Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 763
Offentligt
2624417_0001.png
Den 16. september 2022
FVM 199
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af bilag II og V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier
for rester af pesticiderne clothianidin og thiamethoxam i eller på specifikke pro-
dukter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for to aktivstof-
fer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører æn-
dringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne clothianidin og thia-
methoxam. Stofferne hører til gruppen af såkaldte neonikotinoider, der vurderes at kunne skade bier
og andre bestøvere. Der er voksende global bekymring for, at nedgangen i antallet af bestøvere er en
alvorlig trussel mod den globale biodiversitet, miljøet samt en bæredygtig udvikling og muligheden
for at kunne opretholde den landbrugsmæssige produktion og fødevareforsyningen. Ændringerne be-
tyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes ned til detektionsgrænsen. De foreslåede maksi-
malgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne, da der er tale om
maksimalgrænseværdier, der sættes ned til detektionsgrænsen fra et niveau, der allerede var vurderet
som sundhedsmæssigt acceptabelt. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyt-
telsesniveau i Danmark. Regeringen agter på ovenstående baggrund at støtte forslaget, idet man læg-
ger vægt på, at forslaget er WTO-medholdeligt. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående
Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 27. september 2022.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bilag II og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 (herefter forordnin-
gen om pesticidrester) for to aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (ko-
mitésag). Forslaget vedrører ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for
stofferne clothianidin og thiamethoxam.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 17 i forordningen om pesticidrester sammenholdt med artikel
14, stk. 1, litra a, artikel 14, stk. 2, og artikel 18, stk. 1, litra b, i samme forordning; endvidere sammen-
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 763: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne clothianidin og thiamethoxam
2624417_0002.png
holdt med artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 (fødevareforordnin-
gen) og artikel 11 i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). Med forslaget forslås
endvidere overgangsbestemmelser, der har hjemmel i artikel 49, stk. 2, i forordningen om pesticidrester.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 27. september 2022
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i bilag II til forordningen om pesticid-
rester for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse
som pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Maksimal-
grænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede
med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et eventu-
elt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at udgøre en sundhedsmæssig risiko. Disse
stoffer opføres på en liste i bilag IV til forordningen om pesticidrester. Pesticider, for hvilke alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete
anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg
for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er pesticider, som opføres i
bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig,
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne, konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticider i EU, f.eks. anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til andre
afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 763: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne clothianidin og thiamethoxam
2624417_0003.png
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU
tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (under
FN’s Fødevare-
og Landbrugs-
organisation
FAO og Verdenssundhedsorganisation
WHO).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
En maksimalgrænseværdi kan kun ændres, hvis ændringen er sundhedsmæssigt acceptabel, og ændrin-
gen i øvrigt følger principperne i forordningen om pesticidrester, af hvilke det blandt andet fremgår, at
grænseværdier skal fastsættes så lavt som muligt.
Fødevarestyrelsen indhenter i alle tilfælde
DTU’s
risikovurdering af det konkrete forslag. På baggrund
af det generelle princip og den konkrete risikovurdering, foretager Fødevarestyrelsen en vurdering af
beskyttelsesniveauet.
Mange forslag inkluderer et stort antal stoffer og en række ændringer af maksimalgrænseværdier, her-
under f.eks. maksimalgrænseværdier, der sættes op, og andre maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Hvis ændringerne vurderes at være i overensstemmelse med de overordnede principper, og hvis DTU
Fødevareinstituttet samtidig har vurderet ændringerne som sundhedsmæssigt acceptable, vil Fødevare-
styrelsen generelt vurdere beskyttelsesniveauet som uændret. I særlige tilfælde, hvor der er sundheds-
mæssige grunde til at sætte maksimalgrænseværdierne ned, kan vurderingen dog være, at beskyttelses-
niveauet bliver forbedret.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår, at bilag II og V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne
clothianidin og thiamethoxam. Alle maksimalgrænseværdier for clothianidin og thiamethoxam foreslås
sat ned til detektionsgrænsen. Der foreslås en overgangsperiode på tre år, før de nye maksimalgrænse-
værdier på detektionsgrænsen vil være gældende.
Det er Kommissionens vurdering, at der er behov for at vedtage EU-foranstaltninger med henblik på at
beskytte bestøverpopulationer, bl.a. bier, verden over, mod risici ved aktive stoffer, såsom neonikotino-
iderne clothianidin og thiamethoxam. Foranstaltninger, som sigter mod bevarelse af bestøverpopulati-
onen udelukkende i EU, er utilstrækkelige i forhold til at vende det verdensomspændende fald i bestø-
verpopulationer og dets indvirkning på biodiversiteten, landbrugsproduktionen og fødevaresikkerheden
- også i EU. Kommissionen redegør i forslagets betragtninger nærmere for baggrund og overvejelser for
fremsættelse af forslaget.
