Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 664
Offentligt
2607490_0001.png
Den 15. juli 2022
FVM 189
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede forordning om supplerende regler til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1139/2021 om Den Europæiske Hav-
, Fiskeri- og Akvakulturfond for så vidt angår de perioder, hvor støtteansøgninger
er uantagelige, samt start- og slutdato for nævnte perioder (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. november 2021.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Grundforordningen 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik indeholder en betingelse om, at finansiel
støtte fra Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF) (forordning 1139/2021) er be-
tinget af, at operatørerne overholder den fælles fiskeripolitiks regler. Kommissionen er i henhold til
forordningen om EHFAF bemyndiget til i en delegeret retsakt at fastlægge supplerende bestemmelser
til reglerne, herunder perioden for udelukkelse af ansøgning om finansiel bistand. Der eksisterer lig-
nende regler for så vidt angår antagelighed for ansøgninger i medfør af Den Europæiske Hav og Fi-
skerifond 2014-20 (EHFF). Den delegerede retsakt, som Kommissionen har fremlagt, vil finde
anvendelse for støtteansøgninger i medfør af EHFAF fra 1. januar 2021 og for støtteansøgninger i
medfør af Brexit-reserven fra den delegerede forordnings ikrafttræden. Sagen vurderes ikke at have
konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør ind-
sigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelse af nærvæ-
rende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 1. juli 2022 fremsat revideret forslag til Kommissionens delegerede retsakt om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1139/2021 om Den Europæ-
iske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond for så vidt angår de perioder, hvor støtteansøgninger er uantage-
lige, start- og slutdato for nævnte perioder samt ændring af perioden for uantagelighed.
Den delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2021/1139 af 7. juli 2021 om oprettelse af Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond og om æn-
dring af forordning (EU) 2017/1004, særlig artikel 11, stk. 4.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 664: Delegeret retsakt om supplerende regler til forordning om Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond fsva de perioder, hvor støtteansøgninger er uantagelige
2607490_0002.png
Den delegerede retsakt kan kun vedtages og træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør
indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan dog forlænges med yderligere to
måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller fra Rådet. Europa-Parlamentet træffer
beslutning om indsigelse med simpelt flertal, mens Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
Sagen har frist i Rådssekretariatet den 22. juli 2022.
Formål og indhold
Formålet med den delegerede retsakt er at fastlægge nye supplerende bestemmelser til reglerne om, at
operatører (fysisk eller juridisk person, som driver eller ejer virksomhed inden for fiskeri- og akvakul-
tursektoren) i henhold til artikel 4, punkt 30 i grundforordningen 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik
ikke kan ansøge om støtte fra Den Europæiske Hav-, Akvakultur- og Fiskerifond 2021-27 (EHFAF), hvis
de har begået alvorlige overtrædelser af reglerne i den fælles fiskeripolitik.
Reglerne om ansøgningers antagelighed under Den Europæiske Hav-, Akvakultur- og Fiskerifond 2021-
27 (EHFAF) skal for ansøgninger under EHFAF afløse bestemmelserne i Kommissionens delegerede
forordning (EU) 2015/288 om ansøgningers antagelighed under Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
2013-20 (EHFF), men er tilpasset den aktuelle situation.
Alvorlige overtrædelser af den fælles fiskeripolitik tildeles point i henhold til reglerne i fiskerikontrol-
forordningen 1224/2009. Konsekvenserne i forhold til støtteansøgninger reguleres i antagelighedsreg-
lerne. Erfaring med anvendelse af pointsystemet under EHFF har vist, at den mest hensigtsmæssige
måde at sikre proportionalitet og lige vilkår på er, at operatørens ansøgninger gøres afhængige af et loft
over antal tildelte point, hvorfor antagelighedsreglerne ønskes videreført under det nye EHFAF-pro-
gram.
Kommissionens forslag til de nye antagelighedsregler tager udgangspunkt i medlemsstaternes erfarin-
ger med anvendelse af point. Da antagelighedsreglerne er komplekse at administrere, har der været et
ønske om forenkling af antagelighedsreglerne, samt et behov for skærpelse af visse typer af overtrædel-
ser af den fælles fiskeripolitik.
Det fremgår af artikel 42 i grundforordningen, at der kun ydes finansiel bistand fra EHFAF på betingelse
af, at operatørerne overholder den fælles fiskeripolitiks regler. Alvorlige overtrædelser begået af opera-
tørerne skal resultere i, at de midlertidigt eller permanent skal udelukkes fra at modtage finansiel EU-
bistand. I grundforordningen er det tillige anført, at hvis det er konstateret, at en operatør har begået en
alvorlig overtrædelse, må den pågældende operatør ikke modtage finansiel støtte fra EHFAF i en periode
på mindst 12 måneder.
Med denne delegerede retsakt fastlægges tærsklen for, hvornår ansøgninger fra operatører, der har be-
gået alvorlige overtrædelser, strafbare handlinger på miljøområdet eller svig er uantagelige. Desuden
fastsættes hvor længe perioden for uantagelighed er, med start- og slutdato, samt betingelserne for æn-
dring af perioden for uantagelighed.
Forhandlingerne om ændring af Fiskerikontrolforordning forventes at medføre, at antallet af typer af
overtrædelser, der defineres som alvorlige vil blive øget, ligesom nogle typer defineres som umiddelbart
alvorlige, mens andre skal vurderes efter et sæt fastlagte kriterier. Heri vil der ligge en skærpelse, som
der ikke er taget højde for i nærværende forslag til antagelighedsregler.
Generel regel om uantagelighed som følge af alvorlige overtrædelser
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 664: Delegeret retsakt om supplerende regler til forordning om Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond fsva de perioder, hvor støtteansøgninger er uantagelige
2607490_0003.png
Vurderingen af, hvorvidt ansøger, som har indgivet en ansøgning inden for rammerne af EHFAF, er
uantagelige, vil afhænge af hvilken type overtrædelse, der er tale om, antallet af alvorlige overtrædelser
og det samlede antal tildelte point.
Nedenstående overtrædelser, som under EHFF blev kategoriseret som alvorlige, og førte til direkte uan-
tagelighed videreføres under EHFAF:
1. Fiskeri uden gyldig licens, godkendelse eller tilladelse udstedt af flagstaten eller den relevante kyst-
stat.
2. Direkte fiskeri efter en bestand, der er indført fiskeristop eller fiskeriforbud for.
3. Hindring af fiskerikontrollørernes arbejde med at kontrollere om de gældende bevarelses- og for-
valtningsforanstaltninger overholdes, og af observatørernes arbejde med at observere om de gæl-
dende EU-bestemmelser overholdes.
4. Omladning eller deltagelse i fællesfiskeri med andre fartøjer eller støtte til eller forsyning af sådanne
fartøjer, som beviseligt har udøvet ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-fiskeri) efter
forordning 1005/2008, især fartøjer opført på EU’s eller en regional fiskeriforvaltningsorganisati-
ons IUU-liste.
5. Anvendelse af fiskerifartøjer uden nationalitet dvs. statsløse fartøjer, jf. folkeretten.
6. Handel, der er direkte forbundet med IUU-fiskeri, herunder handel med eller import af fiskevarer.
7. Forfalskning af de dokumenter, der er omhandlet i denne forordning, eller anvendelse af sådanne
falske eller ugyldige dokumenter.
8. Manipulation af en maskine for at øge dens effekt ud over den maksimale kontinuerlige maskinef-
fekt ifølge maskincertifikatet.
9. Forfalskning eller tilsløring af mærkning, identitet eller registrering.
10. Tilsløring, forfalskning eller tilintetgørelse af bevismateriale vedrørende undersøgelser.
11. Fiskeri i en regional fiskerforvaltningsorganisations område på en måde, der er uforenelig eller i
strid med den pågældende organisations bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger.
12. Fiskeri i et lukket område, i en forbudsperiode, uden kvote, efter at kvote er opbrugt, eller dybere
end en tilladt dybde.
13. Manglende landing af arter underlagt kvoter, som fanges under et fiskeri, medmindre sådan landing
ville stride mod forpligtelser, der følger af reglerne i den fælles fiskerpolitik, når fiskeriet eller fisker-
områderne er omfattet af disse regler.
Ovennævnte alvorlige overtrædelser medfører 12 måneders uantagelighed, dog for de nederste fem for-
mer for alvorlige overtrædelser (pkt. 9-13) er perioden 2 måneder yderligere per alvorlig overtrædelse
begået.
Undtagelsen fra hovedreglen under EHFF om, at én alvorlig overtrædelse medfører uantagelighed vide-
reføres, men kun for følgende to kategorier af alvorlige overtrædelser:
Manglende overholdelse af logbogsforpligtelser.
Anvendelse af fiskeredskaber, der ikke opfylder kravene i EU-lovgivningen.
For disse to kategorier af alvorlige overtrædelser vil det fortsat gælde, at uantagelighed først indtræffer
ved en total på 9 point. I EHFF var undtagelsen gældende point i forhold til et fartøj. Denne henvisning
er fjernet, så undtagelsen nu gælder alle alvorlige overtrædelser for disse kategorier, uanset om overtræ-
der er ejer af fartøjet.
