NOTAT
11. maj 2022
2022 - 2106
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketin-
gets Transportudvalg om afgivelse af indlæg i præ-
judiciel sag for EU-Domstolen, C-51/22, Pannon-
Hitel
1 Indledning
Pesti Központi Kerületi Bíróság (kredsdomstolen for det centrale
Pest, Ungarn) har forelagt EU-Domstolen et præjudicielt spørgsmål
om fortolkningen af flypassagerrettighedsforordningen
1
. Den cen-
trale juridiske problemstilling i sagen er, om passageren kan kræve
refusion af flybilletten direkte over for luftfartsselskabet i de til-
fælde, hvor passageren har købt billetten gennem en billetudbyder.
Det følger af flypassagerrettighedsforordningen, at det er det trans-
porterende luftfartsselskab, der har ansvaret for at refundere den
fulde købspris af flybilletten til passageren i tilfælde af aflyst rejse.
Billetudbydere er ikke reguleret i forordningen.
2 Sagens faktiske omstændigheder
Sagen vedrører en tvist mellem luftfartsselskabet Wizz Air og selska-
bet PannonHitel, som har fået overdraget kravet om refusion mod
luftfartsselskabet fra en passager. Passageren havde købt en flybillet
gennem selskabet VOLA.RO.SRL (herefter: »VOLA.RO«), der age-
rede som en billetudbyder og derimod ikke som agent for luftfarts-
selskabet. VOLA.RO købte herefter billetten af luftfartsselskabet.
Luftfartsselskabet aflyste flyvningen på grund af covid-19-pande-
mien, og passageren hævede aftalen. VOLA.RO anmodede luftfarts-
selskabet om refusion af billettens købspris, og luftfartsselskabet re-
funderede beløbet til VOLA.RO’s virksomhedskonto og ikke til pas-
sageren.
Det fremgår ikke af sagen, om VOLA.RO har refunderet beløbet til
passageren.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004 om
fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingaf-
visning og ved aflysning eller lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF)
nr. 295/91
1