Analyse af behovet for opladeinfrastruktur på det
Danske statsvejnet
CHARGO projektet – dansk sammenfatning
Projektet er udført af DTU Management, Bygningstorvet 116, 2800 Lyngby, Danmark, og finansieret
af Transportministeriet
Jeppe Rich, Christian Anker Vandet, Ninette Pilegaard
1
Indledning
Omstillingen af personbilparken fra fossildrevne biler til elbiler er i gang. Grønne biler (elbiler og
plug-in hybridbiler) udgør nu ca. 2% af personbilparken og 28% af nybilsalget (De Danske
Bilimportører). Med Grøn Vejtransportaftale, der blandt andet fastlægger beskatningen af køb og
ejerskab af biler for de kommende år, og med den øvrige udvikling på området, er det forventningen,
at grønne biler vil udgøre mellem 25-30% af bilparken i 2030. Det væsentligt øgede antal elbiler
medfører imidlertid også et væsentligt øget behov for ladeinfrastruktur i forbindelse med
destinationsopladning og i forbindelse med tur-opladning. Det er imidlertid usikkert, om et rent
markedsbaseret udbud af energiforsyning til elbiler vil resultere i en tilgængelighed til
ladeinfrastruktur, der på kort og mellemlangt sigt understøtter brugernes behov for mobilitet.
Tilgængelighed til ladeinfrastruktur påvirker både rejsetid og regularitet i transportsystemet på samme
måde som udbuddet af vejinfrastruktur og omfanget af trængsel på vejnettet. Hvis tilgængeligheden til
ladeinfrastruktur er for lav, vil bilisterne skulle planlægge et ekstra tidsforbrug, som udgør et
samfundsøkonomisk tab. Hvis tilgængeligheden til ladeinfrastruktur omvendt er for høj, kan
investeringen i ladestandere mv. være en ineffektiv anvendelse af samfundets ressourcer.
I dette projekt fokuseres på ladeinfrastruktur på statsvejnettet og dermed altså på tur-opladning. Det
undersøges hvad der kan være en samfundsøkonomisk begrundet tilgængelighed til ladeinfrastruktur
for fremtidens elbiler med primær fokus på statsvejnettet. Dette gøres ved at værdisætte ventetider ved
ladestandere i forhold til omkostningerne ved at etablere udbuddet af ladestandere. Der ses på
forskellige scenarier for udrulningen af ladestandere og for udviklingen af ladebehovet.
I analysen anvendes landsdækkende simuleringer af efterspørgsel efter opladning af elbiler under
antagelser om blandt andet hjemmeopladning, opladning på destinationen, opladningsadfærd på turen
samt antagelser vedrørende opladehastighed og rækkevidde. Der anvendes data fra
Transportvaneundersøgelsen (TU) og Landstrafikmodellen (LTM) samt data fra Vejdirektoratet
vedrørende lokaliteter for opladningsstationer.
Omkostningerne for at etablere infrastruktur baserer sig på tal fra Banedanmark. På basis heraf er der
formuleret en generisk step-funktion som tager højde for at prisen for kapacitet ændre sig som følge af
den installerede kapacitet.
1