationale sikkerhed
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
i overensstemmelse med principperne i FN-pagten, og at udførelsen af disse
hverv bygger på kapaciteter, der tilvejebringes af medlemsstaterne. EU har
ikke egne militære styrker. Artikel 42, stk. 3, fastslår, at det er medlemssta-
terne, der stiller civil og militær kapacitet til rådighed for Unionen til gen-
nemførelse af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik. Bestemmelsen for-
pligter samtidig medlemsstaterne til gradvis at forbedre deres militære ka-
pacitet.
De opgaver, som kan gennemføres med civile og militære midler, er nær-
mere præciseret i EU-traktatens artikel 43, stk. 1. Opgaverne omfatter fælles
aktioner på nedrustningsområdet, humanitære opgaver og redningsopgaver,
rådgivnings- og bistandsopgaver på det militære område, konfliktforebyg-
gende og fredsbevarende opgaver og kampstyrkers opgaver i forbindelse
med krisestyring, herunder fredsskabelse og postkonflikt-stabiliseringsope-
rationer. Det bemærkes i bestemmelsen, at alle disse opgaver kan bidrage til
bekæmpelse af terrorisme, herunder gennem den støtte, som ydes tredje-
lande til bekæmpelse af terrorisme på deres område.
I EU-traktatens artikel 42, stk. 2, jf. også artikel 26, stk. 1, er der fastsat en
bestemmelse om bl.a. et fælles forsvar. Heraf fremgår, at EU-samarbejdet
om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik omfatter gradvis udformning
af en fælles EU-forsvarspolitik, der vil føre til et fælles forsvar, når Det Eu-
ropæiske Råd med enstemmighed træffer afgørelse herom. I så fald henstil-
ler Det Europæiske Råd til medlemsstaterne, at de vedtager en sådan afgø-
relse i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige bestemmelser.
Artikel 42, stk. 7, indeholder en særskilt bestemmelse om gensidig bistand
i tilfælde af væbnet angreb. Bestemmelsen fastsætter, at såfremt en med-
lemsstat udsættes for væbnet angreb på sit område, skal de øvrige medlems-
stater i overensstemmelse med artikel 51 i FN-pagten yde den pågældende
medlemsstat al den hjælp og bistand, der ligger inden for deres formåen. Det
præciseres ikke, hvilken form for bistand, der skal være tale om. Bestem-
melsen i artikel 42, stk. 7, har en særlig karakter i EU-traktaten, for så vidt
som bestemmelsen ikke forudsætter nogen rolle for EU-institutionerne, li-
gesom den heller ikke fastsætter nogen EU-procedure eller indebærer ved-
tagelse eller anvendelse af EU-retsakter, hvilket har betydning for, hvorvidt
forsvarsforbeholdet finder anvendelse. Bestemmelsen fastslår, at NATO har
en fortrinsstilling, jf. pkt. 3.1.2.2 nedenfor.
7
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
Uden for den del af traktatgrundlaget, der direkte omfatter den fælles uden-
rigs- og sikkerhedspolitik
herunder den fælles sikkerheds- og forsvarspo-
litik og dermed det danske forsvarsforbehold
er der i EUF-traktatens arti-
kel 222 en bestemmelse om gensidig solidaritet i tilfælde af terrorangreb,
naturkatastrofer eller menneskeskabte katastrofer i en medlemsstat. I erklæ-
ring nr. 48, der er tilknyttet protokol nr. 22 om Danmarks stilling, bemærkes
bl.a., at dansk deltagelse i tiltag eller retsakter i henhold til artikel 222 vil
ske i overensstemmelse med protokollen om Danmarks stilling. Hermed an-
ses de øvrige medlemsstater for at have accepteret, at Danmark i givet fald
vil sikre, at det danske forsvarsforbehold respekteres i forhold til tiltag eller
retsakter i henhold til EUF-traktatens artikel 222.
Efter EU-traktatens artikel 37 kan Unionen indgå aftaler med én eller flere
stater eller internationale organisationer på de områder, der hører under ka-
pitlet om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, dvs. også områder inden
for EU-samarbejdet om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik. Sådanne
internationale aftaler indgås ofte som led i gennemførelsen af EU's missio-
ner.
Herudover omfatter EU-samarbejdet om den fælles sikkerheds- og forsvars-
politik navnlig Det Europæiske Forsvarsagentur (artikel 42, stk. 3, og artikel
45) og bestemmelser om overdragelse af opgaver under denne politik til en
gruppe af medlemsstater (artikel 44) samt regler for det Permanente Struk-
turerede Samarbejde på forsvarsområdet (PESCO) blandt de medlemsstater,
der ønsker det (artikel 46, jf. artikel 42, stk. 6). Forsvarsagenturet og PESCO
beskrives nærmere i pkt. 3.1.2.3 nedenfor.
Der gælder særlige bestemmelser for finansiering af udgifter inden for EU-
samarbejdet om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder den
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik. De overordnede rammer er fastlagt i
EU-traktatens artikel 41. Det fremgår heraf, at administrationsudgifter af-
holdes over EU’s budget, ligesom udgifter til konkrete aktioner som ud-
gangspunkt også afholdes over EU’s budget.
Udgifter til EU’s missioner og operationer, der har indvirkning på militær-
eller forsvarsområdet, finansieres
derimod ikke via EU’s budget. Det frem-
går således af artikel 41, stk. 2, at operationer med indvirkning på militær-
eller forsvarsområdet finansieres af de deltagende medlemsstater efter en
fordelingsnøgle på baggrund af landenes BNI, medmindre Rådet ved en-
stemmighed træffer anden afgørelse. En medlemsstat, der afgiver erklæring
efter EU-traktatens artikel 31, stk. 1,
om ”konstruktiv afståelse”,
jf. pkt.
8
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
3.1.2.1 nedenfor, er ikke forpligtet til at bidrage til finansieringen. Det be-
mærkes, at medlemsstaterne hver især afholder egne udgifter i forbindelse
med udsendelse af konkrete styrkebidrag.
Fastlæggelse af medlemsstaternes forsvarsbudgetter er et nationalt anlig-
gende. Kapacitetssamarbejdet mellem medlemsstaterne foregår på et frivil-
ligt grundlag, hvor hver medlemsstat meddeler, hvilke kapaciteter det øn-
sker at stille til rådighed.
