Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 677
Offentligt
2608540_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af indlæg i præjudi-
ciel sag for EU-Domstolen C-225/22, AW
Indledning og baggrund
En polsk appelret (Sąd
Apelacyjny w Krakowie)
har ved kendelse af 21. marts 2022 fore-
lagt EU-Domstolen fire præjudicielle spørgsmål om fortolkningen af navnlig artikel 2
i traktaten om Den Europæiske Union (TEU) om
retsstatsprincippet,
artikel 19, stk.
1, 2. afsnit TEU om
domstolenes uafhængighed
og artikel 47 i Den Europæiske
Unions charter (Chartret) om
adgang til effektive restmidler
og til en
upartisk
domstol.
Spørgsmålene er rejst i en sag, hvor den polske højesteret (Sąd
Najwyższy)
ved dom af
20. oktober 2021 efter en ekstraordinær appel ophævede en endelig dom afsagt af den
forelæggende ret den 9. november 2006 og hjemviste den til fornyet behandling hos
den forelæggende ret. AW, der er part i sagen, har som led i den fornyede behandling
af sagen nedlagt påstand om, at dommen af 9. november 2006 er endelig, og at den
polske højesteretsdom er ugyldig. AW har i den forbindelse henvist til praksis fra EU-
Domstolen vedrørende retsstatsprincippet og domstolenes uafhængighed.
Den forelæggende ret har på denne baggrund forelagt fire præjudicielle spørgsmål.
Det
første
og det
andet
spørgsmål angår, hvorvidt EU-retten skal fortolkes således, at en
national domstol skal se bort fra en afgørelse afsagt af en forfatningsdomstol, som
udelukker prøvelse af, om et dømmende organ er uafhængigt, upartisk og oprettet ved
lov i EU-rettens forstand, og at EU-retten er til hinder for national lovgivning, som
fastsætter et disciplinært ansvar for dommere, som foretager en sådan prøvelse. Disse
to spørgsmål lægger sig tæt op af en række afgørelser, som Domstolen har behandlet
tidligere, jf. nærmere nedenfor.
Det
tredje
spørgsmål angår, hvorvidt EU-retten skal fortolkes således, at en almindelig
domstol ikke er bundet af en dom afsagt af en ret i sidste instans, når sidstnævnte ikke
er uafhængig, upartisk og oprettet ved lov som følge af dommerudnævnelsesprocedu-
ren, og når dommen er afsagt efter en ekstraordinær appel, som ophæver en endelig
dom og hjemviser sagen til fornyet behandling.
Såfremt det tredje spørgsmål besvares bekræftende ønsker den forelæggende ret som
det
fjerde og sidste
at få oplyst, om en dom afsagt af et ikke-uafhængige organ er en
nullitet, eller om dommen er gyldig, men den almindelige domstol, der på ny behandler
sagen, skal nægte anvendelsen af national lovgivning angående virkningerne af dom-
men i det omfang, det er nødvendigt med henblik på at sikre en effektiv retsbeskyttelse.
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Thomas Svenningsen
Dato:
18. juli 2022
Sagsnummer:
2022-23509
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 677: Notat om afgivelse af indlæg i præjudiciel sag for EU-Domstolen C-225/22, AW
2608540_0002.png
Kontekst
Den forelagte sag skal ses i lyset af en række sager forelagt af polske domstole og anlagt
af Kommissionen vedrørende kerneværdierne om
EU’s retsstatsprincip
og domstole-
nes uafhængighed, som fastsat i artikel 2 TEU, artikel 19, stk. 1, 2. afsnit, TEU og
Chartrets artikel 47.
1
Kronologisk set henvises til Domstolens dom af 24. juni 2019 i sag
C-619/18,
Kom-
missionen mod Polen om den øverste domstols uafhængighed. Senere fulgte dom af
5. november 2019 i sag
C-192/18
om de almindelige domstoles uafhængighed og dom
af 15. juli 2021 i sag
C-791/19
om den polske disciplinærordning for dommere. Hertil
kommer den verserende sag
C-204/21,
hvor der er afsagt kendelse om midlertidige
foranstaltninger, og hvor manglende overholdelse af kendelsen har resulteret i dagbø-
der på 1 mio. EUR til Polen. I sidstnævnte sag forventes Generaladvokatens udtalelse
den 15. december 2022.
De grundlæggende principper og krav om uafhængighed for nationale dommere er
derudover gentaget og uddybet i en række præjudicielle sager, herunder i dom af 19.
november 2019 i de forenede sager
C-585/18, C-624/18
og
C-625/18, A.K.
m.fl.
vedr. Domstolsrådet, der ikke anses for at være et organ uafhængigt af den lovgivende
og udøvende magt. Dertil kommer sag
C-824/18, A.B.
m.fl. om udnævnelse af dom-
mere ved den øverste domstol, sag
C-487/19,
W. Ż.
om offentlige sager ved den øver-
ste domstol og de forenede sager
C-748
C-754/19, WB
m.fl. om forflyttelse af dom-
mere. I samtlige disse domme udtaler EU-Domstolen sig kritisk om reformerne og
karakteren af det polske domstolssystem.
