Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 418
Offentligt
2551585_0001.png
Den 29. marts 2022
FVM 168
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om ændring af gennemfø-
relsesforordning (EU) 2017/1185 af 20. april 2017 for så vidt angår indberetning
til Kommissionen af oplysninger om kommercielle lagre af korn, oliefrø og ris
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om udvidelse af medlemsstaternes indberetningsforpligtigelser
vedrørende kommercielle lagre af korn, oliefrø og ris (komitésag). Forslaget motiveres i de markeds-
forstyrrelser, som den russiske invasion af Ukraine forårsager. I forslaget stilles nye krav til måned-
lige indberetninger til Kommissionen af data om mængder af korn, oliefrø og ris lagret hos producen-
ter, grossister og relevante operatører fra og med den 25. maj 2022. Forslaget ventes at medføre be-
tydelige erhvervsøkonomiske konsekvenser, eftersom der er tale om en væsentlig udvidelse af allerede
eksisterende indberetningsforpligtigelser på landbrugsområdet, som skal implementeres på meget
kort tid. Forslaget forventes ikke at have betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU. Sa-
gen forventes sat til afstemning i skriftlig procedure i Komitéen for den Fælles Markedsordning med
frist den 6. april 2022. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger stor
vægt på, at der sikres mulighed for en enkel indsamling af data samt udskydelse af ikrafttrædelse.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om ændring af gennemførelsesforordning
(EU) 2017/1185 af 20. april 2017 for så vidt angår indberetning til Kommissionen af oplysninger om
kommercielle lagre af korn, oliefrø og ris.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 67, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 1307/2013 af 17. december 2013 om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere under
støtteordninger inden for rammerne af den fælles landbrugspolitik og i artikel 223 i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 af 17. december 2013 om en fælles markedsordning for
landbrugsprodukter.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for den Fælles Markedsordning. Afgiver
Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komi-
téen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommis-
sionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Notat komitésag om indberetning til Kommissionen af oplysninger om kommercielle lagre af korn, oliefrø og ris
forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kom-
missionen enten vælge at vedtage forslaget eller at forelægge et ændret forslag for Komitéen inden for
to måneder eller at forelægge forslaget for appeludvalget inden for en måned. Afgiver appeludvalget med
kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver ap-
peludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
Sagen forventes sat til afstemning i skriftlig procedure i Komitéen for den Fælles Markedsordning med
frist den 6. april 2022.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2017/1185, som ved-
rører medlemsstaternes indberetninger til Kommissionen af oplysninger om kommercielle lagerbehold-
ninger af korn, oliefrø og ris. Det er i praksis månedlige datatransmissioner vedrørende mængder af
diverse produkter af korn, oliefrø og ris, som lagres hos producenter, grossister og relevante operatører,
samt kvartalsvise og årlige datatransmissioner vedrørende producerede mængder af certificeret såsæd
og certificerede arealer til såsæd på producentniveau. Det fremgår af forslagets præambel, at Ruslands
invasion af Ukraine den 24. februar 2022 og de deraf følgende forstyrrelser på verdensmarkedet, her-
under indvirkningen på handel og priser, har kastet lys over den manglende transparens af vigtige land-
brugsprodukter på det indre marked. Kommissionen vurderer hermed, at markedsmonitoreringen skal
styrkes ved at udvide medlemsstaternes indberetningsforpligtigelse for så vidt angår de kommercielle
lagerbeholdninger af korn, oliefrø, certificeret såsæd og ris. Dette har til formål at forebygge og afbøde
markedsforstyrrelserne og opretholde en velfungerende og modstandsdygtig forsyningskæde, hvis en
fødevarekrise er under opsejling. Kommissionen forventer, at de nye krav vil medføre den nødvendige
ajourføring af oplysninger om
EU’s
lagerbeholdninger for en optimal markedsmonitorering af disse vig-
tige produkter inden for relevante led i landbrugs- og fødevareforsyningskæden.
Indberetningerne skal som hidtil ske ved Kommissionens elektroniske indberetningssystem (ISAMM).
I dag indsamler Danmarks Statistik oplysninger om priser, produktionsmængder, lagerbeholdninger
mv. fra diverse led i den danske landbrugs- og fødevareforsyningskæde og indberetter disse oplysninger
til Kommissionen i henhold til Danmarks nuværende forpligtigelser. De eksisterende regler fastsætter,
at oplysningerne skal være repræsentative og således indhentes fra væsentlige markeder og repræsen-
tative virksomheder, idet det bør undgås at belaste især de små og mellemstore virksomheder. Den en-
kelte medlemsstat vurderer hermed selv, hvor mange virksomheder, der udgør et repræsentativt mar-
ked, hvor minimumsgrænsen er tre relevante virksomheder med en samlet markedsandel på minimum
20 pct., med mindre én eller to virksomheders andele samlet udgør minimum 70 pct. af markedet. Det
fremgår dog ikke klart, om de nye indberetningsforpligtigelser ligeledes følger reglerne om, at oplysnin-
gerne skal være repræsentative, idet de nye regler ikke ekspliciterer, at henholdsvis den lagrede og pro-
ducerede mængde skal være repræsentativ. Det kan medføre, at samtlige producenter, grossister og ope-
ratører med en lagerbeholdning og/eller produktion af henholdsvis korn, oliefrø og ris skal indberette
månedlige mængder samt kvartalsvise og årlige indberetninger i forhold til certificeret såsæd og areal.
Forslaget forventes som noget nyt at medføre, at primærproduktion, første forarbejdningsled, grossi-
ster, mellemhandlere og fødevareindustri månedligt skal indberette lagrede mængder for de kornarter
og -kvaliteter, der er relevante for EU-markedet, herunder hvede, hvedeklid, durum, byg, majs, havre
og rug med henblik på enten konsum eller foder. Forslaget forventes endvidere at introducere månedlige
indberetninger for primærproduktion, første forarbejdningsled, grossister, mellemhandlere og fødeva-
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Notat komitésag om indberetning til Kommissionen af oplysninger om kommercielle lagre af korn, oliefrø og ris
2551585_0003.png
reindustri for så vidt angår lagrede mængder af oliefrø, herunder rapsfrø, solsikkefrø, sojabønner, raps-
skrå, solsikkeskrå, sojaskrå, rå rapsolie, rå solsikkeolie og rå sojaolie. Dertil øges frekvensen for rismøl-
lers indberetning af lagrede mængder af ris fra årlig til månedlig. Forslaget introducerer desuden kvar-
talsvis eller årlig indberetning for primærproduktionen af henholdsvis lagrede mængder, arealer god-
kendt til certificering og produktionsmængder for certificeret såsæd, herunder såsæd for de ris- eller
kornarter og kvaliteter, der er relevante for EU-markedet.
Herudover indebærer forslaget, at Kommissionen som noget nyt selv må vurdere, hvorvidt oplysninger
indberettet af medlemsstater, herunder også fortrolige konkurrencefølsomme oplysninger, må offent-
liggøres og under hvilken form eller aggregeringsniveau. Af de nuværende regler fremgår, at Kommissi-
onen udelukkende må offentliggøre fortrolige oplysninger i aggregeret form, idet offentliggørelse kan
føre til identifikation af den enkelte erhvervsdrivende.
På baggrund af situationen i Ukraine finder Kommissionen det nødvendigt, at forslaget træder i kraft så
hurtigt som muligt. Forslaget forventes således at træde i kraft den 25. april 2022 og finde anvendelse
fra og med den 25. maj 2022.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug), hvilket gav anledning til følgende bemærk-
ninger:
Landbrug & Fødevarer finder det overordnet problematisk, at et så omfattende lovforslag til ny lovgiv-
ning skal behandles med så kort varsel. Landbrug & Fødevarer mener, at månedlige indberetninger på
bedriftsniveau ikke vil bidrage med øget viden om kornbalancen. Der findes allerede en omfattende re-
gistrering af høstudbytter som indberettes til Danmarks Statistik. Da forslaget vil forøge de administra-
tive byrder for erhvervet usædvanligt meget, kan Landbrug & Fødevarer ikke støtte forslaget. Hvis for-
slaget alligevel skal finde anvendelse, bør det begrænset til en stikprøve indberetning, og helst kun ved
landmænd, der i forvejen har automatiseret registrering af lagerstatussen.
For grovvaren er data om lagerstatus allerede elektroniske ved de fleste store aktører. Derfor mener L&F
ikke, at der vil være gevinster ved forslaget. Landbrug & Fødevarer henviser til de store udfordringer i
forhold til konkurrencehensyn, der vil opstå ved fuld transparens. Landbrug & Fødevarer kan ikke se,
hvilken gavn EU-Kommissionen har ved at offentliggøre informationer på aktørniveau.
For såsæd er der allerede betydelige elektroniske indberetninger via certificeringen som er hjemlet i
handelsdirektiverne for såsæd og frø. Landbrug & Fødevarer gør opmærksomme på, at såsædsfirmaerne
ofte venter med at certificere såsæden til den er solgt. Derfor mener Landbrug & Fødevarer ikke, at en
øget frekvens af indberetning af lagerstatus vil bidrage med et bedre overblik for såsæd. Den admini-
strative byrde vil dog være mindre end i primærproduktionen, da hele certificeringen er elektronisk i
Danmark. Landbrug & Fødevarer mener, at der for såsæd og frø kan være konkurrencemæssige hensyn,
hvor forslaget om offentliggørelse af data vil være stærkt problematisk.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Notat komitésag om indberetning til Kommissionen af oplysninger om kommercielle lagre af korn, oliefrø og ris
2551585_0004.png
Landbrug & Fødevarer finder det endvidere uacceptabelt, at forslaget indebærer, at det overlades til EU-
Kommissionen at vurdere, hvorvidt de må offentliggøre fortrolige konkurrencefølsomme oplysninger,
der er indberettet af medlemslandene.
