Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 682
Offentligt
2609193_0001.png
Den 8. august 2022
MiM 89-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af trichlorethylen (TCE) til industriel produktion af
kunstlædermaterialet alcantara i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet trichlorethylen (TCE) til industriel produktion af kunstlædermaterialet alcantara i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget
giver den tyske virksomhed Safechem Europe GmbH, som ejer en fabrik i Italien (Alcantara S.p.A.),
hvor produktionen foregår, tilladelse til fortsat at anvende stoffet efter optag på godkendelseslisten,
bilag XIV i REACH, i en periode på 7 år fra udløbsdatoen af virksomhedens eksisterende godkendelse
d. 21. april 2023. Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 21. juni forud for
efterfølgende vedtagelse i skriftlig procedure med afstemningsfrist d. 19. august 2022. Forslaget
forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor ansøger i stedet for at afvikle
anvendelsen af TCE har mere end fordoblet anvendelsen, da efterspørgslen efter alcantara er steget.
Ansøger har samtidig med investeringer på mindst 750 mio. kroner udviklet og implementeret en
alternativ teknologi til anvendelse i møbel- og modeindustrien, men bilindustrien er ikke villige til at
købe materialet fremstillet med den alternative teknologi og vil kun aftage alcantara fra
virksomheden, hvis der gives en fornyet godkendelse på mindst 7 år. Bilindustrien er virksomhedens
største aftager og det vil kræve færdiggørelse af endnu en produktionslinje med den alternative
teknologi, for at matche den nuværende produktion med TCE. De anvendte
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er tilstrækkelige til at sikre den generelle
befolkning via miljøet. Endvidere vurderes beskyttelsesforanstaltninger og anvendelsesforhold at
leve op til de danske arbejdsmiljøkrav, omend de ansattes risiko estimeres som høj i en enkelt
arbejdssituation, hvor stoffet anvendes i et lukket system. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at godkendelsesperioden ikke overstiger 2 år (til
implementering af endnu en produktionslinje), og idet der lægges vægt på, at der redegøres
yderligere for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau i en enkelt arbejdssituation.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 682: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) til industriel produktion af kunstlædermaterialet alcantara
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trichlorethylen (TCE) til industriel produktion af kunstlædermaterialet alcantara.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 21. juni 2022 forud for efterfølgende vedtagelse
i skriftlig procedure med afstemningsfrist d. 19. august 2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Safechem Europe GmbH fra Tyskland om
fortsat anvendelse af op til 200 tons om året af trichlorethylen (TCE):
1.
Til industriel anvendelse som proceskemikalie til produktion af alcantara tekstilmateriale i
lukkede systemer.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 682: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) til industriel produktion af kunstlædermaterialet alcantara
Blue Cube Germany Assets GmbH & Co. KG (senere Safechem Europe GmbH) modtog d. 10. august
2018 meddelelse om godkendelse af ovennævnte anvendelse af TCE frem til 21. april 2023. Blue Cube
indsendte endvidere den 22. august 2019 en revurderingsrapport i henhold til den meddelte
godkendelse og ansøgning om fornyet godkendelse af TCE.
Revurderingsrapporten og den fornyede vurdering af godkendelsen af trichlorethylen har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 5. februar 2021 har
afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk gennemførlige for ansøgeren, men at den alternative
produktionsmetode er økonomisk gennemførlig for ansøger. Udvalget bemærkede, at ansøgeren i
den oprindelige ansøgning havde identificeret en alternativ proces uden brug af TCE, som skulle
være fuldt implementeret i 2024, og som ansøger har investeret mindst 750 mio. kr i udviklingen
af, men at tekniske krav til kvalificering forventes at forsinke implementeringen. Særligt
bilindustrien forventes først at skifte fuldt til den alternative teknologi i 2030. SEAC bemærkede,
at årsagen til bilindustriens manglende accept af alcantara produceret uden brug af TCE før 2030
fortsat er uklar, men ansøger har fremsendt dokumentation for, at aftagere i bilindustrien ikke er
villige til at anvende alcantara fremstillet med den nye teknologi på nuværende tidspunkt, og ikke
er villige til at ændre alcantaramaterialet i eksisterende bilmodeller. Udvalget bemærkede desuden,
at forbruget af TCE er steget pga. en større produktion af alcantara i modsætning til
forventningerne i den oprindelige ansøgning om at mindske forbruget frem mod 2024, samt at den
øgede efterspørgsel vil kræve konstruktion af en ny produktionslinje med den alternative teknologi.
