Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 765
Offentligt
2624443_0001.png
Den 16. september 2022
FVM 197
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier
for rester af pesticiderne beta‐cyfluthrin, cycloxydim, cyflumetofen, cyfluthrin,
metobromuron og penthiopyrad i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for seks aktiv-
stoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører æn-
dringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne beta‐cyfluthrin, cy-
cloxydim, cyflumetofen, cyfluthrin, metobromuron og penthiopyrad. Ændringerne betyder, at der er
maksimalgrænseværdier, der sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned og nye maksimal-
grænseværdier, der etableres. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt
acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også foretaget en vurdering af
eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. For-
slaget forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 27. september 2022. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyt-
telsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at re-
geringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i 2012 forelagde
Folketingets fødevareordførere.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (her-
efter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 49, stk. 2 i pesticidrammeforord-
ningen.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 765: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin mv.
2624443_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 27. september 2022.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse som
pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Maksimalgræn-
seværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede med
hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurde-
ring af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et eventu-
elt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at udgøre en sundhedsmæssig risiko. Disse
stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, for hvilke alle maksimal-
grænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete
anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg
for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er pesticider, som opføres i
bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig,
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne, konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, f.eks. anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til
andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 765: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin mv.
2624443_0003.png
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU
tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (under
FN’s
Fødevare- og Landbrugs-
organisation
FAO og Verdenssundhedsorganisation
WHO).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
En maksimalgrænseværdi kan kun ændres, hvis ændringen er sundhedsmæssig acceptabel, og ændrin-
gen i øvrigt følger principperne i forordningen om pesticidrester, af hvilke det blandt andet fremgår, at
grænseværdier skal fastsættes så lavt som muligt.
Fødevarestyrelsen indhenter i alle tilfælde DTU’s risikovurdering af det konkrete forslag. På baggrund
af det generelle princip og den konkrete risikovurdering, foretager Fødevarestyrelsen en vurdering af
beskyttelsesniveauet.
Mange forslag inkluderer et stort antal stoffer og en række ændringer af maksimalgrænseværdier, her-
under f.eks. maksimalgrænseværdier, der sættes op, og andre maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Hvis ændringerne vurderes at være i overensstemmelse med de overordnede principper, og hvis DTU
Fødevareinstituttet samtidig har vurderet ændringerne som sundhedsmæssigt acceptable, vil Fødevare-
styrelsen generelt vurdere beskyttelsesniveauet som uændret. I særlige tilfælde, hvor der er sundheds-
mæssige grunde til at sætte maksimalgrænseværdierne ned, kan vurderingen dog være, at beskyttelses-
niveauet bliver forbedret.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III æn-
dres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne beta‐cyfluthrin, cycloxydim, cyflumetofen,
cyfluthrin, metobromuron og penthiopyrad.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Cycloxydim
Cycloxydim
Muskel-, fedt, og levervæv
samt spiselige slagtebi-
produkter fra fjerkræ.
Mælk og fugleæg.
Kartofler, rødbeder, pe-
berrod, pastinakker, per-
sillerod, radiser, havre-
rod, kålroer, majroer,
hvidløg, skalotteløg,
blomsterkål, hoveddan-
nende kål, ”andre” bladkål
(ikke kinakål og grønkål),
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Baggrund
for æn-
dring
3
3
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 765: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin mv.
2624443_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
kålrabi, alle bladgrøntsa-
ger undtagen havesalat og
bredbladet endivie, portu-
lakker, bladbeder, kryd-
derurter, bønner (uden
bælg), linser, lupiner, val-
muefrø, solsikkefrø, sen-
nepsfrø, bomuldsfrø, rød-
der
Muskel-, fedt- og nyrevæv
samt spiselige slagtebi-
produkter fra kvæg, får,
geder, heste og andre op-
drættede landdyr
Æbler, pærer, abrikoser,
ferskner, vindruer, man-
gofrugter, tropiske rod- og
knoldgrøntsager, knold-
selleri, forårsløg, vindrue-
blade, brøndkarse, julesa-
lat, ærter (med bælg), alle
stængelgrøntsager undta-
gen porrer, jordnødder,
sesamfrø, rapsfrø, græs-
karfrø, saflorfrø, sæddod-
derfrø, hampfrø, kristpal-
mefrø, sukkerroer
Lever- og nyrevæv samt
spiselige slagtebiproduk-
ter fra heste
Citrusfrugter, bomuldsfrø,
krydderier (frugter), la-
krids, gurkemeje, mælk
Tomater, auberginer,
rapsfrø,
Kernefrugter, abrikoser,
kirsebær, ferskner, blom-
mer, vindruer, kartofler,
peberfrugt, agurker, drue-
agurker, courgetter, blom-
sterkål, hoveddannende
Brassica, bladkål, blad-
grøntsager, portulakker,
bælgplanter, artiskokker,
Cycloxydim
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Cyflumetofen
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Cyfluthrin / beta‐
cyfluthrin
3
Cyfluthrin / beta‐
cyfluthrin
Cyfluthrin / beta‐
cyfluthrin
3
3
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 765: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin mv.
2624443_0005.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
alger, havre, rug, humle,
sukkerroer
Væv (undtagen fedtvæv)
fra svin, kvæg, får, geder,
heste og andre opdræt-
tede landdyr. Væv fra fjer-
kræ
Purløg
Penthiopyrad
Penthiopyrad
Penthiopyrad
Metobromuron
Feldsalat, havesalat, have-
karse, langskulpet vinter-
karse, rucola, rød sennep,
kardoner, byg, rug, hvede
Abrikoser, ferskner, alle
tropiske rod- og knold-
grøntsager (undtagen
søde kartofler), knoldsel-
leri, havrerod, forårsløg,
persille, bladselleri,
knoldfennikel, havre
Kartofler, feldsalat, solsik-
kefrø, sojabønner
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
3
3
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen stats-
finansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes
heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige, administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 765: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin mv.
2624443_0006.png
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-
nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet
på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning
foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle føde-
varer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Forbrugerrådet Tænk støtter, at maksimalgrænseværdien sænkes for de fødevaretyper som det specifikt
anbefales ifølge EFSA’s risikovurdering. Derimod er Forbrugerrådet Tænk generelt og principielt imod,
at maksimalgrænseværdien hæves for andre fødevaretyper. Forbrugerrådet Tænk mener, at man bør
følge et forsigtighedsprincip for bedst muligt at beskytteforbrugerne mod kombinationseffekter.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at der i EFSA arbejdes målrettet på at udvikle en metode til vurde-
ring af eventuelle kombinationseffekter, og at DTU Fødevareinstituttet har foretaget en overslagsmæssig
vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På bag-
grund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere, lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæs-
sigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld har-
monisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 765: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin mv.
i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7