Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 731
Offentligt
2620585_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
9. september 2022
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-321/21 P
Titel og kort sagsresumé
Ryanair mod Kommissionen
Emne:
Den danske stats kompensation for skade som følge af COVID-19
udbruddet til SAS (statsstøtte)
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse (EU) af 15. april 2020 om
statsstøtte SA.56795 annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Minister for Justice and Equality
Emne:
Opholdsdirektivet
og begrebet „hører til unionsborgerens hustand“
Spørgsmål:
1) Kan begrebet »hører til [e]n unionsborgers husstand«, som er anvendt
i artikel 3 i direktiv 2004/38/EF, anses for at finde universel anvendelse
i hele EU-retten, og hvorledes skal det i bekræftende fald defineres?
2) Hvilke kriterier skal nationale retter i benægtende fald lægge til grund
ved bedømmelsen af beviser, således at nationale retter med
udgangspunkt i en række faste kriterier kan træffe afgørelse om, hvorvidt
en person hører til eller ikke hører til en unionsborgers husstand med
henblik på retten til fri bevægelighed?
UFC
Que choisir et CLCV
Emne:
Sagen vedrører:
1
Skal artikel 12 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af 25.
november 2015 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer
fortolkes således, at denne bestemmelse pålægger en arrangør af en
pakkerejse i tilfælde af opsigelse af aftalen at yde refusion i form af et
pengebeløb af alle de betalinger, der er foretaget i forbindelse med
pakkerejsen, eller således, at den tillader en tilsvarende refusion, navnlig
i form af et tilgodehavende, der svarer til beløbet af de foretagne
betalinger?
2
I tilfælde af, at refusion skal forstås som tilbagebetaling af et
pengebeløb, kan den sundhedskrise, der er forbundet med covid-19-
epidemien og konsekvenserne heraf for rejsearrangørerne, som på grund
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Kammeradvokaten
Proces-
skridt
MF
Dato
14.09.22
C-22/21
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Til orientering:
Social- og Ældreministeriet
Dom
15.09.22
C-407/21
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
GA
15.09.22
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0002.png
T-868/19
af denne krise har oplevet en anslået nedgang i omsætningen på mellem
50 og 80%, og som repræsenterer mere end 7% af Frankrigs
bruttonationalprodukt, og som for så vidt angår pakkerejsearrangørerne
beskæftiger 30 000 personer i Frankrig med en omsætning på næsten 11
mia. EUR, begrunde og givet fald, under hvilke betingelser og med hvilke
begrænsninger, en midlertidig undtagelse fra forpligtelsen for arrangøren
til at yde den rejsende fuld refusion af de betalinger, der er foretaget i
forbindelse med pakkerejsen, inden for fristen på 14 dage efter, at der et
givet meddelelse om opsigelsen af aftalen, som fastsat i artikel 12, stk. 4
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af 25. november 2015 om
pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer?
3
I tilfælde af, at det foregående spørgsmål besvares benægtende, er det
under de ovenfor anførte omstændigheder da muligt at tilpasse de
tidsmæssige virkninger af en afgørelse, som annullerer en national
retsakt, der er i strid med artikel 12, stk. 4, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv af 25. november 2015 om pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer?
Nouryon Industrial Chemicals m.fl. mod Kommissionen
Emne:
REACH-forordningen
og
annullation
af
Kommissionens
gennemførelsesafgørelse af 16. oktober 2019 om kontrollen af en
registrering af dimethylether, forelagt Kommissionen af Det Europæiske
Kemikalieagentur.
Påstande:
—Sagen
antages til realitetsbehandling og sagsøgerne gives medhold.
—Den
anfægtede afgørelse annulleres i sin helhed.
—Europa-Kommissionen
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
—Der
træffes sådanne andre eller yderligere foranstaltninger, som måtte
være retligt påkrævede.
SpaceNet m.fl. (logning)
Emne:
De EU-retlige rammer for at pålægge teleudbydere at lagre trafik- og
lokaliseringsdata til brug for bl.a. bekæmpelse af kriminalitet (logning)
Spørgsmål:
Skal artikel 15 i direktiv 2002/58/EF i lyset af artikel 7, 8 og 11 samt
artikel 52, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder på den ene side og artikel 6 i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder og artikel 4 i traktaten om Den
Europæiske Union på den anden side fortolkes således, at den er til
hinder for en national bestemmelse, som forpligter udbyderne af
offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester til at lagre
trafik og lokaliseringsdata for slutbrugerne af disse tjenester, når
denne forpligtelse ikke forudsætter nogen specifik anledning i lokal,
tidsmæssig eller geografisk henseende
genstanden for pligten til at lagre data i forbindelse med levering af
offentligt tilgængelige telefontjenester
herunder formidling af sms-,
multimedie- eller lignende beskeder samt ubesvarede eller forgæves
opkald
er følgende data:
telefonnummeret eller en anden identitet for den, der ringer op, og den
forbindelse, der ringes til, samt ved om- og viderestilling enhver anden
involveret forbindelse
dato og klokkeslæt for begyndelse og afslutning af forbindelsen
henholdsvis
i forbindelse med formidling af sms-, multimedie- eller
lignende beskeder
tidspunkterne for afsendelse og modtagelse af
beskeden med angivelse af den anvendte tidszone
[…]
der er sikret en effektiv beskyttelse af de lagrede data mod risici for
misbrug samt mod enhver uberettiget adgang, og
de lagrede data kun må anvendes til at forfølge særligt grove
straffelovsovertrædelser og til at afværge en konkret fare for en persons
liv og helbred eller frihed eller for forbundsstatens eller en delstats
beståen, med undtagelse af den internetprotokoladresse, som er tildelt
abonnenten til en internetbenyttelse, og som det er tilladt at anvende i
forbindelse med en stamdataoplysning (»Bestandsdatenauskunft«) med
henblik på forfølgelse af enhver form for strafbare handlinger, for at
afværge en fare for den offentlige sikkerhed og orden samt for at opfylde
efterretningstjenesternes opgaver?
VD m.fl.