SEAC bemærkede, at en kortere godkendelsesperiode vil have en meget begrænset positiv effekt på
sundheden, idet de samlede sundhedseffekter frem til udgangen af 2030 er meget begrænsede
svarende til en samfundsøkonomisk udgift på 1.000 kr om året. SEAC har desuden konkluderet, at
ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed, der
følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet en 7-årig frist for fornyet vurdering.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives 7 års godkendelse fra udløbsdatoen af
den tidligere godkendelse frem til den 31. december 2030 for den beskrevne anvendelse under
forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgeren har beskrevet.
Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren fortsat gennemfører overvågning af
arbejdstagernes udsættelse for stoffet. Resultaterne herfra skal anvendes til at evaluere om
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive med henblik på yderligere
reduktion af arbejdstagernes udsættelse af stoffet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 682: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) til industriel produktion af kunstlædermaterialet alcantara
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre erhvervs- eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk, der ikke kan støtte regeringens holdning, idet brugen af et
kræftfremkaldende stof i produktionen af kunstlæder ikke er essentiel for samfundet og derfor mener
Tænk ikke, at tilladelsen bør forlænges. Forbrugerrådet Tænk mener desuden, at der skal gang i den
cirkulære økonomi og tilladelsen til uønsket kemi (som TCE) vil give udfordringer for den cirkulære
økonomi. Endelig bemærker Forbrugerrådet Tænk, at det er tankevækkende at Kommissionen vil
acceptere virksomhedens argumentation for en længere godkendelsesperiode. Derudover er der
indkommet høringssvar fra Rådet for Grøn Omstilling, der støtter regeringens holdning.
Det bemærkes hertil, at essentiel anvendelse ikke er en del af den gældende lovgivning i REACH, men
diskuteres i forbindelse med det indledende arbejde til den forestående revision af REACH under
Kemikaliestrategien for Bæredygtighed. Det bemærkes derudover, at virksomheden i over ens-
stemmelse med REACH, artikel 62, stk. 4, litra e og f, har udarbejdet en analyse af alternativer samt
substitutionsplan med henblik på udfasning af TCE. Retten har i sin afgørelse i retssag T-837/16, som
bl.a. vedrører analysen af alternativer i godkendelsessager, fastslået, at artikel 62, stk. 4, litra e og f
skal forstås således, at når ”analyser fra Udvalget for Socialøkonomisk Analyse (SEAC, red.)
eller fra
Kommissionen, gør det muligt at konkludere, at der generelt findes egnede alternativer, men at disse
alternativer ikke er teknisk eller økonomisk mulige for ansøgeren, medfører dette ikke nødvendigvis,
at godkendelsen i medfør af forordningens artikel 60, stk.
4, skal afslås”. I den konkrete sag vurderer
SEAC, at den alternative proces på nuværende tidspunkt ikke er et teknisk egnet alternativ, da der
udestår kvalificering af materialet til anvendelse i bilindustrien, og der er derfor end ikke tale om et
generelt egnet alternativ.
Det bemærkes desuden, at regeringen er enig i, at der skal gang i den cirkulære økonomi. TCE er dog
ikke til stede i det endelige produkt, da det er et opløsningsmiddel og anvendelsen af TCE i den
aktuelle sag vil ikke konkret give udfordringer for den cirkulære økonomi. Endelig bemærkes det, at
Kommissionen begrunder den 7-årige godkendelsesperiode med, at risikohåndteringsforanstalt-
ningerne og anvendelsesforholdene er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, samt at en kortere godkendelsesperiode end 7 år
risikerer at bringe implementeringen af den alternative teknologi i fare for både virksomheden og
bilindustrien. Regeringen ønsker at fremskynde implementeringen af alternativer så vidt muligt og
lægger derfor afgørende vægt på, at der ikke gives mere end 2 års godkendelse.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 682: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) til industriel produktion af kunstlædermaterialet alcantara
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Det bemærkes, at den beregnede maksimale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (kortvarigt op til
3,08 mg/m
3
) er markant lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi for arbejdsmiljøet (33 mg/m
3
).
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau til at sikre den generelle
befolkning via miljøet. Endvidere vurderes beskyttelsesforanstaltninger og anvendelsesforhold at leve
op til de danske arbejdsmiljøkrav, omend de ansattes risiko estimeres som høj i en enkelt
arbejdssituation, hvor stoffet anvendes i et lukket system. Regeringen finder endvidere, at der ikke
findes egnede alternativer til den specifikke anvendelse, idet der fortsat udestår teknisk kvalificering.
Det bemærkes, at der er usikkerhed om, hvorvidt implementeringen af potentielle alternative
teknologier vil være mulig før udgangen af 2030, og at godkendelsesperiodens længde især er funderet
i bilindustriens manglende accept af alcantara produceret uden brug af TCE.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på at
godkendelsesperioden ikke overstiger 2 år, og idet der lægges vægt på, at der redegøres yderligere for
et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau i en enkelt arbejdssituation.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5