Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 572
Offentligt
2593374_0001.png
Den 10. juni 2022
MIM 60-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af an-
vendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenoletho-
xylat, OPE) som proceskemikalie til industriel produktion af lægemidler i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) som proceskemi-
kalie til industriel produktion af lægemidler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til fortsat anvendelse til virk-
somhederne Lonza Biologics Porriño SL, Merck Biodevelopment SAS, Merck KGaA og Teva Baltics
UAB fra henholdsvis Spanien, Frankrig, Tyskland og Litauen. Tilladelserne gives efter optag på god-
kendelseslisten, bilag XIV i REACH, til anvendelser af stoffet i perioder på enten 9 eller 12 år fra sol-
nedgangsdatoen, afhængig af den specifikke anvendelse. Forslaget blev drøftet på et videomøde i
REACH-komitéen d. 27. april forud for vedtagelse i skriftlig procedure med afstemningsfrist den 22.
juni 2022. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at på-
virke beskyttelsesniveauet. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problema-
tiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede
alternativer. I den konkrete sag er bekymringen ved anvendelse af stoffet ikke relateret til ekspone-
ring for arbejdstagere eller mennesker via miljøet, men relateret til hormonforstyrrende effekter i
miljøet af nedbrydningsproduktet octylphenol. Konsekvenserne af udledning af octylphenol kan ikke
kvantificeres socioøkonomisk. Den samlede udledning af octylphenol estimeres til maksimalt at være
220 kg pr. år før implementeringen af yderligere risikohåndteringsforanstaltninger, som var plan-
lagt, da ansøgningerne blev indsendt. Der findes ikke alternativer til de specifikke anvendelser af
stoffet. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 572: Notat om komitésag om proceskemikalie til industriel produktion af lægemidler
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af 4-
(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) som proceskemikalie til in-
dustriel produktion af lægemidler.
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver Komitéen en negativ ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forsla-
gene for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen
inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forsla-
gene for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget,
kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv ud-
talelse, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalifice-
ret flertal kan Kommissionen vedtage forslagene.
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 27. april forud for efterfølgende vedtagelse
i skriftlig procedure med afstemningsfrist den 22. juni 2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs.
den dato, hvor anvendelse skal op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter solned-
gangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakterne vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra virksomhederne Lonza Biologics Porriño SL, Merck Bio-
development SAS, Merck KGaA og Teva Baltics UAB fra henholdsvis Spanien, Frankrig, Tyskland og
Litauen til fortsat produktion med samlet anvendelse af ca. 310 tons om året af 4-(1,1,3,3-tetramethyl-
butyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE):
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 572: Notat om komitésag om proceskemikalie til industriel produktion af lægemidler
1.
Til formulering af Triton-X som overfladeaktivt stof i industriel produktion af lægemidler
(Merck KGaA (300 ton)).
2.
Til anvendelse som overfladeaktivt stof i industriel produktion af lægemidler (Lonza (10 tons),
Merck Biodevelopment (250 kg), Teva (56 kg)).
Virksomhederne fremsendte henholdsvis i perioden den 21 marts til den 28. juni 2019 ansøgninger om
godkendelse af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) til oven-
nævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været be-
handlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som i perioden den 17. juni 2020 til den 14. september 2021 har afgivet
følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
hormonforstyrrende i miljøet. RAC konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive.
RAC konkluderede desuden, at anvendelserne kan medføre en samlet udledning til miljøet på op
til 220 kg (Lonza), <1 g (Merck Biodevelopment), <1 g (Merck KGaA) og 7,7 g (Teva) om året. RAC
bemærkede, at Lonza ved solnedsgangsdatoen planlagde at opsamle alt spildevand, som ikke
tidligere er blevet opsamlet, og forbrænde det. RAC anbefalede måleprogrammer for Lonza for at
bekræfte effektiviteten af de planlagte tilgange og konkluderede, at de planlagte risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold er passende og effektive, hvis implementeret, som
beskrevet i ansøgningerne.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget bemærkede, at
substitution til en fremstilling uden OPE kræver fornyet vurdering og godkendelse af de europæiske
sundhedsmyndigheder, da lægemidlerne skal kvalitetssikres efter substitution. SEAC bemærkede,
at ansøgernes substitutionsplaner er troværdige, dog har Merck KGaA ikke indsendt en
substitutionsplan, da stoffet ikke har en funktion som sådan i formuleringen af Triton-X udover at
være et råmateriale, og ansøgerne skal derfor ikke vurdere om, der er nogen alternativer. SEAC har
desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele for ansøgerne ved fortsat anvendelse udgør
minds 42 millioner euro over en 9-årig periode. SEAC har anbefalet en 9-årig frist for fornyet
vurdering for Merck Biodevelpoment og en 12-årig frist for fornyet vurdering for de øvrige
ansøgere.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives en 9-årig godkendelse til Merck Biode-
velopment og 12 årige godkendelser til Lonza, Merck KGaA og Teva fra solnedgangsdatoen d. 4. januar
2021 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at
Lonza og Teva gennemfører måleprogrammer af indholdet af OPE i spildevand.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 572: Notat om komitésag om proceskemikalie til industriel produktion af lægemidler
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte retsvirk-
ning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konse-
kvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller samfunds-
økonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da udled-
ningerne er minimeret, så vidt det er teknisk og praktisk muligt.
Høring
Et notat om forslagene har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), der mener, at fristen for fornyet godken-
delse bør forkortes til 5 år.
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensyntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har Kemikalie-
agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne, og at ansøgerne
ikke har mulighed for at substituere til en alternativ teknologi inden for en kortere årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslagene.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og at der ikke findes
egnede alternativer til de specifikke anvendelser. Forslagene til gennemførelsesretsakt tager herudover
udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for
mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4