Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 740
Offentligt
2622844_0001.png
NOTAT
Den 14. september 2022
MiM 97-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til beslutning om konklusioner vedrørende bedste
tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for tekstilindustrien i henhold til
direktiv 2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om industrielle
emissioner (Komitésag)
KOM nummer foreligger ikke
Resumé
Formålet med forslaget er at forebygge og bekæmpe forureningen fra større, forurenende virksom-
heder omfattet af Direktivet om Industrielle Emissioner (IE-direktivet) ved at anvende den bedste
tilgængelige teknik (BAT). Forslaget indebærer, at det vejledende BREF-dokument for virksomheder,
der forarbejder tekstiler (TXT), ajourføres med hensyn til den bedste tilgængelige teknik, og at BAT-
konklusionerne samtidig gøres bindende for medlemsstaterne i forbindelse med meddelelse af
miljøgodkendelser og revurderinger af godkendelser til virksomheder omfattet af BREF-dokumentet.
Der er én virksomhed i Danmark, som bliver omfattet af BAT-konklusionerne. Det drejer sig om
Egetæpper i Herning.
BAT-konklusionerne omfatter bl.a.:
Krav til hyppigere målinger af emissioner til luft og vand
Krav om at implementere et miljøledelsessystem
Emissionsniveauer for TVOC, støv, NOx og ammonik
Emissionsniveauer til udledning af spildevand til rensningsanlæg for en række stoffer.
Flere af BAT-konklusionerne vurderes at medføre øget beskyttelse af miljøet i medlemsstaterne pga.
skærpede emissionsgrænser for TVOC, Ammoniak, NOx, CO, SO
2
og støv.
Generelt vurderes det, at den omfattede danske virksomhed vil kunne leve op til BAT-konklusionerne
uden væsentlige meromkostninger.
På baggrund af forslaget til endelige BAT-konklusioner vurderes der alene at være forøgede
omkostninger til monitering af emissioner til luft på mindre end 100.000 DKK årligt samlet for
virksomheden.
Regeringen er positiv over for, at der udarbejdes BAT-konklusioner for tekstilindustrien, som har
fokus på energiforbrug, vandforbrug og reduktion af emissioner til luft og vand.
Miljøministeriet
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 740: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for tekstilindustrien
2622844_0002.png
Forslaget vil bidrage til målet om ensartede krav til udledninger og medvirke til at øge det generelle
miljøbeskyttelsesniveau på tværs af medlemsstaterne, uden at de omfattede danske virksomheder vil
opleve væsentlige meromkostninger.
Baggrund
Kommissionen har fremsendt et forslag til BAT-konklusioner og bedste tilgængelige teknikker for
tekstilindustrien. Forslaget til BAT-konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og
Rådets direktiv nr. 75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-direktivet).
Processen for revision af BREF-dokumentet for Textiles Industri (TXT) blev officielt indledt den 25.
august 2017. Det første udkast til BAT-konklusioner for TXT var klar den. 18 december 2019 og var
efterfølgende i høring. Et revideret forslag til BAT-konklusioner var i høring i efteråret 2021. I maj-juni
2022 blev der afholdt afsluttende møder i den tekniske arbejdsgruppe. Et opdateret BREF-dokument
final draft
blev behandlet på Artikel 13 Forum møde i juni 2022.
I direktivet stilles der krav om, at større forurenende virksomheder omfattet af direktivet skal
begrænse forureningen mest muligt ved at anvende den bedste tilgængelige teknik (BAT). BAT er
udtryk for de bedste tilgængelige teknikker for en bestemt sektor og omfatter den måde, hvorpå
anlægget konstrueres, bygges, vedligeholdes, drives og lukkes ned. BAT-konklusioner fastlægger bl.a.
teknikker til reduktion af emissioner samt opnåelige emissionsniveauer, baseret på repræsentative
anlæg. Teknikker skal sikre et så højt miljøbeskyttelsesniveau som muligt inden for rammerne af det,
der er teknisk og økonomisk gennemførligt for den relevante sektor.
Når der i medfør af direktivet er vedtaget BAT-konklusioner, er disse juridisk bindende for
medlemsstaterne. Dette betyder, at miljømyndighederne herefter er forpligtet til at lægge dem til
grund ved miljøgodkendelse og revurdering af miljøgodkendelser af de industrielle anlæg, der er
omfattet af IE-direktivet. BAT-konklusionerne får således direkte betydning for virksomhederne, når
de er omsat til krav i en miljøgodkendelse.
