Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2484920_0001.png
Den 15. november 2021
FVM 123
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pestici-
derne eddikesyre, azoxystrobin, benzovindiflupyr, cyantraniliprol, cyflu-
fenamid, emamectin, flutolanil, Gliocladium catenulatum J1446, svovlkalk,
maltodextrin og proquinazid i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 11 ak-
tivstoffer i en række afgrøder (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af maksimalgrænseværdier
på baggrund af nye anvendelser i EU og ansøgning om importtolerancer for fødevarer fra tredjelande
samt revurderinger for stofferne eddikesyre, azoxystrobin, benzovindiflupyr, cyantraniliprol, cyflu-
fenamid, emamectin, flutolanil, Gliocladium catenulatum J1446, svovlkalk, maltodextrin og proqui-
nazid. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op, og nye maksimalgræn-
seværdier, der etableres. Mikroorganismen Gliocladium catenulatum J1446 samt stofferne eddike-
syre, svovlkalk og maltodextrin tilføjes til bilag IV, som er en liste over pesticider, der ikke skal fast-
sættes en grænseværdi for, fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig
risiko. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødeva-
reinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationsef-
fekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til
skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) med for-
ventet frist den 30. november 2021. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyt-
telsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at re-
geringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012
forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimal-
grænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 96: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af eddikesyre m.fl.
2484920_0002.png
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 og artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforord-
ningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med forventet frist den 30. november 2021.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse som
pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Maksimalgræn-
seværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede med
hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurde-
ring af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et eventu-
elt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko. Disse
stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgræn-
seværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete
anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg
for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er pesticider, som opføres i
bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 96: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af eddikesyre m.fl.
2484920_0003.png
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU
tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og IV
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne eddikesyre, azoxystrobin, benzovindif-
lupyr, cyantraniliprol, cyflufenamid, emamectin, flutolanil,
Gliocladium catenulatum
J1446, svovlkalk,
maltodextrin og proquinazid.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
æn-
dring
3
Eddikesyre
Alle fødevarer.
Azoxystrobin
Azoxystrobin
Mangofrugter.
Frugt fra oliepalmer.
Benzovindiflupyr
Forårsløg, urter og spise-
lige blomster samt porrer.
Cyantraniliprol
Cyflufenamid
Spiseoliven og oliven til
oliefremstilling.
Brombær og hindbær.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke vur-
deres at have en sundhedsmæssig ri-
siko.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
2
2
1
1
1
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 96: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af eddikesyre m.fl.
2484920_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Emamectin
Kirsebær, spinat og lig-
nende blade samt blade og
urter.
Abrikoser.
Jordnødder.
Emamectin
Flutolanil
Gliocladium ca-
tenulatum
J1446
Alle fødevarer.
Svovlkalk
Alle fødevarer.
Maltodextrin
Alle fødevarer.
Proquinazid
Blåbær og tranebær.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke vur-
deres at have en sundhedsmæssig ri-
siko.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke vur-
deres at have en sundhedsmæssig ri-
siko.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke vur-
deres at have en sundhedsmæssig ri-
siko.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Baggrund
for
æn-
dring
1
1
2
3
3
3
1
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 96: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af eddikesyre m.fl.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller
administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
Miljøstyrelsen har vurderet mikroorganismen
Clonostachys rosea
J1446 (tidligere
Gliocladium catenu-
latum
J1446) som sikker at anvende som plantebeskyttelsesmiddel, hvorfor mikroorganismen vurderes
at kunne optages på bilag IV, som er en liste over pesticider, der ikke skal fastsættes en grænseværdi for,
fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-
nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet
på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning
foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier
ikke
at
give
anledning
til
sundhedsmæssige
betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæs-
sigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld har-
monisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer
i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V.
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 96: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester af eddikesyre m.fl.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse
af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6