Dansk Erhverv forventer ikke, at detailhandlen er omfattet af forslaget. Derudover vil Dansk Erhverv
opfordre til, at der arbejdes for at de kommende indberetningsforpligtelser lægger sig tæt op af de nu-
værende, så oplysningerne fortsat kan hentes fra Danmarks Statistik. Derudover mener Dansk Erhverv,
at data skal være repræsentative indhentet fra væsentlige markedsvirksomheder, så det ikke belaster
især de små og mellemstore virksomheder unødigt.
Gældende dansk ret
Forordninger er direkte gældende.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelses-
niveauet.
Det må forventes, at de øgede indberetningskrav vil få erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det vurderes
overordnet, at forslaget kan medføre væsentlige administrative byrder for dansk erhvervsliv, særligt hvis
det kræves, at samtlige bedrifter med en lagerbeholdning af enten korn, oliefrø eller ris skal rapportere
månedlige mængder. I Danmark er praksis, at landmændene selv har relativt store lagre af eksempelvis
korn. Derudover introducerer forslaget forskellige indberetninger angående certificeret såsæd fra pro-
duktionsleddet. Den foreløbige estimering af de administrative konsekvenser for erhvervslivet er for-
bundet med visse usikkerheder og ubekendte og skønnes at beløbe sig til enten ca. 166.000 kr., hvis
oplysninger kan hentes fra grovvareselskaberne, eller ca. 15 mio. kr., hvis oplysninger skal hentes fra
samtlige relevante virksomheder.
Den foreløbige vurdering er, at forslaget tillige forventes at medføre væsentlige administrative byrder
for Danmarks Statistik i forbindelse med etablering, drift og kontrol af de nye indberetningskrav, hvis
omkostninger for nuværende finansieres af Landbrugsstyrelsen. Særligt grundet den væsentlige kom-
pleksitet, der er forbundet med et etablere et nationalt dataindsamlingssystem inden den 25. maj 2022,
som kan imødekomme kravet om monitorering af lagerbeholdningerne hos landmændene og følgeer-
hvervene med en rimelig statistisk sikkerhed. Den foreløbige estimering af de administrative konsekven-
ser er forbundet med visse usikkerheder og ubekendte og skønnes at beløbe sig til enten ca. 1,16 mio.
kr., hvis Danmarks Statistik henter data fra grovvareselskaberne, eller ca. 3,35-4,1 mio. kr., hvis data
skal hentes fra samtlige relevante virksomheder.
Danmarks Statistik forventer ikke at kunne fortsætte den nuværende indberetningsløsning for Land-
brugsstyrelsen, hvis Kommissionen fremadrettet selv må vurdere oplysningernes fortrolighed, uagtet
hvad medlemsstaterne har angivet, da det strider imod deres forretningsmæssige hensyn og regelsæt.
Dette vil medføre et tilbagefald af opgaver til Landbrugsstyrelsen med erhvervsøkonomiske byrder i for-
bindelse med eksisterende forpligtelser, ligesom det vil kræve en bekendtgørelse i forhold til virksom-
hedsudvælgelse samt kontrol af data. Kvantificeringen heraf vil afhænge af den konkrete udmøntning
og kan først blive vurderet i forbindelse med implementering og udarbejdelse af bekendtgørelse.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 418: Notat komitésag om indberetning til Kommissionen af oplysninger om kommercielle lagre af korn, oliefrø og ris
Forslagets erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser vil afhænge af, hvilke virksomheder,
der omfattes af kravene, herunder hvorvidt samtlige relevante virksomheder omfattes, eller om kun re-
præsentative virksomheder omfattes, samt om oplysninger i aggregeret form fra eksempelvis grovvare-
selskaber kan anvendes i stedet.
Forslaget forventes ikke at have betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til offentlige udmeldinger fra andre medlemsstater om forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker at underbygge en markedsorienteret og konkurrencedygtig landbrugssektor samt et
velfungerende og modstandsdygtigt indre marked. Regeringen lægger vægt på, at Kommissionen over-
våger markedssituationen for landbrugsprodukter som følge af Ruslands invasion af Ukraine.
Regeringen finder, at de forøgede administrative byrder for virksomheder og organisationer skal mind-
skes i videst muligt omfang, herunder frekvensen og omfanget af de nye indberetningskrav. Regeringen
ønsker endvidere, at tidsrammen, der er afsat til forslagets implementering, forlænges, da det ventes at
være umuligt at have alle indberetninger klar til den 25. maj 2022 grundet kravenes kompleksitet. Re-
geringen er desuden skeptisk over for, at Kommissionen selv kan vurdere, hvorvidt fortrolige oplysnin-
ger skal offentliggøres, da det er vigtigt at respektere både de erhvervsdrivende samt medlemsstaternes
vurderinger heraf.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger stor vægt på, at der sikres mulig-
hed for en enkel indsamling af data samt udskydelse af ikrafttrædelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5