3.1.2.1. Samarbejdets særlige karakter
Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
herunder den fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik
har en grundlæggende mellemstatslig karakter. Samar-
bejdet adskiller sig markant fra andre dele af EU-samarbejdet. Det ses blandt
andet derved, at Kommissionen, Europa-Parlamentet og EU-Domstolen har
stærkt begrænsede roller. Særligt for den fælles sikkerheds- og forsvarspo-
litik gælder, at medlemsstaterne selv beslutter omfanget af deres egen del-
tagelse.
Det fremgår af artikel 24, stk. 1, i EU-traktaten, at den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik er underlagt særlige regler og procedurer. Det dækker bl.a.
over, at enstemmighed er den absolutte hovedregel, når der skal træffes be-
slutninger. Alle medlemsstater har således som det altoverovervejende ud-
gangspunkt en vetoret.
Der kan ikke vedtages lovgivningsmæssige retsakter inden for det udenrigs-
og sikkerhedspolitiske samarbejde, jf. EU-traktatens artikel 24, stk. 1, og
artikel 31, stk. 1. Der er alene adgang til at træffe afgørelser og indgå aftaler
med tredjelande. EU-Domstolen har ikke kompetence med hensyn til be-
stemmelser inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, bortset fra
kompetence til at kontrollere, om landene overholder EU-traktatens artikel
40 om anvendelsen af EU-institutionernes procedurer og omfanget af deres
beføjelser, samt til at prøve lovligheden af visse restriktive foranstaltninger
mod fysiske eller juridiske personer, jf. artikel 275, stk. 2, i EUF-traktaten.
Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
og dermed også den fælles for-
svars- og sikkerhedspolitik
defineres og gennemføres af Det Europæiske
Råd og Rådet, mens den højtstående repræsentant for udenrigsanliggender
og sikkerhedspolitik (udenrigsrepræsentanten) og medlemsstaterne gen-
nemfører politikken. Retten til at fremsætte forslag - initiativretten - ligger
hos medlemsstaterne og udenrigsrepræsentanten.
9
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
Kommissionen har ingen initiativret inden for den fælles udenrigs- og sik-
kerhedspolitik. Europa-Parlamentets rolle er begrænset til, at udenrigsre-
præsentanten regelmæssigt hører Europa-Parlamentet om de vigtigste
aspekter og grundlæggende valg i forbindelse med den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik, herunder den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik og un-
derretter Europa-Parlamentet om udviklingen i disse politikker. Udenrigs-
repræsentanten skal i den forbindelse påse, at der tages behørigt hensyn til
Europa-Parlamentets synspunkter, jf. EU-traktatens artikel 36.
Afgørelser om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik vedtages af Rådet
med enstemmighed, jf. EU-traktatens artikel 42, stk. 4. EU-traktatens artikel
31, stk. 1, indeholder samtidig en regel om såkaldt konstruktiv afståelse.
Såfremt en medlemsstat afholder sig fra at stemme
og i denne sammen-
hæng afgiver en formel erklæring om baggrunden for stemmeundladelsen
er den pågældende medlemsstat ikke forpligtet til at anvende afgørelsen.
Medlemsstaten skal dog samtidig afholde sig fra enhver handling, som vil
kunne komme i konflikt med eller hindre en handling fra Unionens side på
grundlag af den pågældende afgørelse. Muligheden for konstruktiv afståelse
anvendes i praksis uhyre sjældent.
Artikel 31, stk. 2, fastlægger en række afgrænsede tilfælde, hvor Rådet træf-
fer afgørelse med kvalificeret flertal frem for enstemmighed. Denne bestem-
melse gælder dog ikke for afgørelser, der har indvirkning på militær- eller
forsvarsområdet, jf. artikel 31, stk. 4. Kvalificeret flertal i henhold til denne
bestemmelse er således udelukket på de dele af samarbejdet, der er omfattet
af det danske forsvarsforbehold.
Det fremgår endvidere af EU-traktaten, at man ikke uden anvendelse af den
almindelige procedure for revision af traktaterne, jf. EU-traktatens artikel
48, stk. 2-5, vil kunne overgå fra enstemmighed til kvalificeret flertal, når
det gælder afgørelser, der har indvirkning på militær- eller forsvarsområdet,
jf. således EU-traktatens artikel 48, stk. 7, sidste pkt.
Der gælder en række særlige regler omkring afstemning m.v. i relation til
Forsvarsagenturet, jf. EU-traktatens artikel 45, og inden for rammerne af
PESCO, jf. EU-traktatens artikel 46. Medlemsstaternes deltagelse i For-
svarsagenturet og PESCO hviler på frivillighed, jf. henholdsvis artikel 45,
stk. 2, og artikel 46, stk. 1.
3.1.2.2. Relationen til NATO
10
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
Samarbejdet mellem EU og NATO udgør en central del af EU-samarbejdet
om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik og er i takt med udviklingen
løbende blevet styrket og formaliseret. 21 europæiske lande er i dag medlem
af både EU og NATO.
EU-traktaten indeholder en række bestemmelser, der regulerer relationen
mellem medlemsstaternes forpligtelser i medfør af hhv. EU-retten og
NATO-medlemsskab. Først og fremmest fremgår det af EU-traktatgrundla-
get, at NATO har en fortrinsstilling i EU.
Af EU-traktatens artikel 42, stk. 2, vedrørende bl.a. et fælles forsvar fremgår
det, at Unionens politik inden for den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
skal overholde de forpligtelser, som visse medlemsstater, hvis fælles forsvar
foregår i NATO, har i henhold til den nordatlantiske
traktat, og at EU’s po-
litik skal være forenelig med
NATO’s sikkerheds-
og forsvarspolitik.
Videre fastslår EU-traktatens artikel 42, stk. 7, at den bistandsforpligtelse,
der følger af bestemmelsen, ikke berører den særlige karakter af visse med-
lemsstaters sikkerheds- og forsvarspolitik, og at bistandsforpligtelsen skal
være i overensstemmelse med de forpligtelser, der måtte være indgået inden
for NATO. Videre fastslås det i bestemmelsen, at NATO, for de stater, der
er medlemmer heraf, fortsat er grundlaget for deres kollektive forsvar og
organet for dets iværksættelse.
3.1.2.3. Forsvarsagenturet og PESCO
Forsvarsagenturet er et mellemstatsligt agentur under Rådet, der er åbent for
de medlemsstater, der ønsker at deltage, jf. EU-traktatens artikel 45. Alle
medlemsstater med undtagelse af Danmark har valgt at deltage i Forsvars-
agenturet. Forsvarsagenturet har bl.a. til formål at udvikle og fremme EU-
samarbejde om forsvarsmateriel, styrke teknologi og forskning inden for
forsvarsområdet og skabe et konkurrencedygtigt europæisk marked for for-
svarsmateriel.
