Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 646
Offentligt
2606077_0001.png
Den 6. juli 2022
MIM 84-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til en Kommissionsforordning om fornyet godkendelse af aktivstoffet
creosot i produkttype 8 i henhold til forordning 528/2012 om tilgængeliggørelse på
markedet og anvendelse af biocidholdige produkter (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår fornyet godkendelse af aktivstoffet creosot i henhold til forordning 528/2012 om
biocidholdige produkter (komitesag). Hvis forslaget om optagelsen af aktivstoffet bliver vedtaget, vil det
betyde, at stoffet fortsat må indgå som aktivstof i biocidholdige produkter, der anvendes til
imprægneringer af el-/telefonmaster samt jernbanesveller. Samlet set vurderes forslaget kun at få
begrænsede økonomiske og/eller administrative konsekvenser for erhvervslivet og staten. Der er ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner. Sagen kan dog potentielt have
erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis stoffet forbydes, fordi nogle danske jernbaner fortsat har behov
for adgang til nye creosot-behandlede sveller, idet de alternative løsninger er væsentligt dyrere. Det
vurderes, at forslaget om fornyet godkendelse har en neutral til positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet
i Danmark, idet jernbanesveller herefter vil være de eneste nye creosot-behandlede træemner, der må
importeres til Danmark. Forslaget blev drøftet i den stående komité for biocidholdige produkter den 24.
juni 2022 med forventet efterfølgende skriftlig afstemning. Creosot opfylder udelukkelseskriterierne, men
det vurderes, at betingelsen for en godkendelse efter artikel 5, stk. 2, punkt c er opfyldt. Det vurderes
endvidere, at der ikke er vist sikker anvendelse til det i EU ansøgte anvendelsesområde for aktivstoffet
creosot i produkttype 8 (træbeskyttelsesmidler), men at der foreligger dokumentation for, at en ikke-
godkendelse af aktivstoffet vil have en uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig konsekvens i forhold til
risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som følge af stoffets anvendelse. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til Kommissionsforordning om fornyet godkendelse af
aktivstoffet creosot i produkttype 8 i henhold til forordning 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og
anvendelse af biocidholdige produkter.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter. For aktivstoffet creosot i
produkttype 8 er der tale om en fornyet godkendelse, og baggrunden for forslaget er derfor forordningens
artikel 12.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for biocidholdige produkter. Afgiver
komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget. Afgives der ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelægge komitéen et ændret
forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret
flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 646: Notat om komitésag vedr. fornyelse af creosot
2606077_0002.png
med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet i den stående komité for biocidholdige produkter den 24. juni 2022. Der er endnu ikke
fastsat en dato for skriftlig afstemning, men det forventes at blive fastlagt i løbet af sommeren.
Formål og indhold
Forslaget drejer sig om beslutning om fornyet godkendelse af aktivstoffet creosot i produkttype 8
(”træbeskyttelsesmidler").
Creosot (CAS nr. 8001-58-9)
Stoffet har en harmoniseret klassificering: Kræftfremkaldende, kategori
1B/H350: Kan fremkalde kræft. Med aktivstofvurderingen ligger et opdateret klassificeringsforslag:
Kræftfremkaldende, kategori 1B/H350: Kan fremkalde kræft; Reproduktionstoksisk, kategori 1B/H360F;
Kan skade forplantningsevnen; Reproduktionstoksisk, kategori 2/H361d: Mistænkes for at skade det ufødte
barn; Hudirriterende, kategori 2/H315: Forårsager hudirritation; Hudsensibiliserende, kategori 1/H317: Kan
forårsage allergisk hudreaktion; Øjenirriterende, kategori 2/H319: Forårsager alvorlig øjenirritation;
Miljøtoksisk, akut, kategori 1/H400: Meget giftig for vandlevende organismer; Miljøtoksisk, kronisk,
kategori 1/H410: Meget giftig med langvarige virkninger for vandlevende organismer.
Creosot er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til artikel 5, stk. 1, litra a, c, e i biocidforordningen
pga. stoffets klassificeringen som kræftfremkaldende i kategori 1B og som reproduktionstoksisk i kategori 1B
samt fordi stoffet opfylder kriterierne for at være persistent, bioakkumulerende og toksisk (PBT) samt meget
persistent og meget bioakkumulerende (vPvB). Mht. stoffets hormonforstyrrende egenskaber har det ikke
været muligt at drage en konklusion ud fra de tilgængelige data, og det er besluttet af fravige krav om
konklusion, idet denne ikke vil påvirke den samlede konklusion for stoffet pga. de allerede identificerede
problematiske egenskaber. Aktivstoffet er desuden kandidat til substitution
1
i henhold til artikel 10(1) i
forordning 528/2012. Fornyelsen kan derfor maksimalt være 7 år.
Stoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i arbejdsgrupper under
Kommissionen, hvor alle medlemsstaternes biocidmyndigheder og Det Europæiske Kemikalieagentur
(ECHA) har deltaget. I forbindelse med dette arbejde er der udarbejdet en risikovurderingsrapport.
Da stoffet er omfattet af udelukkelseskriterierne, bør det ikke godkendes, med mindre artikel 5, stk. 2
finder anvendelse, det vil sige, at mindst en af følgende betingelser er opfyldt:
(a) Risikoen for mennesker, dyr eller miljøet som følge af eksponering for aktivstoffet i et biocidholdigt
produkt under realistiske værst tænkelige anvendelsesforhold er ubetydelig, navnlig hvor produktet
anvendes i lukkede systemer eller under andre forhold, der tager sigte på at udelukke kontakt med
mennesker og udsætning i miljøet.
(b) Der foreligger dokumentation for, at det pågældende aktivstof er nødvendigt for at forebygge eller
bekæmpe en alvorlig fare for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet, eller
(c) En ikke-godkendelse af aktivstoffet kan have en uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig
konsekvens i forhold til risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som følge af
stoffets anvendelse.
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at aktivstoffet opfylder betingelserne beskrevet under punkt c i
artikel 5, stk. 2, samt at der ikke er fundet egnede og tilstrækkelige alternativer, der kan substituere stoffet i
alle anvendelsessituationer på nuværende tidspunkt. Konkret gælder det for anvendelsen af creosot til
1
Aktivstoffer, der er kandidater til substitution, vil ved fornyelse og produktvurdering få foretaget en sammenlignende
vurdering med andre kemiske og fysiske alternativer og godkendes i kortere perioder end andre biocidaktivstoffer og
produkter.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 646: Notat om komitésag vedr. fornyelse af creosot
behandling af jernbanesveller samt el-/telefonmaster i træ. Der blev i 2021 godkendt et nyt biocidprodukt,
uden creosot, som på sigt potentielt kan være et alternativ til creosot-produkterne. Alternativt er det under
nogle omstændigheder muligt at anvende andre materialer end imprægneret træ til jernbanesveller og el-
/telefonmaster. Det vil dog bl.a. afhænge af terrænet, og der kan være udfordringer i fht. bl.a. levetid,
materialeegenskaber og pris. For el-/telefonmaster kan nedgravning i nogle tilfælde også være et muligt
alternativ. I Danmark vurderes der ikke behov for creosot-behandlede el-/telefonmaster, mens der er et
behov for fortsat at kunne anvende nye creosotbehandlede jernbanesveller i en periode på ca. 5 år, hvilket
uddybes senere i notatet.
Creosot - og produkter indeholdende dette stof - opfylder heller ikke betingelserne i artikel 19, stk. 1, litra b),
iii og iv, der blandt andet angiver, at der ikke må være uacceptable effekter på sundhed og miljø ved de
angivne anvendelsesområder. Derfor kan biocidholdige produkter indeholdende creosot kun godkendes via
artikel 19, stk. 5, det vil sige såfremt en ikke-godkendelse af produktet kan have uforholdsmæssige negative
samfundsmæssige konsekvenser i forhold til risikoen for menneskets sundhed, dyrs sundhed eller miljøet
som følge af anvendelsen af det biocidholdige produkt på de betingelser, der er fastsat i godkendelsen. I
forbindelse med godkendelsen af aktivstoffet i EU er det vurderet, at artikel 19, stk. 5 kan finde anvendelse i
en eller flere medlemsstater. Det er dog væsentligt at understrege, at anvendelsen af et biocidholdigt produkt
godkendt i henhold til artikel 19, stk. 5 skal begrænses til de medlemsstater, hvor betingelserne under artikel
5, stk. 2 er opfyldt. Mht. håndteringen af de creosot-behandlede emner er der i vurderingsrapporten vist
acceptabel risiko for installatører af elmaster under forudsætning af, at en række risikobegrænsende
foranstaltninger er opfyldt, mens der ikke foreligger data til at kunne vurdere risikoen for de arbejdere, der
monterer jernbanesveller.