Emne:
Fortolkning af EU-retigle bestemmelser om markedsmisbrug og
foreneligheden heraf med kravene til beskyttelse af personoplysninger
Spørgsmål:
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
MF
15.09.22
C-793/19 og
C-794/19
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Dom
20.09.22
C-339/20 og
C-397/20
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Dom
20.09.22
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0003.png
C-660/20
1) Indebærer artikel 12, stk. 2, litra a) og d), i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/6/EF af 28. januar 2003 om insiderhandel og
kursmanipulation, samt artikel 23, stk. 2, litra g) og h), i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 596/2014 af 16. april 2014
om markedsmisbrug, som erstattede det første direktiv fra den 3. juli
2016, sammenholdt med 65. betragtning til denne forordning, henset til
den skjulte karakter af de udvekslede oplysninger og til den generelle
karakter af den offentlighed, der kan omhandles, mulighed for den
nationale lovgiver for at pålægge operatører af elektroniske
kommunikationer en midlertidig, men generel lagring af forbindelsesdata
for at gøre det muligt for den administrative myndighed, der er nævnt i
direktivets artikel 11 og i forordningens artikel 22, når der foreligger
grund til at mistænke visse personer for at være involveret i insiderhandel
eller kursmanipulation, af operatøren at kræve at få udleveret
fortegnelser over datatrafik i de tilfælde, hvor der er begrundet mistanke
om, at disse fortegnelser, som har sammenhæng med genstanden
forundersøgelsen, kan vise sig at være relevante med henblik på at bevise,
at der foreligger en tilsidesættelse, ved bl.a. at gøre det muligt at spore de
kontakter, som der har været mellem de berørte inden at der opstod en
mistanke?
2) I tilfælde af, at Domstolens svar medfører, at Cour de cassation
(kassationsdomstol) finder, at den franske lovgivning om lagring af
forbindelsesdata ikke er i overensstemmelse med EU-retten, vil
retsvirkningerne af denne lovgivning da kunne opretholdes midlertidigt
for at undgå en retlig usikkerhed og for at gøre det muligt, at de tidligere
indsamlede og lagrede data anvendes til et af de formål, der er omhandlet
i denne lovgivning?
3) Kan en national ret midlertidigt opretholde retsvirkningerne af en
lovgivning, som gør det mulig for ansatte hos en uafhængig
administrativ myndighed, der har til formål at lede undersøgelser på
området for markedsmisbrug, uden forudgående kontrol foretaget af en
ret eller af en anden uafhængig administrativ myndighed at få tilsendt
forbindelsesdata?
Lufthansa CityLine
Emne:
Spørgsmål:
1) Behandler en national lovgivning deltidsansatte på en mindre gunstig
måde end sammenlignelige fuldtidsansatte som omhandlet i § 4, stk. 1, i
rammeaftalen om deltidsarbejde, som er indeholdt i bilaget til direktiv
97/81/EF, når den tillader, at retten til et supplerende vederlag for
deltids- og fuldtidsansatte på ensartet vis afhænger af, at der sker en
overskridelse af det samme antal arbejdstimer, og dermed giver mulighed
for, at der tages udgangspunkt i det samlede vederlag og ikke i
lønelementet i det supplerende vederlag?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende:
Er en national lovgivning, som giver mulighed for at lade retten til et
supplerende vederlag være afhængig af, at deltids- og fuldtidsansatte på
ensartet vis har overskredet det samme antal arbejdstimer, i
overensstemmelse med § 4, stk. 1, og med princippet om pro rata
temporis i § 4, stk. 2, i rammeaftalen om deltidsarbejde, som er indeholdt
i bilaget til direktiv 97/81/EF, når formålet med det supplerende
vederlag er at kompensere for en særlig arbejdsbyrde?
Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid e.a.
Emne:
Spørgsmål:
1. Kan tyrkiske statsborgere, der har rettigheder som omhandlet i artikel
6 eller 7 i afgørelse nr. 1/80, også påberåbe sig artikel 13 i afgørelse nr.
1/80?2. Følger det af artikel 14 i afgørelse nr. 1/80, at tyrkiske
statsborgere ikkelængere kan påberåbe sig artikel 13 i afgørelse nr. 1/80,
når de på grund af derespersonlige adfærd udgør en aktuel, reel og
tilstrækkelig alvorlig trussel, derberører en grundlæggende
samfundsinteresse?
3. Kan den nye begrænsning, hvorefter tyrkiske statsborgeres opholdsret
ogsåefter 20 år kan inddrages af hensyn til den offentlige orden,
begrundes med enhenvisning til den ændrede samfundsopfattelse, der
har ført til den nyebegrænsning? Er det herved tilstrækkeligt, at den nye
begrænsnings formål er attjene den offentlige orden, eller kræves det
også, at begrænsningen er egnet til at nå dette mål og ikke går videre end
nødvendigt herfor?
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Til orientering:
Miljøministeriet
MF
21.09.22
C-402/21
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
MF
28.09.22
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0004.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
C-575/21
Titel og kort sagsresumé
WertInvest Hotelbetrieb
Spørgsmål:
1. Er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EUT 2012, L 26, s. 1, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16.
april 2014, EUT 2014, L 124, s. 1, (herefter »direktiv 2011/92«) til
hinder for en national lovgivning, hvorefter gennemførelsen af en
miljøkonsekvensvurdering
af
»Städtebauvorhaben«
(»anlægsarbejder i byzoner«) både er betinget af, at der nås
tærskelværdier for omfanget af det anvendte areal på mindst 15 ha
og et bruttoetageareal på mere end 150 000 m2, og at der er tale om
et anlægsarbejde til samlet, multifunktionel bebyggelse, i hvert fald
med beboelses- og erhvervsbyggeri, herunder de adgangsveje, der
er planlagt med henblik herpå, og forsyningsinstitutioner, hvis
opland går ud over anlægsarbejdernes område? Har det i denne
forbindelse betydning, at den nationale lovgivning fastsætter særlige
betingelser for
fritids- eller forlystelsesparker, sportsstadioner eller golfbaner (fra
et vist anvendt areal eller fra et vist antal parkeringspladser)
industri- eller erhvervsparker (fra et vist anvendt areal)
indkøbscentre (fra et vist anvendt areal eller fra et vist antal
parkeringspladser)
indlogeringsfaciliteter, såsom hoteller eller feriebyer, og
accessoriske anlæg (fra et vist antal senge eller fra et vist anvendt
areal, begrænset til området uden for lukkede beboelsesområder)
offentligt tilgængelige parkeringsarealer eller parkeringsgarager
(fra et vist antal parkeringspladser) M.fl.
Interessent
Miljøministeriet
Til orientering:
Energistyrelsen
Sags-
type
F-sag
Proces
-skridt
MF
Dato
14.09.22
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0005.png
T-371/20
og T-
554/20
T-603/19
C-669/20
C-705/20
C-4/21
Pollinis France mod Kommissionen
Påstande:
Europa-Kommissionens stiltiende afgørelse om afslag på en
genfremsat begæring om aktindsigt, registreret under
referencenummer GESTDEM nr. 2020/0498, i henhold til artikel
8, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1049/2001 annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale 3 000 EUR i
sagsomkostninger til sagsøgeren i henhold til procesreglementets
artikel 134, stk. 1.
Helsingin Bussiliikenne mod Kommissionen
Påstande:
—Kommissionens
afgørelse SA.33846
(2015/C) (ex 2011/CP)
af 28. juni 2019 annulleres helt eller delvist.
—Europa-Kommissionen
tilpligtes fuldt ud at betale de
sagsomkostninger, der er opstået for sagsøgeren i forbindelse med
retssagen med tillæg af lovbestemte renter.