PESCO er et mellemstatsligt initiativ, der muliggør et styrket samarbejde
om udvikling af forsvarskapaciteter for de EU-lande, der måtte ønske det,
jf. EU-traktatens artikel 42, stk. 6, og artikel 46. Alle EU-lande deltager i
PESCO med undtagelse af Malta og Danmark. PESCO-samarbejdet vedrø-
rer særligt udvikling af nye forsvarskapaciteter. Det består af to særskilte
dele: Et permanent forsvarssamarbejde blandt de 25 deltagende lande, der
udgør rammen for øget koordination af landenes forsvarspolitik samt et pro-
jektbaseret samarbejde på ad hoc basis, hvor forskellige grupperinger af
11
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
lande kan gå sammen om konkrete PESCO-projekter i overensstemmelse
med egne sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser. For at blive en del af
PESCO skal deltagende lande opfylde visse forpligtelser, jf. bl.a. protokol
nr. 10 til Lissabon-traktaten.
PESCO er tæt forbundet med en række andre initiativer, bl.a. under For-
svarsagenturet.
PESCO har endvidere sammenhæng til EU’s
Forsvarsfond
(EDF), der er forankret i EU-samarbejdet om industri og forskning, og som
Danmark deltager i. PESCO støttes af et fælles sekretariat, som er sammen-
sat af medarbejdere
fra hhv. EU’s Fælles Udenrigstjeneste,
Forsvarsagentu-
ret
og EU’s Militære
stab, der tilsammen udgør et fælles kontaktpunkt for
de deltagende medlemsstater.
For en nærmere gennemgang af Forsvarsagenturet og PESCO henvises til
kapitel 4.2 og afsnit 4.4 i Udenrigsministeriets og Forsvarsministeriets re-
degørelse.
3.1.3. Forsvarsforbeholdets betydning i praksis
Forsvarsforbeholdet gælder den del af EU-samarbejdet om den fælles uden-
rigs- og sikkerhedspolitik, der har indvirkning på forsvarsområdet, herunder
især bestemmelserne om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik. Neden-
for fremhæves centrale aspekter af forsvarsforbeholdets betydning i praksis,
idet der for en nærmere gennemgang henvises til kapitel 4 i Udenrigsmini-
steriets og Forsvarsministeriets redegørelse.
Forbeholdet indebærer konkret, at Danmark ikke kan deltage i EU’s mili-
tære krisestyringsoperationer- og -missioner, jf. EU-traktatens artikel 42,
stk. 1, og artikel 43, stk. 1. Danmark måtte eksempelvis afslutte det militære
engagement i den tidligere jugoslaviske republik Makedonien (FYROM) og
i Bosnien-Hercegovina, da disse operationer overgik fra NATO til EU i hen-
holdsvis 2003 og 2004. Pr. 1. marts 2022 har EU syv aktive militære krise-
styringsoperationer- og missioner, som Danmark pga. forsvarsforbeholdet
er afskåret fra at tage del i. Det drejer sig om fire militære træningsmissioner
i henholdsvis Mali, Somalia, Mozambique og Den Centralafrikanske Repu-
blik samt to militære operationer med fokus på maritim sikkerhed i hen-
holdsvis farvandet ud for Afrikas Horn og i Middelhavet. Hertil kommer
EU’s ældste og største operation, der siden 2004 har været deployeret til
Bosnien-Hercegovina. Danmark deltager heller ikke i den fælles finansie-
ring af EU's militære operationer og missioner under Den Europæiske
Fredsfacilitet (EPF), jf. EU-traktaten artikel 42, stk. 4, artikel 43, stk. 2, og
artikel 41, stk. 2.
12
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
Som følge af forsvarsforbeholdet er Danmark desuden helt eller delvist af-
skåret fra at deltage aktivt i samarbejdsstrukturer, der udgør rammen for EU-
samarbejdet om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik og som understøt-
ter EU’s
militære krisestyringsopgaver. Danmark er eksempelvis udelukket
fra at deltage i
EU’s Militære Gennemførelses-
og Planlægningsenhed
(MPCC), ligesom Danmark i praksis ikke sekunderer danske eksperter til
EU’s civile efterretnings-
og analysecenter (EU INTCEN). Danmark delta-
ger endvidere kun delvist i
EU’s Satellitcenter (SatCen), der blev etableret
som et mellemstatsligt agentur under Rådet i 2002.
Endelig er Danmark som følge af forsvarsforbeholdet afskåret fra mulighe-
den for at deltage i Forsvarsagenturet og PESCO. Danmark deltager derfor
bl.a. heller ikke i det arbejde i regi af bl.a. Forsvarsagenturet, der danner
grundlag for beslutninger om konkrete projekter inden for både Den Euro-
pæiske Forsvarsfond og PESCO.
En samlet optælling viser, at Danmark i dag grundet forsvarsforbeholdet står
helt eller delvist uden for 38 retsakter. For en uddybende gennemgang af de
EU-tiltag, der hidtil har været helt eller delvist omfattet af forsvarsforbehol-
det, henvises til kapitel 4 Udenrigsministeriets og Forsvarsministeriets re-
degørelse og til lovforslagets bilag 1. Langt størsteparten af disse retsakter
angår
EU’s
militære krisestyringsoperationer og -missioner, jf. pkt. 3.1.3
ovenfor. Fem retsakter vedrører tværgående samarbejde, nærmere Forsvars-
agenturet,
PESCO, EU’s satellitcenter, EPF samt EU’s militære planlæg-
nings- og gennemførelseskapacitet (MPCC).
3.2. Udenrigsministeriets overvejelser
Som det fremgår af det nationale kompromis om dansk sikkerhedspolitik,
som regeringen (Socialdemokratiet) indgik med Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti den 6. marts
2022, anbefaler aftalepartierne, at det danske forsvarsforbehold afskaffes.
Endvidere er aftalepartierne enige om, at der den 1. juni 2022 skal afholdes
en folkeafstemning om at afskaffe det danske forsvarsforbehold.
