Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 569
Offentligt
2593337_0001.png
Den 10. juni 2022
MIM 63-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af an-
vendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proces-
kemikalie til industriel produktion af glasbeholdere til lægemidler i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komi-
tésag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til industriel pro-
duktion af glasbeholdere til lægemidler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til fortsat anvendelse af stoffet til
virksomhederne Roche Diagnostics GmbH, Pfizer Manufacturing Belgium NV og Vetter Pharma-
Fertigung GmbH fra henholdsvis Tyskland, Belgien og Tyskland. Tilladelserne gives efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til anvendelse af stoffet i perioder på 5 eller 9 år fra solned-
gangsdatoen, afhængig af den specifikke anvendelse. Forslaget blev drøftet på et videomøde i
REACH-komitéen d. 27. april forud for efterfølgende vedtagelse i skriftlig procedure med afstem-
ningsfrist den 22. juni 2022. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller ad-
ministrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene for-
ventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af
særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes egnede alternativer. I de konkrete sager er bekymringen ved anvendelserne af stoffet ikke re-
lateret til eksponering for arbejdstagere eller mennesker via miljøet, men relateret til hormonfor-
styrrende effekter i miljøet af nedbrydningsproduktet octylphenol. Konsekvenserne af udledning af
octylphenol kan ikke kvantificeres socioøkonomisk. Udledningen af octylphenol estimeres til maksi-
malt at være 300 g pr. år. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er
ikke tilstrækkelige til at sikre, at udledningen til miljøet minimeres for alle anvendelser. Kommissio-
nen har derfor fastsat yderligere krav i godkendelserne. Regeringen vurderer, at de pålagte krav vil
føre til minimering af udledningen så vidt som teknisk og praktisk muligt. Der findes ikke alternati-
ver til de specifikke anvendelser af stofferne. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af 4-
(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til industriel produktion af
glasbeholdere til lægemidler.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 569: Notat om komitésag om proces-kemikalie til industriel produktion af glasbeholdere til lægemidler
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver Komitéen en negativ ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forsla-
gene for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen
inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forsla-
gene for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forsla-
gene, kan Kommissionen ikke vedtage forslagene. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en po-
sitiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslagene.
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 27. april forud for efterfølgende vedtagelse
i skriftlig procedure med afstemningsfrist den 22. juni 2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato”
(dvs. den dato, hvor anvendelse skal op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter solned-
gangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra virksomhederne Roche Diagnostics GmbH, Pfizer Manu-
facturing Belgium NV og Vetter Pharma-Fertigung GmbH fra henholdsvis Tyskland, Belgien og Tysk-
land til fortsat produktion med samlet anvendelse af ca. 12 kg (0,012 ton) om året af 4-(1,1,3,3-
tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE):
1.
Til anvendelse som overfladeaktivt stof i industriel produktion af silikonebelægning af
glasbeholdere til lægemidler (Roche (1,2 kg), Pfizer (1,1 kg), Vetter Pharma (9,8 kg)).
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 569: Notat om komitésag om proces-kemikalie til industriel produktion af glasbeholdere til lægemidler
Virksomhederne fremsendte i perioden den 17. maj 2019 til den 4. juli 2019 ansøgninger om godken-
delse af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) til ovennævnte anvendelser. Ansøgnin-
gerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemi-
kalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som i
perioden den 12. juni 2020 til 10. december 2020 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
hormonforstyrrende i miljøet. RAC konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive
i forhold til at begrænse risikoen under forudsætning af overholdelse af disse, dog ikke for Pfizer.
RAC bemærkede, at effektiviteten af nyligt installeret risikohåndteringsforanstaltninger
(spildevandsrensningsanlæg) hos Pfizer ikke er bekræftet med målinger. RAC anbefalede derfor
måleprogrammer for Pfizer, og konkluderede, at de foreslåede krav forventes at medføre, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen. RAC konkluderede desuden, at anvendelserne samlet kan medføre en udledning
til miljøet på op til 8,4 g (Roche), 26 g (Vetter) og 256 g (Pfizer).
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. SEAC bemærker, at
substitution til en fremstilling uden OPE kræver fornyet vurdering og godkendelse af de europæiske
sundhedsmyndigheder, da lægemidlernes stabilitet i glasbeholderne skal kvalitetssikres efter
substitution. SEAC finder ansøgernes substitutionsplaner troværdige. SEAC har desuden
konkluderet, at de socioøkonomiske fordele for ansøgerne ved fortsat anvendelse udgør mindst 71
millioner euro over en 5-årig periode. SEAC har anbefalet en 5-årig frist for fornyet vurdering for
Roche og Vetter, samt en 9-årig frist for Pfizer.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives henholdsvis 5, 5 og 9 års godkendelse
fra solnedgangsdatoen d. 4. januar 2021 til henholdsvis Roche, Vetter og Pfizer for de beskrevne anven-
delser under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesfor-
hold, som ansøgerne har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at alle virksomhederne mindst
fire gange årligt gennemfører måleprogrammer af indholdet af OPE i spildevand.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte retsvirk-
ning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konse-
kvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller samfunds-
økonomiske konsekvenser.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 569: Notat om komitésag om proces-kemikalie til industriel produktion af glasbeholdere til lægemidler
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da udled-
ningen er minimeret, så vidt det er teknisk og praktisk muligt.
Høring
Et notat om forslagene har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), der mener, at fristen for fornyet godken-
delse bør forkortes til 5 år.
Det bemærkes hertil, at fristen
for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensyntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har Kemikalie-
agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne, og at ansøgerne
ikke har mulighed for at substituere til en alternativ teknologi inden for en kortere årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslagene.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at de pålagte krav vil føre til minimering af udledningen så vidt som teknisk og
praktisk muligt, og at der derved er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Regeringen
finder endvidere, at der ikke findes egnede alternativer til de specifikke anvendelser. Forslagene til
gennemførelsesretsakt tager herudover udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav
i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4