Veridos
Spørgsmål:
1. Skal artikel 56 i direktiv [2014/24] sammenholdt med dette
direktivs artikel 69 og artikel 38 i [direktiv 2009/81] sammenholdt
med dette direktivs artikel 49 fortolkes således, at den ordregivende
myndighed, såfremt et kriterium for vurderingen af et unormalt lavt
tilbud objektivt ikke finder anvendelse, og der ikke findes noget
andet kriterium, som er valgt af den ordregivende myndighed og er
bekendtgjort på forhånd, ikke er forpligtet til at gennemføre en
undersøgelse af, om der foreligger et unormalt lavt tilbud?
2. Skal artikel 56 i direktiv 2014/24 sammenholdt med dette
direktivs artikel 69 og artikel 38 i direktiv 2009/81 sammenholdt
med dette direktivs artikel 49 fortolkes således, at den ordregivende
myndighed kun er forpligtet til at gennemføre en undersøgelse af,
om der foreligger unormalt lave tilbud, såfremt der er mistanke i
forbindelse med et tilbud, eller er den ordregivende myndighed
derimod forpligtet til altid at sikre sig, at de afgivne tilbud er seriøse,
idet den anfører en relevant begrundelse herfor?
3. Er den ordregivende myndighed underlagt et sådant krav, når der
kun er afgivet to tilbud i forbindelse med udbudsproceduren?
4. Skal [chartrets] artikel 47 fortolkes således, at den ordregivende
myndigheds vurdering af, om der ikke er nogen mistanke om, at
der foreligger et unormalt lavt tilbud, eller myndighedens
overbevisning om, at der foreligger et seriøst tilbud for så vidt angår
den deltager i udbuddet, der er placeret som nr. et, er underlagt
domstolskontrol?
5. Såfremt det foregående spørgsmål besvares bekræftende, skal
[chartrets] artikel 47 da fortolkes således, at en ordregivende
myndighed i en udbudsprocedure, som ikke har undersøgt, om der
foreligger et unormalt lavt tilbud, er forpligtet til at begrunde,
hvorfor der ikke er mistanke om, at der foreligger et unormalt lavt
tilbud, dvs. med hensyn til seriøsiteten af det tilbud, der er placeret
som nr. et?
Fossil (Gibraltar)
Spørgsmål:
Ville skattefritagelse indrømmet af Commissioner of Income Tax i
henhold til indkomstskatteloven af 2010 for skat betalt i De
Forenede Stater på appellantens indtægter fra royalties [udelades]
være i strid med afgørelsen, eller er afgørelsen på anden måde til
hinder for [det]?
Fédération des entreprises de la beauté
Spørgsmål:
1) Skal skrivelsen af 27. november 2019 fra chefen for kontoret for
»Forbruger, miljø- og sundhedsteknologier« i Europa-
Kommissionens Generaldirektoratet for det Indre Marked,
Erhvervspolitik, Iværksætteri og SMV'er anses for en forberedende
retsakt til den afgørelse, hvorved Kommissionen fastslår, hvorvidt
en foreløbig foranstaltning i en medlemsstat er berettiget i henhold
til artikel 27, stk. 3, i Europa- Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1223/2009 af 30. november 2009 om kosmetiske
produkter, når henses til formuleringen af denne skrivelse og til, at
der ikke foreligger nogen oplysninger, der viser, at den ansatte, der
har underskrevet skrivelsen, er tillagt beføjelse til at træffe en
afgørelse på vegne af Kommissionen, eller skal skrivelsen anses for
en sådan afgørelse, der giver udtryk for Kommissionens endelige
stillingtagen?
2) Såfremt skrivelsen af 27. november 2019 skal anses for en
forberedende retsakt til den afgørelse, hvorved Kommissionen
fastslår, hvorvidt en foreløbig foranstaltning fra en medlemsstat er
berettiget i henhold til artikel 27, stk. 3, i forordning (EF) nr.
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer.
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
14.09.22
Transportministeriet
O-sag
Dom
14.09.22
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
Dom
15.09.22
Skatteministeriet
O-sag
Dom
15.09.22
Miljøministeriet
O-sag
Dom
15.09.22
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0006.png
C-343/21
1223/2009, kan den nationale ret, når den skal tage stilling til
lovligheden af en foreløbig foranstaltning, der er truffet af en
national myndighed på grundlag af forordningens artikel 27, stk. 1,
i afventning af Kommissionens afgørelse, træffe afgørelse om,
hvorvidt denne foreløbige foranstaltning er i overensstemmelse
med denne artikel, og i bekræftende fald i hvilket omfang og på
hvilke punkter, eller skal retten
så længe Kommissionen ikke har
fundet, at foranstaltningen ikke er berettiget
anse denne for at
være i overensstemmelse med denne artikel?
3) Såfremt det foregående spørgsmål besvares bekræftende, skal
artikel 27 i forordning (EF) nr. 1223/2009 fortolkes således, at den
giver mulighed for at træffe foreløbige foranstaltninger, der finder
anvendelse på en kategori af produkter, der indeholder samme stof?
4) Såfremt skrivelsen af 27. november 2019 skal anses for en
afgørelse, der giver udtryk for Kommissionens endelige
stillingtagen til den omhandlede foreløbige foranstaltning, kan
gyldigheden af denne afgørelse da anfægtes ved en national ret, selv
om den ikke har været genstand for et annullationssøgsmål på
grundlag af artikel 263 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, henset til den omstændighed, at formuleringen af
denne skrivelse giver anledning til at tro, at der kun var tale om en
forberedende retsakt, og at Agence nationale de sécurité du
médicament et des produits de santé (den nationale styrelse for
lægemiddelog sundhedsproduktsikkerhed), som skrivelsen er rettet
til, har besvaret denne og givet udtryk for sin uenighed hermed og
angivet, at den opretholder sin foreløbige foranstaltning indtil
Kommissionen, der ikke selv har svaret, tager endeligt stilling?
5) Såfremt det foregående spørgsmål besvares bekræftende, er
skrivelsen af 27. november 2019 da underskrevet af en ansat, der
har bemyndigelse til at træffe afgørelse på vegne af Kommissionen,
og er afgørelsen gyldig, for så vidt som den er baseret på, at
sikkerhedsklausulordningen i denne artikel »omhandler individuelle
foranstaltninger vedrørende kosmetiske produkter, der
tilgængeliggøres på markedet, og ikke generelle foranstaltninger,
der finder anvendelse på en kategori af produkter, der indeholder
et bestemt stof«, når henses til den fortolkning, der skal anlægges
af bestemmelserne i artikel 27 i forordning (EF) nr. 1223/2009
sammenholdt med bestemmelserne i dens artikel 31?
