Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del EU-note E 28
Offentligt
2591102_0001.png
NYHEDSBREV │ 2019-2020 │
3. JUNI 2022
Kommissionen godkender Polens
genopretningsplan
Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, var
den 2. juni i Warszawa for at orientere om Kommissio-
nens beslutning, der dog ikke blev truffet med opbak-
ning fra samtlige kommissærer, idet to af de tre le-
dende næstformænd, Margrethe Vestager og Frans
Timmermans, efter sigende stemte imod.
Godkendelse af Polens genopretningsplan
Kommissionen godkendte den 1. juni den polske genopretningsplan, der
giver Polen adgang til 23,9 mia. euro i tilskud og 11,5 mia. euro i lån fra den
såkaldte genopretningsfacilitet med en samlet ramme på 800 mia. euro.
Godkendelsen skete dog ikke uden sværdslag. Det var første gang, at
Kommissionen stemte om en af EU-landenes genopretningsplaner, og to af
de ledende næstformænd, Margrethe Vestager og Frans Timmermans,
stemte efter sigende imod. Hertil kommer, at kommissærerne med
tilknytning til retsområdet
Věra Jourová
(værdier og gennemsigtighed), Ylva
Johansson (indre anliggender) og Didier Reynders (retlige anliggender)
ifølge Agence Europe skriftligt har udtrykt bekymring, idet de ikke var til
stede på selve kommissionsmødet (Politico).
Baggrunden skal bl.a. findes i, at der siden indleveringen af den polske
genopretningsplan for over et år siden i maj 2021 har været udeståender i
forhold til Polens håndtering af mangler ved retsvæsenets uafhængighed.
Manglerne har bl.a. været påpeget i de såkaldte landespecifikke
anbefalinger, som Kommissionen retter til medlemslandene, og som skal
adresseres i landenes genopretningsplaner, før de kan godkendes af
Kommissionen.
Krav for godkendelse
EU-note - 2021-22 - E 28: EU-nyt: Kommissionen godkender Polens genopretningsplan
2591102_0002.png
Kommissionens vurdering af den polske genopretningsplan sker formelt på
baggrund af kriterierne i forordningen om genopretningsfaciliteten
(forordning
2021/241).
Bl.a. skal planens investeringer og reformer støtter
den grønne og digitale omstilling, bidrager til effektivt at adressere de
landespecifikke anbefalinger Polen har modtaget i regi af det europæiske
semester, og styrke Polens vækstpotentiale, jobskabelse og økonomiske og
sociale robusthed.
Kommissionens formand har i oktober 2021 tilkendegivet, at en
forudsætning for godkendelse af den polske genopretningsplan og
adressering af de landespecifikke anbefalinger vedrørende retsvæsenets
uafhængighed vil være, at Polen i sin genopretningsplan forpligter sig til at:
1) nedlægge disciplinærafdelingen ved den polske højesteret
2) opløse eller reformere disciplinærregimet for dommere samt
3) påbegynde en proces for genindsættelse af dommere, der er blevet
frataget deres tidligere dommerhverv.
De nævnte krav skal ses i lyset af bl.a. EU-Domstolens afgørelser i to
traktatbrudssager af 14. juli 2021 (C-204/21) og 15. juli 2021 (C-791/19),
som begge anfægter uafhængigheden hos de regeringsudpegede dommere
ved den polske Højesterets særlige disciplinærafdeling, hvorfor Polen
pålægges at suspendere behandlingen af sager for disciplinærafdelingen.
Forpligtigelser om reform af det disciplinære regime for dommere
Ifølge Kommissionen har Polen forpligtet sig til at efterleve følgende:
Alle disciplinære sager mod dommere vil blive prøvet af en domstol som
ikke udgøres af disciplinærafdelingen.
Dommere vil ikke blive genstand for disciplinære tiltag på baggrund af at
sende en forespørgsel om en præjudicielafgørelse fra EU-Domstolen.
Alle dommere omfattet af tidligere afgørelser fra disciplinærafdelingen vil
have ret til at få disse beslutninger evalueret uden forsinkelse af en
domstol der lever op til EU-kravene.
Hvorfor nu?
Foruden Kommissionens vurdering af, at den polske genopretningsplan
indeholder tilstrækkelige reformer af retsvæsenet, så kæder flere
Kommissionens godkendelse af genopretningsplanen netop nu sammen
med en række andre hensyn.
For det første har Polen stået i forreste linje, når det kommer til modtagelse
af flygtninge fra Ukraine (Financial
Times).
For det andet kan der være et
ønske om at isolere Ungarn, der har stået skulder ved skulder med Polen,
når det kommer til kritikken af landene i relation til retsstatsprincippet, men
nu står alene tilbage uden en godkendt genopretningsplan (Agence
Europe).
Endelig har Polen som det eneste EU-land blokeret for det EU-forslag, der
skal gennemføre OECD-aftalen om minimumsbeskatning af store
multinationale selskaber i EU, hvilket kædes sammen med problemerne
omkring den polske genopretningsplan (Politico).
Den polske genopretningsplan
Den polske genopretningsplan lever op til kravene om, at 37 pct. af midlerne
skal anvendes på den grønne omstilling og 20 pct. til digitalisering.
Gennemsnittet i EU-landenes genopretningsplaner ligger på henholdsvis
39,9 pct. og 26,4 pct.
