Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 600
Offentligt
2598238_0001.png
Bilag 1: Tabel over relevant EU-lovgivning ift. stalkerware
Lovgivning
Beskrivelse af
forhold til stal-
kerware
§ 9 i teleloven, § 3 i Artiklen imple-
cookiebekendtgørel- menterer art. 5(3)
sen
i e-databeskyttel-
sesdirektivet.
Relevante artikler og bestemmelser
18. maj 2022
2022 - 5429
johamb
I medfør af cookiebekendtgørelsens § 3 påhvi-
ler det udbydere af apps og hjemmesider at ind-
hente et informeret samtykke forud for place-
ring af teknologier, som lagrer eller opnår ad-
gang til oplysninger på brugerens terminalud-
Her ses på kra- styr (fx telefon, computer mv.). Disse krav gæl-
vene til apps og der også for udbydere af fx stalkewareapps som
hjemmesider,
placerer sådanne teknologier på brugerens ter-
som kan udgøre minaludstyr.
stalkerware in-
stalleret på ofres Såfremt der fastsættes yderligere krav rettet
telefoner, com- imod stalkerware - i regi af cookiebekendtgø-
putere mv.
relsen - vil disse derfor gå videre end det der
fremgår af art. 5 (3) i e-databeskyttelsesdirekti-
vet.
Cookiebekendtgørelsen regulerer ikke situatio-
ner, hvor en tredjepart opnår fysisk adgang til
terminaludstyr og installerer og afgiver sam-
tykke til stalkerware uden, at ejeren af terminal-
udstyret er bekendt hermed.
Direktiv 2014/53/EU
af 16. april 2014 om
harmonisering
af
medlemsstaternes
love om tilgængelig-
gørelse af radioudstyr
på markedet (RED
direktivet).
Implementeret
i
dansk ret ved lov nr.
260 af 16. marts 2016
om radioudstyr og
elektromagnetiske
forhold.
Direktivet omfat-
ter radioudstyr,
hvilket stalker-
ware typisk vil
indeholde i form
af gnss-ustyr.
Af direktivets
artikel 3
fremgår de væsentligste
krav til produkterne. Stk. 3, litra e er relevant:
3.Radioudstyr i særlige kategorier eller klasser
skal være konstrueret således, at det opfylder
følgende væsentlige krav:
e) Radioudstyret er i stand til at sikre, at per-
sonoplysninger om brugeren og abonnenten og
disses privatliv beskyttes.
Bestemmelsen vurderes ikke at være til hinder
for at opstille yderligere produktkrav til produk-
ter omfattet af direktivet, når dette sker via EU-
lovgivning. Bestemmelsen i litra e er sat i kraft
ved EU-Kommissionens gennemførselsretsakt
af 29. oktober 2021 (gennemførelsesforord-
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 600: Kopi af ERU alm. del - svar på MFU spm. 268 om der inden for gældende EU-regler kan laves lovgivning, der stiller produktkrav til stalkerware, fra erhvervsministeren
2598238_0002.png
2/3
ning) og vil have direkte virkning for producen-
ter af radioudstyr 30 måneder herefter. Der på-
går for tiden en proces om standardisering af
kravet om beskyttelse af brugeren og abonnen-
tens privatliv sammen med andre nye cybersik-
kerhedskrav til radioudstyr.
Artikel 7
omhandler ibrugtagning og anven-
delse. Heraf fremgår bl.a. følgende:
1. Medlemsstaterne tillader ibrugtagning
og anvendelse af radioudstyret, såfremt
det overholder bestemmelserne i dette
direktiv, når det er korrekt installeret
og vedligeholdt samt anvendt efter det
tilsigtede formål.
2. Uden at det berører medlemsstaternes
forpligtelser i henhold til beslutning
676/2002/EF, og de vilkår, der knytter
sig til tilladelser til brug af frekvenser i
overensstemmelse med EU-retten, sær-
lig i henhold til artikel 9, stk. 3 og 4, i
direktiv 2002/21/EF, må medlemssta-
terne kun indføre yderligere krav til
ibrugtagning og/eller anvendelse af ra-
dioudstyr af grunde, der vedrører den
effektive anvendelse af radiofrekvenser,
forebyggelse af skadelig interferens og
forebyggelse af elektromagnetiske for-
styrrelser, eller af grunde, der vedrører
folkesundheden.
De enkelte medlemsstater kan således alene
fastsætte nationale regler vedr. anvendelsen af
radioudstyr, hvis dette er omfattet af punkt 2
(hvilket ikke inkluderer regler om fx beskyt-
telse af personlige oplysninger og privatliv).
Det er dog Erhvervsministeriets vurdering, at
denne bestemmelse ikke i sig selv forhindrer at
opstille yderligere krav til produkttypen, så
længe dette sker i EU-regi, jf. artikel 3, stk. 3,
litra e.
Artikel 1, stk. 3,
fastsætter undtagelser til reg-
lerne om anvendelse af radioudstyr og lyder
som følger:
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 600: Kopi af ERU alm. del - svar på MFU spm. 268 om der inden for gældende EU-regler kan laves lovgivning, der stiller produktkrav til stalkerware, fra erhvervsministeren
2598238_0003.png
3/3
3. Dette direktiv finder ikke anvendelse på ra-
dioudstyr, der udelukkende anvendes i forbin-
delse med aktiviteter vedrørende den offentlige
sikkerhed, forsvar, statens sikkerhed, herunder
statens økonomiske stabilitet, hvis der er tale
om aktiviteter, der vedrører statslige sikker-
hedsanliggender, eller med statens aktiviteter
på det strafferetlige område.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at denne
bestemmelse ikke giver medlemsstaterne mu-
lighed for at fastsætte nationale regler, som hin-
drer anvendelse eller salg af radioudstyr, hvis
hensynet er beskyttelse af personoplysninger
eller privatliv, da disse hensyn falder uden for
bestemmelsens undtagelser.
Artikel 9, stk. 1,
vedrører fri bevægelighed for
radioudstyr og lyder som følger:
1. Medlemsstater må ikke af grunde, der
vedrører de af dette direktiv omfattede
elementer, forhindre tilgængeliggørel-
sen på markedet på deres område af
radioudstyr, som opfylder dette direk-
tiv.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at denne
bestemmelse ikke umiddelbart forhindrer EU i
at opstille yderligere krav til produkttypen, idet
hensynet til borgers privatliv m.v. ikke er nævnt
som et element i direktivet. Bestemmelsen for-
hindrer dog, at medlemsstaterne kan fastsætte
yderligere nationale krav til radioudstyr, for at
dette må gøres tilgængeligt
(”sælges”)
i den på-
gældende medlemsstat.