Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 743
Offentligt
2623374_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
16. september 2022
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-793/19
og
C-794/19
Titel og kort sagsresumé
SpaceNet m.fl. (logning)
Emne:
De EU-retlige rammer for at pålægge teleudbydere at lagre trafik- og
lokaliseringsdata til brug for bl.a. bekæmpelse af kriminalitet (logning)
Spørgsmål:
Skal artikel 15 i direktiv 2002/58/EF i lyset af artikel 7, 8 og 11 samt artikel
52, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder
på den ene side og artikel 6 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder og artikel 4 i traktaten om Den Europæiske Union
på den anden side fortolkes således, at den er til hinder for en national
bestemmelse, som forpligter udbyderne af offentligt tilgængelige elektroniske
kommunikationstjenester til at lagre trafik og lokaliseringsdata for
slutbrugerne af disse tjenester, når
denne forpligtelse ikke forudsætter nogen specifik anledning i lokal,
tidsmæssig eller geografisk henseende
genstanden for pligten til at lagre data i forbindelse med levering af offentligt
tilgængelige telefontjenester
herunder formidling af sms-, multimedie- eller
lignende beskeder samt ubesvarede eller forgæves opkald
er følgende data:
telefonnummeret eller en anden identitet for den, der ringer op, og den
forbindelse, der ringes til, samt ved om- og viderestilling enhver anden
involveret forbindelse
dato og klokkeslæt for begyndelse og afslutning af forbindelsen henholdsvis
i forbindelse med formidling af sms-, multimedie- eller lignende beskeder
tidspunkterne for afsendelse og modtagelse af beskeden med angivelse af den
anvendte tidszone
[…]
der er sikret en effektiv beskyttelse af de lagrede data mod risici for misbrug
samt mod enhver uberettiget adgang, og
de lagrede data kun må anvendes til at forfølge særligt grove
straffelovsovertrædelser og til at afværge en konkret fare for en persons liv og
helbred eller frihed eller for forbundsstatens eller en delstats beståen, med
undtagelse af den internetprotokoladresse, som er tildelt abonnenten til en
internetbenyttelse, og som det er tilladt at anvende i forbindelse med en
stamdataoplysning (»Bestandsdatenauskunft«) med henblik på forfølgelse af
enhver form for strafbare handlinger, for at afværge en fare for den offentlige
sikkerhed og orden samt for at opfylde efterretningstjenesternes opgaver?
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Proces-
skridt
Dom
Dato
20.09.22
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 743: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/9.22
2623374_0002.png
C-339/20
og
C-397/20
VD m.fl.
Emne:
Fortolkning af EU-retigle bestemmelser om markedsmisbrug
foreneligheden heraf med kravene til beskyttelse af personoplysninger
og
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Dom
20.09.22
C-660/20
Spørgsmål:
1) Indebærer artikel 12, stk. 2, litra a) og d), i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/6/EF af 28. januar 2003 om insiderhandel og
kursmanipulation, samt artikel 23, stk. 2, litra g) og h), i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 596/2014 af 16. april 2014 om
markedsmisbrug, som erstattede det første direktiv fra den 3. juli 2016,
sammenholdt med 65. betragtning til denne forordning, henset til den skjulte
karakter af de udvekslede oplysninger og til den generelle karakter af den
offentlighed, der kan omhandles, mulighed for den nationale lovgiver for at
pålægge operatører af elektroniske kommunikationer en midlertidig, men
generel lagring af forbindelsesdata for at gøre det muligt for den
administrative myndighed, der er nævnt i direktivets artikel 11 og i
forordningens artikel 22, når der foreligger grund til at mistænke visse
personer for at være involveret i insiderhandel eller kursmanipulation, af
operatøren at kræve at få udleveret fortegnelser over datatrafik i de tilfælde,
hvor der er begrundet mistanke om, at disse fortegnelser, som har
sammenhæng med genstanden forundersøgelsen, kan vise sig at være
relevante med henblik på at bevise, at der foreligger en tilsidesættelse, ved bl.a.
at gøre det muligt at spore de kontakter, som der har været mellem de berørte
inden at der opstod en mistanke?
2) I tilfælde af, at Domstolens svar medfører, at Cour de cassation
(kassationsdomstol) finder, at den franske lovgivning om lagring af
forbindelsesdata ikke er i overensstemmelse med EU-retten, vil
retsvirkningerne af denne lovgivning da kunne opretholdes midlertidigt for at
undgå en retlig usikkerhed og for at gøre det muligt, at de tidligere indsamlede
og lagrede data anvendes til et af de formål, der er omhandlet i denne
lovgivning?
3) Kan en national ret midlertidigt opretholde retsvirkningerne af en
lovgivning, som gør det mulig for ansatte hos en uafhængig administrativ
myndighed, der har til formål at lede undersøgelser på området for
markedsmisbrug, uden forudgående kontrol foretaget af en ret eller af en
anden uafhængig administrativ myndighed at få tilsendt forbindelsesdata?