Der lægges med nærværende lovforslag op til at indhente Folketingets sam-
tykke efter grundlovens § 19 til, at regeringen kan give de øvrige medlems-
stater underretning i overensstemmelse med artikel 7 i protokol nr. 22 om
Danmarks stilling, således at forsvarsforbeholdet kan afskaffes. Lovforsla-
get skal ses i lyset af det samtidig fremsatte lovforslag om afholdelse af fol-
keafstemning om forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske
13
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
samarbejde om sikkerhed og forsvar, der har til formål at tilvejebringe det
retlige grundlag for, at nærværende lovforslag kan undergives en bindende
folkeafstemning, såfremt det vedtages af Folketinget, jf. grundlovens § 42,
stk. 6, 2. pkt.
3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslaget, at Danmark deltager i det europæiske samar-
bejde om sikkerhed og forsvar. Lovforslaget har i den forbindelse til formål
at opnå Folketingets samtykke efter grundlovens § 19 til, at regeringen i
medfør af artikel 7 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling underretter de
øvrige EU-medlemsstater om, at Danmark ikke længere ønsker at benytte
sig af protokollens bestemmelser om forsvarsforbeholdet.
Regeringen vil, såfremt lovforslaget vedtages af Folketinget, alene under-
rette de øvrige EU-medlemsstater om, at Danmark ikke længere ønsker at
benytte sig af protokollens bestemmelser om forsvarsforbeholdet, hvis lov-
forslaget også vedtages ved folkeafstemningen den 1. juni 2022. Afskaffel-
sen af forsvarsforbeholdet vil i givet fald gælde fra den dag, underretningen
finder sted. Danmark vil i så fald være forpligtet til at gennemføre alle de til
den tid gældende relevante foranstaltninger, som er truffet inden for ram-
merne af Den Europæiske Union.
En afskaffelse af forbeholdet vil medføre, at Danmark tiltræder de retsakter,
som i dag er omfattet af forbeholdet, medmindre Danmark samtidig med
underretningen efter artikel 7 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling vælger
at afgive formel erklæring i medfør af EU-traktatens artikel 31, stk. 1 (kon-
struktiv afståelse, jf. pkt. 3.1.2.1 ovenfor).
Konkret drejer det sig om i alt 36 retsakter, som Danmark umiddelbart til-
træder, jf. lovforslagets bilag 1. Langt størsteparten af disse retsakter angår
EU’s
militære krisestyringsoperationer og -missioner, jf. pkt. 3.1.3 ovenfor.
Tre retsakter vedrører tværgående samarbejde, nærmere bestemt
EU’s sa-
tellitcenter, EPF
samt EU’s militære planlægnings-
og gennemførelseska-
pacitet (MPCC), jf. ligeledes pkt. 3.1.3 ovenfor.
Danmarks tiltrædelse af retsakter vedrørende igangværende militære EU-
ledede operationer vil ikke i sig selv betyde, at Danmark vil være forpligtet
til at stille militære eller andre midler til rådighed for missionerne. En af-
skaffelse af forbeholdet vil alene indebære, at Danmark vil have ret til at
deltage i de pågældende operationer, men det indebærer ingen pligt til at
deltage. Om finansiering henvises til pkt. 4 nedenfor.
14
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
Det bemærkes i den forbindelse, at en afskaffelse af forsvarsforbeholdet
ikke vil ændre på, at regeringen, bortset fra forsvar mod væbnet angreb på
riget eller danske styrker, ikke uden Folketingets samtykke kan anvende mi-
litære magtmidler mod nogen fremmed stat, jf. grundlovens § 19, stk. 2. En
afskaffelse af forsvarsforbeholdet vil endvidere ikke ændre på, at regeringen
vil skulle rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn forud for enhver be-
slutning af større udenrigspolitisk rækkevidde, jf. grundlovens § 19, stk. 3.
Danmark vil først kunne anmode om deltagelse i Forsvarsagenturet og
PESCO, jf. pkt. 3.1.2.3 og 3.1.3 ovenfor, når forsvarsforbeholdet er afskaf-
fet. Dansk deltagelse i Forsvarsagenturet og PESCO følger ikke automatisk
af en afskaffelse af forsvarsforbeholdet.
Der findes ikke lovgivningsmæssige retsakter inden for EU-samarbejdet om
den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, og der vil derfor ikke fra dansk
side være behov for lovgivningsmæssigt at implementere EU-retsakter i
dansk ret i forbindelse med en afskaffelse af forbeholdet.
En afskaffelse af forsvarsforbeholdet vil endelig betyde, at Danmark vil
kunne deltage fuldt ud i de samarbejdsstrukturer, der danner rammen om
EU-samarbejdet om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, herunder
gennem sekunderinger, udstationeringer m.v. ifm. deltagelse i det forsvars-
relaterede samarbejde i EU-regi, jf. pkt. 3.1.3 ovenfor.
Dansk deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar æn-
drer ikke ved, at f.eks. størrelsen af forsvarsbudgettet, forsvarets udrustning
og spørgsmål om værnepligt besluttes i Danmark.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4.1. En afskaffelse af forsvarsforbeholdet vil indebære, at Danmark som ud-
gangspunkt vil skulle
bidrage til finansiering af visse fælles udgifter til EU’s
militære missioner og operationer gennem Den Europæiske Fredsfacilitet
(EPF), der er en finansieringsmekanisme uden for Unionens generelle bud-
get. Det vil dog i princippet være muligt at fravælge deltagelse og finansielt
bidrag, jf. EU-traktatens artikel 41, stk. 2, og artikel 31, stk. 1. På nuværende
tidspunkt bidrager Danmark gennem EPF alene til finansiering af bistands-
foranstaltninger. Såfremt man fra dansk side beslutter at deltage i en eller
15
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
flere af EU’s militære missioner og operationer, vil Danmark herudover
skulle afholde egne udgifter hertil. Stillingtagen hertil vil i givet fald finde
sted i forbindelse med en beslutning om deltagelse i den pågældende mis-
sion.
Derudover vil en afskaffelse af forsvarsforbeholdet indebære, at Danmark
skal deltage fuldt ud i EU-Satellitcentret (SatCen). Danmark bidrager i øje-
blikket til de af satellitcenterets udgifter, som ikke har indvirkning på for-
svarsområdet, hvilket udgør den største del af udgifterne. Bidraget vil såle-
des stige svarende til den del, der vedrører udgifter til forsvarsrelaterede op-
gaver.
Såfremt det fra dansk side besluttes at deltage i Forsvarsagenturet og
PESCO, vil deltagelsen indebære, at man fra dansk side bidrager til finan-
sieringen heraf.
Forsvarsagenturet finansieres hovedsageligt af de deltagende medlemssta-
ter, hvis bidrag udregnes på baggrund af ovennævnte BNI-fordelingsnøgle.
