Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 570
Offentligt
2593348_0001.png
Den 10. juni 2022
MIM 62-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat,
OPE) i produkter til medicinsk diagnostik i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) i produkter til medi-
cinsk diagnostik i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse til den franske virksomhed
bioMérieux SA. Tilladelsen gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til anven-
delse af stoffet i perioder på 4 eller 12 år fra solnedsgangsdatoen, afhængig af den specifikke anven-
delse. Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 27. april forud for efterfølgende
vedtagelse i skriftlig procedure med afstemningsfrist den 22. juni 2022. Forslaget forventes ikke at
have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller stats-
finansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet. Regeringen øn-
sker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan
demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag er bekymrin-
gen ved anvendelsen af stoffet ikke relateret til eksponering for arbejdstagere eller mennesker via
miljøet, men relateret til hormonforstyrrende effekter i miljøet af nedbrydningsproduktet oc-
tylphenol. Konsekvenserne af udledning af octylphenol kan ikke kvantificeres socioøkonomisk. Den
samlede udledning af octylphenol estimeres til maksimalt at være 3,8 kg pr. år. De beskrevne risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er ikke tilstrækkelige til at sikre, at udledningen
til miljøet minimeres for alle anvendelser. Kommissionen har derfor fastsat yderligere krav i god-
kendelsen. Regeringen vurderer, at de pålagte krav vil føre til minimering af udledningen så vidt
som teknisk og praktisk muligt. Der findes ikke alternativer til den specifikke anvendelse af stoffet.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af 4-
(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) i produkter til medicinsk di-
agnostik.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 570: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) i produkter til medicinsk diagnostik
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udta-
lelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 27. april forud for efterfølgende vedtagelse
i skriftlig procedure med afstemningsfrist d. 22. juni 2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter solned-
gangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra den franske virksomhed bioMérieux SA til fortsat produk-
tion med anvendelse af henholdsvis 6,6 tons 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (oc-
tylphenolethoxyleret, OPE) om året:
1.
Til formulering af blandinger til brug i
in vitro
diagnosticeringsprodukter.
2.
Til anvendelse i
in vitro
diagnosticeringsprodukter.
3.
Til anvendelse i
in vitro
diagnosticeringsprodukter, hvor det biologiske materiale coates på
artiklen.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 570: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) i produkter til medicinsk diagnostik
bioMérieux SA fremsendte den 20. februar 2019 ansøgning om godkendelse af 4-(1,1,3,3-tetramethyl-
butyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i
henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagen-
tur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 6. au-
gust 2020 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
hormonforstyrrende i miljøet. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, ikke er passende og
effektive i forhold til at minimere udledningerne til miljøet. RAC konkluderede desuden, at
anvendelserne kan medføre en udledning til miljøet på op til 3,8 kg om året. Udvalget anbefalede,
at alt spildevand opsamles efter anvendelse og behandles på en passende måde, så udledningen til
miljøet minimineres, så vidt det er teknisk og praktisk muligt. RAC anbefalede desuden
måleprogrammer, og konkluderede, at de foreslåede krav forventes at medføre at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærkede, at
ansøgers substitutionsplan er troværdig, samt at bioMérieux har mulighed for substituere inden
for kort årrække for anvendelse 3, idet oprensningen af de nødvendige biologiske antigener fortsat
er dækket af anvendelse 2 uden mulighed for at substituere inden for kortere årræke. SEAC har
desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele for ansøger ved fortsat anvendelse udgør
mindst 15 millioner euro over en 12-årig periode. SEAC har ikke kvantificeret yderligere
socioøkonomiske konsekvenser men bemærker, at medicinsk diagnostik kvalitativt set er en fordel
for samfundet, og at der udføres mindst 100.000 tests om året med ansøgers diagnostiske
produkter. SEAC har anbefalet henholdsvis 12-årig frist for fornyet vurdering for anvendelse 1 og 2
samt en 4-årig frist for fornyet vurdering for anvendelse 3.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives henholdsvis en 12-årig godkendelse for
anvendelse 1 og 2 samt en 4-årig godkendelse for anvendelse 3 fra solnedgangsdatoen d. 4. januar 2021
under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøger har beskrevet. Derudover er det en forudsætning at bioMerieux opsamler alt spildevand til pas-
sende behandling og minimerer udledningen så vidt det er teknisk og praktisk muligt. Endelig er det en
forudsætning, at bioMérieux mindst fire gange årligt gennemfører måleprogrammer af indholdet af OPE
i spildevand.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 570: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) i produkter til medicinsk diagnostik
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekven-
ser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller samfundsøkono-
miske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da udlednin-
gerne er minimeret, så vidt det er teknisk og praktisk muligt.
Høring
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet hø-
ringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), der mener, at fristen for fornyet godkendelse
bør forkortes til 5 år.
Det bemærkes hertil, at fristen
for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensyntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har Kemikalie-
agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøger, og at ansøger har
mulighed for at substituere til en alternativ teknologi inden for en kortere årrække for anvendelse 3.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at de pålagte krav vil føre til minimering af udledningen så vidt som teknisk og
praktisk muligt, og at der derved er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Regeringen
finder endvidere, at der ikke findes egnede alternativer til den specifikke anvendelse. Forslaget til
gennemførelsesretsakt tager herudover udgangspunkt i, at ansøger skal overholde de generelle krav i
REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4