Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 627
Offentligt
2603886_0001.png
KOMITÉNOTAT
29. juni 2022
2021
1248
Europa-Kommissionens forslag til gennemfø-
relsesforordning om regler for anvendelsen af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 2019/2144 for så vidt angår ensar-
tede procedurer og tekniske specifikationer
for typegodkendelse af fuldautomatiske mo-
torkøretøjers system for automatiseret kørsel
(ADS)
KOM nr. foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 14. juni 2022 fremsat forslag til gennem-
førelsesforordning til gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2019/2144 for så vidt angår ensartet
procedure og tekniske specifikationer for typegodkendelse af au-
tomatiske kørselssystemer i selvkørende køretøjer (ADS-køretø-
jer).
Forslaget til gennemførelsesforordningen skal fastsætte tekniske
krav og administrative bestemmelser til typegodkendelse af køre-
tøjer med automatiske kørselssystemer (ADS-køretøjer) samt de-
res trafikale adfærdsscenarier.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser. For-
slaget kan medføre enkelte mindre lovgivningsmæssig konsekven-
ser.
Forslaget er fremlagt som følge af artikel 11, stk. 2, i
Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144 af 27. november
2019 om krav til typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængs-
køretøjer for så vidt angår deres generelle sikkerhed.
Forslaget forventes at komme til afstemning på det kommende
møde i Technical Committee for Motor Vehicles (TCMV) den 5. juli
2022, hvor der træffes beslutning efter undersøgelsesproceduren.
Regeringen ser positivt på Kommissionens forslag og støtter det
overordnede formål med forslaget til en ny gennemførelsesfor-
ordning på området.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 627: Notat om komitésag om ensartede procedurer og tekniske specifikationer for typegodkendelse af fuldautomatiske motorkøretøjers system for automatiseret kørsel
2603886_0002.png
Side 2/10
2. Baggrund
Kommissionens Motor Vehicle Working Group (MVWG) etable-
rede i december 2020 arbejdsgruppen,
Motor Vehicle Working
Group on Automated and Connected Vehicles (MVWG_ACV),
der
fik til opgave at udarbejde tekniske krav, administrative bestem-
melser samt forskellige trafikale adfærdsscenerier, der skal være
opfyldt ved kørsel på offentlige veje med automatiske og forbundne
køretøjer.
Der har været offentlig adgang til arbejdsgruppen, hvorfor repræ-
sentanter fra medlemsstaterne samt repræsentanter fra interesse-
grupper som køretøjsproducenter og forskningsinstitutter har del-
taget.
Forslaget er fremlagt som følge af artikel 11, stk. 2, i
Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144 af 27. november
2019 om krav til typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængs-
køretøjer for så vidt angår deres generelle sikkerhed
1
(GSR-for-
ordningen), som finder anvendelse fra 6. juli 2022. På baggrund af
artikel 11, stk. 2, i GSR-forordningen har Kommissionen fået kom-
petence til at vedtage gennemførelsesretsakter for typegodkendelse
af automatiserede og fuldautomatiske køretøjer, fremstillet i små
serier, med henblik på at sikre sikker drift af automatiserede og
fuldautomatiske køretøjer på offentlige veje.
De i forslaget omfattede køretøjer anvendes i øjeblikket i forskel-
lige nationale forsøgsordninger i de forskellige medlemsstater. I
Danmark er der også en forsøgsordning for forsøg med selvkø-
rende motorkøretøjer. De køretøjer, der i dag anvendes i forsøgene
i Danmark er såkaldte shuttlebusser, der kun kører på en forudde-
fineret rute efter en konkret ansøgning og nærmere myndighedsbe-
handling.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2144 af 27. november 2019 om
krav til typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer for så vidt angår deres
generelle sikkerhed og beskyttelsen af køretøjspassagerer og bløde trafikanter
1
og om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858 og ophævelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 78/2009, forordning (EF) nr.
79/2009 og forordning (EF) nr. 661/2009 og Kommissionens forordning (EF) nr.