De nuværende maksimalgrænseværdier er tidligere blevet vurderet sundhedsmæssigt acceptable af
EFSA. Men det vurderes nu, at de tidligere anvendelser, som maksimalgrænseværdierne var baseret på,
er miljømæssigt problematiske, da stofferne vurderes at kunne skade bier.
Nogle af de nuværende maksimalgrænseværdier er fastsat ved tilpasning af EU-maksimalgrænsevær-
dier til de maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius.
Principperne for fastsættelse af maksimalgrænseværdier i forordningen om pesticidrester følger de ge-
nerelle principper i fødevareforordningen (forordning 178/2002), jf. artikel 1 i forordningen om pesti-
cidrester. Ifølge artikel 5 i fødevareforordningen skal fødevarelovgivningen forfølge en eller flere af de
generelle målsætninger om et højt niveau for beskyttelse af menneskers liv og sundhed og beskyttelse af
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 763: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne clothianidin og thiamethoxam
2624417_0004.png
forbrugernes interesser, herunder redelig praksis i handelen med fødevarer, om nødvendigt under hen-
syntagen til beskyttelsen af dyrs sundhed og velfærd, planters sundhed, og miljøet.
EFSA har vurderet, at udendørs brug af stofferne kan lede til en uacceptabel risiko for bier. Der er på
baggrund af den nuværende viden ikke noget, der tyder på, at stofferne uden uacceptabel risiko for bier
vil kunne anvendes udendørs. På den baggrund er brugen af stofferne i EU blevet begrænset, og alle
ansøgninger om brug af stofferne er trukket tilbage, hvorfor stofferne nu ikke længere må anvendes i
EU.
Da alle autorisationer i EU nu er udløbet vurderer Kommissionen, at det er passende, at maksimalgræn-
seværdierne sættes ned til detektionsgrænsen
1
. I den forbindelse er en vurdering fra EFSA ikke nødven-
dig. Dette foreslås under henvisning til fødevareforordnings artikel 5 om generelle målsætninger om et
højt niveau for beskyttelse af menneskers liv og sundhed og beskyttelse af forbrugernes interesser samt
under hensyntagen til artikel 11 i Traktaten om den europæiske unions funktionsmåde, hvoraf det frem-
går, at: ”Miljøbeskyttelseskrav skal integreres i udformningen og gennemførelsen af Unionens politikker
og aktioner, især med henblik på at fremme en
bæredygtig udvikling”.
Da risikoen for bier skyldes stoffernes iboende egenskaber, vurderes det som usandsynligt, at risikoen
for bier skulle være begrænset til EU. Der er solid evidens for, at neonikotinoider som clothianidin og
thiamethoxam spiller en afgørende rolle for den globale nedgang i antallet af bier og andre bestøvere.
Der er videnskabelig dokumentation, der tyder på, at det er brugen af disse stoffer, der driver nedgangen
af bestøvere i forskellige egne på jorden. Stoffernes anvendelse er også begrænset i lande uden for EU,
herunder Canada, og stoffet er under revurdering i USA, Australien og New Zealand.
Da nedgangen i antallet af bestøvere er en international bekymring, vurderes EU-tiltag at være påkræ-
vede for at beskytte bier og andre bestøvere globalt mod effekten af neonikotinoider som clothianidin
og thiamethoxam. Det vurderes i den sammenhæng nødvendigt at sikre, at heller ikke importerede af-
grøder er behandlet med stofferne på en måde, der skader bier og andre bestøvere, og dette kan gøres
ved at stille krav til de importerede produkter.
Codex Alimentarius-maksimalgrænseværdier er alene fastsat på baggrund af en vurdering af fødevare-
sikkerheden og tager ikke højde for behovet for globalt at beskytte bier og andre bestøvere mod effekten
af neonikotinoider. På den baggrund kan Codex Alimentarius-maksimalgrænseværdier for neonikoti-
noider ikke længere anvendes som grundlag for EU-maksimalgrænseværdier.
Forslaget har været i høring hos EU’s handelspartnere via
Verdenshandelsorganisationen (WTO), og det
er oplyst af Kommissionen, at der i udformningen af forslaget er taget hensyn til de høringssvar, der er
modtaget under WTO-høringen.