For så vidt angår PESCO har dette samarbejde ikke noget selvstændigt bud-
get, men vil have en udgiftsmæssig effekt for de deltagende lande i forbin-
delse med deltagelse i ét eller flere PESCO-projekter.
Endelig vil en afskaffelse af forsvarsforbeholdet kunne medføre et øget ad-
ministrativt ressourcetræk, herunder til sekunderinger, udstationeringer
m.v. ifm. deltagelse i det forsvarsrelaterede samarbejde i EU-regi. Det kon-
krete ressourcetræk vil dog afhænge af dansk engagement og deltagelse i de
enkelte institutioner.
Det bemærkes, at Danmark i forvejen gennem sit bidrag til EU’s budget
bidrager til bl.a. Den Fælles Udenrigstjeneste (FUT), Den Europæiske For-
svarsfond (EDF), Intern Sikkerhedsfond (ISF) samt infrastrukturprogram-
met Militær Mobilitet. De danske bidrag hertil påvirkes ikke af en afskaf-
felse af forsvarsforbeholdet.
4.2. Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implemente-
ringskonsekvenser for kommuner og regioner.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke relevante.
16
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Danmarks forsvarsforbehold er fastlagt i artikel 5 i protokol nr. 22 om Dan-
marks stilling, som er knyttet til Lissabon-traktaten. Det fremgår af proto-
kollens artikel 7, at Danmark til enhver tid i overensstemmelse med sine
forfatningsmæssige bestemmelser kan underrette de øvrige medlemsstater
om, at det ikke længere ønsker at benytte sig af alle eller en del af bestem-
melserne i denne protokol. I så fald vil Danmark fuldt ud gennemføre alle
de til den tid gældende relevante foranstaltninger, som er truffet inden for
rammerne af Den Europæiske Union.
Lovforslaget har til formål at opnå Folketingets samtykke efter grundlovens
§ 19 til, at regeringen i medfør af artikel 7 i protokol nr. 22 om Danmarks
stilling underretter de øvrige EU-medlemsstater om, at Danmark ikke læn-
gere ønsker at benytte sig af protokollens bestemmelser om forsvarsforbe-
holdet.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. marts 2022 til den 27. april
2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F
Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Akademikerne, Amnesty Inter-
national, Atlantsammenslutningen, Beredskabsforbundet, Byretterne, Cen-
Sec, Center for Cybersikkerhed, Center for Militære Studier, Centralfor-
eningen for Stampersonel, CO-Industri - Centralorganisationen af industri-
ansatte i Danmark, Copenhagen Business School, Danmarks Nationalbank,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Veteraner, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Dommerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
17
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
2551306_0018.png
UDKAST
Kvindesamfund, Danske Advokater, Danske Beredskaber, Danske Mari-
time, Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, Demokrati i Europa
Oplysningsforbundet, Det Udenrigspolitiske Selskab, Dansk Institut for In-
ternationale Studier, DJØF, Domstolsstyrelsen, DR - Danmarks Radio,
Falck, FN-forbundet, FOA, Forsvarsakademiet, Folk og Sikkerhed, For-
svarskommandoen, HK, Hovedorganisationen for Personel af Reserven i
Danmark, Hovedorganisationen af Officerer i Danmark , Hovedstadens Be-
redskab, Hærens Konstabel- og Korporalforening, Institut for Menneskeret-
tigheder, Interforce, Justitia, Kommunernes Landsforening, Kvinderådet,
KVINFO
Køn viden information forskning, Københavns Universitet, Fag-
bevægelsens Hovedorganisation, Naval Team Denmark, Nyt Europa, Rets-
politisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigspolitichefen, Roskilde Uni-
versitet, Rådet for International Konfliktløsning, Sammenslutningen af lo-
kale radio- og tv-stationer i Danmark, Statsforvaltningen, Soldaterlegatet,
Syddansk Universitet, Sø- og Handelsretten, TV 2, Tænketanken Europa,
Vestre Landsret, Værnepligtsrådet, Østre Landsret, Aalborg Universitet,
Aarhus School of Business og Aarhus Universitet.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
En afskaffelse af forsvarsforbeholdet
vil medføre, at Danmark som ud-
gangspunkt vil skulle bidrage til fi-
nansieringen af visse fælles udgifter
under EPF’en,
der dog i princippet
kan fravælges, og til finansiering af
alle dele af
EU’s Satellitcenter (Sat-
Cen). Finansiering af udgifter til
EU’s militære missioner og operatio-
ner, Forsvarsagenturet og PESCO vil
afhænge af beslutning om dansk del-
tagelse heri. Endelig vil en afskaf-
felse af forsvarsforbeholdet kunne
medføre et øget administrativt res-
sourcetræk, herunder til sekunderin-
18
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
2551306_0019.png
UDKAST
ger, udstationeringer m.v. ifm. delta-
gelse i det forsvarsrelaterede samar-
bejde i EU-regi.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Danmarks forsvarsforbehold er fastlagt i artikel 5 i protokol nr. 22 om Dan-
retten
marks stilling, som er knyttet til Lissabon-traktaten. Det fremgår af proto-
kollens artikel 7, at Danmark til enhver tid i overensstemmelse med sine
forfatningsmæssige bestemmelser kan underrette de øvrige medlemsstater
om, at det ikke længere ønsker at benytte sig af alle eller en del af bestem-
melserne i denne protokol. I så fald vil Danmark fuldt ud gennemføre alle
de til den tid gældende relevante foranstaltninger, som er truffet inden for
rammerne af Den Europæiske Union.
Lovforslaget har til formål at opnå Folketingets samtykke efter grundlovens
§ 19 til, at regeringen i medfør af artikel 7 i protokol nr. 22 om Danmarks
19
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
2551306_0020.png
UDKAST
stilling underretter de øvrige EU-medlemsstater om, at Danmark ikke læn-
gere ønsker at benytte sig af protokollens bestemmelser om forsvarsforbe-
holdet.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
20
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Med Edinburgh-afgørelsen af 12. december 1992 blev der indført forbehold
for Danmark over for en række delelementer i Maastricht-traktaten. Et af
disse forbehold omhandler forsvarspolitikken i EU. Det er således i afsnit C
i Edinburgh-afgørelsen fastsat, at Danmark ikke deltager i udarbejdelsen og
gennemførelsen af afgørelser og aktioner inden for Unionen, som har ind-
virkning på forsvarsområdet. Edinburgh-afgørelsen er stadig gældende. For-
svarsforbeholdet fremgår i dag af artikel 5 i protokol nr. 22 om Danmarks
stilling, som er knyttet til Lissabon-traktaten.
