Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 510
Offentligt
2574537_0001.png
Oversigt. Forslag til nedbringelser af antal og omfang af orienteringer
EU-reformgruppens forslag
1. Regeringens forelæggelser af B-punkter/rådsmøder
A) Fokusering: Kun vigtigste B-punkter forelægges mundtligt.
B) Skriftlige forelæggelser af mindre væsentlige rådsmøder.
2. Øget brug af standardmandater for komitésager, implementerende retsakter og delegerede retsakter.
3. Strømlining af behandlingen af det europæiske semester.
4. DER-forelæggelse i FEU og UPN slås sammen til en enkelt forelæggelse.
Regeringens supplerende forslag
1. Øget brug af skriftlige forelæggelser af hasteindkaldte/ekstraordinære rådsmøder og videokonferencer.
2. Kortere notater generelt.
3. Færre dagsordener for møderne i Europaudvalget.
4. Ugentlig liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse for EU-Domstolen. Afskaffes/kadence nedsættes.
5. Traktatkrænkelsessager mod Danmark – orienteringer vedr. dialogfasen med Kommissionen afskaffes.
6. Mundtlige orienteringer om retssager ved EU-Domstolen, som regeringen deltager i. Afskaffes/kadence nedsættes.
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 510: Brev fra udenrigsministeren vedr. input til EU-reformgruppens anbefalinger
2574537_0002.png
12. maj 2022
Regeringens input til EU-reformgruppens anbefaling 11:
Nedbringelse af orienteringer til Europaudvalget
Regeringen støtter op om at modernisere EU-beslutningsproceduren og er enig med
EU-reformgruppen i, at det er hensigtsmæssigt at se nærmere på, hvordan der kan
foretages prioriteringer og effektiviseringer i beslutningsproceduren. Det er samtidig
afgørende, at dette ikke sker på bekostning af en fortsat fyldestgørende inddragelse af
Folketinget.
Nedenfor beskrives først regeringens input til konkret implementering af EU-reform-
gruppens fire forslag. Derefter suppleres med regeringens egne yderligere forslag.
EU-reformgruppens forslag
1.
Reformgruppen foreslår, at regeringens mundtlige og skriftlige forelæggelser fokuseres på lov-
givningssager, sager relateret til det europæiske semester og sager af tværgående relevans, her-
under at regeringen alene forelægger nogle – og ikke alle – B-punkter på rådsmødedagsor-
dener.
Regeringens bemærker følgende.
Regeringen foreslår, at der som i dag udarbejdes samlenotater på alle B-punk-
ter på rådsmødedagsordener. Med henblik på at sænke antallet af mundtlige
orienteringer om B-punkter foreslås to tiltag:
A) Ved den mundtlige forelæggelse af B-punkter kan der, hvor relevant og
muligt, prioriteres, så ikke alle B-punkter forelægges. Denne praksis sker
allerede i dag ved en række forelæggelser af rådsmødedagsordener, f.eks.
GAC, ECOFIN og AGRIFISH, men kan med fordel udbredes. Det vil
være en vurderingssag, hvilke B-punkter der forelægges. Det bemærkes,
at udvalget fortsat vil kunne stille spørgsmål til alle B-punkter.
B) Visse rådsmøder kan vurderes ikke at skulle forelægges mundtligt, fordi
ingen af B-punkterne vurderes af større interesse for udvalget. I stedet
oversendes en skriftlig forelæggelse. Det vil skulle aftales nærmere, hvor-
dan en sådan beslutning konkret afstemmes mellem Europaudvalget og
regeringen. En model kan være, at regeringen foreslår skriftlig forelæg-
gelse til udvalget i forbindelse med oversendelse af samlenotatet. Udval-
get vil da have 24 timer til at gøre indsigelser. Rådsmøder for almindelige
anliggender og for udenrigsanliggender vil i udgangspunktet altid blive fo-
relagt mundtligt jf. EU-reformgruppens ønske om fokus på disse.
2. Reformgruppen foreslår at øge brugen af standardmandater for komitésager og delegerede
retsakter.
Regeringen bemærker, at praksis med brug af standardmandater fsva. komité-
sager og delegerede retsakter i højere grad kan anvendes og udbredes på flere
områder. Såfremt arbejdet igangsættes, forventes forslaget f.eks. at betyde, at
Side 2 af 5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 510: Brev fra udenrigsministeren vedr. input til EU-reformgruppens anbefalinger
12. maj 2022
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vil oversende op til 50 notater
færre årligt.
