Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 42
Offentligt
2468097_0001.png
Kemikalier
Ref. doble
Den 25. oktober 2021
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om Kommissionens forslag til forordning om ændring af bilag XIV til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og god-
kendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) med henblik på optagelse af
fem nye stoffer/stofgrupper på godkendelseslisten i bilag XIV
Resumé
Forslaget har til formål at føje fem stoffer/stofgrupper til bilag XIV i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsnin-
ger for kemikalier (REACH). Forslaget er drøftet på Webex-møde i REACH-komitéen den 22-23. sep-
tember 2021 og er sat til efterfølgende skriftlig afstemning med frist den 4. november. Forslaget vur-
deres ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet
der indføres et forbud mod at markedsføre eller anvende de pågældende stoffer uden en forudgående
godkendelse. Sagen forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurde-
res at kunne have økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser. De fem stoffer, som foreslås
udfaset, er blandt de særligt problematiske stoffer, der står på kandidatlisten. Regeringen agter på
den baggrund at stemme for forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af bilag XIV i henhold til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger
for kemikalier (REACH) således, at der optages yderligere fem stoffer/stofgrupper på godkendelsesli-
sten i bilag XIV.
Forslaget har hjemmel i artikel 58 og artikel 131 i REACH. Afstemning skal derfor ske efter forskrifts-
proceduren med kontrol, jf. artikel 133, stk. 4, i REACH. Komitéen træffer afgørelse efter forskriftspro-
ceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets
afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
REACH-komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Notat om komitésag vedr. optagelse af fem nye stoffer/stofgrupper på godkendelseslisten i bilag XIV (REACH)
med henholdsvis kvalificeret og aboslut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forsla-
get, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for fri-
sten.
Forslaget er drøftet på Webex-møde i REACH-komitéen den 22-23. september 2021 og er sat til efter-
følgende skriftlig afstemning med frist den 4. november.
Formål og indhold
REACH indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer. For de særligt proble-
matiske stoffer, der opføres på godkendelseslisten i bilag XIV i REACH, er der krav om en godken-
delse, hvis en virksomhed ønsker at markedsføre eller anvende et stof efter solnedgangsdatoen. For-
målet med godkendelsesordningen er at sikre, at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelses-
forhold der benyttes ifm. de særligt problematiske stoffer er passende og effektive, og at brugen af sær-
ligt problematiske stoffer erstattes med mindre miljø- og sundhedsskadelige alternativer, når disse al-
ternativer er teknisk og økonomisk levedygtige.
Følgende stoffer kan i henhold til artikel 57 i REACH betegnes som særligt problematiske stoffer:
Stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene (ændrer arveanlæggene) eller re-
produktionsskadende (skader forplantningen hos mennesker) i kategori 1A eller 1B (CMR 1A eller
1B) i henhold til klassificeringsforordningen (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008.
Stoffer, der er identificeret som persistente, bioakkumulerbare og toksiske (PBT) eller som meget
persistente og meget bioakkumulerbare (vPvB) i henhold til bilag XIII i REACH.
Stoffer, der ikke opfylder kriterierne i ovenstående punkter, men hvor der er videnskabelig doku-
mentation for sandsynlige alvorlige virkninger på menneskers sundhed og miljø, og som er pro-
blematiske i samme grad som ovennævnte stoffer.
Inden de særligt problematiske stoffer kan optages på godendelseslisten i bilag XIV i REACH skal stof-
ferne indledningsvis optages på kandidatlisten. Stoffer til kandidatlisten godkendes af Det Europæiske
Kemikalieagentur (ECHA’s)
Medlemsstatskomité (MSC) efter forslag fra medlemslandene eller ECHA
(på vegne af Kommissionen) ud fra en vurdering af den videnskabelige dokumentation for stoffernes
iboende egenskaber.
Forud for en afgørelse om optagelse af stoffer fra kandidatlisten på godendelseslisten i bilag XIV skal
ECHA på baggrund af en udtalelse fra MSC fremsende en anbefaling til Kommissionen vedrørende,
hvilke stoffer fra kandidatlisten der skal optages på bilag XIV.
Ifølge Artikel 58 i REACH skal der for hvert stof, der opføres på bilag XIV, fastsættes en solnedgangs-
dato, som er den dato, hvor markedsføring og anvendelse af stoffet forbydes, med mindre der er tildelt
en godkendelse til anvendelsen.