6) Såfremt det foregående spørgsmål besvares bekræftende, eller
såfremt skrivelsen af 27. november 2019 ikke længere kan anfægtes
under den foreliggende sag, skal den foreløbige foranstaltning, der
er truffet på grundlag af artikel 27 i forordning (EF) nr. 1223/2009,
da betragtes som værende i strid med denne forordning fra
begyndelsen eller først fra tidspunktet for meddelelsen af denne
skrivelse til Agence nationale desécurité du médicament et des
produits de santé (den nationale styrelse for lægemiddel- og
sundhedsproduktsikkerhed), eller inden for en rimelig frist regnet
fra datoen for denne meddelelse, der er beregnet til at gøre det
muligt at ophæve skrivelsen, under hensyn til den usikkerhed, der
var forbundet med rækkevidden af denne skrivelse, og den
omstændighed, at Kommissionen ikke har svaret styrelsen, der
angav, at den »som en sikkerhedsforanstaltning [...] [fastholdt] sin
afgørelse af 13. marts 2019 i afventning af, at Kommissionen
træffer afgørelse i henhold til bestemmelserne i artikel 27 i
forordning (EF) nr. 1223/2009?
Zamestnik izpalnitelen direktor na Darzhaven fond
„Zemedelie“
Spørgsmål:
1. Tillader fortolkningen af artikel 45, stk. 4, i forordning (EF) nr.
1974/2006 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning
(EF) nr. 1698/2005, at det lægges til grund, at der i en sag som den
foreliggende er tale om en »jordfordeling« eller et »indgreb som led
i fysisk planlægning«, som følge af hvilke støttemodtageren ikke er
i stand til at opfylde de indgåede forpligtelser?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, kan den
omstændighed, at en medlemsstat ikke har truffet de fornødne
foranstaltninger til, at støttemodtagerens forpligtelser kan tilpasses
bedriftens nye situation, da begrunde, at der ikke kræves
tilbagebetaling for den periode, hvor forpligtelsen påhvilede
støttemodtageren?
3. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, hvorledes
skal artikel 31 i Rådets forordning (EF) nr. 73/2009 af 19. januar
2009 da fortolkes under hensyntagen til de fastslåede faktiske
omstændigheder i hovedsagen, og hvilken karakter har da fristen i
henhold til artikel 75, stk. 2, i Kommissionens forordning (EF) nr.
1122/2009
af
30.
november
2009
om
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
GA
15.09.22
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0007.png
C-396/21
C-416/21
C-252/21
C-518/20
og
C-727/20
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr.
73/2009?
FTI Touristik
Spørgsmål:
Udgør restriktioner i forbindelse med en infektionssygdom på
rejsedestinationen også en mangel som omhandlet i artikel 14, stk.
1, i direktiv (EU) 2015/2302, hvis der som følge af
infektionssygdommens verdensomspændende karakter er indført
sådanne restriktioner både på den rejsendes hjemsted og i andre
lande?
J. Sch. Omnibusunternehmen et K. Reisen
Spørgsmål:
1. Skal artikel 57, stk. 4, litra d), i direktiv 2014/24/EU fortolkes
således, at den ordregivende myndighed skal have tilstrækkelig
plausible indikationer til at konkludere, at de økonomiske aktører
har overtrådt artikel 101 TEUF?
2. Skal artikel 57, stk. 4, litra d), i direktiv 2014/24/EU fortolkes
som en udtømmende regulering af de fakultative
udelukkelsesgrunde i den forstand, at ligebehandlingsprincippet
(samme direktivs artikel 18, stk. 1) ikke kan være til hinder for en
kontrakttildeling, når der afgives tilbud, som hverken er
selvstændige eller uafhængige?
3. Skal artikel 18, stk. 1, i direktiv 2014/24/EU fortolkes således, at
denne bestemmelse er til hinder for, at virksomheder, der udgør en
økonomisk enhed og har afgivet hver sit tilbud, tildeles en
kontrakt?
Facebook e.a.
Sagen vedrører:
1. a) Er artikel 51 ff. i forordning nr. 2016/679 til hinder for, at en
national
kartelmyndighed i
en medlemsstat,
såsom
Bundeskartellamt, der ikke er tilsynsmyndighed som omhandlet
artikel 51 ff. i forordning nr. 2016/679, og i hvilken medlemsstat
en virksomhed med hjemsted uden for Den Europæiske Union har
en etablering, der inden for markedsføring, kommunikation og PR
bistår denne virksomheds hovedvirksomhed, som er beliggende i
en anden medlemsstat og som har eneansvaret for behandlingen af
personoplysninger på hele Den Europæiske Unions område, for
det kartelretlige misbrugstilsyn fastslår, at hovedvirksomhedens
kontraktbetingelser vedrørende behandling af oplysninger og
gennemførelsen heraf udgør en tilsidesættelse af forordning nr.
2016/679, og vedtager en afgørelse om, at denne tilsidesættelse skal
bringes til ophør?
b) Såfremt dette spørgsmål besvares bekræftende: Er artikel 4, stk.
3, TEU til hinder herfor, når den ledende tilsynsmyndighed i den
medlemsstat, hvor hovedvirksomheden er beliggende, som [org. s.
3] omhandlet i artikel 56, stk. 1, i forordning nr. 2016/679 samtidig
underkaster hovedvirksomhedens kontraktbetingelser vedrørende
behandling af oplysninger en undersøgelsesprocedure? Såfremt det
første spørgsmål besvares bekræftende:
2. a) Udgør det forhold, at en internetbruger enten kun besøger
eller også indtaster informationer, f.eks. ved registrering eller
bestillinger, på websteder eller apps, der vedrører kriterierne i
artikel 9, stk. 1, i forordning nr. 2016/679, såsom dating-apps,
partnerbørser for homoseksuelle, politiske partiers websteder eller
sundhedswebsteder, og en anden virksomhed såsom Facebook
Ireland gennem grænseflader på disse websteder eller i disse apps
såsom »Facebook Business Tools« eller gennem cookies eller
lignende lagringsteknologier indsat på internetbrugerens computer
eller mobile terminaludstyr indsamler oplysninger om brugerens
besøg på disse websteder og apps og om de informationer, som
brugeren har indtastet, sammenstiller disse oplysninger med
oplysningerne om brugerens Facebook.com-konto og anvender
dem, behandling af følsomme oplysninger i forordningens forstand
for så vidt angår indsamlingen og/eller sammenstillingen og/eller
anvendelsen? M.fl
St. Vincenz-Krankenhaus
1) Er artikel 7 i direktiv 2003/88 og chartrets artikel 31, stk. 2, til
hinder for en fortolkning af en national lovbestemmelse som § 7,
stk. 3, i Bundesurlaubsgesetz (ferielov for arbejdstagere, herefter
»ferieloven«), hvorefter den endnu ikke udnyttede ret til årlig betalt
ferie for en arbejdstager, som i løbet af ferieåret helt har mistet
arbejdsevnen på grund af sygdom, men som
i det mindste delvist
ville have kunnet afholde sin ferie forud for sit tab af
erhvervsevne, ved fortsat uafbrudt mistet arbejdsevne 15 måneder
efter ferieårets udløb, også bortfalder i den situation, hvor
arbejdsgiveren ikke med passende opfordringer og oplysninger
Justitsministeriet
O-sag
GA
15.09.22
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
Dom
15.09.22
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Forbrugerombudsmanden
O-sag
GA
20.09.22
Miljøministeriet
O-sag
Dom
22.09.22
7
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0008.png
faktisk har sørget for, at arbejdstageren er i stand til at afholde sin
ferie?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Er bortfald
af retten i tilfælde af fortsat fuldstændigt tab af arbejdsevnen
under de foreliggende omstændigheder
også udelukket på et
senere tidspunkt?