For følgende alvorlige overtrædelse, der under EHFF indgik i ovennævnte undtagelse, gælder nu, at den
alvorlige overtrædelse også medfører direkte uantagelighed i 12 måneder:
Ombordtagning af undermålsfisk, omladning eller landing af undermålsfisk i strid med gældende
lovgivning (indtil udsmidsforbuddet er fuldt indfaset).
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 664: Delegeret retsakt om supplerende regler til forordning om Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond fsva de perioder, hvor støtteansøgninger er uantagelige
2607490_0004.png
Alle øvrige regler og principper vedrørende uantagelighed på grund af IUU-fiskeri, svig eller strafbare
handlinger på miljøområdet
1
, forbliver de samme som inden for rammerne af EHFF. Reglerne for ope-
ratører, der ejer mere end ét fiskerfartøj, reglerne om overdragelse af ejendomsretten
til et fiskefartøj og reglerne for permanent inddragelse af fiskerilicensen er også uændrede. Dog vil skær-
pelsen for alvorlige overtrædelser vedrørende undermålsfisk også gælde ved disse regler.
Ændring af perioden for uantagelighed
Reglerne for ændring af perioden for uantagelighed ændres på visse områder. Reglerne lempes, idet den
mulige forkortelse af uantagelighedsperioden går fra to måneder under EHFF til fire måneder under
EHFAF. Perioden kan forkortes, hvis et fiskerfartøj f.eks. enten anvender et fartøjsovervågningssystem
(FOS), frivilligt deltager i fiskeri for at forbedre fiskeredskabers selektivitet eller accepterer en fangst-
plan med en nedsættelse af 10 pct. af fiskerimulighederne for indehaveren af fiskerilicensen.
Tilbagesøgning af støtte
Medlemsstaterne foretager uændret finansiel korrektion af udbetalt EHFAF-støtte, hvis operatøren bli-
ver uantagelig i perioden mellem den dato, hvor operatøren indgiver ansøgningen, og fem år efter den
sidste betaling i henhold til artikel 44 i forordning 1139/2021 og artikel 103, stk. 1 i forordning
1060/2021.
Overgangsbestemmelser og ikrafttræden
Den delegerede retsakt vil ikke påvirke tilsagn givet under EHFF forordning nr. (EU) 2015/288. For-
ordningen vil træde i kraft den næstfølgende dag efter offentliggørelse i EU-Tidende. Den delegerede
retsakt skal have retroaktiv virkning fra 1. januar 2021, hvilket er den første dato for udgifters tilskuds-
berettigelse fra EHFAF.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet fik forelagt en første udgave af Kommissionens delegerede retsakt om supplerende
regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1139/2021 om Den Europæiske Hav-, Fi-
skeri- og Akvakulturfond for så vidt angår de perioder, hvor støtteansøgninger er uantagelige, start- og
slutdato for nævnte perioder samt ændring af perioden for uantagelighed. Forslaget blev formelt afvist
af Europa-Parlamentet den 15. februar 2022. Europa-Parlamentets afvisning blev blandt andet begrun-
det med, at Kommissionens delegerede retsakt til at supplere EHFAF forværrede situationen for ansø-
gere med mindre overtrædelser, der udløste uantagelighed, da uantagelighed i Kommissionens oprin-
delige forslag udløses ved anden overtrædelse med kun syv point, hvilket Europa-Parlamentet ikke fandt
proportionelt. Derfor anbefalede Europa-Parlamentet, at Kommissionen kom med en mere proportio-
nel delegeret retsakt i forhold til varigheden af uantagelighedsperioden baseret på point.
Europa-Parlamentet vil få forelagt den reviderede delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Regler om antagelighed af ansøgninger om støtte fra EHFF er implementeret i Lov om Hav- og Fiskeri-
fonden, LBEK nr. 19 af 4. januar 2017 og underliggende bekendtgørelser.
1
Se dog afsnit om ”ændring af perioden for uantagelighed”.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 664: Delegeret retsakt om supplerende regler til forordning om Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond fsva de perioder, hvor støtteansøgninger er uantagelige
2607490_0005.png
Konsekvenser
Forslaget er tilpasset den aktuelle situation med anvendelse af point for overtrædelse af den fælles fiske-
ripolitik. De supplerende bestemmelser vil fortsat sikre lige vilkår for operatører i EU. Forslagets æn-
dring af perioden for uantagelighed må dog forventes at medføre tilfælde, hvor perioden for uantagelig-
hed vil kunne blive forlænget. Dette vil medføre efterlevelseskonsekvenser for operatører, der i perioden
for uantagelighed ikke kan ansøge om støtte fra EHFAF.