631/2009, (EU) nr. 406/2010, (EU) nr. 672/2010, (EU) nr. 1003/2010, (EU) nr.
1005/2010, (EU) nr. 1008/2010, (EU) nr. 1009/2010, (EU) nr. 19/2011, (EU) nr.
109/2011, (EU) nr. 458/2011, (EU) nr. 65/2012, (EU) nr. 130/2012, (EU) nr. 347/2012,
(EU) nr. 351/2012, (EU) nr. 1230/2012 og (EU) 2015/166
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 627: Notat om komitésag om ensartede procedurer og tekniske specifikationer for typegodkendelse af fuldautomatiske motorkøretøjers system for automatiseret kørsel
2603886_0003.png
Side 3/10
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til gennemførselsforordningen om regler
for anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 2019/2144 for så vidt angår ensartede procedurer og tek-
niske specifikationer for typegodkendelse af fuldautomatiske mo-
torkøretøjers system for automatiseret kørsel er at fastsætte har-
moniserede tekniske krav og administrative bestemmelser til type-
godkendelse af køretøjer med automatiseret køresystem (ADS).
ADS-systemet gør, at køretøjer med dette system kan være selvkø-
rende og dermed kan køre uden en fysisk fører.
Desuden indeholder forslaget harmoniserede regler for ADS-syste-
mets adfærdsscenarier i trafikken. Det vil sige, at køretøjet selv for-
holder sig til personer og andre køretøjer i trafikken, og at køretø-
jet selv sørger for at overholde færdselsloven under automatiseret
kørsel.
Kommissionen vil i første omgang kun tillade EU-typegodkendelse
af køretøjer fremstillet i små serier, der således tillader op til 1.500
registreringer pr. køretøjstype om året i Unionen.
Forslaget lægger op til at omfatte typegodkendelse af fuldautomati-
ske motorkøretøjer med mindst fire hjul, der bruges til transport af
passagerer (klasse M), og motorkøretøjer med mindst fire hjul, der
er beregnet til transport af varer (klasse N) med hensyn til deres
automatiske køresystem, og som begge falder inden for et af de tre
specificerede anvendelsesområder:
a) Fuldt automatiserede køretøjer designet og konstrueret til
transport af passagerer eller gods på foruddefinerede om-
råder.
b) Fuldt automatiserede "Hub-to-hub" køretøjer designet og
konstrueret til transport af passagerer eller gods på en for-
uddefineret rute med faste start- og slutpunkter for en
rejse/tur.
c) Køretøjer med fuldt automatiseret parkeringsfunktion in-
den for foruddefinerede parkeringsfaciliteter.
Kommissionen ønsker med forslaget at høste erfaringer med fuld-
automatiske køretøjer, før disse køretøjer i fremtiden kan benyttes
uden nogen begrænsninger i trafikken. Dette er også årsagen til, at
forslaget kun omfatter EU-typegodkendelse af køretøjer til kørsel i
foruddefinerede og godkendte områder eller strækninger.
Medlemsstaterne er ifølge seneste udkast til forslaget ikke forplig-
tet til at oprette foruddefinerede områder, ruter eller parkeringsfa-
ciliteter med henblik på opfyldelse af retsakten. Endvidere bevarer
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 627: Notat om komitésag om ensartede procedurer og tekniske specifikationer for typegodkendelse af fuldautomatiske motorkøretøjers system for automatiseret kørsel
2603886_0004.png
Side 4/10
medlemsstaterne retten til at regulere sikkerheden for driften af
fuldautomatiske køretøjer i trafikken og ved lokale transportopga-
ver. Den foreslåede gennemførelsesforordning vurderes derfor at
give medlemsstaterne mulighed for også efter en konkret vurdering
af køretøjet at udpege områder eller strækninger, hvor køretøjet
kan anvendes.
Tilpassede tekniske krav
De i forslaget foreslåede harmoniserede tekniske krav for typegod-
kendelse af køretøjer med ADS er baseret på de tekniske krav til
konventionelle køretøjer, men er blevet tilpasset for at tage højde
for de tekniske karakteristika, der kendetegner ADS-systemet. For
eksempel skal køretøjet kunne opnå samme maksimale bremse-
evne som konventionelle køretøjer, dog uden bremsepedal.
Tilpassede administrative bestemmelser
Forslaget indeholder en tilpasning af de administrative bestemmel-
ser for EU-typegodkendelse. De administrative bestemmelser er
således udvidet med en række yderligere oplysningsfelter, som gi-
ver fabrikanten og den typegodkendende myndighed mulighed for
at tilføje oplysninger, der er relevante for automatiske og for-
bundne køretøjer ved ansøgning om godkendelse og udstedelse af
EU-typegodkendelse. Der skal ligeledes foreligge en beskrivelse om
køretøjets Operational Design Domain (ODD). ODD beskriver det
trafikale billede (domæne), som køretøjet er designet til at kunne
køre (operere) indenfor, og det er op til fabrikanten at gøre rede for
køretøjets ODD. Beskrivelsen af køretøjets ODD skal også inde-
holde eventuelle begrænsninger i køretøjets ODD. Den typegod-
kendende myndighed i anden medlemsstat skal herefter tage højde
for, om køretøjets ODD kan opfylde alle trafikscenarier i det om-
råde, hvor køretøjet ønskes sat i drift ved at undersøge køretøjets
typegodkendelse, herunder køretøjets ODD beskrivelse. For ek-
sempel kan en fabrikant oplyse, at kørsel i snevejr ligger uden for
ODD, fordi snefnuggene eksempelvis forstyrrer kameraer og senso-
rer. Det vil betyde, at køretøjet ved snevejr ikke må køre automa-
tisk. I et sådanne tilfælde vil køretøjets slå det automatiske system
fra og parkere i siden af vejen.
Køretøjets trafikale adfærdsscenarier
Selvom der foreslås i forslaget, at de tekniske krav og administra-
tive bestemmelser tilpasses til køretøjer med ADS, er disse krav til-
nærmelsesvis de samme, som der stilles til EU-typegodkendelse af
konventionelle køretøjer.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 627: Notat om komitésag om ensartede procedurer og tekniske specifikationer for typegodkendelse af fuldautomatiske motorkøretøjers system for automatiseret kørsel
2603886_0005.png
Side 5/10
Dog er kravene til et køretøjs trafikale adfærdsscenarier anderle-
des. I konventionelle køretøjer er det føreren af køretøjet, der for-
holder sig til de forskellige situationer i trafikken, hvorimod ADS-
køretøjer ikke nødvendigvis har en fører i køretøjet.
Der er i forslaget fastsat minimumskrav om forskellige trafikale ad-
færdsscenarier, som et køretøj som minimum skal kunne opfylde.
Hvis køretøjet ikke kan opfylde disse minimumskrav, kan køretøjet
ikke godkendes til at køre automatisk. Det kan eksempelvis være
køretøjets evne til at interagere med andre trafikanter (køretøjer,
fodgængere, cyklister), på veje med flere vognbaner og ved vej-
kryds.
Dataindsamling
I forslaget stilles der samtidig krav om, at et køretøj med ADS skal
være i stand til at indsamle køretøjsdata for at give mulighed for at
analysere på sikkerhedsrelevante hændelser og ulykker. Formålet
med dataindsamlingen er at kunne analysere på, om de automati-
ske systemer har fejlet, så systemerne kan rettes til. Det er ikke me-
ningen, at dataindsamlingen skal kunne påvise, hvem der har væ-
ret skyld i ulykken.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer i forslagets præambel, at det er nødven-
digt at vedtage forslaget til gennemførelsesforordningen om fuld
automatiserede køretøjer.
Det er vurderingen, at nærhedsprincippet er overholdt for forslaget
til gennemførselsforordningen, da forslaget harmoniserer regler
for køretøjer med ADS-systemer. Ved national regulering er der ri-
siko for, at medlemsstaterne fortsætter med nationale regler, der
kan være forskellige medlemsstaterne imellem. Dette vil hæmme
varernes frie bevægelighed og bremse den teknologiske udvikling
grundet juridisk usikkerhed og barrierer i form af nationale regler.
Det vil stadig være tilladt nationalt at foretage vurdering af anven-
delsesområde eller anvendelsesstrækning for de af forslaget omfat-
tede køretøjer. Endvidere har medlemsstaterne mulighed for at
godkende køretøjer i henhold til nationale regler, jf. typegodken-
delsesforordningen (EU) nr. 2018/858. Det betyder, at Danmark
vil kunne undtage en dansk fabrikant fra at skulle ansøge om EU-
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 627: Notat om komitésag om ensartede procedurer og tekniske specifikationer for typegodkendelse af fuldautomatiske motorkøretøjers system for automatiseret kørsel
2603886_0006.png
Side 6/10
typegodkendelse af et enkelt eller få køretøjer. I disse tilfælde vil
nationale regler kunne anvendes.
6. Gældende dansk ret
I færdselslovens §§ 92 f-k er der fastsat regler om forsøg med selv-
kørende motorkøretøjer. Selvkørende motorkøretøjer kan enten
være EU-typegodkendte eller nationalt godkendte køretøjer. Det er
blandt andet fastsat, at transportministeren meddeler, efter høring
af vejmyndigheden og politiet, tilladelse til forsøg i henhold til reg-
ler fastsat af § 92 g, stk. 5, hvor transportministeren kan fastsætte
nærmere bestemmelser om forsøg med kørsel med selvkørende
motorkøretøjer. Køretøjer med ADS-system, som er omfattet af
forslaget, har de samme tekniske indretninger, udstyr og trafikale
adfærdsscenarier som de køretøjer, der er omfattet af færdselslo-
vens § 92 f-k om forsøg med selvkørende motorkøretøjer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
EU-typegodkendte køretøjer er traditionelt set sikret uhindret ad-
gang til markedet i EU og derigennem også registrering og ibrug-
tagning. Den foreslåede gennemførelsesforordning giver dog med-
lemsstaterne mulighed for at fastsætte yderligere krav til anvendel-
sen af køretøjer med ADS-system på offentlig vej, herunder ved at
medlemsstater kan foruddefinere hvilke områder og ruter, at så-
danne køretøjer må færdes på.
Der kan blive behov for ændringer i bekendtgørelse om detailfor-
skrifter for køretøjer.
Umiddelbart er det vurderingen, at forslaget ikke fordrer ændrin-
ger i forsøgsordningen i færdselsloven, men dette vil blive under-
søgt nærmere. Den nuværende forsøgsordning for selvkørende mo-
torkøretøjer i færdselsloven sikrer de nødvendige rammer for at
udstede en national godkendelse til anvendelse på en konkret
strækning. Der vil dog, såfremt den nuværende forsøgsordning æn-
dres eller ophører på et tidspunkt, kunne være behov for en æn-
dring af færdselsloven, der permanent giver transportministeren
hjemmel med henblik på at regulere køretøjer med ADS-systemer
adgang til færdselslovens område.
For at overvåge og assistere den automatiske kørsel har de automa-
tiske og forbundne køretøjer enten en køretøjsoperatør ombord el-
ler en fjernoperatør til at assistere den automatiske kørsel. Det for-
ventes, at de automatiske og forbundne køretøjer fortsat vil have
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 627: Notat om komitésag om ensartede procedurer og tekniske specifikationer for typegodkendelse af fuldautomatiske motorkøretøjers system for automatiseret kørsel
2603886_0007.png
Side 7/10
behov for en operatør til at assistere den automatiske kørsel i en
årrække fremover.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan medføre mindre positive samfundsøkonomiske kon-
sekvenser som følge af højere færdselssikkerhed.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Et udkast til Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-
specialudvalget for Transport med frist for bemærkninger den 21.
juni 2022. Der er modtaget høringssvar fra Erhvervsflyvningens
Sammenslutning og Dansk Erhverv.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning har ikke haft bemærkning til
høringen. Dansk Erhvervs indkomne bemærkning er indsat neden-
for.
Dansk Erhverv
”Dansk
Erhverv modtog ovennævnte høring gennem EU-special-
udvalget for Transport, fredag den 17. juni. Grundet den korte
svarfrist, tager Dansk Erhverv derfor forbehold for, at det ikke har
været muligt at studere udspillet i detaljer eller drøfte det i dybden
med medlemsvirksomhederne.
Autonome køretøjer har været under udvikling i en årrække, og bli-
ver testet med voksende succes rundt om i verden. Selvom teknolo-
gien endnu ikke ser en vid udbredelse, er Dansk Erhverv ikke i tvivl
om, at de selvkørende køretøjer kommer til at spille en voksende
og betydelig rolle for vores transport.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 627: Notat om komitésag om ensartede procedurer og tekniske specifikationer for typegodkendelse af fuldautomatiske motorkøretøjers system for automatiseret kørsel
2603886_0008.png
Side 8/10
Derfor bakker Dansk Erhverv også op om fælles europæiske stan-
darder for typegodkendelse af ADS til fuld-autonomiske køretøjer.
Det er et vigtig skridt for at sikre udvikling, forskning og investe-
ringer i teknologien.
Udviklingen af selvkørende køretøjer i Europa, har været præget af
lange behandlingstider, individuelle regelsæt for hvert medlems-
land, og unødige bureaukratiske forhindringer. Resultatet af dette
har været, at Europa desværre lakker bagud i udviklingen og pro-
duktionen af selvkørende løsninger. Skal Europa være førende in-
den for innovation og teknologi, er der behov for, at der skabes
klare og fælles rammevilkår, så førnævnte forhindringer ikke op-
står igen.
Dansk Erhverv understreger dog også, at trafiksikkerheden altid
bør vægtes højest og at udrulningen af selvkørende køretøjer skal
ske på en forsvarlig måde, der tager hensyn til alle type trafikanter.
Forordningens anvendelsesområde
Dansk Erhverv bemærker, at det af artikel 1. i Kommissionens ud-
kast fremgår, at forordningen kun omfatter brugen af Autonome
køretøjer i pre-defineret kørselsområder og -ruter.
Fuld-autonomiske køretøjer ved eks. niveau 4 og 5, udvikles med
hensigt på at kunne bruges med fleksible kørselsmønstre, herunder
bl.a. til Taxikørsel og last-mile distribution. Brugen af denne type
køretøjer, vil derfor ikke være med et afgrænset kørselsareal.
For ikke at hindre en udvikling der allerede er i gang, opfordre
Dansk Erhverv derfor til, at forordningen udvides, så den også gæl-
der typegodkendelse af ADS for kørsel på fleksible ruter og områ-
der.
Manuel styring af Autonome køretøjer
Dansk Erhverv bemærker endvidere, at det af Annex II stk. 10.2. til
forordningen fremgå, at det ved kørsel på op til 6 km/t., vil være
muligt for en fører at operere køretøjet med fjernstyring, så længe
føreren opholder sig inden for 10 meter af køretøjer.
Dansk Erhverv har svært ved at se, hvorfor disse specifikationer er
defineret sådan, og mener ikke det forholder sig til de teknologiske
muligheder der allerede ses på en række-autonome køretøjer.
Dansk Erhverv anbefaler derfor, at det nævnte område udgår eller
omdefineres.
Indrapportering af uheld
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 627: Notat om komitésag om ensartede procedurer og tekniske specifikationer for typegodkendelse af fuldautomatiske motorkøretøjers system for automatiseret kørsel
2603886_0009.png
Side 9/10
Af Annex III kapitel 5 til forordningen, fastsættes en række krav
for, hvad fabrikanten af det typegodkendte autonome køretøj, skal
indrapportere i tilfælde af en ulykke.
