Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 466
Offentligt
2562568_0001.png
Notat
til Folketingets Europaudvalg
Dato
19. april 2022
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om miljøvenligt de-
sign af elektriske og elektroniske husholdningsapparater og kontorud-
styr med hensyn til strømforbrug i slukket tilstand, standby tilstand og
netværksstandby tilstand i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009
Resumé
Europa-Kommissionen har den 5. april 2022 fremsat forslag til en gennemførelses-
retsakt om krav til miljøvenligt design af elektriske og elektroniske husholdningsap-
parater og kontorudstyr med hensyn til strømforbrug i slukket tilstand, standby til-
stand og netværksstandby tilstand. Ecodesign regulerer energieffektivitetskrav og
informationskrav og sikrer et velfungerende europæisk marked for produkter med
en høj energieffektivitet, lige konkurrencevilkår for virksomheder og mere energi-
og ressourceeffektive produkter til forbrugerne.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 3. maj 2022, og retsaktens bestemmelser forventes at finde anvendelse i 2024.
Forslaget vurderes at have mindre statsfinansielle konsekvenser i form af tab af el-
afgiftsprovenu. Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser og ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 5. april 2022 fremsat forslag til gennemførelsesrets-
akt om rammer for miljøvenligt design af elektriske og elektroniske husholdningsap-
parater og kontorudstyr med hensyn til strømforbrug i slukket tilstand, standby til-
stand og netværksstandbytilstand.
Forslaget til gennemførelsesretsakt er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/125/EU om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Notat om komitésag vedr. gennemførelsesretsakt om ecodesign-krav
2562568_0002.png
design af energirelaterede produkter, som sammen med tilhørende produktregule-
ringer fastlægger energimærkningsreglerne for hver enkelt produktgruppe.
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF, og det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning
på den Regulerende Komités møde den 3. maj 2022.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen for-
slaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifice-
ret og absolut flertal inden for 3 måneder
der forventes dog en kort proces for at
kunne sikre ikrafttrædelse og implementering hurtigst muligt i 2022. Kommissionen
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget el-
ler ikke har udtalt sig imod inden for tidsfristen.
Efter vedtagelse vil gennemførelsesforordningen træde i kraft på tyvendedagen ef-
ter offentliggørelse i EU-tidende.
2. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende produktforordninger er et vigtigt redskab til at
opnå energieffektivisering, samt til at mindske den miljømæssige påvirkning af pro-
dukter og apparater på det europæiske marked.
Elektriske og elektroniske husholdningsapparater og kontorudstyr med slukket til-
stand, standby tilstand og netværksstandby tilstand har været omfattet af ecodesign
regulering siden 2008 ved en produktforordning. Revisionen af den eksisterende re-
gulering skal sikre fortsat udvikling af produktområdet og dermed muligheden for
fortsat at høste omkostningseffektive energibesparelser.
Anvendelsesområdet er præciseret i forslaget og listen med omfattede produkter er
udvidet med produktgrupperne justerbare møbler og motordrevne bygningselemen-
ter. Kommissionen oplyser, at ensartede krav i forslaget på tværs af disse produkt-
grupper vil sikre en mere ensartet regulering, ensartede konkurrenceforhold for in-
dustrien og klare rammer for tilsynsmyndighedernes markedstilsyn.
Foreslåede nye krav
Forslaget indeholder en række nye krav, der skal understøtte en øget energieffekti-
vitet:
Anvendelsesområdet udvides til at omfatte udstyr, der markedsføres til ikke-
husholdningsbrug eller ikke-kontorbrug, såfremt udstyret opfylder betingelserne
for anvendelsesområdet (artikel 2, stk.1, litra a-d)
Sænker kravet til standby tilstand med statusvisning eller kombination af sta-
tusvisning og genaktiveringsfunktion fra 1 W til 0,8 W
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Notat om komitésag vedr. gennemførelsesretsakt om ecodesign-krav
2562568_0003.png
Udvider anvendelsesområdet til omfatte produkter, som tidligere var undtaget
krav
Stiller krav om at forbrugere, som en del af installationsproceduren ikke kan
ændre eller deaktivere strømstyringen, der styrer hvornår produktet går i lav-
strømstilstand.