I de kommende år vil der derfor eksistere to regelgrundlag for antagelighed henholdsvis for EHFF-støtte
og EHFAF-støtte, hvor de gamle antagelighedsregler fortsat vil finde anvendelse for ikke afsluttede pro-
jekter, der modtager EHFF-støtte. De nye antagelighedsregler vil finde anvendelse for de nye projekter,
der modtager EHFAF-støtte.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet der i vidt
omfang er tale om en videreførelse af de regler, der eksisterer for ansøgninger om EHFF.
Høring
Sagen har været i fornyet skriftlig høring i §5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) bemærker først og fremmest, at udspillet vil
risikere, at støtten til operatører vil ophøre, da det ikke vil være rentabelt for operatørerne at risikere at
skulle tilbagebetale udbetalt tilskud. DFPO mener, at bestemmelserne om antagelighed og strafpoint vil
betyde, at fiskerne bliver dobbeltstraffet, da fiskerne i forvejen straffes efter det nationale strafferetlige
system med bøder og konfiskationskrav. Desuden er det fortsat DFPO’s synspunkt, at pointstraffen er i
strid med det danske retsforbehold. Derfor finder DFPO det afgørende, at rækkevidden for disse regler
om antagelighed tydeliggøres. DFPO ønsker blandt andet at få opklaret, hvorvidt reglerne vil få virkning
i forbindelse med udbetalingen af midlerne fra Brexit-reserven. Grundlæggende er DFPO imod forsla-
get, og DFPO ønsker følgende væsentlige ændringer.
Med henvisning til grundforordningen finder DFPO hverken, at de foreslåede bestemmelser i tilstræk-
kelig grad tager hensyn til overtrædelsens karakter eller til fiskerens ”forsæt” i forbindelse med sankti-
onering. Selvom det er en betingelse i grundforordningen, at finansiel støtte fra EU forudsætter opera-
tørernes overholdelse af den fælles fiskeripolitik, så mener DFPO ikke, at et system med strafpoint og
antagelighed er svaret. DFPO mener, at det bør være muligt at foretage en konkret vurdering af de en-
kelte operatørers mulighed for at modtage bistand. DFPO anbefaler, at Kommissionen bør overlade det
til de enkelte medlemsstater at sikre overholdelse af den fælles fiskeripolitik.
DFPO finder ikke, at der er dokumentation for medlemsstaternes erfaringer, da DFPO endnu ikke har
set valide sammenligninger mellem de forskellige medlemsstaters håndtering af strafpoint og antage-
lighedsregler. I forhold til tærsklen for uantagelighed anbefaler DFPO, at grænsen for uantagelighed for
operatører hæves til 18 strafpoint, så det svarer til grænsen for, hvornår fiskerilicensen for et fartøj su-
spenderes første gang. DFPO stiller desuden spørgsmålstegn ved, at ”fiskeri uden gyldig licens” mv. vil
medføre uantagelighed ved én overtrædelse. DFPO ønsker, at der bliver taget hensyn til de konkrete
omstændigheder ved overtrædelsen, da der kan være tilfælde, hvor der f.eks. er formelle fejl i licensen,
eller at operatøren har været uvidende og søgt en forkert licens. Desuden ønsker DFPO en klarhed over,
hvad der ligger i en
”hindring af fiskerikontrollørernes arbejde”.
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 664: Delegeret retsakt om supplerende regler til forordning om Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond fsva de perioder, hvor støtteansøgninger er uantagelige
2607490_0006.png
Hvad angår de tre typer af alvorlige overtrædelser, der medfører umiddelbar uantagelighed, hvis opera-
tøren begår mindst én alvorlig overtrædelse, bemærker DFPO, at der i dag gælder visse usikkerheder
omkring disse bestemmelser samt måling af motorkraft. Ligeledes fremgår det, at operatøren skal op-
retholde sin antagelighed i 5 år efter sidste udbetaling af støtte, ellers skal myndighederne søge tilbage-
betaling af støtten. DFPO’s vurdering er, at dette er uforholdsmæssigt lang tid, særligt set i lyset af reg-
lernes udformning. DFPO anbefaler, at perioden nedsættes til 3 år. I tillæg hertil anbefaler DFPO, at der
indskrives regler om, at tilbagesøgningskrav nedsættes forholdsmæssigt per år efter udbetalingen.