I virksomhedernes eventuelle ansøgning om godkendelse, stilles der bl.a. krav om,
- at virksomheden skal godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, eller hvis det ikke er muligt, at
fordelene ved at bruge stoffet overstiger risikoen, og
- at ansøgningen skal indeholde en vurdering af, om der er egnede alternativer.
Virksomheden skal betale et gebyr i forbindelse med ansøgningen om en godkendelse. Efter offentlig
høring og behandling i
ECHA’s
risikovurderingsudvalg og socioøkonomiske udvalg tager Kommissio-
nen beslutning om en eventuel godkendelse samt eventuelle betingelser efter forskriftproceduren i
henhold til artikel 133, stk. 3. Godkendelsen kan kun gives tidsbegrænset.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Notat om komitésag vedr. optagelse af fem nye stoffer/stofgrupper på godkendelseslisten i bilag XIV (REACH)
2468097_0003.png
Forslaget
Der er pt. 54 stoffer på godkendelseslisten i bilag XIV i REACH. Kommissionen foreslår, at nedenstå-
ende fem stoffer tilføjes. Begrundelsen for optag inkl. klassificering i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008)
1
, stoffernes foreslåede nr. på godken-
delseslisten og stoffernes anvendelse er angivet.
55. Tetraethylbly
Tetraethylbly opfylder kriterierne for klassificering som reproduktionsskadende (kategori 1A). Ifølge
industriens høringssvar anvendes Tetraethlybly i flybenzin til visse flytyper.
56. Michler's base
Stoffet 4,4'-bis (dimethylamino) -4 ''-(methylamino)
tritylalkohol (med ≥ 0,1% af Michlers keton (EF
nr. 202-027-5) eller Michlers base (EF nr. 202-959-2)) opfylder kriterierne for klassificering som
kræftfremkaldende (kategori 1B).
Ifølge ECHA’s hjemmeside anvendes Michler’s base industrielt i
blæk og toner.
57. RP-HP
Reaktionsprodukter af 1,3,4-thiadiazolidin-2,5-dithion, formaldehyd og 4-heptylphenol, forgrenede og
lineære (RP-HP)
(med ≥ 0,1% vægt/vægt 4-heptylphenol,
forgrenet og lineær) er stoffer, der har hor-
monforstyrrende egenskaber, for hvilke der er videnskabeligt dokumentation for sandsynlige alvorlige
virkninger på miljøet.
Ifølge ECHA’s hjemmeside anvendes RP-HP
i smøremidler.
58. DOTE
Stoffet 2-ethylhexyl 10-ethyl-4,4-dioctyl-7-oxo-8-oxa-3,5-dithia-4-stannatetradecanoat (DOTE) opfyl-
der kriterierne for klassificering som reproduktionstoksisk (kategori 1B).
Ifølge ECHA’s hjemmeside
anvendes DOTE til plastik sandsynligvis hovedsagelig til varmestabilisering af hård PVC, men også i
andre polymerer.
59. Reaction Mass af DOTE og MOTE
Reaktionsmasse af 2-ethylhexyl 10-ethyl-4,4-dioctyl-7-oxo-8-oxa-3,5-dithia-4-stannatetradecanoat og
2-ethylhexyl 10-ethyl-4-[[2- [(2-ethylhexyl) oxy] -2-oxoethyl] thio] -4-octyl-7-oxo-8-oxa-3,5-dithia-4-
stannatetradecanoat (Reaction Mass af DOTE og MOTE) er et stof, der opfylder kriterierne for klassifi-
cering som reproduktionstoksiske (kategori 1B). Reaction Mass af DOTE og MOTE anvendes sandsyn-
ligvis hovedsagelig til varmestabilisering af hård PVC, men også i andre polymerer.
De fem stoffer er allerede opført på kandidatlisten og opfylder således kriterierne for optagelse på god-
kendelseslisten i bilag XIV. De er endvidere prioriteret til optagelse på godkendelseslisten i bilag XIV i
REACH ifølge ECHAs anbefaling fra den 1. oktober 2019.
2
ECHA har haft deres anbefaling i offentlig
høring. Herudover har Kommissionen modtaget bemærkninger fra interesserede parter om mulige
økonomiske, sociale, sundhedsmæssige og miljømæssige konsekvenser ved optagelse af stofferne på
godkendelseslisten i bilag XIV i REACH.