2
Regeringens interesse i den forelagte sag
Det er regeringens opfattelse, at regeringen i tråd med tidligere indlæg i retssager om
retsstatsprincippet bør afgive indlæg i den forelagte sag.
Retsstatsprincippet er således fortsat en hjørnesten i EU-samarbejdet, som alle med-
lemslande har tilsluttet sig.
Overholdelse af princippet er afgørende for EU’s trovær-
dighed og en nødvendig forudsætning for f.eks. samarbejdet i det indre marked og den
europæiske arrestordre.
Deltagelsen skal derudover ses i lyset af, at EU-Domstolens domme vil kunne bidrage
til at opretholde presset på den polske regering i relation til overholdelsen af
EU’s
fundamentale retsstatsprincip både i det juridiske spor ved EU-Domstolen og i en bre-
dere politisk kontekst. Ud over retssagerne er bl.a. den igangværende artikel 7 TEU-
procedure mod Polen medvirkende til, at dette pres fastholdes.
Jf. navnlig dom af 27. februar 2018 i sag C-64/16, Associação Sindical dos Juízes Portugueses, præmis
43-45, dom af 24. juni 2019 i sag C-619/18, Kommissionen mod Polen, præmis 71-77, dom af 19.
november 2019 i de forenede sager C-585/18, C-624/18 og C-625/18, A.K. m.fl., præmis 120-126 samt
dom af 15. juli 2021 i sag C-791/19, Kommissionen mod Polen, præmis 58-60.
2
Der verserer tillige de forenede sager C-615/20 og C-671/20, YP m.fl., de forenede sager C-647/21
og C-648/21, D.K. m.fl., sag C-718/21, L.G., sag C-521/21, Rzecznik Praw Obywatelskich samt de
forenede sager C-181/21 og C-269/21, hvor regeringen har afgivet indlæg.
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 677: Notat om afgivelse af indlæg i præjudiciel sag for EU-Domstolen C-225/22, AW
2608540_0003.png
Der bør i det danske indlæg i denne sag i lyset af EU-Domstolens domme
3
herunder
på linje med argumenterne i regeringens tidligere indlæg i sager om retsstatsprincippet
4
lægges vægt på vigtigheden af overholdelse af traktatens bestemmelser, herunder de
grundlæggende principper om domstolenes uafhængighed og retsstatsprincippet. Der
bør således lægges vægt på, at artikel 19, stik. 1, 2. afsnit, TEU, der udmønter retsstats-
princippet i artikel 2 TEU, forpligter medlemsstaterne til at sikre domstolenes uaf-
hængighed.
I forhold til de to første spørgsmål om, at polske domstole er afskåret muligheden for
at prøve, om en domstol er uafhængig, upartisk og oprettet ved lov, bør det
ligesom
i tidligere danske indlæg
5
anføres, at enhver ret er forpligtet til at efterprøve det
spørgsmål.
6
For så vidt angår det tredje spørgsmål bør der i lyset af de danske regler om genopta-
gelse af civile og strafferetlige sager
7
argumenteres for, at et sådan system med mulig-
hed for genoptagelse af afsagte domme ikke
i sig selv
er i strid med EU-retten, men at
principperne om uafhængighed og upartiskhed i så henseende er af stor betydning.
For så vidt angår det fjerde spørgsmål bør der argumenteres for, at en almindelig dom-
stol i en sag som den foreliggende ikke skal være bundet af en dom afsagt af en ret i
sidste instans, når sidstnævnte ikke er uafhængig, upartisk og oprettet ved lov som
følge af dommerudnævnelsesproceduren.
Jf. dom af 24. juni i sag C-619/18, Kommissionen mod Polen, særlig præmis 42-43 og 71-77, dom af
5. november 2019 i sag C-192/18, Kommissionen mod Polen, præmis 98-112, A.K.-dommen, samt
dom af 15. juli 2021 i sag C-791/19, Kommissionen mod Polen.
4
Jf. sag C-791/19, Kommissionen mod Polen, forenede sager C-615/20 og C-671/20, YP m.fl., sag C-
521/21, Rzecznik Praw Obywatelskich, forende sager C-647/21 og C-648/21, D.K. m.fl., sag C-718/21,
L.G. samt de forenede sager C-181/21 og C-269/21, G. m.fl.
5
Jf. sag C-204/21, Kommissionen mod Polen, sag C-521/21, Rzecznik Praw Obywatelskich, samt de
forenede sager C-181/21 og C-269/21, G. m.fl.
6
Jf. dom af 26. marts 2020 i de forenede sager C-542/18 og C-543/18, RX-II, præmis 55 samt ken-
delse af 14. juli i sag C-204/21 R, præmis 163-164 og domskonklusionens punkt 1 d.
7
Jf. retsplejelovens kapitel 35 og 38 om henholdsvis genoptagelse og ekstraordinær genoptagelse og
anke samt kapitel 86 om genoptagelse af straffesager.
3