Det bemærkes fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris side, at hvorvidt retsforbeholdet fin-
der anvendelse, afhænger af, om en retsakt er udstedt med hjemmel i tredje del, afsnit V, i Traktaten om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde (jf. protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet til
Lissabontraktaten). Da forslaget ændrer i retsakter, der ikke er vedtaget med hjemmel i tredje del, afsnit
V, i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, er det ikke omfattet af retsforbeholdet.
Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO) finder det positivt, at der med den nye delegerede
retsakt lægges vægt på at styrke ensartede konkurrencevilkår på tværs af EU. Særligt set i lyset af, at der
er forskel på, hvordan pointsystemet og dermed antagelighedsspørgsmålet er implementeret i forskel-
lige medlemslande. DPPO mener, at det er uklart, hvordan ændringerne i udkastet sikrer en bedre sam-
menhæng til pointsystemet. Derfor anbefaler DPPO, at grænsen for uantagelighed for operatører hæves
til 18 point, som svarer til grænsen for, hvornår fiskerilicensen suspenderes første gang. Det vil betyde,
at der er rum for at begå enkelte fejl uden fortsæt og sikrer overensstemmelse mellem pointsystemet og
hensigten med at forenkle reguleringen. DPPO finder det positivt, at der i det nye udkast ikke skelnes
mellem fartøjer og operatører, og der således ikke længere er nultolerance i forhold til operatøren som
fartøjsfører. DPPO understreger dog stadig, at kravene er stramme, og selv med de bedste intentioner
kan det være svært at holde sig antagelig i den årrække, der kræves for at modtage støtte under pro-
grammet. Særligt i forhold til den danske implementering af pointsanktioneringen.
DPPO er meget bekymrede for, at antagelighedsreglerne skal anvendes ved ansøgning om Brexit-kom-
pensation. Et enkelt fejltrin i løbet af de næste seks år, kan derfor betyde, at fiskere ikke kan få del i
erstatningen efter Brexit, som for mange rederier er væsentlige beløb, der skal medvirke til at dække
behovet for at investere i fiskekvoter for at opveje produktionstabet. DPPO påpeger derfor, at alvoren i
at miste antagelighed er langt større end tidligere, hvilket burde afspejles i ordningen. Med henvisning
til hensigten bag foranstaltningerne med antagelighedsvurderingen, mener DPPO, at proportionerne og
rimeligheden mellem sanktioner og overtrædelser er helt ude af balance. En sanktion, der fratager far-
tøjet mulighed for Brexit-kompensation, er ikke sammenligneligt med fratagelse af muligheden for at
søge frivillige støtteordninger. DPPO understreger derfor vigtigheden af, at ministeriet enten løfter pro-
portionalitetsproblematikken op på EU-niveau og sikrer, at udbetaling af Brexit-kompensation ikke er
afhængig af antagelighedsreglerne i deres nuværende form, eller ændrer kravene til antagelighed, så det
ikke længere er muligt at miste antagelighed ved et enkelt fejltrin og derved sikrer bedre proportionalitet
mellem overtrædelse og sanktion.
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri (FSK) bemærker, at ved overtrædelser, der giver point mod uan-
tagelighed, nulstilles karensperioden, hvortil eventuelle forrige tildelte point udløber. FSK mener, at
dette er en meget hård straf, der ikke findes i andre strafsystemer. I stedet mener FSK, at overtrædelser
der medfører point med tidsdefineret udløb burde have et selvstændigt udløbsforløb, som ikke er af-
hængigt af potentielle senere overtrædelser.
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 664: Delegeret retsakt om supplerende regler til forordning om Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond fsva de perioder, hvor støtteansøgninger er uantagelige
2607490_0007.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådet modsatte sig ikke det oprindelige forslag til delegeret retsakt. Det forventes, at der blandt med-
lemsstaterne vil være tilslutning til det reviderede forslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til gennemførelsen af tiltag i fiskeriforvaltningen, som udmønter regler
i grundforordningen om den fælles fiskeripolitik.
Regeringen arbejder for, at reglerne til udmøntning af betingelserne bliver udformet så der sikres lige
vilkår for operatørerne, uanset hvilken medlemsstat operatøren er hjemmehørende i. Herudover arbej-
der regeringen for, at reglerne bliver så enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive som muligt. En-
delig arbejder regeringen for at inkludere en revisionsklausul, når forslaget KOM (2018) 368 om æn-
dring af EU's fiskerikontrolsystem er på plads.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat for det tidligere udkast til delegeret retsakt til Folketingets Europaudvalg
den 26. november 2021.
Notatet blev ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
7