Kommissionen foreslår, at virksomhederne inden 18 måneder fra vedtagelse af forslaget skal indsende
en ansøgning til Kommissionen om godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse af stofferne.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008 om klassificering, mærkning og embal-
lering af stoffer og blandinger og om ændring og ophævelse af direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring af forord-
ning (EF) nr. 1907/2006 (EØS-relevant tekst)
2
https://echa.europa.eu/documents/10162/13640/9th_axiv_recommendation_October2019_en.pdf/d4d55dea-
cc36-8f57-0d9f-33b8e64c4f07
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Notat om komitésag vedr. optagelse af fem nye stoffer/stofgrupper på godkendelseslisten i bilag XIV (REACH)
2468097_0004.png
Kommissionen foreslår endvidere en frist på 36 måneder fra vedtagelse af forslaget, efter hvilken stof-
ferne ikke længere må markedsføres eller anvendes, med mindre Kommissionen har givet en godken-
delse (solnedgangsdatoen).
Kommissionen har ikke valgt at give undtagelser for nogen anvendelser.
ECHA havde i sin anbefaling fra den 1. oktober 2019
3
i alt prioriteret 10 stofgrupper med i alt 18 stoffer
til optagelse på godkendelseslisten på bilag XIV i REACH. I sit forslag har Kommissionen således valgt
ikke at medtaget disse stoffer. Begrundelsen for at stofferne ikke er medtaget er beskrevet nedenfor.
Stofferne 2-methoxyethanol (EGME) og 2-ethoxyethanol (EGEE) opfylder kriterierne for klassificering
som reproduktionstoksiske (kategori 1B). Markedsføring og anvendelse af begge stoffer er dog allerede
begrænset i REACH. Med hensyn til beskyttelse af arbejdstagere er der fastsat vejledende grænsevær-
dier i arbejdsmiljøet
4
. Da disse værdier ikke er bindende, kan medlemsstaternes reelt fastsætte forskel-
lige grænseværdier i arbejdsmiljøet. Kommissionen er derfor ved at undersøge, hvordan stofferne mest
hensigtsmæssigt kan reguleres i arbejdsmiljøet. Optagelsen på godkendelseslisten i bilag XIV i REACH
afventer undersøgelsens resultat.
Stofferne cyclohexan-1,2-dicarboxylsyreanhydrid [1], cis-cyclohexan-1,2-dicarboxylsyreanhydrid [2],
trans-cyclohexan-1,2-dicarboxylsyreanhydrid [3] (HHPA) og hexahydromethylphthalsyreanhydrid [1],
hexahydro-4-methylphthalsyreanhydrid [2], hexahydro-1-methylphthalsyreanhydrid [3], hexahydro-
3-methylphthalsyreanhydrid [4] (MHHPA) opfylder kriterierne for klassificering som luftvejssensibili-
serende (kategori 1) og der er er videnskabeligt dokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger på
menneskers sundhed. Kommissionen oplyser, at ifølge tilgængelige oplysninger bruges disse stoffer
kun industrielt. Der ikke er nogen erhvervs- eller forbrugeranvendelse. Der er ikke fastsat vejledende
eller bindende grænseværdier for arbejdsmiljøet for disse stoffer på EU-plan. Generelt kan det være
svært at fastslå et sikkert eksponeringsniveau for luftvejssensibiliserende stoffer. Kommissionen er ved
at undersøge, hvordan stofferne mest hensigtsmæssigt kan reguleres i arbejdsmiljøet. Optagelsen på
godkendelseslisten i bilag XIV i REACH afventer undersøgelsens resultat.
Stoffet 1,6,7,8,9,14,15,16,17,17,18,18-Dodecachloropentacyclo [12.2.1.16,9.02,13.05,10] octadeca-7,15-
dien (Dechlorane Plus
TM
) (inklusiv alle dets individuelle anti- og syn-isomerer og enhver kombination
heraf) er et meget persistent og meget bioakkumulerende stof (vPvB) i henhold til bilag XIII i REACH.
Et begrænsningsforslag for Dechlorane Plus
TM
er under udarbejdelse. Desuden er stoffet under vurde-
ring for, om det kan optages på Stockholm-konventionen. Hvis et stof optages på konventionen, be-
grænses fremstilling, markedsføring og anvendelse på EU-plan ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/1021
5
. Stoffer, for hvilke alle anvendelser er begrænset i henhold til anden EU-
lovgivning, kan ikke tilføjes godkendelseslisten i bilag XIV i REACH. Optagelsen på godkendelseslisten
afventer derfor, om Dechlorane Plus
TM
kan optages under konventionen.