Samlet set er det i EU vurderet, at betingelserne i artikel 5, stk. 2, pkt. c samt artikel 19, stk. 5 er opfyldt for
følgende to konkrete anvendelser; behandling af jernbanesveller hhv. el- og telefonmaster. Fornyelsen vil
derfor begrænses til disse to anvendelser. Biocidprodukter med creosot til disse anvendelser kan kun
godkendes i de medlemsstater, som vurderer, at de særlige betingelser er opfyldt. Desuden vil der blive
udarbejdet en liste over de medlemsstater, som anser de særlige betingelser for at være opfyldt på deres
territorie for hver af de to anvendelser. Med listen vil det fremadrettet kun blive lovligt at eksportere nye
creosotbehandlede sveller eller master og bringe emnerne i omsætning på markedet i de lande, der fremgår
på listen. Hvis et land på et tidspunkt vurderer, at deres behov for nye creosot-sveller eller master ophører,
kan landet blive slettet fra listen, hvorefter der ikke længere må ske eksport af nye emner til landet. Der
anvendes ikke creosot-master i Danmark, mens der fortsat er jernbanestrækninger med creosotbehandlede
sveller.
Aktivstoffet har ikke været i høring i Kommissionens videnskabelige komité for sundhed og miljørisiko
(SCHEER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål til stoffet og
vurderingerne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af
en allerede vedtaget retsakt, hvorfor regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af en ny forordning, som er direkte gældende i Danmark.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 646: Notat om komitésag vedr. fornyelse af creosot
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget om fornyelsen af stoffet bliver vedtaget, vil stoffet forblive på EU-listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark. Der er ikke på nuværende tidspunkt godkendt
træbeskyttelsesmidler i produkttype 8 med creosot i Danmark. Idet Danmark optræder på listen over
medlemsstater, som fortsat tillader import af creosot-behandlede jernbanesveller, vil der fortsat kunne
importeres nye creosot-imprægnerede jernbanesveller til Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Der er ikke godkendte træbeskyttelsesmidler med creosot i Danmark i dag, og der forventes ikke fremtidige
ansøgninger om godkendelse. Eventuelle fremtidige produktansøgninger skal vurderes i henhold til de
ensartede principper. Denne vurdering af produktansøgninger vurderes kun at få begrænsede statsfinansielle
eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. De begrænsede
statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige er primært en følge af biocidforordningen
snarere end af det aktuelle forslag om, at stoffet kan godkendes i EU. Dette skyldes, at statens omkostninger i
forbindelse med godkendelsen af biocidprodukter indeholdende dette aktivstof er gebyrfinansieret. Det
konkrete forslag om fornyet godkendelse af aktivstoffet påvirker ikke EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at
have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser (herunder konsekvenser for kommuner og regioner).
Forslaget vedtagelse vurderes ud fra en samlet betragtning kun at få begrænsede økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
Et snarligt forbud mod import af creosotbehandlede jernbanesveller i Danmark vil have erhvervsøkonomiske
konsekvenser, idet der er creosotbehandlede jernbanesveller på en del af banestrækningerne hos
lokalbanerne, og der derfor er behov for fortsat at kunne udskifte gamle udtjente creosot-sveller med nye.
Samlet skønnes merudgifter på 2,4-3,2 mio. kr. pr. år ved et snarligt forbud. Estimatet dækker kun direkte
merudgifter til svelleindkøb. Hertil skal lægges tillægsomkostninger ved de hyppigere sporreparationer.