En proces med øget anvendelse af standardmandater forudsætter, at der er
tale om kommissionsforslag, der vedtages i komitéprocedure eller som dele-
gerede retsakter ud fra en række ensartede kriterier beskrevet i basisretsakten,
og som Danmark tager stilling til ud fra ligeledes ensartede og forholdsvis let
kommunikerbare principper.
Et standardmandat forelægges som et grund- og nærhedsnotat for Europaud-
valget. Såfremt det tiltrædes af udvalget, vil det indebære, at udvalget herefter
kun vil blive forelagt grund- og nærhedsnotater om komitésager/delegerede
retsakter i de få tilfælde, hvor Kommissionens eller regeringens beslutningstil-
gang afviger fra de kriterier, der er beskrevet i standardmandatet.
3.
Reformgruppen foreslår, at behandlingen af det europæiske semester strømlines, så behand-
lingen fokuseres på de politiske spørgsmål og i mindre grad får karakter af en teknisk gen-
nemgang.
Regeringen bemærker i lighed med EU-reformgruppen, at behandlingen af
det europæiske semester i Folketinget bør strømlines. Foruden en generel fo-
kusering af forelæggelserne af rådsmødedrøftelserne vedr. det europæiske se-
mester, finder regeringen, at de tre årlige, fælles samråd om det europæiske
semester i Finansudvalget og Europaudvalget med fordel kan udelades, idet
centrale budskaber og spørgsmål vedr. det europæiske semester forelægges
Folketingets Europaudvalg ifm. de løbende forelæggelser af rådsmøder.
Hvis udvalgene ønsker at holde fast i en tilbagevendende involvering af ud-
valgene i det europæiske semester i tillæg til den løbende forelæggelse af råds-
mødedrøftelser om det europæiske semester, kan de tre årlige samråd alterna-
tivt erstattes af en praksis med ét årligt samråd, der fokuserer på de overord-
nede retningslinjer og indsatser under semesteret frem for de mere tekniske
og landespecifikke elementer.
Det bemærkes i øvrigt, at drøftelserne af de økonomisk-politiske temaer un-
der det europæiske semester sjældent er genstand for stor debat på rådsmø-
derne, herunder de konkrete landespecifikke anbefalinger til EU-landene.
4.
Reformgruppen foreslår, at statsministerens DER-forelæggelse i Europaudvalget og det
Udenrigspolitiske Nævn slås sammen til en enkelt forelæggelse.
Jf. brev vil jeg vende tilbage særskilt herom snarest.
Side 3 af 5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 510: Brev fra udenrigsministeren vedr. input til EU-reformgruppens anbefalinger
12. maj 2022
Regeringens supplerende forslag
EU-reformgruppen har peget på en række centrale muligheder for at nedbringe antallet
og omfanget af orienteringer. Regeringen vil gerne supplere med følgende yderligere
forslag:
1. Øget brug af skriftlige forelæggelser af hasteindkaldte/ekstraordinære rådsmøder og video-
konferencer
Regeringen foreslår, at der i højere grad gøres brug af skriftlige forelæggelser
af rådsmøder, når det er relevant. Konkret bør der være en øget forståelse mel-
lem Folketinget og regeringen om, at hasteindkaldte eller ekstraordinære råds-
møder/VKer/ad hoc-møder i højere grad – og afhængig af ministeriernes kon-
krete vurdering af dagsordenens væsentlighed – kan forelægges skriftligt. I så-
danne hasteindkaldte tilfælde kan samlenotater i visse tilfælde udelades, hvis
der er så lidt information om rådsmødet, at et samlenotat ikke reelt tilfører
værdi til den skriftlige forelæggelse. Under COVID-19-pandemien har den
manglende praksis for skriftlige forelæggelser i en række tilfælde resulteret i, at
mindre velforberedte og mindre substantielle uformelle møder, er blevet fore-
lagt efter den samme omfattende procedure som de almindelige og velforbe-
redte rådsmøder. Det har ikke været optimal anvendelse af hverken Europaud-
valgets eller ministrenes begrænsede tid. En styrket brug for af skriftlige fore-
læggelser vil aflaste både folketingsmedlemmerne og regeringen.
2. Kortere notater generelt
Regeringen vil bestræbe sig på, at samlenotater og grund- og nærhedsnotater
generelt skrives kortere og mere fokuserede. Der vil i højere grad blive tale om
en prioriteret sagsfremstilling, hvor der fokuseres på de væsentligste dele af
forslaget, mens hvert kapitel i et forslag ikke nødvendigvis beskrives, hvis det
ikke tilføjer væsentlig information. Ligeledes kan der i højere grad fokuseres på
”det nye” ift. tidligere oversendte notater for at undgå meget lange og genta-
gende notater. De ofte meget omfattende høringssvar kan i grund- og nær-
hedsnotater endvidere samles i bilag, så selve notatet fremstår mere overskue-
ligt.