C-538/20
W (Finanzamt B mod W AG)
1. Skal artikel 43 [EF] sammenholdt med artikel 48 [EF] (nu artikel
49 [TEUF] sammenholdt med artikel 54 [TEUF]) fortolkes således,
at de er til hinder for en lovgivning i en medlemsstat, der forbyder
et hjemmehørende selskab i sit skattepligtige overskud at fradrage
underskud, der er oparbejdet af et fast driftssted i en anden
medlemsstat, når selskabet dels har udtømt alle muligheder for at
fradrage disse underskud, som lovgivningen i den medlemsstat, i
hvilken dette faste driftssted er beliggende, dels ikke længere
modtager indtægter fra dette faste driftssted, således at der ikke
længere kan tages hensyn til underskuddene i denne medlemsstat
(»endelige« underskud), når der for så vidt angår den pågældende
lovgivning er tale om fritagelse af overskud og underskud som følge
af en bilateralt indgået aftale mellem de to medlemsstater med
henblik på undgåelse af dobbeltbeskatning?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Skal artikel
43 [EF] sammenholdt med artikel 48 [EF] (nu artikel 49 [TEUF]
sammenholdt med artikel 54 [TEUF]) fortolkes således, at de også
er til hinder for lovgivningen i den tyske Gewerbesteuergesetz (lov
om erhvervsskat), hvorefter et hjemmehørende selskab hindres i i
det skattepligtige resultatet af sin erhvervsmæssige virksomhed at
fradrage »endelige« underskud af den art, der er nævnt i det første
spørgsmål, og som er oparbejdet af et fast driftssted, der er
beliggende i en anden medlemsstat?
3. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Kan der i
tilfælde af lukning af det faste driftssted, der er beliggende i en
anden medlemsstat, foreligge »endelige« underskud af den art, der
er nævnt i det første spørgsmål, når der er en i det mindste teoretisk
mulighed for, at selskabet på ny etablerer et fast driftssted i den
pågældende medlemsstat, i hvis overskud de tidligere underskud i
givet
fald
kan
modregnes?
4. Såfremt det første og det tredje spørgsmål besvares bekræftende:
Kan også sådanne underskud af den art, der er nævnt i det første
spørgsmål, og som er oparbejdet af det faste driftssted, udgøre
»endelige« underskud, som moderselskabets hjemstedsstat skal tage
hensyn til, og som i henhold til lovgivningen i den stat, i hvilken
det faste driftssted er beliggende, mindst en gang kan fremføres til
et senere skatteår?
5. Såfremt det første og det tredje spørgsmål besvares bekræftende:
Er forpligtelsen til at tage hensyn til de grænseoverskridende
»endelige« underskud størrelsesmæssigt begrænset af de underskud,
som selskabet ville have kunnet gøre gældende i den pågældende
stat, hvori det faste driftssted er beliggende, hvis ikke den stat
udelukkede hensyntagen til underskuddet?
Hauptpersonalrat der Lehrerinnen und Lehrer
1. Skal artikel 88, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og
om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om
databeskyttelse) fortolkes således, at en bestemmelse for at være en
mere specifik bestemmelse for at sikre beskyttelse af rettighederne
og frihedsrettighederne i forbindelse med behandling af
arbejdstageres personoplysninger i ansættelsesforhold som
omhandlet i artikel 88, stk. 1, i forordning (EU) 2016/679 skal
opfylde de krav, der stilles til sådanne bestemmelser i henhold til
artikel 88, stk. 2, i forordning (EU) 2016/679?
2. Kan en national bestemmelse, som åbenbart ikke opfylder
kravene i henhold til artikel 88, stk. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og
om ophævelse af direktiv 95/46/EF, alligevel fortsat finde
anvendelse?
LB
Er artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF
af 4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdstiden og artikel 31, stk. 2, i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder til
Skatteministeriet
O-sag
Dom
22.09.22
C-34/21
Justitsministeriet
Miljøministeriet
O-sag
GA
22.09.22
C-120/21
Miljøministeriet
O-sag
Dom
22.09.22
8
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0009.png
C-245/21
og
C-248/21
C-335/21
C-375/21
hinder for at anvende nationale bestemmelser som BGB’s § 194,
stk. 1, sammenholdt med BGB’s § 195, hvorefter retten til
årlig
ferie er underlagt en almindelig forældelsesfrist på tre år, der under
de i BGB’s § 199, stk. 1, nævnte forudsætninger begynder at løbe
ved udgangen af ferieåret, når arbejdsgiverenikke med passende
opfordringer og oplysninger faktisk har sørget for, at
arbejdstageren er i stand til at afholde sin ferie?
Bundesrepublik Deatschland m.fl.
1. Er den omstændighed, at en myndighed træffer afgørelse om
indtil videre at udsætte gennemførelsen af en afgørelse om
overførsel alene fordi det er faktisk (for tilfældet) er umuligt at
gennemføre overførsler som følge af Covid 19-pandemien, under
en klage eller indbringelse omfattet af anvendelsesområdet for
Dublin III-forordningens artikel 27, stk. 4?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Udløser en
sådan afgørelse om udsættelse en afbrydelse af fristen for overførsel
som omhandlet i Dublin III-forordningens artikel 29, stk. 1?
3. Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende: Gælder dette
også, hvis en domstol før udbruddet af Covid 19-pandemien afslog
en anmodning fra asylansøgeren i henhold til Dublin III-
forordningens artikel 27, stk. 3, litra c), om at udsætte
gennemførelsen af afgørelsen om overførsel, indtil der foreligger et
resultat af vedkommendes klage eller indbringelse?
Vicente
1. Er direktiv 93/13 og princippet om dette direktivs effektivitet,
sammenholdt med adgangen til effektive retsmidler i chartrets
artikel 47, til hinder for en forenklet procedure om en advokats
salærkrav, som ikke tillader, at retten undersøger ex officio, om
kontraktvilkår, der indgår i en aftale med en forbruger, eventuelt
måtte være urimelige, eftersom det ikke er foreskrevet, at retten skal
gribe ind på noget tidspunkt under sagen, medmindre klienten gør
indsigelse mod det nævnte krav, og en af parterne efterfølgende
anlægger et søgsmål til prøvelse af justitssekretærens endelige
afgørelse?