EU-note - 2021-22 - E 28: EU-nyt: Kommissionen godkender Polens genopretningsplan
2591102_0003.png
Grønne omstilling
42,7 pct. af midlerne i genopretningsplanen går til den grønne omstilling,
hvilket bl.a. omfatter 5 mia. euro til vedvarende energikilder, 7,5 mia. euro til
bæredygtig transport og 3,5 mia. euro til formindskelse af luftforureningen.
Digitale omstilling
21,3 pct. af midlerne i genopretningsplanen går til den digitale omstilling og
omfatter 2,6 mia. euro til bredbåndsinfrastruktur i landområder, 734 mio.
euro til sikring af digitale færdigheder, 420 mio. euro til elektroniske services
fra offentlige myndigheder og 443 mio. euro til cybersikkerhed.
Økonomiske og sociale robusthed
Genopretningsplanen indeholder en række tiltag på området, der bl.a.
omfatter:
Større kvalitet i lovgivningen.
Styrkelse af vigtige aspekter af retsvæsenets uafhængighed, herunder
reform af det disciplinære regime der anvendes mod dommere samt
afhjælpning af situationen i forhold til dommere påvirket af afgørelser fra
disciplinærafdelingen ved den polske højesteret.
Styrkelse af arbejdsmarkedsdeltagelsen og større adgang til og kvalitet
af dagplejen (381 mio. euro).
Forbedring af adgangen til samt kvaliteten af sundhedsydelser (4,4 mia.
euro).
Udbetaling af midler til Polen
Udbetalingen af midler vil være betinget af, at Polen opfylder de aftalte mål
og milepæle, som er indeholdt i genopretningsplanen. Det vil ifølge
Kommissionen bl.a. betyde, at Polen som nævnt skal gennemføre reformen
af disciplinærregimet for dommere samt etablering af en hurtig
undersøgelsesprocedure for dommere, der har været omfattet af tidligere
afgørelser fra disciplinærafdelingen.
Det er Kommissionen, der på baggrund af en betalingsanmodning fra et
medlemsland skal vurdere, om de relevante mål og milepæle er opfyldt på
tilfredsstillende vis. Hvis Kommissionen vurderer, at det er tilfældet, skal den
forelægge vurderingen for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, der skal
komme med en udtalelse om, hvorvidt den deler denne vurdering. Udvalget
er et rådgivende organ, der består af to højtstående embedsmænd fra hvert
medlemsland, Kommissionen og ECB. Kommissionens endelige afgørelse
om udbetaling af støtte sker ved en såkaldt gennemførselsretsakt.
Ingen forudbetaling til Polen
EU-lande med genopretningsplaner, der blev godkendt før den 1. januar
2022, har kunne modtage en forudbetalling på 13 pct. af de tildelte midler fra
genopretningsfaciliteten (både tilskud og lån), hvilket altså ikke er tilfældet
for Polens vedkommende. Polen går således glip af en forudbetaling (før
nogle af milepælene er opnået) på 4,6 mia. euro.
Det videre forløb
Det er nu op til Rådet at stå for den endelige godkendelse af den polske
genopretningsplan, hvilket skal ske med kvalificeret flertal og som
hovedregel inden for fire uger.
I en dansk kontekst har finansministeren i et svar på et udvalgsspørgsmål
om den polske genopretningsplan fra november 2021 skrevet følgende:
EU-note - 2021-22 - E 28: EU-nyt: Kommissionen godkender Polens genopretningsplan
2591102_0004.png
”Når
Kommissionens vurderinger og forslag til rådsbeslutning foreligger, vil
regeringen vurdere disse i sin helhed i lyset af mandatet om EU-landes
genopretningsplaner, som Folketingets Europaudvalg gav regeringen 8. juli
2021, og drøfte sagen med Folketingets Europaudvalg”
(link
til svar).
Mandatet der blev givet i Europaudvalget den 8. juli 2021 var et generelt
mandat, hvor man fra dansk side kunne støtte op om godkendelsen af
landenes genopretningsplaner, hvis Kommissionen vurderer, at landene
opfylder de krævede kriterier til genopretningsplanerne. Der var ikke tale om
et selvstændigt mandat på det enkelte EU-lands genopretningsplan.
Rådets behandling af Kommissionens anbefaling og godkendelse af den
polske genopretningsplan vil evt. ske
på det kommende møde for EU’s
økonomi- og finansministre den 17. juni 2022 (link
til dagsorden).
Kommissionens godkendelse af Polens genopretningsplan
Kommissionen har den 1. juni 2022 godkendt den polske genopretningsplan,
hvorefter Rådet formelt skal godkende en såkaldt rådsimplementerende beslutning,
som indeholder de aftalte mål og milepæle i genopretningsplanen.
Kommissionens forslag til rådsimplementerede beslutning om den polske genopretningsplan
Kommissionens bilag til den rådsimplementerende beslutning
Kommissionens arbejdsdokument ifm. den rådsimplementerende beslutning
Pressemeddelelse fra Kommissionen om godkendelse af den polske genopretningsplan
Kommissionens spørgsmål og svar om godkendelsen af den polske genopretningsplan
Kommissionsformandens erklæring om den polske genopretningsplan
Med godkendelsen af den polske genopretningsplan er det kun Ungarn, der
endnu ikke har fået godkendt landets genopretningsplan fra maj 2021.
Holland har endnu ikke indsendt en genopretningsplan til Kommissionen.
Produceret og skrevet af:
Martin Jørgensen, EU-konsulent, 36 22