Lufthansa CityLine
Emne:
Spørgsmål:
1) Behandler en national lovgivning deltidsansatte på en mindre gunstig måde
end sammenlignelige fuldtidsansatte som omhandlet i § 4, stk. 1, i
rammeaftalen om deltidsarbejde, som er indeholdt i bilaget til direktiv
97/81/EF, når den tillader, at retten til et supplerende vederlag for deltids-
og fuldtidsansatte på ensartet vis afhænger af, at der sker en overskridelse af
det samme antal arbejdstimer, og dermed giver mulighed for, at der tages
udgangspunkt i det samlede vederlag og ikke i lønelementet i det supplerende
vederlag?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende:
Er en national lovgivning, som giver mulighed for at lade retten til et
supplerende vederlag være afhængig af, at deltids- og fuldtidsansatte på
ensartet vis har overskredet det samme antal arbejdstimer, i overensstemmelse
med § 4, stk. 1, og med princippet om pro rata temporis i § 4, stk. 2, i
rammeaftalen om deltidsarbejde, som er indeholdt i bilaget til direktiv
97/81/EF, når formålet med det supplerende vederlag er at kompensere for
en særlig arbejdsbyrde?
Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid e.a.
Emne:
Spørgsmål:
1. Kan tyrkiske statsborgere, der har rettigheder som omhandlet i artikel 6
eller 7 i afgørelse nr. 1/80, også påberåbe sig artikel 13 i afgørelse nr. 1/80?2.
Følger det af artikel 14 i afgørelse nr. 1/80, at tyrkiske statsborgere
ikkelængere kan påberåbe sig artikel 13 i afgørelse nr. 1/80, når de på grund
af deres personlige adfærd udgør en aktuel, reel og tilstrækkelig alvorlig
trussel, der berører en grundlæggende samfundsinteresse?
3. Kan den nye begrænsning, hvorefter tyrkiske statsborgeres opholdsret også
efter 20 år kan inddrages af hensyn til den offentlige orden, begrundes med
en henvisning til den ændrede samfundsopfattelse, der har ført til den nye
begrænsning? Er det herved tilstrækkeligt, at den nye begrænsnings formål er
at tjene den offentlige orden, eller kræves det også, at begrænsningen er egnet
til at nå dette mål og ikke går videre end nødvendigt herfor?
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Til orientering:
Miljøministeriet
MF
21.09.22
C-402/21
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
MF
28.09.22
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 743: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/9.22
2623374_0003.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
C-252/21
Titel og kort sagsresumé
Facebook e.a.
Sagen vedrører:
1. a) Er artikel 51 ff. i forordning nr. 2016/679 til hinder for, at en
national
kartelmyndighed
i
en
medlemsstat,
såsom
Bundeskartellamt, der ikke er tilsynsmyndighed som omhandlet
artikel 51 ff. i forordning nr. 2016/679, og i hvilken medlemsstat en
virksomhed med hjemsted uden for Den Europæiske Union har en
etablering, der inden for markedsføring, kommunikation og PR
bistår denne virksomheds hovedvirksomhed, som er beliggende i en
anden medlemsstat og som har eneansvaret for behandlingen af
personoplysninger på hele Den Europæiske Unions område, for det
kartelretlige misbrugstilsyn fastslår, at hovedvirksomhedens
kontraktbetingelser vedrørende behandling af oplysninger og
gennemførelsen heraf udgør en tilsidesættelse af forordning nr.
2016/679, og vedtager en afgørelse om, at denne tilsidesættelse skal
bringes til ophør?
b) Såfremt dette spørgsmål besvares bekræftende: Er artikel 4, stk.
3, TEU til hinder herfor, når den ledende tilsynsmyndighed i den
medlemsstat, hvor hovedvirksomheden er beliggende, som [org. s.
3] omhandlet i artikel 56, stk. 1, i forordning nr. 2016/679 samtidig
underkaster hovedvirksomhedens kontraktbetingelser vedrørende
behandling af oplysninger en undersøgelsesprocedure? Såfremt det
første spørgsmål besvares bekræftende:
2. a) Udgør det forhold, at en internetbruger enten kun besøger eller
også indtaster informationer, f.eks. ved registrering eller bestillinger,
på websteder eller apps, der vedrører kriterierne i artikel 9, stk. 1, i
forordning nr. 2016/679, såsom dating-apps, partnerbørser for
homoseksuelle,
politiske
partiers
websteder
eller
sundhedswebsteder, og en anden virksomhed såsom Facebook
Ireland gennem grænseflader på disse websteder eller i disse apps
såsom »Facebook Business Tools« eller gennem cookies eller
lignende lagringsteknologier indsat på internetbrugerens computer
eller mobile terminaludstyr indsamler oplysninger om brugerens
besøg på disse websteder og apps og om de informationer, som
brugeren har indtastet, sammenstiller disse oplysninger med
oplysningerne om brugerens Facebook.com-konto og anvender
dem, behandling af følsomme oplysninger i forordningens forstand
for så vidt angår indsamlingen og/eller sammenstillingen og/eller
anvendelsen? M.fl
St. Vincenz-Krankenhaus
1) Er artikel 7 i direktiv 2003/88 og chartrets artikel 31, stk. 2, til
hinder for en fortolkning af en national lovbestemmelse som § 7,
stk. 3, i Bundesurlaubsgesetz (ferielov for arbejdstagere, herefter
»ferieloven«), hvorefter den endnu ikke udnyttede ret til årlig betalt
ferie for en arbejdstager, som i løbet af ferieåret helt har mistet
arbejdsevnen på grund af sygdom, men som
i det mindste delvist
ville have kunnet afholde sin ferie forud for sit tab af erhvervsevne,
ved fortsat uafbrudt mistet arbejdsevne 15 måneder efter ferieårets
udløb, også bortfalder i den situation, hvor arbejdsgiveren ikke med
passende opfordringer og oplysninger faktisk har sørget for, at
arbejdstageren er i stand til at afholde sin ferie?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Er bortfald
af retten i tilfælde af fortsat fuldstændigt tab af arbejdsevnen
under
de foreliggende omstændigheder
også udelukket på et senere
tidspunkt?
