Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 549
Offentligt
2588956_0001.png
Eva Kjer Hansen
Formand for Folketingets Europaudvalg
Journalnummer
2022-11597
Bilag
Dato
3. juni 2022
Kære formand
Ved folkeafstemningen den 1. juni 2022 stemte et meget stort flertal af danskerne som be-
kendt ja til vedtagelse af lovforslag om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om
sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet (L 193).
Jeg vil gerne orientere dig om den umiddelbare proces, som vi står overfor frem mod, at
Danmark formelt kan underrette de øvrige EU-lande om, at vi ønsker at afskaffe forsvars-
forbeholdet og indtræde i samarbejdet om sikkerhed og forsvar.
Dansk indtræden i samarbejdet om sikkerhed og forsvar sker ved, at jeg på regeringens
vegne meddeler de øvrige EU-medlemslande, at Danmark ikke længere ønsker at gøre brug
af forsvarsforbeholdet, jf. artikel 7 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet til
Lissabon-traktaten. Med underretningen påtager Danmark sig de juridiske og økonomiske
forpligtelser, der følger af deltagelse.
Underretning af de øvrige EU-medlemslande forudsætter i første omgang, at lovforslaget
(L193) stadfæstes og loven træder i kraft. Det er pt. forventningen, at loven kan træde i kraft
medio juni 2022. Der arbejdes endvidere på allerede i juni at tilvejebringe bevillingsmæssig
hjemmel til det finansielle bidrag for 2022 gennem godkendelse af aktstykke i Finansudval-
get. Hensigten er, at Danmark herefter kan indtræde i det europæiske samarbejde om sikker-
hed og forsvar pr. 1. juli 2022.
Når forbeholdet er afskaffet, vil Danmark kunne anmode om deltagelse i det permanet
strukturerede samarbejde (PESCO) og Det Europæiske Forsvarsagentur. Det er min for-
ventning, at processen om dansk deltagelse i Forsvarsagenturet og PESCO med den rele-
vante inddragelse af Folketinget kan håndteres umiddelbart efter sommerferien.
Endelig betyder en afskaffelse af forsvarsforbeholdet også, at denne del af EU-samarbejdet
fremadrettet vil skulle behandles i Folketingets Europaudvalg inden for rammerne af den
hjemlige EU-beslutningsprocedure, selvsagt med behørig inddragelse af Udenrigspolitisk
Nævn, Udenrigsudvalget og Forsvarsudvalget når relevant, ligesom Folketinget naturligvis vil
blive inddraget på sædvanlig vis i henhold til grundlovens regler i forbindelse med beslutnin-
ger om bidrag til EU’s militære krisestyringsoperationer og missioner.
Jeg vil snarest følge op
over for udvalget med en skriftlig orientering, som uddyber regeringens foreløbige forvent-
ninger til samarbejdet mellem regeringen og Folketinget på dette område.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod