Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 638
Offentligt
2605041_0001.png
Notat
30. juni 2022
J.nr. 2022 - 4798
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Skatteudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens
præjudicielle sag C-249/22
GIS
1. Indledning
Den østrigske Verwaltungsgerichtshof har den 11. april 2022 forelagt EU-Domstolen 2
præjudicielle spørgsmål vedrørende fortolkningen af Rådets direktiv 2006/112/EF af 28.
november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (momsdirektivet) sammenholdt med
akten vedrørende vilkårene for Kongeriget Norges, Republikken Østrigs, Republikken
Finlands og Kongeriget Sveriges tiltrædelse og tilpasningerne af de traktater, der danner
grundlag for Den Europæiske Union.
Efter regeringens opfattelse bør regeringen afgive indlæg i sagen ved EU-Domstolen.
2. Sagens omstændigheder og juridiske problemstillinger
Sagen handler om rækkevidden af de særlige overgangsbestemmelser i momssystemdirek-
tivets afsnit XIII. Sagens kerne er, om det er foreneligt med EU-retten at momspålægge
den østrigske såkaldte ”ORF-programafgift”, der opkræves til finansiering af driften af
det offentlige radio- og fjernsynsforetagende Österreichischer Rundfunks ikke-kommerci-
elle virksomhed i Østrig.
I Danmark blev der indtil udgangen af 2021 på tilsvarende vis opkrævet en medielicens,
som hovedsageligt blev anvendt til finansiering af Danmarks Radios virksomhed. I både
Østrig og Danmark har betalingerne efter ordningerne været pålagt moms med hjemmel i
særlige overgangsbestemmelser i momsdirektivets afsnit XIII.
Den østrigske Verwaltungsgerichtshof har besluttet at forelægge følgende spørgsmål for
EU-Domstolen vedrørende den østrigske ORF-programafgift:
Initialer:
MNL
1)
Under hensyntagen til den primærretlige bestemmelse i artikel 151, stk. 1, sammenholdt med
bilag XV, del IX, nr. 2), litra h), første afsnit, andet led, i akten vedrørende vilkårene for
tiltrædelse og tilpasningerne af de traktater, der danner grundlag for Unionen (EFT C 241 af
29.8.1994, s. 336), skal et vederlag som den østrigske ORF-programafgift, som det offentlige
radio- og fjernsynsforetagende selv fastsætter til brug for finansiering af sin drift, da anses som et
vederlag som omhandlet i artikel 2, sammenholdt med artikel 378, nr. 1), i Rådets direktiv
2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem?
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 638: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag for EU-domstolen, C-249/22 GIS
2605041_0002.png
2)
Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, skal da den deri nævnte ORF-programafgift
tillige anses som et vederlag som omhandlet i direktiv 2006/112/EF, for så vidt som personer,
der ganske vist anvender en radiomodtager i en bygning, som ORF leverer sine programmer til
via en jordbaseret løsning, men som ikke kan modtage disse programmer fra ORF, da de ikke
er i besiddelse af det nødvendige modtagemodul, er forpligtet til
at betale dette vederlag?”
3. Regeringens interesse i sagen og retlige synspunkter
For at en transaktion skal kunne være omfattet af anvendelsesområdet for momsdirekti-
vet, er det almindeligvis et krav, at der foreligger en
”levering mod vederlag”.
I sag C-
11/15, Česk�½ rozhlas, fastslog EU-Domstolen,
at en tjekkiske radiolicensordning, der
mindede meget om den danske licensordning, faldt uden for momsreglernes generelle an-
vendelsesområde, fordi forpligtelsen til at betale licens udelukkende var afhængig af be-
siddelsen af et radioapparat og altså ikke var betinget af, at ejeren af apparatet faktisk
modtog en ydelse.
Der gælder imidlertid en række særlige overgangsbestemmelser i momsdirektivets afsnit
XIII, som udgør undtagelser til de almindelige regler.
Det er regeringens synspunkt, at de særlige overgangsbestemmelser i momsdirektivets af-
snit XIII (artikel 370, 378 og 379, jf. bilag X, del A, nr. 2) hjemler undtagelser fra moms-
systemdirektivets almindelige anvendelsesområde, som giver de omfattede EU-lande
dvs. Østrig, Finland og Danmark
mulighed for fortsat at momspålægge offentlige radio-
og fjernsynsforetagenders ikke-kommercielle virksomhed, herunder et beløb som den
østrigske ORF-programafgift. Dette gælder efter regeringens opfattelse uafhængigt af, om
der kan siges at foreligge en
”levering mod vederlag” i momsdirektivets forstand.
EU-Domstolen har ikke tidligere taget stilling til rækkevidden af disse særlige overgangs-
bestemmelser. Dommen i sag C-11/15,
Česk�½ rozhlas,
tog således ikke stilling hertil, fordi
Tjekkiet ikke har en tilsvarende undtagelsesmulighed som Østrig, Finland og Danmark.
Ved Østre Landsret verserer en sag om, hvorvidt opkrævning af moms på licens i Dan-
mark har været i strid med momsdirektivet. Det forventes, at Østre Landsret om kort tid
også vil forelægge præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen.
EU-Domstolens besvarelse af de spørgsmål, der er forelagt af den østrigske Verwaltungs-
gerichtshof kan få direkte betydning for udfaldet af den sag, der verserer i Danmark.
Regeringen vil afgive indlæg i sagen, hvori der argumenteres for, at artikel 370, 378 og
379, jf. bilag X, del A, nr. 2, hjemler undtagelser fra momsdirektivets almindelige anven-
delsesområde, som på visse betingelser giver de omfattede medlemsstater hjemmel til at
momspålægge offentlige radio- og fjernsynsforetagenders ikke-kommercielle virksomhed.
Der vil endvidere blive argumenteret for, at anvendelsesområdet for disse undtagelsesbe-
stemmelser skal vurderes særskilt, og at de finder anvendelse, uafhængigt af om betalin-
gerne vedrører transaktioner, der kan karakteriseres som en levering af ydelser mod ve-
derlag, jf. momsdirektivets artikel 2, stk. 1, litra c.
Side 2 af 2