Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 672
Offentligt
2608045_0001.png
Den 24. juli 2022
FVM 192
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om undtagelser fra Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/2115 for så vidt angår anven-
delsen af kravene for God Landbrugs- og Miljømæssig stand (GLM) 7 og 8 for året
2023 (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 22. juli 2022 fremlagt et forslag til gennemførelsesforordning om undtagelser
fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/2115 for så vidt angår anvendelsen af krav
for God Landbrugs- og Miljømæssig stand (GLM) 7 og 8 for året 2023 (komitesag). Forslaget om-
handler en mulighed for, at medlemsstaterne midlertidigt i 2023 kan vælge at træffe beslutning om at
give visse undtagelser ved opfyldelsen af kravene om God Landbrugs- og Miljømæssig stand på land-
brugsarealer (GLM) i 2023. Det vedrører normerne GLM 7 om afgrøderotation og brak under GLM 8
om opretholdelse af ikke-produktive landskabstræk og områder. Hvis forslaget vedtages, vil det bero
på en selvstændig national beslutning, hvorvidt undtagelserne skal anvendes nationalt f.eks. i Dan-
mark. Forslaget forventes ikke i sig selv at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget er sat
til skriftlig afstemning i Komiteen for Den Fælles Landbrugspolitik med frist ved udgangen af den 25.
juli 2022. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har den 22. juli 2022 fremlagt et forslag til gennemførelsesforordning om undtagelser
fra Europa-Parlamentets forordning (EU) 2021/2115 og Rådet for så vidt angår anvendelsen af krav for
God Landbrugs- og Miljømæssig stand (GLM) 7 og 8 for året 2023.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 148, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2021/2115.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i komitéen for den fælles landbrugspolitik. Afgiver ko-
mitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen
en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen
inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge
forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 672: Notat om komitésag om anvendelsen af kravene for God Landbrugs- og Miljømæssig stand (GLM) 7 og 8 for året 2023
vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned
forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke
vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommis-
sionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen
vedtage forslaget.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Komiteen for Den Fælles Landbrugspolitik med frist ved udgan-
gen af den 25. juli 2022.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne skal have mulighed for at fravige visse krav for God Land-
brugs- og Miljømæssig stand (GLM) for at kunne tage højde for effekterne af Ruslands krig i Ukraine
uden at svække miljø- og klimamålsætningerne for den fælles landbrugspolitik.
Kommissionens forslag indebærer mulighed for, at medlemsstaterne kan vælge at træffe beslutning om
at fravige visse krav ved støtteansøgernes opfyldelse af GLM 7 om afgrøderotation og 4 pct. brak under
GLM 8 om ikke-produktive landskabstræk og områder i 2023. Kommissionen begrunder forslaget med,
at Ruslands invasion af Ukraine har påvirket udbud og efterspørgsel på landbrugsprodukter i EU og på
verdensmarkedet. For at adressere situationen er der behov for at øge produktionen af særligt fødevarer,
hvilket blandt andet skal ske ved at give medlemsstaterne mulighed for at fravige GLM 7 og GLM 8.
For GLM 7 får medlemsstaterne mulighed for at fravige kravet om afgrøderotation. For GLM 8 får med-
lemsstaterne mulighed for at fravige kravet om braklægning i forhold til kravet om, at støtteansøgerne
skal udlægge en vis andel af ikke-produktive landskabstræk og områder, således at arealet kan anvendes
til produktion. Der må dog ikke dyrkes majs, soja eller lavskov på arealerne, da formålet er at øge pro-
duktionen af fødevarer.
Hvis medlemsstaten anvender undtagelserne, skal der være fokus på at fremme fødevareproduktion
samt at sikre biodiversitet og miljø gennem for eksempel bioordninger og andre miljø- og klimaordnin-
ger. For bioordninger og andre miljø- og klimaordninger er baseline uændret ved anvendelsen af und-
tagelserne.
Forordningen er gældende fra dagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende. Medlemsstatens beslutning
om at anvende den ene eller begge undtagelserne for GLM 7 eller GLM 8 skal meddeles Kommissionen
senest 30 dage efter ikrafttræden af forordningen. Medlemsstaterne skal endvidere efterfølgende rap-
portere til Kommissionen om effekterne af undtagelserne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det reviderer eksisterende
EU-lovgivning.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 672: Notat om komitésag om anvendelsen af kravene for God Landbrugs- og Miljømæssig stand (GLM) 7 og 8 for året 2023
Gældende dansk ret
Den kommende periode for den fælles landbrugspolitik reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2021/2115 og den kommende lov om administration af den fælles landbrugspolitik mv.,
samt den kommende bekendtgørelse om konditionalitet, der er planlagt til at træde i kraft den 1. januar
2023.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning, hvis der efterfølgende
træffes beslutning om, at anvende muligheden for at fravige de kommende GLM 7 og/eller GLM 8 krav
for 2023 i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionens forslag har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøko-
nomiske konsekvenser. Forslaget vil kunne have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet er-
hvervet får mulighed for produktion på de arealer, der vil være omfattet af en eventuel beslutning om at
gøre brug af undtagelsesmulighederne. Kommissionen vurderer, at forslaget potentielt kan øge det dyr-
kede areal i EU med 1,5 mio. hektar.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens forslag forventes ikke i sig selv at have effekt på beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU, da det vil afhænge af medlemsstaternes anvendelse.
Høring
Sagen er i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning blandt medlemsstaterne til forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er meget opmærksom på den ekstraordinære situation, som Ruslands invasion af Ukraine
har skabt, herunder i forhold til fødevaremarkederne. Regeringen finder, at det er vigtigt at fastholde
den grønne omstilling af europæisk landbrug, hvorfor regeringen lægger vægt på, at undtagelser fra kra-
vene under den fælles landbrugspolitik alene bør være af midlertidig karakter. Regeringen lægger vægt
på, at det er frivilligt for medlemsstaterne at anvende undtagelserne, således at der kan tages hensyn til
nationale forhold. Hvis forslaget vedtages, vil det bero på en selvstændig national beslutning, hvorvidt
undtagelserne skal anvendes nationalt f.eks. i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
3