W (Finanzamt B mod W AG)
1. Skal artikel 43 [EF] sammenholdt med artikel 48 [EF] (nu artikel
49 [TEUF] sammenholdt med artikel 54 [TEUF]) fortolkes således,
at de er til hinder for en lovgivning i en medlemsstat, der forbyder
et hjemmehørende selskab i sit skattepligtige overskud at fradrage
underskud, der er oparbejdet af et fast driftssted i en anden
medlemsstat, når selskabet dels har udtømt alle muligheder for at
fradrage disse underskud, som lovgivningen i den medlemsstat, i
hvilken dette faste driftssted er beliggende, dels ikke længere
modtager indtægter fra dette faste driftssted, således at der ikke
længere kan tages hensyn til underskuddene i denne medlemsstat
Interessent
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Forbrugerombudsmanden
Sags-
type
O-sag
Proces
-skridt
GA
Dato
20.09.22
C-518/20
og
C-727/20
Miljøministeriet
O-sag
Dom
22.09.22
C-538/20
Skatteministeriet
O-sag
Dom
22.09.22
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 743: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/9.22
2623374_0004.png
C-34/21
C-120/21
C-245/21
og
C-248/21
(»endelige« underskud), når der for så vidt angår den pågældende
lovgivning er tale om fritagelse af overskud og underskud som følge
af en bilateralt indgået aftale mellem de to medlemsstater med
henblik på undgåelse af dobbeltbeskatning?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Skal artikel 43
[EF] sammenholdt med artikel 48 [EF] (nu artikel 49 [TEUF]
sammenholdt med artikel 54 [TEUF]) fortolkes således, at de også
er til hinder for lovgivningen i den tyske Gewerbesteuergesetz (lov
om erhvervsskat), hvorefter et hjemmehørende selskab hindres i i
det skattepligtige resultatet af sin erhvervsmæssige virksomhed at
fradrage »endelige« underskud af den art, der er nævnt i det første
spørgsmål, og som er oparbejdet af et fast driftssted, der er
beliggende i en anden medlemsstat?
3. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Kan der i
tilfælde af lukning af det faste driftssted, der er beliggende i en anden
medlemsstat, foreligge »endelige« underskud af den art, der er nævnt
i det første spørgsmål, når der er en i det mindste teoretisk mulighed
for, at selskabet på ny etablerer et fast driftssted i den pågældende
medlemsstat, i hvis overskud de tidligere underskud i givet fald kan
modregnes?
4. Såfremt det første og det tredje spørgsmål besvares bekræftende:
Kan også sådanne underskud af den art, der er nævnt i det første
spørgsmål, og som er oparbejdet af det faste driftssted, udgøre
»endelige« underskud, som moderselskabets hjemstedsstat skal tage
hensyn til, og som i henhold til lovgivningen i den stat, i hvilken det
faste driftssted er beliggende, mindst en gang kan fremføres til et
senere skatteår?
5. Såfremt det første og det tredje spørgsmål besvares bekræftende:
Er forpligtelsen til at tage hensyn til de grænseoverskridende
»endelige« underskud størrelsesmæssigt begrænset af de underskud,
som selskabet ville have kunnet gøre gældende i den pågældende stat,
hvori det faste driftssted er beliggende, hvis ikke den stat udelukkede
hensyntagen til underskuddet?
Hauptpersonalrat der Lehrerinnen und Lehrer
1. Skal artikel 88, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) fortolkes
således, at en bestemmelse for at være en mere specifik bestemmelse
for at sikre beskyttelse af rettighederne og frihedsrettighederne i
forbindelse med behandling af arbejdstageres personoplysninger i
ansættelsesforhold som omhandlet i artikel 88, stk. 1, i forordning
(EU) 2016/679 skal opfylde de krav, der stilles til sådanne
bestemmelser i henhold til artikel 88, stk. 2, i forordning (EU)
2016/679?
2. Kan en national bestemmelse, som åbenbart ikke opfylder kravene
i henhold til artikel 88, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF, alligevel fortsat finde anvendelse?
LB
Er artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF
af 4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdstiden og artikel 31, stk. 2, i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder til hinder for at
anvende nationale bestemmelser som BGB’s § 194, stk. 1,
sammenholdt med BGB’s § 195, hvorefter retten til
årlig ferie er
underlagt en almindelig forældelsesfrist på tre år, der under de i
BGB’s § 199, stk. 1, nævnte forudsætninger begynder at løbe ved
udgangen af ferieåret, når arbejdsgiverenikke med passende
opfordringer og oplysninger faktisk har sørget for, at arbejdstageren
er i stand til at afholde sin ferie?
Bundesrepublik Deatschland m.fl.
