Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 517
Offentligt
2577402_0001.png
NOTAT
11. maj 2022
2022 - 2106
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketin-
gets Transportudvalg om afgivelse af indlæg i præ-
judiciel sag for EU-Domstolen, C-51/22, Pannon-
Hitel
1 Indledning
Pesti Központi Kerületi Bíróság (kredsdomstolen for det centrale
Pest, Ungarn) har forelagt EU-Domstolen et præjudicielt spørgsmål
om fortolkningen af flypassagerrettighedsforordningen
1
. Den cen-
trale juridiske problemstilling i sagen er, om passageren kan kræve
refusion af flybilletten direkte over for luftfartsselskabet i de til-
fælde, hvor passageren har købt billetten gennem en billetudbyder.
Det følger af flypassagerrettighedsforordningen, at det er det trans-
porterende luftfartsselskab, der har ansvaret for at refundere den
fulde købspris af flybilletten til passageren i tilfælde af aflyst rejse.
Billetudbydere er ikke reguleret i forordningen.
2 Sagens faktiske omstændigheder
Sagen vedrører en tvist mellem luftfartsselskabet Wizz Air og selska-
bet PannonHitel, som har fået overdraget kravet om refusion mod
luftfartsselskabet fra en passager. Passageren havde købt en flybillet
gennem selskabet VOLA.RO.SRL (herefter: »VOLA.RO«), der age-
rede som en billetudbyder og derimod ikke som agent for luftfarts-
selskabet. VOLA.RO købte herefter billetten af luftfartsselskabet.
Luftfartsselskabet aflyste flyvningen på grund af covid-19-pande-
mien, og passageren hævede aftalen. VOLA.RO anmodede luftfarts-
selskabet om refusion af billettens købspris, og luftfartsselskabet re-
funderede beløbet til VOLA.RO’s virksomhedskonto og ikke til pas-
sageren.
Det fremgår ikke af sagen, om VOLA.RO har refunderet beløbet til
passageren.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004 om
fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingaf-
visning og ved aflysning eller lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF)
nr. 295/91
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 517: Notat om afgivelse af skriftligt indlæg i EU-Domstolen, C-5122, PannonHitel
2577402_0002.png
Side 2/3
3 Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Det er regeringens opfattelse, at der bør afgives indlæg i sagen, idet
sagen vedrører den væsentlige og ofte forekomne problemstilling
om, hvem der er ansvarssubjekt i relation til flypassagerernes ret-
tigheder, når passageren har købt flybilletten gennem en billetudby-
der.
Flypassagerettighedsforordningen forpligter i henhold til artikel 5,
stk. 1, litra a, jf. artikel 8, stk. 1, litra a, det transporterende luftfarts-
selskab til at refundere den fulde købspris for flybilletten til passa-
geren i tilfælde af aflysninger. Det følger endvidere af forordningens
artikel 3, stk. 5, at forordningen gælder for transporterende luft-
fartsselskaber, der stiller transportydelser til rådighed for de passa-
gerer, der er omfattet af forordningens anvendelsesområde.
EU-Domstolen har i dom i sag C-302/16, Krijgsman, bemærket, at
det i medfør af artikel 3, stk. 5, alene er det transporterende luft-
fartsselskab, der gennemfører eller har til hensigt at gennemføre en
flyvning, der har ansvaret for at udbetale
kompensation
til passage-
rerne på grund af manglende opfyldelse af de forpligtelser, der følger
af forordningen, jf. dommens præmis 27.
Den samme fortolkning må formodes at gælde i relation til spørgs-
målet om kravet på
refusion
i medfør af forordningen. En sådan for-
tolkning vil opfylde forordningens formål om at sikre en høj forbru-
gerbeskyttelse ved køb af flybilletter. En fortolkning, hvorefter for-
brugeren altid kan rette sit krav mod luftfartsselskabet vil således
sikre, at forbrugerne juridisk ikke fanges mellem to parter, hen-
holdsvis luftfartsselskabet og billetudbydere.
I tråd med dette har Trafikstyrelsen som national håndhævelses-
myndighed en fast praksis om, at luftfartsselskaberne pålægges at
udbetale refusionen direkte til flypassageren med henvisning til ord-
lyden af forordningen, uanset om luftfartsselskabet allerede har ud-
betalt refusionen til billetformidleren.
En afgørelse om, at flypassagerer ikke kan gøre krav på refusion over
for luftfartsselskaber, når billetterne er købt gennem en billetudby-
der, vil nemlig forringe flypassagerernes retsstilling. Dette som følge
af at passagererne ikke længere kan rette deres krav mod de trans-
porterende luftfartsselskaber, men kun mod billetudbydere, der vel
og mærke ikke er reguleret i forordningen.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 517: Notat om afgivelse af skriftligt indlæg i EU-Domstolen, C-5122, PannonHitel
2577402_0003.png
Side 3/3
Det følger desuden af forordningens artikel 13, at forordningen ikke
begrænser et transporterende luftfartsselskab ret til at rejse erstat-
ningskrav over for enhver person, herunder tredjemand, i overens-
stemmelse med anden lovgivning. Luftfartsselskabernes har således
mulighed for at gøre regreskrav gældende over for en billetudbyder.
Flypassagerer benytter sig i højere og højere grad af billetudbydere,
når de køber flyrejser. I praksis opstår der i den forbindelse ofte ud-
fordringer med refusion af flybilletter, bl.a. som følge af at luftfarts-
selskaberne kun vil refundere købsprisen til det betalingskort, bil-
letten er betalt med, eller fordi luftfartsselskaberne allerede har ud-
betalt refusion til billetudbyderen. Mange flypassagerer har derfor
oplevet ikke at modtage den refusion, de har krav på.
På baggrund af ovenstående bør der i indlægget argumenteres for,
at passagerer kan udøve deres ret til at få udbetalt refusion af købs-
prisen for en flybillet direkte over for luftfartsselskabet, også selv om
passageren har købt billetten via en billetudbyder.
Regeringen afgiver på den baggrund indlæg i sagen, hvori ovenstå-
ende juridiske argumentation vil blive gjort gældende over for EU-
Domstolen.