Syv blyforbindelser (dioxobis (stearato) trilead; fedtsyrer, C16-18, blysalte; trileaddioxidphosphonat;
svovlsyre, blysalt, dibasisk; [Phthalato (2-)] dioxotrilead; trilead bis (carbonat) dihydroxid og blyoxids-
ulfat) opfylder kriterierne for klassificering som reproduktionstoksiske (kategori 1A). Kommissionen
hævder, at disse blyforbindelser hovedsageligt findes i genanvendt polyvinylchlorid (PVC), og at bly-
forbindelserne ikke kan fjernes med den nuværende teknologi. Kommissionen arbejder på at forbyde
3
https://echa.europa.eu/documents/10162/13640/9th_axiv_recommendation_October2019_en.pdf/d4d55dea-cc36-8f57-
0d9f-33b8e64c4f07
4
Kommissionens direktiv 2009/161/EU som fastsat i Rådets direktiv 98/24/EF
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 af 20. juni 2019 om persistente organiske miljøgifte (EØS-relevant
tekst.)
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Notat om komitésag vedr. optagelse af fem nye stoffer/stofgrupper på godkendelseslisten i bilag XIV (REACH)
2468097_0005.png
anvendelse af bly og dets forbindelser i PVC-artikler og begrænse markedsføring af PVC-artikler, der
indeholder mere end 0,1% bly, med enkelte undtagelser. Endvidere er den nuværende bindende græn-
seværdi for arbejdsmiljøet og bindende biologisk grænseværdi for blyforbindelser, der er fastlagt i hen-
hold til direktiv 98/24/EF, under revision. I betragtning af de igangværende drøftelser om begræns-
ning af brugen af bly og blyforbindelser i PVC, samt mulig vedtagelse af strengere foranstaltninger i
arbejdsmiljøet, foreslår Kommissionen at udsætte en afgørelse om optagelse af de syv blyforbindelser
på godkendelseslisten i bilag XIV i REACH.
Stoffet 4,4'-isopropylidenediphenol (Bisphenol A) opfylder kriterierne for klassificering som reproduk-
tionstoksisk (kategori 1B). Det har også hormonforstyrrende egenskaber, for hvilke der er videnskabe-
lig dokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger på menneskers sundhed og miljøet. Et be-
grænsningsforslag er under udarbejdelse. Det forslås derfor at udsætte optagelsen af Bisphenol A på
godkendelseslisten på bilag XIV i REACH.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil forud for den endelige
vedtagelse få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitets-
kontrol i forhold til om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forsalget; om
udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholder nær-
hedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Gældende dansk ret
Der er tale om et forslag til forordning, som ved ikrafttrædelsen vil være umiddelbart gældende i Dan-
mark. De syv blyforbindelser er i dag begrænset i den danske blybekendtgørelse
6
med en grænseværdi
på 0,01%.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget kan få økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Med optagelsen af stof-
ferne på godkendelseslisten i bilag XIV i REACH stilles der krav om, at såfremt producenter, importø-
rer eller downstream brugere fortsat ønsker at markedsføre eller anvende stoffet efter solnedgangsda-
toen, skal de fremsende en ansøgning om godkendelse hertil og betale et gebyr for ansøgningen. Der
vil endvidere kunne blive tale om omkostninger i forbindelse med udvikling af alternativer, hvis der
ikke søges om godkendelse, eller en sådan ikke opnås.
Danske virksomheder, der køber stofferne fra andre EU-lande, eller køber varer, der indeholder de på-
gældende stoffer, kan få en indirekte omkostningsstigning som konsekvens af, at de køber fra andre
producenter eller importører i EU, som vælger at søge godkendelse.