En Teknisk Arbejdsgruppe (TWG) ledet af det europæiske IPPC-kontor (European Integrated
Pollution Prevention and Control Bureau, EIPPCB) har gennemført en revision af TXT
BREF’en,
hvor
Miljøstyrelsen har repræsenteret Danmark.
I Danmark er blot en virksomhed omfattet af de nye BAT-konklusioner, nemlig Egetæpper i Herning.
Den omfattede virksomhed har været involveret i det tekniske arbejde i Danmark via. møder og
korrespondance med Miljøstyrelsen.
Forslaget forventes til skriftlig afstemning i Artikel 75 komité den 23. september
Formål og indhold
Forslaget til BAT-konklusioner for TXT omfatter anlæg, der er opført på listen over
godkendelsespligtige virksomheder i bilag 1 til IE-direktivet under listepunktet 6.2 (Forudgående
forarbejdning, vask blegning, mercerisering eller farvning af tekstilfibre eller tekstilstoffer, hvor
behandlingskapaciteten er større end 10 tons/dag).
BAT-konklusionernes relevans for Danmark
Det vurderes, at virksomheden umiddelbart kan leve op til udkastet til BAT-konklusioner.
Virksomheden har stort fokus på optimering (fx farvegenbrug), anvendelse af hensigtsmæssige
produktionsteknikker og overvågning af produktionen via målinger og automatisering samt scorekort
for kemikalier for bestemmelse af substitueringer m.v.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 740: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for tekstilindustrien
Herudover forekommer det på baggrund af Egetæppers svar, at BAT-AEPLs og moniteringskrav ikke
giver anledning til væsentlige meromkostninger.
I det følgende gennemgås de væsentligste BAT-konklusioner, som er relevante for det danske anlæg.
Krav om miljøledelsessystem
Egetæpper vil blive stillet over for det generelle krav om et miljøledelsessystem, jf. BAT nr. 1.
Miljøstyrelsen kan ikke vurdere meromkostninger for ledelsessystemer, da der dels ikke er krav om, at
det skal være certificering, og dels da virksomheden benytter sig af ledelsessystemer i forvejen
Emissioner til luft
I de kommende BAT-AELs for luftemission stilles der krav til fire parametre: formaldehyd, TVOC, støv
og ammoniak.
Det fremgår af Egetæppers miljøgodkendelse, at de ikke er omfattet af Bekendtgørelse om anlæg og
aktiviteter, hvor der bruges organiske opløsningsmidler nr. 1491 af 7. december 2015 (kaldet VOC-
bekendtgørelsen). Det betyder, at skulle der være udledning af VOC, må det ventes, at BAT-AEL
kravene herfor skal overholdes.
Kravene til udledning af TVOC er blevet skærpet, så intervallet for den nye BAT-AEL for TVOC er 3-40
mg/Nm
3
. Egetæpper har i deres gældende miljøgodkendelse en grænseværdi på 300 mg/Nm
3
, hvilket
er betydeligt højere. Miljøstyrelsen har derfor bedt virksomheden forholde sig til den kommende BAT-
AEL, og specifikt gjort opmærksom på problemstillingen med VOC. Hertil har Egetæpper oplyst, at de
allerede i dag kan overholde den kommende BAT-AEL for TVOC. På den baggrund vurderer
Miljøstyrelsen, at virksomheden med den rette styring og drift ikke vil have udfordringer med det
skærpede emissionsniveau.
Intervallet for BAT-AEL for støv er 2-10 mg/Nm
3
.I Egetæppers miljøgodkendelse er der fastsat to
forskellige grænseværdier afhængig af produktionsprocessen. Grænseværdien er 10 mg/Nm
3
fra
bankevalser, mixere og flisemaskine og laserskærer. Grænseværdien er 40 mg/Nm
3
fra støvemissioner
fra twistset, topskærer og væveriet. Den ene af de nuværende grænseværdier ligger uden for
intervallet. Egetæpper har oplyst, at grænseværdierne fra 1. udkast overholdes, hvorfor Miljøstyrelsen
henholder sig til dette.
