Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 500
Offentligt
2572356_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Databeskyttelseskontoret
André Dybdal Pape
2022-793-0159
2409920
Orientering vedrørende principaftale om ny ramme for overførsler af
personoplysninger mellem EU og USA
Ved RIA-forelæggelser den 26. november 2020 og 2. december 2021 er Fol-
ketingets Europaudvalg blevet orienteret om arbejdet i EU-regi i kølvandet
på EU-Domstolens afgørelse i Schrems II-sagen om overførsel af personop-
lysninger mellem EU og USA.
I forlængelse heraf kan det oplyses, at Europa-Kommissionen nu har orien-
teret medlemsstaternes EU-ambassadører om, at Kommissionen og
USA’s
regering har indgået en principaftale om en ny ramme for udveksling af per-
sonoplysninger mellem EU og USA.
Rammen skal imødegå de betænkeligheder om tredjelandsoverførsler, som
EU-Domstolen rejste i Schrems II-afgørelsen fra juli 2020, og sikre, at der i
videre omfang end i dag kan overføres personoplysninger fra EU til USA til
gavn for bl.a. samhandlen.
Når personoplysninger ønskes overført til et tredjeland (f.eks. USA) skal
særlige regler om tredjelandsoverførsler i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (databeskyttel-
sesforordningen) iagttages. Reglerne har til formål at sikre en tilstrækkelig
beskyttelse af personoplysninger, som forlader EU.
Databeskyttelsesforordningen stiller bl.a. krav om, at videregivelse af per-
sonoplysninger til en modtager i et tredjeland skal være baseret på et såkaldt
”overførselsgrundlag”, f.eks. en tilstrækkelighedsafgørelse fra Europa-
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 500: Orientering om principaftale om ny ramme for overførsler af personoplysninger mellem EU og USA
Kommissionen eller standardkontraktbestemmelser, der sikrer fornødne da-
tabeskyttelsesretlige garantier for de omfattede personer.
I juli 2020 underkendte EU-Domstolen i Schrems II-afgørelsen en tilstræk-
kelighedsafgørelse fra Kommissionen vedrørende USA som sikkert tredje-
land, idet amerikansk lovgivning ifølge Domstolen gav efterretningstjene-
sterne for vide beføjelser til at pålægge virksomheder at udlevere personop-
lysninger fra EU. Endvidere manglede der ifølge Domstolen effektive rets-
midler for berørte borgere til at få efterprøvet sådanne indgreb.
Schrems II-afgørelsen har affødt betydelig usikkerhed om, hvorvidt der kan
ske løbende overførsler af personoplysninger til USA, hvilket i praksis for-
mentlig har medført tilbageholdenhed med at overføre personoplysninger til
USA og udfordringer med at finde brugbare it-løsninger.
Siden domsafsigelsen har der i EU-regi pågået et opfølgningsarbejde for at
råde bod på dommens usikkerheder mv., herunder forhandlinger med
USA’s regering om en ny ramme for transatlantiske dataoverførsler.
Med
principaftalen har man fra amerikansk side givet tilsagn om at gennemføre
reformer, som skal sikre tilstrækkelig beskyttelse af personoplysninger, der
overføres fra EU til USA. Det indebærer bl.a. ændringer i reglerne for ame-
rikanske efterretningstjenesters adgang til personoplysninger fra EU og
etablering af et uafhængigt klageorgan på området.
Efter det oplyste er principaftalen på nuværende tidspunkt en aftale om de
overordnede linjer, og Kommissionen og USA’s regering arbejder fortsat på
at få de sidste detaljer i aftalen på plads. Herefter forventes den amerikanske
regering at gennemføre den nye ramme ved administrative forskrifter. Kom-
missionen vil på baggrund heraf skulle foretage en vurdering af USA som
sikkert tredjeland (tilstrækkelighedsafgørelse). Vedtages der en tilstrække-
lighedsafgørelse om USA som sikkert tredjeland, vil der på baggrund heraf
kunne videregives personoplysninger til USA på samme måde som inden
for EU. Kommissionen har oplyst, at arbejdet med en ny tilstrækkeligheds-
afgørelse tidligst forventes afsluttes ved udgangen af 2022.
Der er sendt en tilsvarende orientering til Folketingets Retsudvalg.
Mattias Tesfaye
/
Mie Vinkel Sørensen
Side 2/2