Hvis det på et senere tidspunkt kan dokumenteres, at brugen af produkterne er sikker for bier og andre
bestøvere ved en specifik anvendelse, vil det i henhold til forslaget være muligt at søge om en importto-
lerance, således at en EU-maksimalgrænseværdi kan blive sat på baggrund af en brug af stofferne i et
tredjeland.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
1
Kommissionen henviser her til artikel 17
i sammenhæng med artikel 14, stk. 1, litra a - i forordningen om pesti-
cidrester.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 763: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne clothianidin og thiamethoxam
2624417_0005.png
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Clothianidin
Thiamethoxam
Citrusfrugter, kernefrug-
ter, en række stenfrugter,
vindruer, oliven, bananer,
kartofler, gulerødder, to-
mater, peberfrugter, au-
berginer, bladkål, havesa-
lat, bredbladet endivie,
krydderurter, bønner og
ærter med bælg, bladsel-
leri, artiskokker, tørrede
bælgfrugter, byg, ris, te,
kaffebønner, humle, suk-
kerrør, lever og spiselige
slagtebiprodukter og
mælk.
Citrusfrugter, kernefrug-
ter, en række stenfrugter,
vindruer, jordbær, oliven,
bananer, kartofler, gule-
rødder, tomater, peber-
frugter, auberginer, agur-
ker, courgetter, meloner,
vandmeloner, broccoli,
havesalat, bredbladet en-
divie, basilikum, bønner
og ærter med bælg, blad-
selleri, artiskokker, tør-
rede bælgfrugter, soja-
bønner, byg, te, kaffebøn-
ner, humle, kød og spise-
lige slagtebiprodukter og
mælk.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 763: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne clothianidin og thiamethoxam
2624417_0006.png
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til forordningen om pesticidrester. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen stats-
finansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes
heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige, administrative konsekvenser for erhvervslivet.
De foreslåede maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne,
da der er tale om maksimalgrænseværdier, der sættes ned til detektionsgrænsen fra et niveau, der alle-
rede var vurderet som sundhedsmæssigt acceptabelt.
Der er voksende global bekymring for, at nedgangen i antallet af bestøvere er en alvorlig trussel mod
den globale biodiversitet, miljøet samt en bæredygtig udvikling og muligheden for at kunne opretholde
den landbrugsmæssige produktion og fødevareforsyningen. Kommissionen har i betragtninger til for-
slaget (se
ovenfor i afsnittet ”Kommissionens forslag”),
redegjort for forslagets miljømæssige formål,
som er at begrænse nedgangen i bestøvere globalt, samt for, at der er hjemmel til forslaget i EU-lovgiv-
ningen.
En vedtagelse af forslaget vurderes på ovenstående baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Kommissionen
anfører, at forslaget har været i høring hos EU’s handelspartnere via
Verdenshandels-
organisationen (WTO), og at der er taget hensyn til indkomne høringssvar i forslagets udformning.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
DI Fødevarer bemærker, at med forslaget nedsættes grænseværdierne for pesticidrester af clothianidin
og thiamethoxam til detektionsgrænsen. Det fremgår endvidere, at tredjelande heller ikke må anvende
disse pesticider til produkter, der importeres i EU. Det er imidlertid vurdereret i EFSA, at den nuvæ-
rende grænseværdi ikke er sundhedsskadelig over for befolkningen, men at den skader bestanden af bier
(biodiversitet). Da det er EFSA’s opgave at sikre, at forbrugerne beskyttes,
finder DI Fødevarer det over-
raskende, at Kommissionen i princippet vil regulere brugen af de nævnte pesticider globalt for at tage
hensyn til biodiversitet og ikke alene EU-befolkningens sundhed. Den rette tilgang bør efter DI Fødeva-
rers opfattelse være, at det bliver drøftet i WTO-regi med henblik på at opnå en global aftale om at udfase
brugen af pesticiderne clothianidin og thiamethoxam for at gavne biodiversiteten. DI Fødevarer mener,
at der er tale om en teknisk handelshindring, hvis forslaget vedtages, og at man må opnå enighed i WTO-
regi, før man vedtager dette forslag.