2. Er direktiv 93/13 og princippet om dette direktivs effektivitet,
sammenholdt med adgangen til effektive retsmidler i chartrets
artikel 47, til hinder for, at rettens eventuelle efterprøvelse af, om
kontraktvilkåret er urimeligt, ex officio eller på anmodning af en af
parterne i denne form for sag, som har en forenklet karakter,
foretages inden for rammerne af et fakultativt søgsmål til prøvelse
af en afgørelse, som er vedtaget af et ikke-retsligt organ, f.eks.
justitssekretæren, som i princippet udelukkende bør begrænse sig
til afgørelsens indhold, og som ikke tillader anden bevisførelse end
den dokumentation, som parterne allerede har fremlagt?
3. Skal et kontraktvilkår, der indgår i en aftale mellem en advokat
og en forbruger, såsom det i denne sag omtvistede, hvorefter der
betales salær i det specifikke tilfælde, hvor klienten frafalder
søgsmålet inden dets afgørelse eller indgår en aftale med den
pågældende enhed uden advokatfirmaets vidende eller i modstrid
med sidstnævntes rådgivning, anses for at være omfattet af
bestemmelserne i artikel 4, stk. 2, i direktiv 93/13, da der er tale om
et kontraktvilkår om aftalens hovedgenstand, i dette tilfælde prisen?
4. Såfremt det foregående spørgsmål besvares bekræftende, kan det
pågældende kontraktvilkår, der fastsætter salæret gennem en
henvisning til takster fra et advokatsamfund, som fastlægger
forskellige regler, der skal anvendes i hvert enkelt tilfælde, og som
ikke blev nævnt i de forudgående oplysninger, da anses for at være
klart og forståeligt i overensstemmelse med artikel 4, stk. 2, i
direktiv 93/13?
5. Såfremt det ovenstående spørgsmål besvares benægtende, kan
indsættelsen af et kontraktvilkår som det i denne sag omtvistede,
som fastsætter advokatens salær ved blot at henvise til takster fra et
advokatsamfund, som fastlægger forskellige regler, der skal
anvendes i hvert enkelt tilfælde, og som ikke blev nævnt i hverken
det kommercielle tilbud eller de forudgående oplysninger, i en
aftale mellem en advokat og en forbruger da anses for en urimelig
handelspraksis som omhandlet i direktiv 2005/29?
Sdruzhenie „Za Zemyata – dostap do pravosadie“ e.a.
1. Skal artikel 4, stk. 3, TEU sammenholdt med artikel 18 i direktiv
2010/75/EU samt artikel 13 og 23 i direktiv 2008/50/EF fortolkes
således, at den kompetente myndighed ved behandlingen af en
ansøgning om dispensation i henhold til artikel 15, stk. 4, i direktiv
2010/75/EU skal vurdere, om indrømmelse af dispensationen
under hensyntagen til alle relevante videnskabelige oplysninger om
miljøforurening, herunder foranstaltningerne inden for rammerne
af det relevante luftkvalitetsprogram i en given zone eller et givent
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
O-sag
Dom
22.09.22
Justitsministeriet
O-sag
Dom
22.09.22
Miljøministeriet
O-sag
GA
22.09.22
9
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0010.png
C-395/21
bymæssigt område som omhandlet i artikel 23 i direktiv
2008/50/EF, kan bringe overholdelsen af miljøkvalitetskravene i
fare?
2. Skal artikel 4, stk. 3, TEU sammenholdt med artikel 18 i direktiv
2010/75/EU samt artikel 13 og 23 i direktiv 2008/50/EF fortolkes
således, at den kompetente myndighed ved behandlingen af en
ansøgning om dispensation som omhandlet i artikel 15, stk. 4, i
direktiv 2010/75/EU skal undlade at fastsætte mindre strenge
emissionsgrænseværdier for luftforurenende stoffer fra et anlæg,
såfremt en sådan dispensation ville være i strid med de
foranstaltninger, der er fastlagt i det relevante luftkvalitetsprogram,
som er vedtaget i den givne zone eller det givne bymæssige område
som omhandlet i artikel 23 i direktiv 2008/50/EF, og kunne bringe
målsætningen om at holde perioden med overskridelse af
luftkvalitetsnormerne så kort som muligt i fare?
3. Skal artikel 4, stk. 3, TEU sammenholdt med artikel 18 i direktiv
2010/75/EU og artikel 13 i direktiv 2008/50/EF fortolkes således,
at den kompetente myndighed ved behandlingen af en ansøgning
om dispensation som omhandlet i artikel 15, stk. 4, i direktiv
2010/75/EU skal vurdere, om fastsættelsen af mindre strenge
emissionsgrænseværdier for luftforurenende stoffer fra et anlæg
under hensyntagen til alle relevante videnskabelige oplysninger om
miljøforurening, herunder den kumulative effekt med andre kilder
til det pågældende forurenende stof, vil bidrage til, at de relevante
luftkvalitetsnormer, der i henhold til artikel 13 i direktiv
2008/50/EF er fastlagt for en given zone eller et givent bymæssigt
område, overskrides, og om den i bekræftende fald skal undlade at
give den dispensation, som ville true opfyldelsen af
miljøkvalitetskravene?
D.V.
Sagen vedrører:
1. Skal artikel 4, stk. 2, i direktiv 93/13 fortolkes således, at
udtrykket »aftalens hovedgenstand« omfatter et vilkår
der ikke
har været genstand for individuel forhandling, og som er en del af
en kontrakt vedrørende juridiske tjenesteydelser, der er indgået
mellem en erhvervsdrivende (en advokat) og en forbruger
vedrørende vederlag og måden, hvorpå dette skal beregnes?
2. Skal henvisningen i artikel 4, stk. 2, i direktiv 93/13, hvorefter
kontraktvilkår skal affattes klart og forståeligt, fortolkes således, at
det er tilstrækkeligt, at der i kontraktens betalingsvilkår (hvorefter
der skal ske betaling for de faktisk udførte ydelser på grundlag af
timesats) henvises til størrelsen af den timesats, der skal betales til
advokaten?
3. Såfremt det andet spørgsmål besvares benægtende: Skal kravet
om gennemsigtighed fortolkes således, at det omfatter en
forpligtelse for advokaten til i kontrakten at anføre vederlaget for
de ydelser, der på forhånd klart kan defineres og fastsættes, eller
skal kontrakten tillige indeholde en vejledende oversigt over
vederlag for ydelser (dvs. et foreløbigt budget for udførelsen af de
juridiske tjenesteydelser), hvis det er muligt at forudsige antallet
(eller varigheden) af de enkelte ydelser og vederlaget for disse, når
en kontrakt indgås og de potentielle risici, der kan medføre en
forøgelse eller nedsættelse af omkostningerne, er angivet? Er det
relevant, når det skal vurderes, om et kontraktvilkår vedrørende
betaling opfylder kravet om gennemsigtighed, om forbrugeren på
passende måde oplyses om vederlaget for juridiske tjenesteydelser
og om måden, hvorpå vederlaget beregnes, eller skal oplysningerne
fremgå af selve kontrakten vedrørende juridiske tjenesteydelser?