Dansk Erhverv har forståelse for udgangspunktet, og bakker som
nævnt op for et regelsæt, der sætter trafiksikkerheden øverst.
Dansk Erhverv mener dog, at det er en unødig foranstaltning, at fa-
brikanterne indrapporterer direkte til Kommissionen. Det bør i
stedet foregå til de relevante nationale myndigheder i det land,
hvor ulykken er forekommet.
Dansk Erhverv opfordrer derfor i stedet til, at de relevante natio-
nale myndigheder forpligtes til at føre tilsyn med antallet af ulyk-
ker, og jævnligt videregiver denne information til EU-Kommissio-
nen.
Rammevilkår for udviklingen af selvkørende teknologi
Dansk Erhverv bemærker slutteligt, at der er behov for klare og
gennemsigtige rammevilkår for de virksomheder der arbejder med
og gør brug af selvkørende teknologi. Den udeblivende interesse og
udvikling der ses i både Danmark og Europa, skyldes alene unødige
bureaukratiske forhindringer, og ikke en manglende tro på mulig-
hederne i brugen af autonome køretøjer.
Dansk Erhverv opfordrer derfor til, at der i Danmark skabes bedre
vilkår for test, brug og forskning i selvkørende teknologi, samtidig
med, at Danmark presser på for fælles europæiske standarder. Det
vil være til gavn for både borgere, transportører og innovationen i
Europa.
Efter gennemlæsning har Dansk Erhverv ikke yderligere at be-
mærke, og bakker op om Kommissionens udkast med de førnævnte
forbehold.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
En række køretøjsfabrikanter, forskningsinstitutter og medlems-
stater, herunder Danmark, har bidraget med bemærkninger og for-
slag til ændring af formuleringer i udkastet under forhandlingerne.
Der har i den forbindelse særligt været udtrykt behov for en præci-
sering af rækkevidden af den foreslåede betragtning nr. 7 i præ-
amblen om national tilladelse til anvendelse på offentlig vej.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 627: Notat om komitésag om ensartede procedurer og tekniske specifikationer for typegodkendelse af fuldautomatiske motorkøretøjers system for automatiseret kørsel
2603886_0010.png
Side 10/10
Nogle medlemsstater har i forhandlingerne udtrykt bekymring for
snarlig implementering af nærværende forslag. Nogle medlemssta-
ter har endnu ikke nationale regler, der kan rumme automatiske
køretøjer, og de mener, at det vil vare mindst to år, før de nationale
regler er på plads. Andre medlemsstater er positive over for forsla-
get, da disse medlemsstater allerede har nationale regler på områ-
det.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget og over for, at
der fastsættes harmoniserede regler for automatiske køresystemer,
der skal medvirke til at forbedre færdselssikkerheden ved selvkø-
rende motorkøretøjer.
Regeringen er dog opmærksom på, at elektroniske systemer ikke er
ufejlbarlige, og regeringen er derfor positiv overfor, at Kommissio-
nen i første omgang kun tillader et mindre antal registreringer pr.
køretøjstype om året i Unionen.
Regeringen er positiv over for, at Danmark fortsat kan fastsætte
egne anvendelses- og sikkerhedsregler for brugen af selvkørende
køretøjer omfattet af forslaget, samt at medlemsstaterne ikke er
forpligtet til at oprette foruddefinerede områder, ruter eller parke-
ringsfaciliteter for de omfattede køretøjer.
Regeringen arbejder for og har fokus på, at forslaget omfatter auto-
matiserede køretøjer, der kun kan EU-typegodkendes til kørsel på
foruddefineret områder, og at forslaget alene skal omfatte køretø-
jer med et
”Society
of Automotive Engineers”(SAE) niveau på op til
4 og ikke niveau 5, som ellers vil betyde, at der kan ske EU-type-
godkendelse af køretøjer, der er fuldt selvkørende (det vil sige uden
fører eller operatør, som kan overtage kontrollen) og uden anven-
delsesbegrænsninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.