Det foreslås med lovforslagets
§ 1,
at Danmark deltager i alle dele af Den
Europæiske Unions fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, jf. afsnit V, kapi-
tel 2, i traktaten om Den Europæiske Union. Bestemmelsen vil indebære, at
Folketinget giver sit samtykke efter grundlovens § 19 til, at regeringen kan
underrette de øvrige EU-medlemsstater om, at Danmark ikke længere øn-
sker at benytte sig af protokollens bestemmelser om forsvarsforbeholdet. En
sådan underretning af de øvrige medlemsstater vil indebære, at forsvarsfor-
beholdet afskaffes. Afskaffelsen af forsvarsforbeholdet vil gælde fra den
dag, meddelelsen afgives. Dermed kan Danmark fremover deltage i alle dele
af EU’s fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik. Det fremgår ligeledes af af-
snit E i Edinburgh-afgørelsen samt artikel 7 i protokol nr. 22, at Danmark
herefter fuldt ud vil gennemføre alle til den tid relevante foranstaltninger,
som er truffet inden for rammerne af Den Europæiske Union.
Regeringen vil, såfremt lovforslaget vedtages af Folketinget, alene under-
rette de øvrige EU-medlemsstater om, at Danmark ikke længere ønsker at
benytte sig af protokollens bestemmelser om forsvarsforbeholdet, hvis lov-
forslaget også vedtages ved folkeafstemningen den 1. juni 2022. Afskaffel-
sen af forsvarsforbeholdet vil i givet fald gælde fra den dag, underretningen
finder sted. Danmark vil i så fald være forpligtet til at gennemføre alle de til
den tid gældende relevante foranstaltninger, som er truffet inden for ram-
merne af Den Europæiske Union.
En afskaffelse af forbeholdet vil medføre, at Danmark tiltræder de retsakter,
som i dag er omfattet af forbeholdet, medmindre Danmark samtidig med
underretningen efter artikel 7 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling vælger
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
at afgive formel erklæring i medfør af EU-traktatens artikel 31, stk. 1 (kon-
struktiv afståelse).
Konkret drejer det sig om i alt 36 retsakter, som Danmark umiddelbart til-
træder, jf. lovforslagets bilag 1. Langt størsteparten af disse retsakter angår
EU’s
militære krisestyringsoperationer og -missioner, jf. pkt. 3.1.3 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger. Tre retsakter vedrører tværgående
samarbejde, nærmere bestemt
EU’s satellitcenter,
EPF
samt EU’s militære
planlægnings- og gennemførelseskapacitet (MPCC), jf. ligeledes pkt. 3.1.3
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Danmarks tiltrædelse af retsakter vedrørende igangværende militære EU-
ledede operationer vil ikke i sig selv betyde, at Danmark vil være forpligtet
til at stille militære eller andre midler til rådighed for missionerne. En af-
skaffelse af forbeholdet vil alene indebære, at Danmark vil have ret til at
deltage i de pågældende operationer, men det indebærer ingen pligt til at
deltage.
Det bemærkes i den forbindelse, at en afskaffelse af forsvarsforbeholdet
ikke vil ændre på, at regeringen, bortset fra forsvar mod væbnet angreb på
riget eller danske styrker, ikke uden Folketingets samtykke kan anvende mi-
litære magtmidler mod nogen fremmed stat, jf. grundlovens § 19, stk. 2. En
afskaffelse af forsvarsforbeholdet vil endvidere ikke ændre på, at regeringen
vil skulle rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn forud for enhver be-
slutning af større udenrigspolitisk rækkevidde, jf. grundlovens § 19, stk. 3.
Danmark vil først kunne anmode om deltagelse i Forsvarsagenturet og
PESCO, når forsvarsforbeholdet er afskaffet. Dansk deltagelse i Forsvars-
agenturet og PESCO følger ikke automatisk af en afskaffelse af forsvarsfor-
beholdet.
Der findes ikke lovgivningsmæssige retsakter inden for EU-samarbejdet om
den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, og der vil derfor ikke fra dansk
side være behov for lovgivningsmæssigt at implementere EU-retsakter i
dansk ret i forbindelse med en afskaffelse af forbeholdet.
En afskaffelse af forsvarsforbeholdet vil endelig betyde, at Danmark vil
kunne deltage fuldt ud i de samarbejdsstrukturer, der danner rammen om
EU-samarbejdet om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, herunder
22
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
UDKAST
gennem sekunderinger, udstationeringer m.v. ifm. deltagelse i det forsvars-
relaterede samarbejde i EU-regi, jf. pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 og 3.3 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Til § 2
Det foreslås med lovforslagets
§ 2,
at loven træder i kraft dagen efter be-
kendtgørelsen i Lovtidende.
Som det fremgår af pkt. 2.3.1 i det samtidig fremsatte lovforslag om afhol-
delse af folkeafstemning om forslag til lov om Danmarks deltagelse i det
europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar, bør forsvarsforbeholdet
alene afskaffes, hvis et flertal af de i afstemningen deltagende folketings-
vælgere stemmer mod lovforslaget.
Afskaffelsen af forsvarsforbeholdet vil i givet fald gælde fra den dag, rege-
ringen giver de øvrige medlemsstater underretning i overensstemmelse med
artikel 7 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling. Danmark vil i så fald være
forpligtet til at gennemføre alle de til den tid gældende relevante foranstalt-
ninger, som er truffet inden for rammerne af Den Europæiske Union.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås med lovforslagets
§ 3,
at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Da Færøerne og Grønland ikke er omfattet af Danmarks EU-medlemskab
bortset fra det forhold, at den særlige associeringsordning, som er nærmere
fastsat i fjerde del af EUF-traktaten, finder anvendelse for Grønland
skal
loven ikke gælde for disse dele af Riget.
Det betyder, at der ikke skal afholdes folkeafstemning om forslaget til lov
om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og for-
svar på Færøerne og i Grønland.