1. Er den omstændighed, at en myndighed træffer afgørelse om indtil
videre at udsætte gennemførelsen af en afgørelse om overførsel
alene fordi det er faktisk (for tilfældet) er umuligt at gennemføre
overførsler som følge af Covid 19-pandemien, under en klage eller
indbringelse omfattet af anvendelsesområdet for Dublin III-
forordningens artikel 27, stk. 4?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Udløser en
sådan afgørelse om udsættelse en afbrydelse af fristen for overførsel
som omhandlet i Dublin III-forordningens artikel 29, stk. 1?
3. Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende: Gælder dette
også, hvis en domstol før udbruddet af Covid 19-pandemien afslog
Justitsministeriet
Miljøministeriet
O-sag
GA
22.09.22
Miljøministeriet
O-sag
Dom
22.09.22
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
O-sag
Dom
22.09.22
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 743: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/9.22
2623374_0005.png
C-335/21
C-375/21
en anmodning fra asylansøgeren i henhold til Dublin III-
forordningens artikel 27, stk. 3, litra c), om at udsætte
gennemførelsen af afgørelsen om overførsel, indtil der foreligger et
resultat af vedkommendes klage eller indbringelse?
Vicente
1. Er direktiv 93/13 og princippet om dette direktivs effektivitet,
sammenholdt med adgangen til effektive retsmidler i chartrets artikel
47, til hinder for en forenklet procedure om en advokats salærkrav,
som ikke tillader, at retten undersøger ex officio, om kontraktvilkår,
der indgår i en aftale med en forbruger, eventuelt måtte være
urimelige, eftersom det ikke er foreskrevet, at retten skal gribe ind
på noget tidspunkt under sagen, medmindre klienten gør indsigelse
mod det nævnte krav, og en af parterne efterfølgende anlægger et
søgsmål til prøvelse af justitssekretærens endelige afgørelse?
2. Er direktiv 93/13 og princippet om dette direktivs effektivitet,
sammenholdt med adgangen til effektive retsmidler i chartrets artikel
47, til hinder for, at rettens eventuelle efterprøvelse af, om
kontraktvilkåret er urimeligt, ex officio eller på anmodning af en af
parterne i denne form for sag, som har en forenklet karakter,
foretages inden for rammerne af et fakultativt søgsmål til prøvelse af
en afgørelse, som er vedtaget af et ikke-retsligt organ, f.eks.
justitssekretæren, som i princippet udelukkende bør begrænse sig til
afgørelsens indhold, og som ikke tillader anden bevisførelse end den
dokumentation, som parterne allerede har fremlagt?
3. Skal et kontraktvilkår, der indgår i en aftale mellem en advokat og
en forbruger, såsom det i denne sag omtvistede, hvorefter der betales
salær i det specifikke tilfælde, hvor klienten frafalder søgsmålet inden
dets afgørelse eller indgår en aftale med den pågældende enhed uden
advokatfirmaets vidende eller i modstrid med sidstnævntes
rådgivning, anses for at være omfattet af bestemmelserne i artikel 4,
stk. 2, i direktiv 93/13, da der er tale om et kontraktvilkår om aftalens
hovedgenstand, i dette tilfælde prisen?
4. Såfremt det foregående spørgsmål besvares bekræftende, kan det
pågældende kontraktvilkår, der fastsætter salæret gennem en
henvisning til takster fra et advokatsamfund, som fastlægger
forskellige regler, der skal anvendes i hvert enkelt tilfælde, og som
ikke blev nævnt i de forudgående oplysninger, da anses for at være
klart og forståeligt i overensstemmelse med artikel 4, stk. 2, i direktiv
93/13?
5. Såfremt det ovenstående spørgsmål besvares benægtende, kan
indsættelsen af et kontraktvilkår som det i denne sag omtvistede,
som fastsætter advokatens salær ved blot at henvise til takster fra et
advokatsamfund, som fastlægger forskellige regler, der skal anvendes
i hvert enkelt tilfælde, og som ikke blev nævnt i hverken det
kommercielle tilbud eller de forudgående oplysninger, i en aftale
mellem en advokat og en forbruger da anses for en urimelig
handelspraksis som omhandlet i direktiv 2005/29?
Sdruzhenie „Za Zemyata – dostap do pravosadie“ e.a.
1. Skal artikel 4, stk. 3, TEU sammenholdt med artikel 18 i direktiv
2010/75/EU samt artikel 13 og 23 i direktiv 2008/50/EF fortolkes
således, at den kompetente myndighed ved behandlingen af en
ansøgning om dispensation i henhold til artikel 15, stk. 4, i direktiv
2010/75/EU skal vurdere, om indrømmelse af dispensationen
under hensyntagen til alle relevante videnskabelige oplysninger om
miljøforurening, herunder foranstaltningerne inden for rammerne af
det relevante luftkvalitetsprogram i en given zone eller et givent
bymæssigt område som omhandlet i artikel 23 i direktiv
2008/50/EF, kan bringe overholdelsen af miljøkvalitetskravene i
fare?
