Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 456
Offentligt
2559570_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 187
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
5. april 2022
J nr.
2022 - 1599
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 10. marts stillet mig følgende
spørgsmål 187 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål 187
Der ønskes en redegørelse for:
a) Om der er en plan for opretholdelsen af energiforsyningen, når vi lukker for
russisk gas, men ikke ønsker at åbne yderligere for de danske gasfelter.
Herunder potentiel udnyttelse af kollektive løsninger i energisystemet,
f.eks. gennem lokale energifællesskaber, som der i finansloven blev afsat 5
mio. kr. til i 2022-2025.
b) Om der er en plan for et forsyningsberedskab, hvis Rusland lukker gasfor-
bindelsen først, således at konsekvenserne heraf minimeres for både bor-
gere og virksomheder.
Svar
Både på nationalt niveau og på EU-niveau er der regulering og planer for, hvad der
skal ske, hvis der opstår udfordringer for gasforsyningssikkerheden. EU’s gasforsy-
ningssikkerhedsforordning foreskriver, at alle EU-lande skal udarbejde nødforsy-
ningsplaner. Forordningen omfatter også en solidaritetsmekanisme, som skal sikre,
at sårbare kunder, dvs. husholdninger, sygehuse, lægeklinikker, politi og brandsta-
tioner, kan få gas i en europæisk krisesituation med gasmangel.
Der findes således allerede planer for, hvad der sker, hvis Danmark skulle komme i
forsyningsproblemer. Nødplanen for gasforsyning indebærer bl.a., at virksomhe-
derne med det højeste gasforbrug – de såkaldte ikke-beskyttede forbrugere – i
yderste konsekvens kan blive bedt om at lukke helt eller delvist for gassen i en mid-
lertidig periode for at sikre, at der er gas nok til bl.a. husholdninger og kritiske funk-
tioner, såsom sundhedsvæsenet. Nødplanen vil blive taget i brug, hvis gasforsynin-
gen i Danmark bliver udfordret. Det gælder både hvis Rusland lukker for gastilførs-
len til EU, eller hvis EU beslutter at lukke for import af russisk gas . Der er ingen
principiel forskel på de to scenarier ift. gasforsyningssikkerheden.
Relativt høje fyldningsgrader i de danske gaslagre er sammen med en høj dansk
biogasproduktion, svarende til 25 pct. af Danmarks forbrug af ledningsgas på års-
basis i 2022, med til at holde hånden under dansk gasforsyningssikkerhed denne
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 456: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 187 om Danmark kan være uafhængige af russisk gas om et halvt år, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2559570_0002.png
vinter. Frem til, at Baltic Pipe sættes i drift i efteråret 2022, vil Danmark være af-
hængig af gas fra Tyskland.
Den aktuelle situation understreger vigtigheden af, at EU gør sig helt uafhængig af
russisk energi og fortsætter den omstilling til grøn energi, som Danmark allerede er
i front med. Vi er i EU klar til at stramme grebet om Rusland yderligere. Det er rege-
ringens ønske, at vi går så langt, som vi overhovedet kan for, at Putins regime
mærker konsekvenserne af deres grusomme og uprovokerede angrebskrig på
Ukraine. Derudover har regeringen med et flertal af Folketingets partier indgået et
nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik, som bl.a. indebærer, at der skal
iværksættes initiativer, der yderligere udfaser gas, så Danmark bliver uafhængig af
russisk gas.
For regeringen understreger den nuværende situation, at Danmark på sigt skal
være helt uafhængige af naturgas. Ikke blot af hensyn til klimaet, men også af hen-
syn til vores forsyningssikkerhed. Derfor skal vi elektrificere, energieffektivisere,
konvertere til fjernvarme og erstatte naturgas med biogas og andre grønne gasser,
hvor det er teknisk og økonomisk muligt. Og vi har brug for alle gode kræfter for at
komme i mål. Her kan de lokale energifællesskaber også spille en rolle. Lokale
energifællesskaber vurderes at kunne bidrage til øget grad af borgerinddragelse ift.
for eksempel fokus på energieffektivitet og lokale VE-løsninger samt anvendelse af
samtidighed mellem forbrug og produktion, hvilket kan aflaste elnettet. Det vil sige
elementer, der understøtter det danske energisystem.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2