Kan manglende oplysninger forud for kontraktindgåelsen
afhjælpes gennem oplysninger i forbindelse med opfyldelsen af
kontrakten? Har det betydning for vurderingen af, om
kontraktvilkåret opfylder kravet om gennemsigtighed, at det det
endelige vederlag for juridiske tjenesteydelser først bliver afklaret,
når ydelserne er præsteret? Er det relevant, når det skal vurderes,
om et kontraktvilkår vedrørende betaling opfylder kravet om
gennemsigtighed, at kontrakten ikke foreskriver regelmæssige
opgørelser fra advokatens side over udførte ydelser eller
regelmæssige opkrævninger over for forbrugeren, hvorved denne
har mulighed for i tide at bringe ydelserne til ophør eller at opnå en
ændring af det i kontrakten fastsatte vederlag?
4. Hvis den nationale ret finder, at kontraktvilkåret, hvorefter
betalingen for de leverede ydelser beregnes med udgangspunkt i en
timesats, ikke er affattet klart og forståeligt, som foreskrevet i artikel
4, stk. 2, i direktiv 93/13, skal retten da vurdere, om
kontraktvilkåret er urimeligt i medfør af direktivets artikel 3, stk. 1
(dvs. skal retten i forbindelse med vurderingen af, om
Justitsministeriet
O-sag
GA
22.09.22
10
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0011.png
T-627/20
kontraktvilkåret må anses for at være urimeligt, afgøre, om vilkåret
bevirker en »betydelig skævhed« i parternes rettigheder og
forpligtelser ifølge aftalen til skade for forbrugeren), eller medfører
det blotte forhold, at betalingsvilkåret, der vedrører væsentlige
oplysninger i henhold til kontrakten, ikke opfylder kravet om
gennemsigtighed, at vilkåret skal anses for at være urimeligt?
5. Medfører det forhold, at kontrakten vedrørende juridiske
tjenesteydelser ikke binder forbrugeren som angivet i artikel 6, stk.
1, i direktiv 93/13, når kontraktvilkåret vedrørende betaling er
fundet urimeligt, at der er behov for at genoprette den situation,
som forbrugeren ville have befundet sig i, hvis det urimelige vilkår
ikke havde været en del af aftalen? Vil genoprettelsen af en sådan
situation medføre, at forbrugeren ikke er forpligtet til at betale for
de ydelser, der allerede er leveret?
6. Ville det, hvis karakteren af en kontrakt, hvorefter der allerede er
sket levering af ydelser mod et vederlag, medfører, at det ikke er
muligt at genoprette den situation, som forbrugeren ville have
befundet sig i, hvis det urimelige vilkår ikke havde været en del af
aftalen (ydelserne er allerede leveret), være i strid med formålet med
artikel 7, stk. 1, i direktiv 93/13 at fastsætte et vederlag for de
ydelser, der er leveret [af] advokaten? Såfremt dette spørgsmål
besvares benægtende, ville den rette balance, hvorved der opnås
ligevægt mellem kontraktens parter, da kunne opnås: (i) hvis
advokaten opnår betaling for de leverede ydelser på grundlag af den
timesats, der er angivet i kontrakten; (ii) hvis advokaten opnår
betaling i form af minimumsvederlaget for juridiske tjenesteydelser
(f.eks. i henhold til det udgangspunkt, der er fastsat gennem en
national retlig foranstaltning i form af vejledende maksimumssatser
for vederlag i forbindelse med advokaters ydelser); (iii) hvis
advokaten opnår betaling af et rimeligt beløb for ydelserne på
grundlag af rettens vurdering under hensyntagen til
sagens kompleksitet, advokatens kvalifikationer og erfaring,
klientens økonomiske forhold og andre relevante omstændigheder?
LAICO mod Rådet
Påstande:
Rådets gennemførelsesafgørelse (FUSP) 2020/1137 af 30. juli
2020 om gennemførelse af afgørelse (FUSP) 2015/1333 om
restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen i Libyen
annulleres, for så vidt som den fastholder sagsøgerens navn på
listen over enheder i bilag IV til Rådets afgørelse (FUSP)
2015/1333 af 31. juli 2015 om restriktive foranstaltninger på
baggrund af situationen i Libyen og om ophævelse af afgørelse
2011/137/FUSP.
Rådets gennemførelsesforordning (EU) 2020/1130 af 30. juli
2020 om gennemførelse af artikel 21, stk. 2, i forordning (EU)
2016/44 om restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen
i Libyen og om ændring af bilag III til Rådets forordning (EU)
2016/44 af 18. januar 2016 om restriktive foranstaltninger på
baggrund af situationen i Libyen og om ophævelse af forordning
(EU) nr. 204/2011 annulleres, for så vidt som den fastholder
sagsøgerens navn på listen over enheder i bilag III til forordning
(EU) 2016/44.
Rådet tilpligtes at betale sagsøgerens sagsomkostninger og andre
omkostninger, der er afholdt i forbindelse med dette søgsmål.
Udenrigsministeriet
O-sag
Dom
28.09.22
11
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0012.png
T-174/21
Agrofert mod Parlamentet
Påstande:
Sagen antages til realitetsbehandling, og der gives sagsøgeren
medhold.
Europa-Parlamentets afgørelse af 15. januar 2021 A
(2019) 8551 C (D 300153), hvorved sagsøgeren fik afslag på
aktindsigt i de dokumenter, for hvilke der var begæret aktindsigt i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets,
Rådets og Kommissionens dokumenter, annulleres.
Europa-Parlamentet tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Retten træffer enhver foranstaltning, den måtte finde
nødvendig.
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
28.09.22
C-649/20 P
Kongeriget Spanien m.fl. mod Europa-Kommissionen
Påstande:
Rettens dom af 23. september 2020, Kongeriget Spanien m.fl.
mod Kommissionen, forenede sager T-515/13 RENV og T-
719/13 RENV, EU:T:2020:434, ophæves.
Kommissionens
afgørelse 2014/200/EU af 17. juli 2013 om Spaniens støtteordning
SA.21233 c/11 (ex NN/11, ex CP 137/06)
Skatteordning for
finansielle leasingaftaler, også kendt som den spanske
leasingbeskatningsordning, annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Skatteministeriet
O-sag
GA
29.09.22
C-235/21
RAIFFEISEN LEASING.