2. Skal artikel 4, stk. 3, TEU sammenholdt med artikel 18 i direktiv
2010/75/EU samt artikel 13 og 23 i direktiv 2008/50/EF fortolkes
således, at den kompetente myndighed ved behandlingen af en
ansøgning om dispensation som omhandlet i artikel 15, stk. 4, i
direktiv 2010/75/EU skal undlade at fastsætte mindre strenge
emissionsgrænseværdier for luftforurenende stoffer fra et anlæg,
såfremt en sådan dispensation ville være i strid med de
foranstaltninger, der er fastlagt i det relevante luftkvalitetsprogram,
som er vedtaget i den givne zone eller det givne bymæssige område
som omhandlet i artikel 23 i direktiv 2008/50/EF, og kunne bringe
målsætningen om at holde perioden med overskridelse af
luftkvalitetsnormerne så kort som muligt i fare?
3. Skal artikel 4, stk. 3, TEU sammenholdt med artikel 18 i direktiv
2010/75/EU og artikel 13 i direktiv 2008/50/EF fortolkes således,
at den kompetente myndighed ved behandlingen af en ansøgning
om dispensation som omhandlet i artikel 15, stk. 4, i direktiv
2010/75/EU skal vurdere, om fastsættelsen af mindre strenge
Justitsministeriet
O-sag
Dom
22.09.22
Miljøministeriet
O-sag
GA
22.09.22
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 743: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/9.22
2623374_0006.png
C-395/21
emissionsgrænseværdier for luftforurenende stoffer fra et anlæg
under hensyntagen til alle relevante videnskabelige oplysninger om
miljøforurening, herunder den kumulative effekt med andre kilder
til det pågældende forurenende stof, vil bidrage til, at de relevante
luftkvalitetsnormer, der i henhold til artikel 13 i direktiv
2008/50/EF er fastlagt for en given zone eller et givent bymæssigt
område, overskrides, og om den i bekræftende fald skal undlade at
give den dispensation, som ville true opfyldelsen af
miljøkvalitetskravene?
D.V.
Sagen vedrører:
1. Skal artikel 4, stk. 2, i direktiv 93/13 fortolkes således, at udtrykket
»aftalens hovedgenstand« omfatter et vilkår
der ikke har været
genstand for individuel forhandling, og som er en del af en kontrakt
vedrørende juridiske tjenesteydelser, der er indgået mellem en
erhvervsdrivende (en advokat) og en forbruger
vedrørende
vederlag og måden, hvorpå dette skal beregnes?
2. Skal henvisningen i artikel 4, stk. 2, i direktiv 93/13, hvorefter
kontraktvilkår skal affattes klart og forståeligt, fortolkes således, at
det er tilstrækkeligt, at der i kontraktens betalingsvilkår (hvorefter
der skal ske betaling for de faktisk udførte ydelser på grundlag af
timesats) henvises til størrelsen af den timesats, der skal betales til
advokaten?
3. Såfremt det andet spørgsmål besvares benægtende: Skal kravet om
gennemsigtighed fortolkes således, at det omfatter en forpligtelse for
advokaten til i kontrakten at anføre vederlaget for de ydelser, der på
forhånd klart kan defineres og fastsættes, eller skal kontrakten tillige
indeholde en vejledende oversigt over vederlag for ydelser (dvs. et
foreløbigt budget for udførelsen af de juridiske tjenesteydelser), hvis
det er muligt at forudsige antallet (eller varigheden) af de enkelte
ydelser og vederlaget for disse, når en kontrakt indgås og de
potentielle risici, der kan medføre en forøgelse eller nedsættelse af
omkostningerne, er angivet? Er det relevant, når det skal vurderes,
om et kontraktvilkår vedrørende betaling opfylder kravet om
gennemsigtighed, om forbrugeren på passende måde oplyses om
vederlaget for juridiske tjenesteydelser og om måden, hvorpå
vederlaget beregnes, eller skal oplysningerne fremgå af selve
kontrakten vedrørende juridiske tjenesteydelser? Kan manglende
oplysninger forud for kontraktindgåelsen afhjælpes gennem
oplysninger i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten? Har det
betydning for vurderingen af, om kontraktvilkåret opfylder kravet
om gennemsigtighed, at det det endelige vederlag for juridiske
tjenesteydelser først bliver afklaret, når ydelserne er præsteret? Er
det relevant, når det skal vurderes, om et kontraktvilkår vedrørende
betaling opfylder kravet om gennemsigtighed, at kontrakten ikke
foreskriver regelmæssige opgørelser fra advokatens side over udførte
ydelser eller regelmæssige opkrævninger over for forbrugeren,
hvorved denne har mulighed for i tide at bringe ydelserne til ophør
eller at opnå en ændring af det i kontrakten fastsatte vederlag?
4. Hvis den nationale ret finder, at kontraktvilkåret, hvorefter
betalingen for de leverede ydelser beregnes med udgangspunkt i en
timesats, ikke er affattet klart og forståeligt, som foreskrevet i artikel
4, stk. 2, i direktiv 93/13, skal retten da vurdere, om kontraktvilkåret
er urimeligt i medfør af direktivets artikel 3, stk. 1 (dvs. skal retten i
forbindelse med vurderingen af, om kontraktvilkåret må anses for at
være urimeligt, afgøre, om vilkåret bevirker en »betydelig skævhed«
i parternes rettigheder og forpligtelser ifølge aftalen til skade for
forbrugeren), eller medfører det blotte forhold, at betalingsvilkåret,
der vedrører væsentlige oplysninger i henhold til kontrakten, ikke
opfylder kravet om gennemsigtighed, at vilkåret skal anses for at
være urimeligt?