Der er i det endelig udkast fastsat en BAT-AEL for udledning af ammoniak til luften i intervallet 3-10
mg/Nm
3
. Egetæpper har ikke forholdt sig til dette, og der fremgår intet af miljøgodkendelsen om
udledning af ammoniak. Miljøstyrelsen kan derfor kun henholde sig til Egetæppers generelle
bemærkning om, at alle kommende grænseværdier i BAT-konklusionerne forventes at kunne
overholdes.
Således må Miljøstyrelsen vurdere, at de foreslåede BAT-AEL’er for luftemissioner kan overholdes og
er forenelige med hensyn til hhv. miljø og byrde for virksomheden.
Emissioner til spildevand
Der er forslag til BAT-AEL’s
angående udledning af spildevand
til kloak eller rensningsanlæg. Ved
sammenligning af tilslutningstilladelsens krav og forslag til BAT-AEL, er det svært umiddelbart at
vurdere, om den nye BAT-AEL er en stramning og noget, virksomheden vil have svært ved at
overholde, da det ikke er samme kemiske stof. Det skal dog nævnes, at virksomheden genbruger
skyllevand, samt at en del af håndteringen foregår i lukkede kredsløb, med måling og automatiseret
dosering af farve, hvorfor det umiddelbart ikke bør være et problem.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 740: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for tekstilindustrien
Miljøstyrelsen henholder sig derfor til, at Egetæpper både mundligt og skriftlig har oplyst, at alle
kommende BAT-AEL’er forventes at kunne overholdes. På den baggrund vurderes det, at
emissionskrav for udledninger til spildevand er foreneligt med hensyn til hhv. miljø og økonomisk
byrde for virksomheden.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Vurdering af nærhedsprincippet er ikke relevant.
Gældende dansk ret
IE-direktivet er gennemført ved en ændring af miljøbeskyttelsesloven og jordforureningsloven samt
ændringer af bekendtgørelsen om godkendelse af listevirksomhed, bekendtgørelsen om begrænsning
af visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg, bekendtgørelsen om visse luftforurenende
stoffer fra fyringsanlæg på platforme på havet og affaldsforbrændingsbekendtgørelsen med virkning
fra 7. januar 2013.
Miljømyndighederne skal lægge BAT-konklusionerne til grund i forbindelse med godkendelse og
revurdering af godkendelser, når BAT-konklusionen er vedtaget og offentliggjort af EU-Kommissionen
i EU-Tidende.
Miljømyndighederne skal revurdere miljøgodkendelserne for anlæggene på baggrund af BAT-
konklusionerne, og de ajourførte vilkår skal være overholdt på anlæggene senest fire år efter
offentliggørelsen af BAT-konklusionerne i EU-Tidende.
Fraviges emissionsgrænseværdierne i forhold til de opnåelige emissionsniveauer (BAT-AEL) i BAT-
konklusionerne, har medlemsstaterne pligt til at indberette det til Kommissionen jf. IE-direktivets
artikel 15, stk. 4.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Beslutningen om BAT-konklusionerne vil blive tilføjet til bilag 8 i godkendelsesbekendtgørelsen (BEK
nr. 2080 af 15/11/2021).
Økonomiske konsekvenser
Der er ikke foretaget beregninger af de samfundsøkonomiske konsekvenser af de foreslåede BAT
AEL’er. Det skyldes, at Miljøstyrelsen ikke har modtaget tal herfor.
Miljøstyrelsen vurderer ud fra Egetæppers oplysninger, at de allerede opfylder kravene, og dermed må
det forventes, at der ikke vil være ekstraomkostninger forbundet med overholdelse af de foreslåede
BAT-konklusioner. Dog skal det nævnes, at Miljøstyrelsen forventer, uagtet Egetæppers oplysninger,
at virksomheden vil skulle foretage flere målinger end hidtidig, hvilket kan medføre udgifter.
Samlet kan forslaget have samfund- og erhvervsøkonomiske konsekvenser men ventes ikke at have
statsfinansielle konsekvenser.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 740: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for tekstilindustrien
2622844_0005.png
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget forventes at medføre en reduktion af udledninger af problematiske stoffer til luften, både fra
fast afkast og fra diffuse kilder. Desuden vil der kommer en bedre viden om omfanget af
luftforureningen fra de berørte kemiske virksomheder.