6
Bekendtgørelse nr. 856 af 05/09/2009 om forbud mod import og salg af produkter, der indeholder bly
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Notat om komitésag vedr. optagelse af fem nye stoffer/stofgrupper på godkendelseslisten i bilag XIV (REACH)
2468097_0006.png
Særligt for tetraethylbly har industrien gjort opmærksom på, at de vil blive påvirket. Tetraethylbly an-
vendes til at forhøje oktantallet i benzin. Med undtagelse af brændstof til fly er tilsætning af tetraethyl i
benzin stort set udfaset på globalt plan. Fly med laveffekt stempelmotorer (op til 180 hestekræfter) kan
flyve på blyfri benzin. Ligeledes er de fleste fly med højeffekt stempelmotorer (over 400 hestekræfter)
udfaset til fordel for turbine-motorer, der flyver på blyfrit brændstof. Det efterlader 16.000 registre-
rede fly i EU, der har brug for brændstof med tetraethylbly. Den største producent in EU, Warter Fuels
SA, der producerer 90% af brændstoffet med tetraethylbly, der produceres i EU, har oplyst at godken-
delsesprocessen vil være så omkostningstung, at de ikke længere vil være konkurrencedygtige, og at de
vil se sig nødsaget til at lukke deres fabrik, hvilket vil kunne medføre en geopolitisk forsyningsmæssig
usikkerhed. Den eneste producent af tetraethylbly i EU/UK, Innospec, oplyser, at der produceres 200
til 300 millioner liter blyholdigt flybenzin i EU om året. Forbruget i EU ligger på ca. 120 millioner liter
blyholdigt flybenzin om året, hvilket svarer til en omsætning på 350
750 mio. euro om året. ECHA
har i 2021 opgjort de gennemsnitlige omkostninger ved en godkendelse til ca. 200.000 Euro
7
. Der er
dermed tale om en omkostning på ca. 0,03-0,06% af den totale omsætning. Overvæltes omkostnin-
gerne, vil danske flyselskaber og flypassager kunne forvente en marginal prisstigning for flyrejser. For
ejere af små private fly vil der ligeledes kunne være en marginal stigning i prisen på flybenzin. Flybran-
chen oplyser, at der i USA arbejdes på at udvikle blyfrie løsninger, men at der ikke foreløbig er udsigt
til, at et blyfrit alternativ vil blive godkendt af flymyndighederne.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der indføres forbud mod markedsføring og anvendelse af
en række sundhedsfarlige stoffer i EU, medmindre der på forhånd er givet en godkendelse til en speci-
fik anvendelse. Der kan kun gives en godkendelse, hvis der kan demonstreres sikker brug, med mindre
de socioøkonomiske fordele overstiger risikoen, eller der ikke findes teknisk, økonomisk egnede, min-
dre farlige alternativer.
Høring
Et notat om forslaget har været udsendt i skriftlig høring i EU-Miljø specialudvalget, hvor der er ind-
kommet bemærkninger fra Rådet fra Grøn Omstilling (RGO) og Forbrugerrået/Tænk. Sidstnævnte
støtter som Regeringen optagelsen af de 5 nye stoffer, som foreslået af Kommissionen men havde dog
gerne også set optagelse af Bisphenol A, indtil et konkret begrænsningsforslag herom er vedtaget. Det
kan heroverfor oplyses, at hvis Bisfenol A optages på godkendelseslisten, kan det ikke begrænses i for-
brugerblandinger. RGO finder, at der ikke bør
”åbnes mulighed for på forhånd at give godkendelse til
en specifik anvendelse” af stofferne. Hertil bemærkes det, at forslaget ikke åbner mulighed for
at give
forhåndsgodkendelse til en specifik anvendelse af stofferne.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er fremsat efter anbefaling af
medlemsstatsudvalget i ECHA’s.
Der forventes derfor generelt
at være en positiv holdning til forslaget blandt de øvrige medlemsstater. Enkelte medlemsstater kan
dog have forbehold over for optag af enkelte stoffer eller over for deadlines.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse anvendelse af de særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes alternativer.
Formålet med godkendelsesordningen er at kontrollere brugen af stofferne og på sigt udfase brugen af
de særligt problematiske stoffer, eller, hvor der er gode grunde til det, og hvor der kan demonstreres
7
https://echa.europa.eu/da/-/reach-authorisation-has-positive-health-and-environmental-impacts
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Notat om komitésag vedr. optagelse af fem nye stoffer/stofgrupper på godkendelseslisten i bilag XIV (REACH)
sikker brug eller hvor de socioøkonomiske fordele overstiger risikoen, at give en tidsbegrænset god-
kendelse. Regeringen støtter målet om udfasning på sigt, og at det sker hurtigst muligt, dog under hen-
syntagen til, at virksomhederne skal have en rimelig frist til at ansøge om en godkendelse.
For så vidt angår de fem stofgrupper, som ikke er medtaget i Kommissionens forslag til opdatering af
bilag XIV, bemærker regeringen, at den blybekendtgørelsen allerede begrænser de syv blyforbindelser
i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7