5. Medfører det forhold, at kontrakten vedrørende juridiske
tjenesteydelser ikke binder forbrugeren som angivet i artikel 6, stk.
1, i direktiv 93/13, når kontraktvilkåret vedrørende betaling er
fundet urimeligt, at der er behov for at genoprette den situation, som
forbrugeren ville have befundet sig i, hvis det urimelige vilkår ikke
havde været en del af aftalen? Vil genoprettelsen af en sådan
situation medføre, at forbrugeren ikke er forpligtet til at betale for
de ydelser, der allerede er leveret?
6. Ville det, hvis karakteren af en kontrakt, hvorefter der allerede er
sket levering af ydelser mod et vederlag, medfører, at det ikke er
muligt at genoprette den situation, som forbrugeren ville have
befundet sig i, hvis det urimelige vilkår ikke havde været en del af
aftalen (ydelserne er allerede leveret), være i strid med formålet med
artikel 7, stk. 1, i direktiv 93/13 at fastsætte et vederlag for de ydelser,
der er leveret [af] advokaten? Såfremt dette spørgsmål besvares
Justitsministeriet
O-sag
GA
22.09.22
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 743: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/9.22
2623374_0007.png
T-627/20
T-174/21
C-649/20 P
C-658/20 P
C-662/20 P
C-235/21
benægtende, ville den rette balance, hvorved der opnås ligevægt
mellem kontraktens parter, da kunne opnås: (i) hvis advokaten opnår
betaling for de leverede ydelser på grundlag af den timesats, der er
angivet i kontrakten; (ii) hvis advokaten opnår betaling i form af
minimumsvederlaget for juridiske tjenesteydelser (f.eks. i henhold til
det udgangspunkt, der er fastsat gennem en national retlig
foranstaltning i form af vejledende maksimumssatser for vederlag i
forbindelse med advokaters ydelser); (iii) hvis advokaten opnår
betaling af et rimeligt beløb for ydelserne på grundlag af rettens
vurdering under hensyntagen til
sagens kompleksitet, advokatens kvalifikationer og erfaring,
klientens økonomiske forhold og andre relevante omstændigheder?
LAICO mod Rådet
Påstande:
Rådets gennemførelsesafgørelse (FUSP) 2020/1137 af 30. juli
2020 om gennemførelse af afgørelse (FUSP) 2015/1333 om
restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen i Libyen
annulleres, for så vidt som den fastholder sagsøgerens navn på listen
over enheder i bilag IV til Rådets afgørelse (FUSP) 2015/1333 af 31.
juli 2015 om restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen
i Libyen og om ophævelse af afgørelse 2011/137/FUSP.
Rådets gennemførelsesforordning (EU) 2020/1130 af 30. juli
2020 om gennemførelse af artikel 21, stk. 2, i forordning (EU)
2016/44 om restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen
i Libyen og om ændring af bilag III til Rådets forordning (EU)
2016/44 af 18. januar 2016 om restriktive foranstaltninger på
baggrund af situationen i Libyen og om ophævelse af forordning
(EU) nr. 204/2011 annulleres, for så vidt som den fastholder
sagsøgerens navn på listen over enheder i bilag III til forordning
(EU) 2016/44.
Rådet tilpligtes at betale sagsøgerens sagsomkostninger og andre
omkostninger, der er afholdt i forbindelse med dette søgsmål.
Agrofert mod Parlamentet
Påstande:
Sagen antages til realitetsbehandling, og der gives sagsøgeren
medhold.
Europa-Parlamentets afgørelse af 15. januar 2021 A
(2019) 8551 C (D 300153), hvorved sagsøgeren fik afslag på
aktindsigt i de dokumenter, for hvilke der var begæret aktindsigt i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets,
Rådets og Kommissionens dokumenter, annulleres.
Europa-Parlamentet tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Retten træffer enhver foranstaltning, den måtte finde nødvendig.
Kongeriget Spanien m.fl. mod Europa-Kommissionen
Påstande:
Rettens dom af 23. september 2020, Kongeriget Spanien m.fl.
mod Kommissionen, forenede sager T-515/13 RENV og T-719/13
RENV, EU:T:2020:434, ophæves.
Kommissionens afgørelse
2014/200/EU af 17. juli 2013 om Spaniens støtteordning SA.21233
c/11 (ex NN/11, ex CP 137/06)
Skatteordning for finansielle
leasingaftaler,
også
kendt
som
den
spanske
leasingbeskatningsordning, annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
RAIFFEISEN LEASING.
Sagen vedrører:
1. Kan en skriftlig aftale kun anses for en faktura som omhandlet i
momsdirektivets artikel 203, såfremt den indeholder alle de
oplysninger, som skal anføres på en faktura i henhold til
momsdirektivets kapitel 3 (»Fakturering«)? Eller, såfremt
spørgsmålet besvares benægtende:
2. På grundlag af hvilke oplysninger eller under hvilke
omstændigheder kan en skriftlig aftale i alle tilfælde anses for (også)
at være en faktura, som udløser pligten til at indbetale momsen i
henhold til momsdirektivets artikel 203?