De foreslåede BAT-konklusioner indeholder en række skærpelser i forhold til IE-direktivet, da:
BAT-AEL (emissionsgrænser) for udledning til luft af VOC, støv, formaldehyd og ammoniak
skærpes
Omfanget af monitorering af udledninger til luft og spildevand både som kontinuerte og
stikprøvemålinger er væsentligt forøget.
Det vurderes derfor, at BAT-konklusionerne kan medvirke til at forbedre miljøtilstanden på europæisk
plan.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget
Dansk Industri bemærker, at der sættes øgede krav til omfang og frekvens af monitering af emissioner
i BAT-konklusionerne, også langt udover hvad der hidtil har været praksis i Danmark. Det betragtes
som meget uheldigt, og et punkt som Danmark ikke bør støtte i BAT-dokumentet. Moniteringskravet
er ikke begrundet i direktivets BAT-instrument eller Miljøbeskyttelseslovens regler, som dansk
hjemmelsgrundlag, om renere teknologi, som er baseret på løbende anvendelse af den teknologiske
udvikling i miljøteknologi/renere teknologi. Moniteringskravet ligger som nævnt ud over hidtidig
dansk praksis og krav, som er baseret på, hvad der opfattes som væsentlige elementer i miljøkvalitet i
Danmark. Der er derfor ikke noget nationalt behov for at iværksætte disse omkostningskrævende
moniteringstiltag i Danmark. Oplysninger om væsentlige miljøforhold håndteres i virksomhedernes
miljøledelsessystemer ud fra en vurdering af, hvad der for den pågældende virksomhed er væsentlige
miljøforhold, og herunder lokale og regionale fastsatte miljøkvalitetskrav.
Kravet øger virksomhedernes omkostninger til målinger markant uden, at det giver en tilsvarende
forbedring af miljøet. Dansk Industri opfordrer derfor til, at de danske myndigheder i forbindelse med
udarbejdelse af BAT-konklusioner både i den tekniske arbejdsgruppe, artikel 13 forum samt i artikel 75
udvalget har fokus på, at det dokumenteres, at øgede moniteringskrav giver en miljøeffekt og ikke bare
øger omkostningerne for virksomhederne og de myndigheder, som skal håndtere en øget
datamængde.”
Landbrug og Fødevarer bemærker at der sættes øgede krav til omfang og frekvens af monitering af
emissioner i BAT-konklusionerne, også langt udover hvad der hidtil har været praksis i Danmark.
Dette øger virksomhedernes omkostninger til målinger markant uden, at det giver en tilsvarende
forbedring af miljøet. Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at de danske myndigheder i forbindelse
med udarbejdelse af BAT-konklusioner både i den tekniske arbejdsgruppe, artikel 13 forum samt i
artikel 75 udvalget har fokus på, at det dokumenteres, at øgede moniteringskrav giver en miljøeffekt og
ikke bare øger omkostningerne for virksomhederne og de myndigheder, som skal håndtere en øget
datamængde.
Dansk Mode og Tekstil forventer ikke at de skærpede krav giver anledning til problemer udover at det
vil få en økonomisk konsekvens i form at øget kontrol/test.
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 740: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for tekstilindustrien
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et endeligt udkast til BAT-konklusioner blev præsenteret for Kommissionens Artikel 13 Forum på et
møde i marts 2022. Der var ingen forslag som ændrede på BAT-konklusionerne.
Det er Miljøministeriets vurdering, at der vil være flertal for forslaget på baggrund af den hidtidige
tekniske forberedelsesproces.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for, at der udarbejdes BAT-konklusioner for tekstilindustrien, som har
fokus på energiforbrug, vandforbrug og reduktion af emissioner til luft og vand.
Forslaget vil bidrage til målet om ensartede krav til udledninger og medvirke til at øge det generelle
miljøbeskyttelsesniveau på tværs af medlemsstaterne, uden at de omfattede danske virksomheder vil
opleve væsentlige meromkostninger.
Hvis der derfor foreslås ændringer af forslaget, som ikke har økonomiske omkostninger for danske
anlæg eller staten, og som kun har begrænsede negative miljøeffekter, kan regeringen støtte disse.
Regeringen agter på den baggrund at støtte det foreliggende forslag til BAT-konklusioner for
tekstilindustrien.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
6