Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 730
Offentligt
2619931_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
7. september 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Carina Bull
Sagsnr.: 2022-0030-7945
Dok.:
2541176
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1231 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1231 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. august 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Mattias Tesfaye
/
Patrick Kofod Holm Schack
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 730: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1231 om der fortsat er udfordringer med at få EU-lande til at hjemtage egne kriminelle borgere til afsoning i hjemlandet, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 1231 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om der fortsat er udfordringer med
at få EU-lande til at hjemtage egne kriminelle borgere til afso-
ning i hjemlandet og hvad regeringen i så fald har taget af initi-
ativer for at løse problemstillingen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen skal indledningsvist be-
mærke, at Justitsministeriet pr. 19. november 2021 overdrog
kompetencen til at behandle sager om overførsel af straffuldbyr-
delse til udlandet til Direktoratet for Kriminalforsorgen, jf. be-
kendtgørelse nr. 2061 af 5. november 2021 om overførsel af
kompetence fra Justitsministeriets departement til Direktoratet
for Kriminalforsorgen i sager om overførsel af domfældte fra
Danmark til forsat afsoning i udlandet.
2.
Overførsel af domfældte til andre lande i Den Europæiske
Union, sker efter reglerne i Rådets rammeafgørelse
2008/909/RIA af 27. november 2008 om anvendelse af princip-
pet om gensidig anerkendelse på domme i straffesager om idøm-
melse af frihedsstraffe eller frihedsberøvende foranstaltninger
med henblik på fuldbyrdelse i Den Europæiske Union. Dog sker
overførsel af almindelig frihedsstraf til EU-landene Finland og
Sverige efter en fælles nordisk lovgivning fra 1963 om samar-
bejde mellem de nordiske lande om fuldbyrdelse af straf m.v.
3.
Når en udvisningsdømt påbegynder sin afsoning, vurderer
kriminalforsorgen straks, om der er grundlag for, at straffen sø-
ges overført. Hvis det er tilfældet, anmoder kriminalforsorgen
det relevante land om overtagelse af straffen og prioriterer og
følger løbende den enkelte sag.
Direktoratets generelle erfaring i behandlingen af disse sager er,
at det ovennævnte regelsæt er implementeret i de enkelte EU-
lande, og at reglerne er kendte og anvendes af de forskellige lan-
des kompetente myndigheder.
Det er samtidig direktoratets erfaring, at den nationale behand-
ling af anmodninger om overførsel af straffen er forskelligt til-
rettelagt i de forskellige EU-lande, og at sagsbehandlingen i
visse EU-lande kan være langvarig. Den langvarige sagsbehand-
ling er efter direktoratets opfattelse bl.a. begrundet i, at sagerne
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 730: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1231 om der fortsat er udfordringer med at få EU-lande til at hjemtage egne kriminelle borgere til afsoning i hjemlandet, fra justitsministeren
ofte skal behandles af hjemlandets domstole (evt. med appelad-
gang) efter landets nationale regler. Derudover kan det i forhold
til nogle EU-lande tage lang tid at få svar på forespørgsler i sa-
gerne. Endelig er det i forhold til visse EU- lande nødvendigt at
indhente oplysninger om fængselsforhold i de pågældende
lande, så direktoratet kan vurdere, om en overførsel er i over-
ensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, hvil-
ket også kan være tidskrævende at besvare for hjemlandet.
Direktoratet prioriterer i sin sagsbehandling at følge de verse-
rende sager tæt og rykker løbende de andre landes kompetente
myndigheder i sagerne efter behov. Direktoratet arbejder med at
opbygge et netværk med og skabe direkte kontakter til relevante
kontaktpersoner i andre EU-lande, hvilket også kan være med
til at optimere sagsbehandlingen i sagerne. Endelig justerer di-
rektoratet løbende sin sagsbehandling i forhold til de effektivi-
serende erfaringer, direktoratet gør sig i samarbejdet med de en-
kelte lande.”
I en situation, hvor der mangler pladser i de danske fængsler, er det uaccep-
tabelt, at udlændinge, som er udvist af landet, optager pladser. Det er derfor
helt afgørende, at så mange udvisningsdømte udlændinge som muligt bliver
overført til fortsat afsoning i deres hjemland.
Justitsministeriet har derfor taget en række initiativer, som skal få flere kri-
minelle udlændinge overført til fortsat afsoning i hjemlandet.
Sagsbehandlingen af konkrete overførselsager, hvor dømte overføres fra
Danmark til hjemlandet, blev pr. 19. november 2021 overført til Direktoratet
for Kriminalforsorgen, som i forvejen har stor erfaring med konkret sagsbe-
handling. Før dette tidspunkt blev sagerne behandlet i Justitsministeriets de-
partement. Overdragelsen skete med henblik på, at det administrative led,
som departementet udgjorde i sagsbehandlingen, skulle skæres væk, og der-
med effektivere sagsbehandlingen.
Jeg har desuden været i dialog med relevante europæiske lande om udfor-
dringer i sagsbehandlingen af overførselsager, herunder særligt sagsbehand-
lingstider i landene. Jeg har i den forbindelse afholdt bilaterale drøftelser
herom med justitsministrene i Rumænien og Litauen, ligesom min forgæn-
ger også har haft drøftelser med den polske justitsminister. Desuden har min
forgænger også rejst problemstillingen over for EU-kommissær Reynders,
og dette er en dialog, som jeg agter at fortsætte.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 730: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1231 om der fortsat er udfordringer med at få EU-lande til at hjemtage egne kriminelle borgere til afsoning i hjemlandet, fra justitsministeren
Endelig afholder Justitsministeriet i efteråret en konference med de nordiske
lande om overførsel af kriminelle udlændinge til afsoning i hjemlandet samt
værnet mod fremmedkrigere. På konferencen, som forventes afholdt den 3.
og 4. november 2022 i København, vil vi sammen med de øvrige nordiske
lande drøfte konkrete forslag til, hvordan arbejdet med at overføre krimi-
nelle udlændinge kan styrkes internt mellem de nordiske lande, men også
hvordan de nordiske lande eventuelt kan samarbejde om at styrke mulighe-
derne for overførsel af udvisningsdømte udlændinge til udvalgte modtager-
lande.
For så vidt angår udvisningsdømte kriminelle fra tredjelande har regeringen,
med flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi for perioden 2022-2025,
skabt rammerne for, at Danmark kan sende op til 300 udvisningsdømte ud-
lændinge fra tredjelande til afsoning i Kosovo. På den måde skaber vi bedre
plads i de danske fængsler, og vi letter samtidig presset på vores fængsels-
betjente.
Side 4/4