Eller nærmere bestemt:
3. Kan en skriftlig aftale, som to momspligtige personer indgår
vedrørende en levering af varer eller ydelser, anses for en faktura
som omhandlet i momsdirektivets artikel 203, såfremt der af denne
aftale fremgår et udtrykkeligt og objektivt genkendeligt ønske fra
leverandørens side, i dennes egenskab af aftalepart, om at udstede
en faktura for en specifik transaktion, hvoraf kunden kan udlede en
begrundet formodning om på grundlag af aftalen at kunne fradrage
den indgående moms?
Udenrigsministeriet
O-sag
Dom
28.09.22
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
28.09.22
Skatteministeriet
O-sag
GA
29.09.22
Skatteministeriet
O-sag
Dom
29.09.22
7
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 743: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/9.22
2623374_0008.png
C-394/21
C-524/21
og C-
525/21
Bursa Româna de Marfuri
Sagen vedrører:
1) Er Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/943 af
5. juni 2019 om det indre marked for elektricitet, navnlig artikel 1,
litra b), og artikel 3, henset til bestemmelserne i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/944 af 5. juni 2019 om
fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af
direktiv 2012/27/EU, fra sin ikrafttræden til hinder for, at en
medlemsstat fortsat tildeler én enkelt licens til organisation og drift
af centrale energimarkeder? Er den rumænske stat fra den 1. januar
2020 forpligtet til at spærre et eksisterende monopol på driften af
elektricitetsmarkedet?
2) Omfatter det personelle anvendelsesområde for principperne om
fri konkurrence i forordning (EU) 2019/943, navnlig artikel 1, litra
b) og c), og artikel 3, operatøren af et elektricitetsmarked som en
varebørs? Har det nogen betydning for besvarelsen, om definitionen
af elektricitetsmarkedet i artikel 2, nr. 40), i forordning (EU)
2019/943 henviser til definitionen af elektricitetsmarkedet i artikel
2, nr. 9), i direktiv 2019/944?
3) Skal en medlemsstats tildeling af en enkelt licens til drift af
elektricitetsmarkedet
anses
for
at
udgøre
en
konkurrencebegrænsning som omhandlet i artikel 101 TEUF og 102
TEUF, sammenholdt med artikel 4, stk. 3, TEU og artikel 106, stk.
1, TEUF?
Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca Ilfov m.fl.
Sagen vedrører:
1) Er bestemmelserne i artikel 1, stk. 1, og artikel 2, stk. 1, i direktiv
2008/94 med hensyn til det selvstændige begreb »insolvent« til
hinder for en national lovgivning til gennemførelse af direktivet
artikel 15, stk. 1 og 2, i Legea nr. 200/2006 privind constituirea .i
utilizarea Fondului de garantare pentru plata crean.elor salariale (lov
nr. 200/2006 om oprettelse og anvendelse af garantifonden for
betaling af løntilgodehavender), sammenholdt med artikel 7 i
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 200/2006
(gennemførelsesbestemmelserne til lov nr. 200/2006)
som
fortolket af Înalta Curte de Casa.ie .i Justi.ie
Completul pentru
dezlegarea unor chestiuni de drept (kassationsdomstol
afdelingen
med kompetence til besvarelse af retlige spørgsmål) ved afgørelse nr.
16/2018, hvorefter den periode på 3 måneder, for hvilken
garantifonden kan dække og udbetale den insolvente arbejdsgivers
skyldige løntilgodehavender, udelukkende vedrører datoen for
indledningen af insolvensbehandlingen?
2) Er bestemmelserne i artikel 3 [andet afsnit] og artikel 4, stk. 2, i
direktiv 2008/94 til hinder for artikel 15, stk. 1 og 2, i lov nr.
200/2006 om oprettelse og anvendelse af garantifonden for betaling
af løntilgodehavender som fortolket af Curte de Casa.ie .i Justi.ie
Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept ved afgørelse
nr. 16/2018, hvorefter den maksimale periode på tre måneder for
hvilken garantifonden kan dække den insolvente arbejdsgivers
skyldige løntilgodehavender, ligger i referenceintervallet mellem de
3 måneder umiddelbart forud for indledningen af
insolvensbehandlingen og de 3 måneder umiddelbart efter
indledningen af insolvensbehandlingen?
3) Er en national administrativ praksis, hvorved der på grundlag af
en afgørelse truffet af Curtea de Conturi (revisionsret) og i mangel
af en specifik national lovgivning, der forpligter arbejdstageren til
tilbagebetaling, iværksættes tilbagesøgning hos arbejdstageren af
beløb, der angiveligt er betalt for perioder, der ikke er omfattet af
lovgivningen, eller som er blevet gjort gældende efter udløbet af den
lovbestemte forældelsesfrist, i overensstemmelse med det sociale
formål med direktiv 2008/94 og med bestemmelserne i direktivets
artikel 12, litra a)?
4) Ved fortolkningen af begrebet »misbrug« i artikel 12, litra a), i
direktiv 2008/94 udgør det forhold, at der med det erklærede formål
at overholde den almindelige forældelsesfrist hos arbejdstageren
iværksættes tilbagesøgning af de lønrettigheder, som fonden har
betalt gennem kurator, da en tilstrækkelig objektiv begrundelse?