I tillæg til, at notaterne generelt skrives kortere, kan ministerierne fsva. samle-
notater i langt videre omfang henvise tilbage til det tidligere oversendte grund-
og nærhedsnotat. På denne måde vil samlenotatet blive kortere, og man undgår
samtidig situationer, hvor samlenotater indholdsmæssigt på en række områder
svarer til det allerede oversendte grund- og nærhedsnotat.
Der vil blive udarbejdet en ny skabelon for notaterne, som vil formalisere de
nævnte målsætninger.
3. Færre dagsordener for møderne i Europaudvalget
I dag oversendes tre dagsordener forud for hvert møde i Europaudvalget. An-
tallet kan nedbringes til to. Kun ved uforudsete ændringer efter anden dagsor-
den er oversendt, kan sendes en tredje.
Side 4 af 5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 510: Brev fra udenrigsministeren vedr. input til EU-reformgruppens anbefalinger
12. maj 2022
4.
Ugentlig liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse for EU-Domstolen
Informationerne i denne liste er informationer, der tillige er offentlig tilgænge-
lig, og vedrører aktiviteter i retssager for EU-Domstolen i de næstkommende
tre uger i de sager, som et eller flere ressortministerier blot følger til orientering
eller i sager, hvor regeringen deltager. Listen indeholder information om tids-
punktet for en mundtlig forhandling, dato for fremsættelse af et forslag til af-
gørelse fra en generaladvokat og dato for afsigelse af dom samt information
om, hvilket ressort, der følger sagen. Listen er udarbejdet på baggrund af EU-
Domstolens retsliste, og oplysningerne – bortsat oplysningen om dansk ressort
– fremgår således tillige på Domstolens hjemmeside (http://curia.europa.eu/)
Henset til ovennævnte kan Europaudvalget, hvis udvalget ønsker det, få over-
sendt listen med en ændret kadence, eksempelvis kun hver tredje uge i stedet
for en gang om ugen. Alternativt kan listen overvejes afskaffet.
5.
Traktatkrænkelsessager mod Danmark – dialogfasen med Kommissionen
I dag orienteres Europaudvalget skriftligt, når Danmark modtager en åbnings-
skrivelse og ved den efterfølgende besvarelse heraf samt ved en eventuel efter-
følgende begrundet åbningsskrivelse fra Kommissionen og regeringens besva-
relse heraf. Derudover orienteres udvalget månedligt i form af en oversigt over
alle verserende traktatkrænkelsessager og status i disse sager og om henlæggel-
ser af traktatkrænkelsessager. Hvis Europaudvalget ønsker det, kan det aftales,
at udvalget først orienteres, hvis Kommissionen efter regeringens besvarelse af
en åbningsskrivelse vælger at gå videre med traktatkrænkelsessagen og frem-
sætter en begrundet udtalelse, hvilket vil nedbringe antallet af sager markant
Alternativt kan orienteringen om en åbningsskrivelse gives samtidigt med ori-
enteringen om regeringens besvarelse af førnævnte åbningsskrivelse og på
samme vis, såfremt der modtages en begrundet udtalelse orienteres udvalget
om den begrundede udtalelse samtidig med svaret herpå. I forhold til de må-
nedlige orienteringer med oversigt over verserende sager henholdsvis henlæg-
gelser kunne disse gives med en anden kadence, fx kvartalsvist eller halvårligt
eller helt afskaffes.
6.
Mundtlige orienteringer om retssager ved EU-Domstolen, som regeringen deltager i
Relevante ministre foretager i dag mundtlige orienteringer af Europaudvalget i
de retssager, som regeringen deltager i, og som vurderes at være væsentlige.
Ved orienteringen er Europaudvalget allerede tidligere orienteret om regerin-
gens deltagelse i den pågældende retssag, jf. notat herom til Europaudvalget
forud for hver retssag ved EU-Domstolen, som regeringen deltager i. Den
mundtlige orientering har alene til formål at bringe i erindring, at den givne sag
nu nærmer sig sin afslutning ved dom. Baggrunden for denne praksis er, at der
ofte er gået lang tid siden sagens begyndelse og dermed notatets oversendelse
til Europaudvalget, da sagsbehandlingstiden for en retssag ved EU-Domstolen
er ca. 10-18 måneder.
De mundtlige orienteringer kan afskaffes, såfremt Folketinget/Europaudval-
get ønsker det. Alternativt kan Europaudvalget efter modtagelsen af notatet
tilkendegive, om de ønsker op følgende orientering om den pågældende sag.
Side 5 af 5