Sagen vedrører:
1. Kan en skriftlig aftale kun anses for en faktura som omhandlet i
momsdirektivets artikel 203, såfremt den indeholder alle de
oplysninger, som skal anføres på en faktura i henhold til
momsdirektivets kapitel 3 (»Fakturering«)? Eller, såfremt
spørgsmålet besvares benægtende:
2. På grundlag af hvilke oplysninger eller under hvilke
omstændigheder kan en skriftlig aftale i alle tilfælde anses for (også)
at være en faktura, som udløser pligten til at indbetale momsen i
henhold til momsdirektivets artikel 203?
Eller nærmere bestemt:
3. Kan en skriftlig aftale, som to momspligtige personer indgår
vedrørende en levering af varer eller ydelser, anses for en faktura
som omhandlet i momsdirektivets artikel 203, såfremt der af denne
aftale fremgår et udtrykkeligt og objektivt genkendeligt ønske fra
leverandørens side, i dennes egenskab af aftalepart, om at udstede
en faktura for en specifik transaktion, hvoraf kunden kan udlede en
begrundet formodning om på grundlag af aftalen at kunne fradrage
den indgående moms?
Skatteministeriet
O-sag
Dom
29.09.22
12
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0013.png
C-394/21
C-524/21
og C-
525/21
Bursa Româna de Marfuri
Sagen vedrører:
1) Er Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/943
af 5. juni 2019 om det indre marked for elektricitet, navnlig artikel
1, litra b), og artikel 3, henset til bestemmelserne i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/944 af 5. juni 2019 om
fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af
direktiv 2012/27/EU, fra sin ikrafttræden til hinder for, at en
medlemsstat fortsat tildeler én enkelt licens til organisation og drift
af centrale energimarkeder? Er den rumænske stat fra den 1. januar
2020 forpligtet til at spærre et eksisterende monopol på driften af
elektricitetsmarkedet?
2) Omfatter det personelle anvendelsesområde for principperne
om fri konkurrence i forordning (EU) 2019/943, navnlig artikel 1,
litra b) og c), og artikel 3, operatøren af et elektricitetsmarked som
en varebørs? Har det nogen betydning for besvarelsen, om
definitionen af elektricitetsmarkedet i artikel 2, nr. 40), i forordning
(EU) 2019/943 henviser til definitionen af elektricitetsmarkedet i
artikel 2, nr. 9), i direktiv 2019/944?
3) Skal en medlemsstats tildeling af en enkelt licens til drift af
elektricitetsmarkedet
anses
for
at
udgøre
en
konkurrencebegrænsning som omhandlet i artikel 101 TEUF og
102 TEUF, sammenholdt med artikel 4, stk. 3, TEU og artikel 106,
stk. 1, TEUF?
Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca Ilfov m.fl.
Sagen vedrører:
1) Er bestemmelserne i artikel 1, stk. 1, og artikel 2, stk. 1, i direktiv
2008/94 med hensyn til det selvstændige begreb »insolvent« til
hinder for en national lovgivning til gennemførelse af direktivet
artikel 15, stk. 1 og 2, i Legea nr. 200/2006 privind constituirea .i
utilizarea Fondului de garantare pentru plata crean.elor salariale (lov
nr. 200/2006 om oprettelse og anvendelse af garantifonden for
betaling af løntilgodehavender), sammenholdt med artikel 7 i
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 200/2006
(gennemførelsesbestemmelserne til lov nr. 200/2006)
som
fortolket af Înalta Curte de Casa.ie .i Justi.ie
Completul pentru
dezlegarea unor chestiuni de drept (kassationsdomstol
afdelingen
med kompetence til besvarelse af retlige spørgsmål) ved afgørelse
nr. 16/2018, hvorefter den periode på 3 måneder, for hvilken
garantifonden kan dække og udbetale den insolvente arbejdsgivers
skyldige løntilgodehavender, udelukkende vedrører datoen for
indledningen af insolvensbehandlingen?
2) Er bestemmelserne i artikel 3 [andet afsnit] og artikel 4, stk. 2, i
direktiv 2008/94 til hinder for artikel 15, stk. 1 og 2, i lov nr.
200/2006 om oprettelse og anvendelse af garantifonden for
betaling af løntilgodehavender som fortolket af Curte de Casa.ie .i
Justi.ie
Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept ved
afgørelse nr. 16/2018, hvorefter den maksimale periode på tre
måneder for hvilken garantifonden kan dække den insolvente
arbejdsgivers
skyldige
løntilgodehavender,
ligger
i
referenceintervallet mellem de 3 måneder umiddelbart forud for
indledningen af insolvensbehandlingen og de 3 måneder
umiddelbart efter indledningen af insolvensbehandlingen?
3) Er en national administrativ praksis, hvorved der på grundlag af
en afgørelse truffet af Curtea de Conturi (revisionsret) og i mangel
af en specifik national lovgivning, der forpligter arbejdstageren til
tilbagebetaling, iværksættes tilbagesøgning hos arbejdstageren af
beløb, der angiveligt er betalt for perioder, der ikke er omfattet af
lovgivningen, eller som er blevet gjort gældende efter udløbet af
den lovbestemte forældelsesfrist, i overensstemmelse med det
sociale formål med direktiv 2008/94 og med bestemmelserne i
direktivets artikel 12, litra a)?
4) Ved fortolkningen af begrebet »misbrug« i artikel 12, litra a), i
direktiv 2008/94 udgør det forhold, at der med det erklærede
formål at overholde den almindelige forældelsesfrist hos
arbejdstageren iværksættes tilbagesøgning af de lønrettigheder, som
fonden har betalt gennem kurator, da en tilstrækkelig objektiv
begrundelse?
5) Er det foreneligt med direktivets bestemmelser og formål at
fortolke og anvende en national forvaltningspraksis, hvorefter
løntilgodehavender, som kræves tilbagebetalt af arbejdstagerne,
sidestilles med et skattetilgodehavende, der tilskrives renter og
morarenter?
Klima-, Energi-, og
Forsyningsministeriet
O-sag
GA
29.09.22
Beskæftigelsesministeriet
O-sag
GA
29.09.22
13
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 731: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/9-22
2620585_0014.png
C-555/21
UniCredit Bank Austria
Sagen vedrører:
Skal artikel 25, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/17/EU af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i
forbindelse med fast ejendom til beboelse og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr.
1093/2010 fortolkes således, at den er til hinder for en national
lovgivning, der i en situation, hvor kredittageren udøver sin ret til
helt eller delvis at indfrikreditbeløbet før udløbet af den aftalte
periode, bestemmer, at de renter, som kredittageren skal betale, og
de omkostninger, som afhænger af løbetiden, nedsættes
forholdsmæssigt, mens der ikke gælder en tilsvarende regel for de
løbetidsuafhængige omkostninger?
Justitsministeriet
O-sag
GA
29.09.22
14