5) Er det foreneligt med direktivets bestemmelser og formål at
fortolke og anvende en national forvaltningspraksis, hvorefter
løntilgodehavender, som kræves tilbagebetalt af arbejdstagerne,
sidestilles med et skattetilgodehavende, der tilskrives renter og
morarenter?
Klima-, Energi-, og
Forsyningsministeriet
O-sag
GA
29.09.22
Beskæftigelsesministeriet
O-sag
GA
29.09.22
8
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 743: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/9.22
2623374_0009.png
C-555/21
T-214/21
C-268/21
C-300/21
C-339/21
UniCredit Bank Austria
Sagen vedrører:
Skal artikel 25, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/17/EU af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i
forbindelse med fast ejendom til beboelse og om ændring af direktiv
2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010
fortolkes således, at den er til hinder for en national lovgivning, der
i en situation, hvor kredittageren udøver sin ret til helt eller delvis at
indfrikreditbeløbet før udløbet af den aftalte periode, bestemmer, at
de renter, som kredittageren skal betale, og de omkostninger, som
afhænger af løbetiden, nedsættes forholdsmæssigt, mens der ikke
gælder en tilsvarende regel for de løbetidsuafhængige omkostninger?
Múka mod Kommissionen
Europa-Kommissionens afgørelse nr. C(2021) 1320 final af 21.
februar 2021 og afgørelse nr. COMP/B2/JP *Gestdem 2020/5901
af 27. oktober 2020 om afslag på sagsøgerens begæring om
aktindsigt af 17. september 2020 og på den genfremsatte begæring
af 12. november 2020, jf. forordning (EF) nr. 1049/2001, annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at udlevere alle de oplysninger og
dokumenter, der er anmodet om i begæringen af 17. september
2020, til sagsøgeren inden for 30 dage efter, at dommen har fået
retskraft.
Europa-Kommissionen tilpligtes at bære sine egne omkostninger og
at betale sagsøgerens omkostninger inden for 30 dage efter, at
dommen har fået retskraft.
Norra Stockholm Bygg
Sagen vedrører:
1. Stiller databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3 og 4, også
krav til national processuel lovgivning om editionspligt?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, indebærer
databeskyttelsesforordningen da, at der ved bedømmelse af
spørgsmålet, om der skal træffes bestemmelse om edition af et
dokument, der indeholder personoplysninger, også skal tages hensyn
til de registreredes interesser? Stiller EU-retten i dette tilfælde nogen
krav til den måde, hvorpå denne bedømmelse nærmere skal
foretages?
Österreichische Post
Sagen vedrører:
1. Er det en forudsætning for at kunne tilkende erstatning i henhold
til artikel 82 i den generelle forordning om databeskyttelse (Europa-
Parlamentets og Rådets forordning [EU] 2016/679 [org. s. 2] af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiskepersoner i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF [generel
forordning om databeskyttelse]) at det ud over at det fastslås, at
bestemmelser i den generelle forordning om databeskyttelse er
overtrådt, også konstateres, at sagsøgeren har lidt en skade, eller er
selve overtrædelsen af bestemmelser i den generelle forordning om
databeskyttelse nok til at kunne tilkende en erstatning?
2. Opstiller EU-retten for så vidt angår fastsættelse af erstatningen
også andre bestemmelser end effektivitetsprincippet og
ækvivalensprincippet?
3. Er det foreneligt med EU-retten at lægge til grund, at det er en
forudsætning for at tilkende erstatning for immateriel skade, at en
konsekvens eller følge af overtrædelsen i det mindste har en vis
betydning, der går videre end den vrede, som overtrædelsen har
udløst?
Colt Technology Services e.a.
Sagen vedrører:
Er artikel 18 TEUF, 26 TEUF, 49 TEUF, 54 TEUF og 55 TEUF,
artikel 3 og 13 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2018/1972 af 11. december 2018 samt artikel 16 og 52 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder til hinder
for en national lovgivning, der i forbindelse med, at de
administrative myndigheder bemyndiges til at fastsætte
telekommunikationsoperatørernes godtgørelse for aflytning af
telekommunikation, som under forsyningspligt udføres efter
anmodning fra de judicielle myndigheder, ikke bestemmer, at
princippet om fuldstændig refusion af de omkostninger, som
operatørerne konkret har afholdt og på behørig vis har
dokumenteret i relation til disse aktiviteter, skal overholdes, og
endvidere pålægger de administrative myndigheder at opnå en
omkostningsbesparelse i forhold til de tidligere kriterier for
fastsættelse af godtgørelsen?
Justitsministeriet
O-sag
GA
29.09.22
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
05.10.22
Justitsministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
GA
06.10.22
Justitsministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Klima-, Energi-, og
Forsyningsministeriet
O-sag
GA
06.10.22
Justitsministeriet
F-sag
GA
06.10.22
9
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 743: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/9.22
2623374_0010.png
C-438/21 P
C-439/21 P
C-440/21 P
Pharmaceutical Works Polpharma mod EMA (appel)
Påstande:
—Den
appellerede dom ophæves.
—Frifindelse
i søgsmålet anlagt i første instans.
—Pharmaceutical
Works Polpharma S.A. tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
Sundhedsministeriet
Lægemiddelstyrelsen
O-sag
GA
06.10.22
10