Landbrug & Fødevarer ser med bekymring på forslaget. Forordning 396/2005 fastlægger maksimal-
grænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer med hen-
blik på at sikre et højt niveau af forbrugerbeskyttelse. Landbrug & Fødevarer støtter op om et højt niveau
for forbrugerbeskyttelse. Forslaget fra Kommissionen vedrørende maksimalgrænseværdier er imidlertid
ikke begrundet ud fra hensynet til forbrugerbeskyttelse, ligesom der ikke foreligger en ændret vurdering
fra EFSA. Efter Landbrug & Fødevarers vurdering er de foreslåede ændringer ikke fagligt begrundede
og potentielt i strid med WTO-aftalen. Landbrug & Fødevarer finder det problematisk, hvis EU indfører
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 763: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne clothianidin og thiamethoxam
2624417_0007.png
krav til vores handelspartnere, der med rette kan opfattes som tekniske handelshindringer. Det vil skade
tilliden fra tredjelande, bidrage til at svække det internationale handelssamkvem og kan få konsekvenser
for Danmarks eksport
ikke alene af fødevarer, men også af en lang række andre produkter. Landbrug
& Fødevarer vil derfor tydeligt opfordre til, at de danske myndigheder arbejder for, at maksimalgrænse-
værdier for de to pågældende stoffer, såvel som maksimalgrænseværdier for andre stoffer, fastsættes i
overensstemmelse med forordningens formål og bestemmelser. Landbrug & Fødevarers bemærker, at
en række 3. lande
herunder også lav- og mellemindkomstlande - har afgivet høringssvar i forbindelse
med Kommissionens notifikation i WTO af de påtænkte ændringer. Kommissionen bør redegøre for,
hvordan man agter at tage hensyn til indvendingerne indeholdt i disse høringssvar. Kommissionen be-
grunder de foreslåede ændringer i hensynet til bestøverbestande i tredjelande. Landbrug & Fødevarer
bifalder en indsats for bestøverbestande internationalt og foreslår regeringen at opfordre Kommissio-
nen til at arbejde for en øget indsats for global beskyttelse af bestøvere i de relevante internationale fora
samt bilateralt gennem teknisk samarbejde med tredjelande.
Dansk Planteværn bakker op om, at godkendelse til anvendelse af planteværn skal basers på videnska-
belige vurderinger, herunder konkrete, fastsatte beskyttelsesniveauer, og at maksimalgrænseværdier
fastsættes på baggrund af god landbrugsmæssig praksis og under hensyntagen til fødevaresikkerheden.
Imidlertid varierer behovet for plantebeskyttelse fra land til land, og specielt udfordringer med skade-
dyrsbekæmpelse kan være store i tropiske og sub-tropiske lande, hvor den højere temperatur fremmer
skadedyrene. Det er derfor Dansk Planteværns holdning, at beslutning om bekæmpelse bør træffes lo-
kalt og med anvendelse af risikobegrænsende foranstaltninger, hvor det er relevant. Det fremlagte for-
slag om at sænke grænseværdien for de pågældende aktivstoffer til detektionsniveau er ikke fremsat
med henblik på at sikre forbrugerbeskyttelse. Forslaget udelukker muligheden for lokalt at anvende ri-
sikobegrænsende foranstaltninger, hvilket har været praktiseret i Danmark, hvor der eksempelvis lovligt
kunne anvendes neonikotinoider i sukkerroer på dispensation efter forbuddet i EU, da en reel risiko i
ikke-blomstrende afgrøder ikke var dokumenteret. Konsekvenserne af forslaget er således mere vidt-
rækkende, end fagligheden tilsiger. Dansk Planteværn anerkender overordnet set ambitionen om at be-
skytte bestøvere på globalt plan, men pointerer, at formålet med forordningen om pesticidrester
(396/2005) er at fastsætte handelsstandarder på et fødevaresikkert niveau, der muliggør global sam-
handel. Dansk Planteværn finder ikke, at forordningen om pesticidrester hjemler mulighed for at regu-
lere beskyttelsen af bestøvere i 3. lande. Den foreslåede regulering vil desuden udfordre forsyningen til
Europa, bl.a. af råvarer og fødevarer såsom te og kaffe, hvor EU ikke er selvforsynende. Dansk Plante-
værn opfordrer til, at den globale beskyttelse af bestøvere tackles på internationalt plan og ikke via EU-
lovgivning, idet det fremlagte forslags WTO-medholdelighed betvivles.
Fødevarestyrelsen bemærker til de ovenstående høringssvar, at der i henhold til Kommissionens be-
tragtninger, vurderes at være hjemmel til forslaget i EU-lovgivningen. Kommissionen har endvidere an-
ført, at forslaget har været i WTO-høring, og at der er taget hensyn til indkomne høringssvar i forslagets
udformning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
En række tredjelande har udtrykt forbehold over for forslaget i WTO-høringen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forordningen om pesticidrester og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af
de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
7
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 763: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne clothianidin og thiamethoxam
Det er højt prioriteret fra dansk side, at forordningen om pesticidrester kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal forordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen finder det vigtigt at beskytte miljøet, herunder den globale bestand af bier og andre bestø-
vere,
idet EU’s forpligtelser
under WTO samtidig bør overholdes.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget, idet man lægger vægt på, at forslaget er WTO-
medholdeligt.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8