Alternativer til imprægnering af træsveller er på vej. Et produkt blev godkendt som biocidprodukt i 2021, og
det testes nu i felten i jernbanesammenhæng. Dvs. produktet er endnu ikke på plads til at kunne erstatte
creosotbehandlingen i praksis. Et andet alternativ er sveller af beton, men de kan ikke kombineres med
træsveller, og de er derfor først et relevant alternativ ved generel sporrenovering, når sporet er udtjent,
hvilket for enkelte baner først forventes om ca. 20 år. Alternativt kan anvendes ikke-imprægnerede
træsveller, men disse har generelt kortere holdbarhed, og de vil derfor skulle skiftes oftere. Estimeret er der i
Danmark i dag mindst 182 km jernbanestrækning med creosot-sveller. Over de næste fem år estimeres et
behov for udskiftning af enkelte udtjente sveller med nye træsveller på i alt ca. 20-25 km. Det må forventes,
at alternativet til imprægnering af træsveller er på plads inden for denne periode. Den miljømæssige
merpåvirkning ved fortsat at udskifte gamle creosot-sveller med nye creosot-sveller i ca. 5 år er således
relativt begrænset. Det vurderes på den baggrund, at betingelsen i artikel 5, stk. 2, punkt c er opfyldt i
Danmark, og at der er behov for, at Danmark fremgår af listen over lande, som fortsat tillader import af nye
creosot-sveller.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det vurderes, at forslaget om en begrænset fornyet godkendelse af creosot har en neutral til positiv
indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark. Den fornyede godkendelse er begrænset i forhold til den
nuværende, og den vil sikre, at de eneste nye creosot-behandlede træemner, der lovligt kan importeres til
Danmark, er jernbanesveller. Med den nuværende godkendelse er det i dag også muligt at eksportere andre
creosot-behandlede træemner til Danmark, såfremt træemnerne overholder de begrænsninger, der er fastsat
i REACH-forordningen. Ministeriet er dog ikke bekendt med, at der i Danmark anvendes andre nye creosot-
træemner end jernbanesvellerne.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 646: Notat om komitésag vedr. fornyelse af creosot
2606077_0005.png
Rådet for Grøn Omstilling kan ikke støtte en fornyet godkendelse af creosot, da der findes et alternativt
biocidprodukt uden creosot og alternative materialer til fremstilling af jernbanesveller, el- og telefonmaster
eller metoder som nedgravning af kabler.
Hertil bemærker Miljøministeriet, at der i Danmark kun vil blive tilladt import af nye creosotbehandlede
jernbanesveller, idet ministeriet har vurderet, at der i Danmark findes alternativer i fht. creosotbehandlede
el- og telefonmaster. Det er korrekt, at der er godkendt et alternativt biocidprodukt til behandling af
jernbanesveller. Det blev godkendt i 2021, og før det potentielt kan erstatte creosot til imprægnering af
jernbanesveller, er der behov for test hos jernbanerne i felten for at sikre, at de kan leve op til de høje krav,
der bl.a. af sikkerhedshensyn stilles til jernbaner. Mht. alternative materialer bemærker ministeriet, at det
ikke er muligt at kombinere betonsveller og træsveller på samme strækning, og at der fortsat er en del danske
jernbanestrækninger, som består af træsveller. Det forventes, at der går en årrække før de sidste jernbaner
har erstattet træsveller med beton.
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan ikke støtte indstillingen om en fornyet godkendelse af creosot, idet
der ikke er vist sikker anvendelse af creosot, men at økonomiske hensyn er et afgørende argument for at
imødekomme ansøgningen om fortsat anvendelse.
Hertil bemærker Miljøministeriet, at eksponeringen for creosot i videst muligt omfang skal begrænses ved
brug af risikobegrænsende foranstaltninger, idet der ikke er vist sikker anvendelse. Til at minimere
eksponeringen af mennesker kan foranstaltninger bl.a. være brug af mekaniske eller automatiserede
processer, brug af personlige værnemidler og sikring af, at det behandlede træ ikke er tilgængeligt for
offentligheden. Til at minimere eksponeringen af miljøet kan foranstaltninger bl.a. være, at biocidprodukter
med creosot kun må anvendes i et indesluttet område eller på uigennemtrængeligt hårdt underlag, at
nybehandlet træ skal opbevares overdækket eller på et hårdt og uigennemtrængeligt underlag, samt at
eventuelle tab opsamles.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at creosot opfylder udelukkelseskriterierne, og at der ikke er vist
sikker anvendelse for stoffet i produkttype 8, men at aktivstoffet alligevel kan gives en fornyet godkendelse,
da følgende betingelse er opfyldt:
En ikke godkendelse af aktivstoffet kan have en uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig
konsekvens i forhold til risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som følge af
stoffets anvendelse.
Samlet set er det vurderet, at betingelserne for en godkendelse af aktivstoffet cresot i EU er opfyldt for
følgende to konkrete anvendelser; behandling af jernbanesveller hhv. el- og telefonmaster, hvorfor disse to
anvendelser er de eneste, som er omfattet af den fornyede godkendelse. I Danmark vurderes der alene behov
for fortsat at kunne importere nye creosot-behandlede jernbanesveller i en periode på ca. 5 år, hvorfor
regeringen støtter, at Danmark optræder på listen over medlemsstater, som fortsat tillader import af creosot-
behandlede jernbanesveller
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 646: Notat om komitésag vedr. fornyelse af creosot
6