Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 493
Offentligt
2569698_0001.png
Forhandlinger om og underskrivelse af ØPA-aftale med Kenya
KOM dok forelægger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes tidligst ultimo 2022 på et møde i Rådet truffet afgørelse om undertegnelse af den økonomiske part-
nerskabsaftale (ØPA) mellem på den ene side Kenya og på den anden side Den Europæiske Union og dens med-
lemslande. Rådet forventes også at træffe beslutning om foreløbig anvendelse af aftalen, (forudsat parternes fornødne
tilslutning) indtil procedurerne for dens ikrafttræden er tilendebragt. Det er endvidere forventningen, at EU-
medlemslande underskriver aftalen i Bruxelles ved passende lejlighed.
2. Baggrund
Kommissionen forventes tidligst ultimo 2022 at fremsende forslag til Rådets afgørelse om under-
tegnelse og foreløbig anvendelse af den økonomiske samarbejdsaftale (ØPA) mellem på den ene
side Kenya og på den anden side den Europæiske Union og dens medlemslande. Forslaget frem-
sættes med hjemmel i TEUF særlig artikel 207, stk. 3 og 4, og artikel 209, stk. 2 sammenholdt
med artikel 218, stk. 5. Ift. godkendelse af forslaget træffer Rådet afgørelse med kvalificeret fler-
tal. Aftalen er en del af rammen for de økonomiske partnerskabsaftaler mellem regionale sam-
menslutninger af udviklingslande i Afrika, Caribien og Stillehavet (ACP-landene) og EU, som
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger om den 12. juni 2002. Dansk
holdning til ØPA-aftalerne har desuden basis i folketingsvedtagelserne V 41 og V62 fra hen-
holdsvis den 25. januar 2007 og den 21. maj 2008.
De økonomiske partnerskabsaftaler (ØPA) blev etableret som kombinerede handels- og udvik-
lingspolitiske aftaler i forbindelse med Cotonou-aftalen
mellem EU, EU’s medlemsstater og
ACP-landende (Afrika, Caribien og Stillehavet). ACP-landene har nu indgået en sammenslutning
kaldet Organisationen af stater i Afrika, Caribien og Stillehavet
(OACSS). ØPA’erne indeholder
aftaler om gradvis handelsliberalisering kombineret med udviklingsmidler med henblik på at ru-
ste partnerlandene til bedre at kunne indgå i den globale økonomi. De regionale ØPA’er i Afrika
bidrager til regional integration og understøtter udviklingen mod en velfungerende kontinental
frihandelsaftale for det afrikanske kontinent (AfCFTA) foruden at være trædesten for en han-
delsaftale mellem EU og Afrika på længere sigt.
Forhandlingerne med Kenya om indeværende aftale blev påbegyndt i februar 2022. Danmark
skal som medlem af EU tiltræde aftalen. Aftalen bygger på en tidligere godkendt og indgået øko-
nomisk samarbejdsaftale med partnerlandene i Det Østafrikanske Fællesskab (ØAF) bestående af
Burundi, Kenya, Rwanda, Tanzania og Uganda, hvor forhandlingerne blev afsluttet den 16. ok-
tober 2014 i Bruxelles. Den regionale aftale er dog ikke blevet taget i anvendelse, da kun Rwanda
og Kenya har underskrevet. ØAF-landene mødtes i februar 2021, hvor de blev enige om, at lan-
dene bilateralt kunne gå videre med at implementere aftalen med EU. Det er derfor foreslået, at
en ny aftale forhandles, med visse opdateringer, således at Kenya kan få mulighed for at indgå en
aftale med EU.
3. Formål og indhold
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 493: Samlenotat vedr. økonomisk partnerskabsaftale mellem EU og Kenya
Med Rådets vedtagelse af det forventede forslag gives der bemyndigelse til at undertegne ØPA-
aftalen med Kenya. Der ventes samtidig åbnet op for foreløbig anvendelse af aftalen, når den er
underskrevet af parterne, og indtil den kan træde i kraft efter afsluttet ratifikation fra parternes
side. Aftalen vil være åben for tiltrædelse af andre ACP-lande.
Aftalen vil forventeligt indeholde opdaterede afsnit om oprindelsesregler. Ligeledes har EU-
landene presset på for, at aftalen kommer til at indeholde et kapitel om handel og bæredygtig
udvikling, et såkaldt TSD-kapitel.
Der er tale om en udviklingsorienteret handelsaftale, der giver de afrikanske lande en række be-
skyttelsesforanstaltninger. Med anvendelsen af aftalen gives der told- og kvotefri markedsadgang
til EU for kenyanske varer. For EU eksportens vedkommende skal de afrikanske lande aftrappe
deres told over en periode. En række følsomme varer vil desuden kunne være undtaget fra told-
nedsættelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om underskrivelsen. Europa-Parlamentet vil dog i henhold
til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel 218 skulle godkende den samlede aftale.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
ØPA-aftalen med Kenya vil ikke have nogen virkning i forhold til toldindtægterne på EU-
budgettet, idet Kenya er omfattet af forordningen om markedsadgang, der ligeledes giver fri ad-
gang til EU.
ØPA-aftalen forventes fremadrettet at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af
øget samhandel med deraf afledte effekter i form af øget eksport, højere vækst, et højere beskat-
ningsgrundlag og lavere forbrugerpriser. ØPA-aftalen forventes ikke at have negative konsekven-
ser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der må forventes at være generel tilslutning fra EU-medlemslandenes side til undertegnelse af
aftalen på vegne af Den Europæiske Union. Det er også forventningen, at aftalen underskrives af
de respektive EU-ministre på deres lands vegne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er indstillet på at give tilslutning til forslaget om undertegnelse af aftalen på vegne af
Den Europæiske Union og at aftalen finder foreløbig anvendelse indtil den formelt træder i kraft.
Regeringen støtter, at aftalen nu inkluderer et TSD-kapitel. Regeringen vurderer, at aftalen fortsat
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 493: Samlenotat vedr. økonomisk partnerskabsaftale mellem EU og Kenya
ligger inden for det forhandlingsoplæg, som blev taget i FEU d. 7. maj 2008 vedrørende forhand-
linger om økonomiske partnerskabsaftale med ACP-landene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men selve ØPA-
forhandlingerne har været forelagt med henblik på forhandlingsoplæg på mødet i Folketingets
Europaudvalg den 7. februar 2008. Senest er beslutningen om underskrivelse af ØPA-aftalen
med ACP-lande i det østlige Afrika forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20.
juni 2016.
3