Bestemmelse om, at producenter ikke må anvende betegnelsen "standby" for
lavstrømstilstande , som ikke overholder kravene for standby reguleringen
Bestemmelse om, at softwareopdateringer ikke må forringe produkters yde-
evne, der gør, at produktet ikke overholder gælden lovgivning.
Effekt af reguleringen
Effekten af forslaget forventes ifølge Kommissionen i 2030 at være en årlig bespa-
relse på 4 TWh i hele EU, svarende til en reduktion af drivhusgasser med 1,36 mio.
tons CO2-ækvivalenter. Besparelsen svarer til 1,5 pct. af det samlede besparelses-
potentiale for ecodesign og energimærkning af energirelaterede produkter på 260
TWh i 2030, og produktområdet er prioriteret i Kommissionens arbejdsplan for
ecodesign og energimærkning.
Ikrafttræden af krav og revision
Kravene introduceres på en sådan måde, at producenter har tid til at omstille deres
design og produktion. Ifølge forslaget til gennemførelsesretsakt vil de reviderede krav
finde anvendelse 2 år efter reguleringens ikrafttrædelsestidspunktet, forventet i 2022.
Ifølge forslaget skal Kommissionen senest i 2027 fremsætte et nyt forslag til revision
af kravene for at sikre, at reguleringen tilpasses den teknologiske udvikling på områ-
det.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil, i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure,
udtale sig, efter at den relevante Regulerende Komité har behandlet forslaget. Der
er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at behandle
sagen.
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt .
Det er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i lov om miljøvenligt design af energi-
relaterede produkter, jf. lovbekendtgørelse nr. 2166 af 29. november 2021 (Ecode-
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Notat om komitésag vedr. gennemførelsesretsakt om ecodesign-krav
2562568_0004.png
signloven) og bekendtgørelse nr. 1321 af 9. juni 2021 om miljøvenligt design af ener-
girelaterede produkter (Ecodesignbekendtgørelsen), herunder indeholdelse kontrol-
og straffebestemmelser.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesretsakten vil være direkte gældende i Danmark og skal ikke imple-
menteres i dansk lovgivning. En vedtagelse af forslaget medfører derfor ingen lov-
givningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
De forventede besparelser i elforbruget, jf. ”Andre konsekvenser”, vil medføre tab i
provenu fra elafgifter. Tabet vil stige gradvist fra 2024 og forventes i 2030 at nå et
maksimum på 30 mio. kr. årligt eksklusive skatteforvridningstab.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at den delegerede retsakt vil medføre positive samfunds-
økonomiske konsekvenser i form af betydelige energibesparelser for forbrugere og
øget omsætning for erhvervslivet frem mod 2030.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelsesretsakten forventes ikke at få væsentlige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser. Danske producenter af husholdningsapparater og kontorudstyr er forbe-
redt på øgede krav.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af gennemførelsesretsakten skønnes ikke at få konsekvenser for be-
skyttelsesniveauet i Danmark.
7. Høring
Forslaget er den 5. april 2022 sendt i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning-
, og Klimapolitik med frist den 12. april 2022. Der er modtaget høringssvar fra For-
brugerrådet Tænk, som ikke havde bemærkninger.
8. Forhandlingssituationen
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på bag-
grund af tidligere afstemninger om lignede forslag forventes det, at et flertal af med-
lemslandene vil stemme for forslaget.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Notat om komitésag vedr. gennemførelsesretsakt om ecodesign-krav
2562568_0005.png
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at fremme et velfungerende europæisk
marked for produkter med høj energieffektivitet. Energi- og miljøkrav til energirelate-
rede produkter sikrer dette, og medfører samtidig et lavere energiforbrug og en re-
duktion af CO
2
-udledningen for samfundet. Desuden opnår virksomhederne lige kon-
kurrencevilkår, og forbrugerne får mere energieffektive produkter.
For at sikre en så effektiv regulering som mulig, og hvor der tages højde for den
nyeste teknologiske udvikling vil regeringen på Den Regulerende Komite arbejde for,
at revisionen af gennemførelsesretsakten fremskydes til 2025 med forslag om, at det
generelle standby krav reduceres til 0,3 W.
Selv uden regeringens ændringsforslag til gennemførselsretsakten vil forslaget med-
føre lavere energiforbrug og CO2-reduktion, derfor agter regeringen at stemme for
forslaget til gennemførelsesforordning.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5