23
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
2551306_0024.png
UDKAST
Bilag 1
Retsakter helt eller delvist omfattet af forsvarsforbeholdet
EU’s
krisestyringsoperationer og -missioner
Tiltag
Relevante retsakter
EUTM Mozam- Rådets afgørelse (FUSP) 2021/1143 af 12. juli 2021 om
bique
Den Europæiske Unions militære uddannelsesmission i
Mozambique (EUTM Mozambique)
Rådets afgørelse (FUSP) 2021/1818 af 15. oktober 2021
om iværksættelse af Den Europæiske Unions militære
uddannelsesmission i Mozambique (EUTM Mozambi-
que)
Rådets afgørelse (FUSP) 2020/472 af 31. marts 2020
om Den Europæiske Unions militæroperation i Middel-
havsområdet (EUNAVFOR MED IRINI)
Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komités afgø-
relse (FUSP) 2021/1745 af 23. september 2021 om ud-
nævnelse af den øverstbefalende for EU-operationen i
Den Europæiske Unions militæroperation i Middel-
havsområdet (EUNAVFOR MED IRINI) (EUNAV-
FOR MED IRINI/3/2021)
Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komités afgø-
relse (FUSP) 2022/…
af 29. marts 2022 om udnævnelse
af den øverstbefalende for EU-styrken i Den Europæi-
ske Unions militæroperation i Middelhavsområdet (EU-
NAVFOR MED IRINI) og om ophævelse af afgørelse
(FUSP) 2021/1748 (EUNAVFOR MED IRINI/2/2022)
[Retsaktens endelige nummer forelå ikke på tidspunktet
for offentliggørelse af udkast til lovforslag]
Rådets afgørelse (FUSP) 2016/610 af 19. april 2016 om
Den Europæiske Unions militære FSFP-uddannelses-
mission i Den Centralafrikanske Republik (EUTM
RCA)
Rådets afgørelse (FUSP) 2016/1137 af 12. juli 2016 om
iværksættelsen af Den Europæiske Unions militære
24
EUNAVFOR
MED IRINI
EUTM RCA
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
2551306_0025.png
UDKAST
FSFP-uddannelsesmission i Den Centralafrikanske Re-
publik (EUTM RCA)
Rådets afgørelse (FUSP) 2016/1791 af 12. juli 2016 om
undertegnelse og indgåelse på Unionens vegne af afta-
len i form af brevveksling mellem Den Europæiske
Union og Den Centralafrikanske Republik om status for
Den Europæiske Unions militære FSFP-uddannelses-
mission i Den Centralafrikanske Republik (EUTM
RCA)
Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komités afgø-
relse (FUSP) 2022/105 af 19. januar 2022 om udnæv-
nelse af den øverstbefalende for EU-missionsstyrken
for Den Europæiske Unions militære FSFP-uddannel-
sesmission i Den Centralafrikanske Republik (EUTM
RCA) og om ophævelse af afgørelse (FUSP) 2021/1435
(EUTM RCA/1/2022)
Rådets afgørelse 2013/34/FUSP af 17. januar 2013 om
Den Europæiske Unions militærmission for at bidrage
til uddannelsen af Malis væbnede styrker (EUTM Mali)
Rådets afgørelse 2013/87/FUSP af 18. februar 2013 om
iværksættelsen af Den Europæiske Unions militærmis-
sion for at bidrage til uddannelsen af Malis væbnede
styrker (EUTM Mali)
Rådets afgørelse 2013/178/FUSP af 25. februar 2013
om undertegnelse og indgåelse af aftalen mellem Den
Europæiske Union og Republikken Mali om status i Re-
publikken Mali for Den Europæiske Unions militærmis-
sion for at bidrage til uddannelsen af Malis væbnede
styrker (EUTM Mali)
Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komités afgø-
relse (FUSP) 2021/2209 af 7. december 2021 om ud-
nævnelse af den øverstbefalende for EU-missionsstyr-
ken under Den Europæiske Unions militærmission for
at bidrage til uddannelsen af Malis væbnede styrker
(EUTM Mali) og om ophævelse af afgørelse (FUSP)
2021/1083 (EUTM Mali/2/2021)
25
EUTM Mali
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
2551306_0026.png
UDKAST
EUTM Somalia
Rådets afgørelse 2010/96/FUSP af 15. februar 2010 om
Den Europæiske Unions militærmission for at bidrage
til uddannelsen af somaliske sikkerhedsstyrker
Rådets afgørelse 2010/197/FUSP af 31. marts 2010 om
iværksættelse af Den Europæiske Unions militærmis-
sion for at bidrage til uddannelsen af somaliske sikker-
hedsstyrker (EUTM Somalia)
Rådets afgørelse (FUSP) 2021/905 af 3. december 2020
om undertegnelse og indgåelse på Unionens vegne af
aftalen mellem Den Europæiske Union og Den Føderale
Republik Somalia om status for Den Europæiske Uni-
ons militærmission for at bidrage til uddannelsen af so-
maliske sikkerhedsstyrker (EUTM Somalia) i Den Fø-
derale Republik Somalia
Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske komités afgø-
relse (FUSP) 2022/170 af 8. februar 2022 om udnæv-
nelse af den øverstbefalende for EU-missionen for Den
Europæiske Unions militærmission for at bidrage til ud-
dannelsen af somaliske sikkerhedsstyrker (EUTM So-
malia) og om ophævelse af afgørelse (FUSP)
2020/1072 (EUTM Somalia/1/2022)
Rådets fælles aktion 2008/851/FUSP af 10. november
2008 om Den Europæiske Unions militæroperation med
henblik på at bidrage til at afskrække fra, forebygge og
bekæmpe piratvirksomhed og væbnede røverier ud for
Somalias kyster
Rådets afgørelse 2008/918/FUSP af 8. december 2008
om iværksættelse af Den Europæiske Unions militær-
operation med henblik på at bidrage til at afskrække fra,
forebygge og bekæmpe den piratvirksomhed og de
væbnede røverier, der finder sted ud for Somalias kyst
(Atalanta)
Rådets afgørelse 2009/29/FUSP af 22. december 2008
om indgåelse af aftalen mellem Den Europæiske Union
og Republikken Somalia om status for den EU-ledede
26
EUNAVFOR
ATALANTA
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
2551306_0027.png
UDKAST
flådestyrke i Republikken Somalia i forbindelse med
EU’s
militæroperation Atalanta
Rådets afgørelse 2009/88/FUSP af 22. december 2008
om indgåelse af aftalen mellem Den Europæiske Union
og Republikken Djibouti om status for de EU-ledede
styrker i Republikken Djibouti i forbindelse med Den
Europæiske Unions militæroperation Atalanta
Rådets afgørelse 2009/293/FUSP af 26. februar 2009
