Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 783
Offentligt
2628718_0001.png
Forslag om etablering af en militær EU-træningsmission til støtte for Ukraine (EUMAM
Ukraine)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU’s Fælles Udenrigstjeneste (FUT)
har foreslået at etablere en militær EU-træningsmission (EUMAM) til
støtte for Ukraine. Missionen har til formål at understøtte de ukrainske træningsbehov
akutte såvel som
langsigtede - samt koordinere og udvide eksisterende træningsindsatser af ukrainske militære styrker.
Træningsmissionen forventes i første omgang at have et 2-årigt
mandat og gennemføres midlertidigt på EU’s eget
territorium. Missionen etablerer direkte kontakt med Ukraine fx med forbindelsesofficerer. Først når
omstændighederne tillader det, vil missionens træningsaktiviteter kunne flyttes til Ukraine. Det er ikke
forventningen, at det vil kunne ske i den nærmeste fremtid.
Missionen forventes vedtaget på et kommende rådsmøde (udenrigsanliggender) og iværksat hurtigst muligt derefter.
Regeringen støtter overordnet en mulig militær EU-træningsmission for Ukraine, men det er vigtigt, at der sikres
komplementaritet til andre eksisterende træningsindsatser relateret til Ukraine.
Efter afskaffelsen af EU-forsvarsforbeholdet har Danmark mulighed for at bidrage aktivt til drøftelserne om
etableringen af en militær EU-træningsmission.
2. Baggrund
Ruslands aggression mod Ukraine har store geopolitiske, humanitære og økonomiske
konsekvenser, og det er Danmarks og EU’s strategiske mål hurtigst muligt at genoprette fred og
stabilitet i Europa. Derfor er EU’s fortsatte støtte til Ukraine afgørende.
Eksisterende
internationale støtteforanstaltninger vurderes ikke at være tilstrækkelige, og Ukraines behov
overstiger de eksisterende aktiviteter. De ukrainske styrkers mulighed for at generere, udskifte og
træne soldater vurderes afgørende for krigens udvikling.
På den baggrund foreslog
EU’s Fælles Udenrigstjeneste (FUT) i august
at etablere en mulig
militær EU-træningsmission til støtte for Ukraine uden mandat til magtanvendelse. På de
uformelle EU-udenrigs- og forsvarsministermøder i slutningen af august var der bred opbakning
til,
at EU’s
udenrigsrepræsentant Josep Borrell undersøgte mulighederne for en sådan mission
nærmere. Siden da er det nærmere indhold og mandat blevet defineret i et krisestyringskoncept i
samarbejde med ukrainske myndigheder og med fokus på at sikre komplementaritet og
hensyntagen til allerede eksisterende træningsindsatser.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 783: Samlenotat vedr. forslag om etablering af en militær EU-træningsmission til støtte for Ukraine
3. Formål og indhold
Træningsmissionen forventes i første omgang at have et 2-årigt mandat og gennemføres
midlertidigt på EU’s eget territorium.
Missionen etablerer direkte kontakt med Ukraine fx med
forbindelsesofficerer. Først når omstændighederne tillader det, vil missionens aktiviteter kunne
flyttes til Ukraine. Det er ikke forventningen, at det vil kunne ske i den nærmeste fremtid. En evt.
flytning af missionen til Ukraine vil kræve en ny selvstændig politisk beslutning og kræve
enstemmighed.
I sin nuværende form har forslaget potentiale til at blive en af de største militære indsatser, som
EU har igangsat. Træningsmission for Ukraine vil kunne styrke de ukrainske styrkers
modstandsdygtighed og militære kapabiliteter ved at understøtte ukrainske behov for både basis-
og specialtræning. Derudover vil missionen kunne bidrag til at koordinere og udvide eksisterende
træningsindsatser samt sikre en langsigtet og stabil ramme for træning.
Da missionen
gennemføres midlertidigt på EU’s territorium,
og dens fokus er træning af
ukrainske styrker med henblik på deployering uden for EU’s grænser,
vurderer Rådets Juridiske
Tjeneste, at etableringen af en sådan mission at være i overensstemmelse med EU-traktatens
artikel 42(1), der foreskriver, at EU’s operationelle kapacitet kan anvendes i forbindelse med
opgaver uden for Unionens område.
Ifølge FUT’en er
der behov for træning af de ukrainske styrker på mange forskellige områder,
hvilket kan nødvendiggøre decentrale træningsindsatser i øvrige medlemslande i tillæg til en
central træningsplatform. En modulopbygget og skalerbar tilgang vil muliggøre et bredt
engagement fra EU medlemslande. Missionen vil således inkludere medlemsstaternes
eksisterende og planlagte træningsinitiativer og kan bidrage til at opretholde og koordinere disse.
Fællesudgifterne til missionen skal finansieres gennem Den Europæiske Fredsfacilitet. Normalt
vil udgifterne forbundet med træningsfaciliteter i forbindelse med EU’s missioner og operationer
finansieres af værtslandet, som tredjeland. Eftersom denne mission ikke afvikles i et tredjeland,
men i første omgang iværksættes inden for
EU’s territorium,
vurderes det, at fællesfinansieringen
fra EU-medlemslandene vil være større end under normale omstændigheder.
Træningsmissionen vil være åben for tredjelande, der allerede har en rammeaftale med EU for
deltagelse i EU’s militære
operationer og missioner, efter godkendelse af Rådet. Der arbejdes
derudover på at sikre komplementaritet til andre træningsindsatser relateret til Ukraine som
eksempelvis International Donors Coordination Centre (IDCC).
Missionen forventes vedtaget på et kommende rådsmøde (udenrigsanliggender) og vil efter
planen blive iværksat hurtigst muligt derefter.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 783: Samlenotat vedr. forslag om etablering af en militær EU-træningsmission til støtte for Ukraine
Det kan generelt oplyses, at bidrag til krigsindsatser - såsom finansiel støtte, våben- eller
ammunitionsforsyninger
som udgangspunkt vil have karakter af indirekte støtte, der falder
under tærsklen for, hvad der ifølge den humanitære folkeret skal til for at gøre en stat til part i en
international væbnet konflikt. Det vil også være tilfældet ved en EU-træningsmission uden for
Ukraine.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
Sagen forventes at have statsfinansielle konsekvenser, idet fællesudgifterne til missionen
finansieres gennem Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF). Danmark finansierer ca. 2,4 pct. af det
samlede EPF-budget på 5,7 mia. euro (løbende priser) fra 2021-2027.
8. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget til en militær EU-træningsmission er generelt blevet mødt af bred opbakning fra
medlemslandene, men med understregning af behovet for at undgå duplikation af eksisterende
træningsindsatser. En mindre gruppe lande er grundlæggende støttende, men har samtidig spurgt
kritisk ind til merværdien af en militær EU-træningsmission.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivet stemt over for etablering af en militær EU-træningsmission til støtte for
Ukraine og lægger vægt på, at støtte ukrainerne i deres kamp mod den russiske invasionsmagt.
En militær EU-træningsmission vil kunne bidrage med at skabe en stabil og robust ramme
omkring nye træningsindsatser. Samtidig er det vigtigt, at der sikres komplementaritet til andre
eksisterende træningsindsatser, ligesom at EPF-rådsbeslutningen af 22. marts 2021 overholdes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om sagen under ”siden sidst” den 16. september
2022.