om brevvekslingen mellem Den Europæiske Union og
Kenyas regering om betingelserne og de nærmere be-
stemmelser for overførsel af personer, der mistænkes
for at have begået piratvirksomhed, og som tilbagehol-
des af den EU-ledede flådestyrke (EUNAVFOR), og
beslaglagte genstande i EUNAVFOR's varetægt, fra
EUNAVFOR til Kenya og for behandling heraf efter en
sådan overførsel
Rådets afgørelse 2009/877/FUSP af 23. oktober 2009
om undertegnelse og midlertidig anvendelse af brev-
vekslingen mellem Den Europæiske Union og Repu-
blikken Seychellerne om betingelserne og de nærmere
bestemmelser for overførsel af mistænkte pirater og be-
væbnede røvere fra EUNAVFOR til Republikken Sey-
chellerne og for behandling heraf efter en sådan over-
førsel
Rådets afgørelse 2009/916/FUSP af 23. oktober 2009
om undertegnelse og indgåelse af aftalen mellem Den
Europæiske Union og Republikken Seychellerne om
status for de EU-ledede styrker i Republikken Seychel-
lerne i forbindelse med Den Europæiske Unions mili-
tæroperation Atalanta
Rådets afgørelse 2011/640/FUSP af 12. juli 2011 om
undertegnelse og indgåelse af en aftale mellem Den Eu-
ropæiske Union og Republikken Mauritius om betingel-
serne for overførsel af mistænkte pirater og tilknyttede,
beslaglagte genstande fra den EU-ledede flådestyrke til
27
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
2551306_0028.png
UDKAST
Republikken Mauritius og om forholdene for de mis-
tænkte pirater efter overførsel
Rådets afgørelse 2014/198/FUSP af 10. marts 2014 om
undertegnelse og indgåelse af en aftale mellem Den Eu-
ropæiske Union og Den Forenede Republik Tanzania
om betingelserne for overførsel af mistænkte pirater og
tilknyttede, beslaglagte genstande fra den EU-ledede
flådestyrke til Den Forenede Republik Tanzania
Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komités Afgø-
relse (FUSP) 2021/661 af 20. april 2021 om udnævnelse
af EU's øverstbefalende for Den Europæiske Unions
militæroperation med henblik på at bidrage til at af-
skrække fra, forebygge og bekæmpe piratvirksomhed
og væbnede røverier ud for Somalias kyster (Atalanta)
og om ophævelse af afgørelse (FUSP) 2021/87 (ATA-
LANTA/3/2021)
Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komités afgø-
relse (FUSP) 2022/217 af 15. februar 2022 om udnæv-
nelse af den øverstbefalende for EU-styrken i Den Eu-
ropæiske Unions militæroperation med henblik på at bi-
drage til at afskrække fra, forebygge og bekæmpe pirat-
virksomhed og væbnede røverier ud for Somalias kyster
(Atalanta) og om ophævelse af afgørelse (FUSP)
2022/41 (ATALANTA/3/2022)
AL- Rådets fælles aktion 2004/570/FUSP af 12. juli 2004
om Den Europæiske Unions militæroperation i Bos-
nien-Hercegovina
Rådets afgørelse 2004/803/FUSP af 25. november 2004
om iværksættelse af Den Europæiske Unions militær-
operation i Bosnien-Hercegovina
Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komités afgø-
relse (FUSP) 2020/1010 af 2. juli 2020 om udnævnelse
af EU's øverstbefalende for Den Europæiske Unions
militæroperation i Bosnien-Hercegovina og om ophæ-
velse af afgørelse (FUSP) 2019/264 (BiH/29/2020)
28
EUFOR
THEA
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
2551306_0029.png
UDKAST
Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komités afgø-
relse (FUSP) 2022/59 af 10. januar 2022 om udnæv-
nelse af den øverstbefalende for EU-styrken i Den Eu-
ropæiske Unions militæroperation i Bosnien-Hercego-
vina og om ophævelse af afgørelse (FUSP) 2021/5
(BiH/32/2022)
Aftale mellem Rådets afgørelse (FUSP) 2016/2360 af 28. november
EU og USA
2016 om undertegnelse og indgåelse af aftalen vedrø-
rende erhvervelse og cross-servicing mellem Den Euro-
pæiske Union og Amerikas Forenede Stater
Det Permanente Strukturerede Samarbejde på forsvarsområdet
(PESCO)
1
Rådets afgørelse (FUSP) 2017/2315 af 11. december 2017 om etablering
af et permanent struktureret samarbejde (PESCO) og fastlæggelse af listen
over deltagende medlemsstater
Det Europæiske Forsvarsagentur
2
Rådets afgørelse (FUSP) 2015/1835 af 12. oktober 2015 om fastlæggelse
af statutten, hjemstedet og de nærmere bestemmelser for Det Europæiske
Forsvarsagenturs drift
Den Europæiske Fredsfacilitet
Rådets afgørelse (FUSP) 2021/509 af 22. marts 2021 om oprettelse af en
europæisk fredsfacilitet og om ophævelse af afgørelse (FUSP) 2015/528
EU’s Satellitcenter
Rådets afgørelse 2014/401/FUSP af 26. juni 2014 om EU-satellitcentret og
om ophævelse af fælles aktion 2001/555/FUSP om oprettelse af et EU-sa-
tellitcenter
EU’s militære strukturer
Rådets afgørelse (EU) 2017/971 af 8. juni 2017 om fastlæggelse af ordnin-
gerne for planlægning og gennemførelse af EU's FSFP-militærmissioner
uden udøvende beføjelser og om ændring af afgørelse 2010/96/FUSP om
1
Danmark vil kunne anmode om deltagelse i PESCO, når forsvarsforbeholdet er afskaffet. Dansk
deltagelse i PESCO følger ikke automatisk af en afskaffelse af forsvarsforbeholdet.
2
Danmark vil kunne anmode om deltagelse i Forsvarsagenturet, når forsvarsforbeholdet er afskaffet.
Dansk deltagelse i Forsvarsagenturet følger ikke automatisk af en afskaffelse af forsvarsforbeholdet.
29
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 417: Udkast til forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar og udkast til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
2551306_0030.png
UDKAST
Den Europæiske Unions militærmission for at bidrage til uddannelsen af
somaliske sikkerhedsstyrker, 2013/34/FUSP om Den Europæiske Unions
militærmission for at bidrage til uddannelsen af Malis væbnede styrker
(EUTM Mali) og (FUSP) 2016/610 om Den Europæiske Unions militære
FSFP-uddannelsesmission i Den Centralafrikanske Republik (EUTM
RCA)
30