Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del EU-note E 33
Offentligt
2607770_0001.png
NYHEDSBREV
20. JULI 2022
Kommissionens vinterberedskabs-
plan for reduktion af gasforbruget
Kommissionen har i dag præsenteret en plan, der
skal imødegå den forventede mangel på gasleveran-
cer fra Rusland, der specielt vil ramme EU-landene til
vinter.
15 procent gasreduktion
Kommissionen foreslår, at EU-landene reducerer gasforbruget med 15 pct.
i løbet af de næste otte månder med baggrund i den forventede mangel på
russisk gas.
Rusland har allerede stoppet eller reduceret gasleverancerne til 12 EU-
lande, og frygten er, at der ikke vil blive åbnet op for gassen igen efter den
planlagte vedligeholdelse af Nord Stream 1- rørledningen er udført på
torsdag. I juni var gasleverancerne fra Rusland 30 pct. under
gennemsnittet for perioden 2016-2021.
Kommissionen vurderer, at et totalt stop for russisk gas til EU-landene kan
medføre et
fald i EU’s BNP på op til
1,5 pct.
Kommissionen har derfor udarbejdet en beredskabsplan, der skal sikre den
nødvendige reduktion af gasforbruget i medlemslandene, så der ikke
opstår en mangelsituation til vinter. Reduktionerne skal samtidig bidrage til
målsætningen om at opbygge gaslagrene til 80 pct. pr. 1. november 2022.
Frivillige og tvungne gasreduktioner
Forslaget indeholder i første omgang en frivillig generel reduktion for alle
medlemslandene på mindst 15 pct. af deres gasforbrug over de næste otte
måneder fra 1. august til 31. marts 2023. De 15 pct. skal ses i forhold til
landenes gennemsnitlige forbrug i den samme periode i de forudgående
fem år.
EU-note - 2021-22 - E 33: EU-nyt: Kommissionens vinterberedskabs-plan for reduktion af gasforbruget
2607770_0002.png
Medlemslandene skal inden udgangen af september opdatere deres
nuværende nationale kriseplaner med de planlagte efterspørgsels-
reduktioner, der skal sikre efterlevelse af målsætningen. Medlemslandene
skal rapportere til Kommissionen hver anden måned om de realiserede
reduktioner.
Forslaget indeholder dog også en bemyndigelse til, at Kommissionen efter
konsultation med Rådet, eller på opfordring af mindst tre medlemslande,
kan udløse tvungne gasreduktionsmål for alle EU-landene, hvis den
frivillige tilgang ikke er tilstrækkelig. Kommissionens aktivering af en sådan
nødretstilstand i form af en
”EU alert” vil ske, hvis situationen udvikler sig
negativt i forhold til balancen mellem udbud og efterspørgsel.
Det vil gælde for situationer med en betydelig risiko for alvorlig
forsyningsknaphed på gas eller exceptionel høj efterspørgsel på gas, hvor
EU-landenes frivillige reduktioner ikke er tilstrækkeligt, og resultatet er en
signifikant forringelse af udbuddet af gas i EU.
Foreslåede gasreduktionstiltag
Kommissionens forslag indeholder en række opfordringer til
medlemslandene om, hvordan de kan reducere energiforbruget.
De såkaldte ”beskyttede
forbrugere”
vil som udgangspunkt være fritaget for
gasreduktionstiltag. Det omfatter husholdninger og essentielle offentlige
ydelser som eksempelvis hospitaler og skoler. De anbefalede tiltag er
derfor primært målrettet industrien.
Kommissionens såkaldte europæiske gasefterspørgselsreduktionsplan
indeholder best practicies og vejledninger til medlemslandene i forhold til at
nå målet på 15 procents reduktion og prioritiseringen af, hvilke industrier
der skal stå for reduktioner.
Gasefterspørgselsreduktionsplanen bygger på tre tilgange:
Skift fra gas til andre alternative energikilder:
skift af energikilde i
industri og kraft- og varmesektorer, helst mod vedvarende og rene
energikilder.
Fremme af forbrugsreduktion:
herunder f.eks. auktionering og udbud
samt statsstøtteordninger.
Begrænsning af varmeforbrug og nedkøling:
herunder bl.a. nationale
sparekampagner og tvungne reduktioner i offentlige bygninger.
Kommissionen anerkender, at det kan være nødvendigt at skifte til kul, olie
eller naturkraft som et midlertidigt tiltag, der dog ikke må medføre lagtsigtet
binding til CO2-udledende energikilder.
Økonomiske konsekvenser af manglende gasleverencer
Kommissionen vurderer, at en forebyggende tidlig indsats i forhold til de
forventede manglende gasleverencer fra Rusland kan begrænse den
økonomiske konsekvens til et fald på 0,4 pct. af BNP i gennemsnit i EU.
Modsat vil en forsinket reaktion kunne medføre et fald på mellem 0,6 og
1,0 pct. af BNP, der kan blive forværret af en kold vinter. I tilfælde af en
kold vinter kan faldet komme op på mellem 0,9 og 1,5 pct. af BNP i
gennemsnit.
EU-note - 2021-22 - E 33: EU-nyt: Kommissionens vinterberedskabs-plan for reduktion af gasforbruget
2607770_0003.png
Retsgrundlag
Forslaget har retsgrundlag i
artikel 122
i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), der giver mulighed for vedtagelselse af
solidaritetstiltag, særligt på energiområdet, som kan vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal.
Kommissionens vinterberedskabspakke
Kommissionens
pakke indeholder en meddelelse med titlen ”Save gas for a save
winter” og en
rådsforordning om koordinerede efterspørgselsreduktionstiltag for
gas. Kommissionens meddelelse indeholder gasefterspørgselsreduktionsplanen,
mens forordningen indeholder det frivillige gasreduktionskrav på de 15 pct. (artikel
3) og muligheden for at gøre det obligatorisk ved at erklære
en såkaldt ”EU alert”
(artikel 4).
KOM (2022) 360: Kommissionens meddelelse ”Save gas for a save
winter”
KOM (2022) 360: bilag til Kommissionens meddelelse
KOM (2022) 361: Rådets forordning om koordinerede efterspørgselsreduktionstiltag for gas
Kommissionens pressemeddelelse
Kommissionens spørgsmål og svar
Det videre forløb
Det er forventningen, at Kommissionens beredskabspakke allerede kan
vedtages af medlemslandene på det ekstraordinære energirådsmøde på
tirsdag den 26. juli 2022. Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal
blandt medlemslandene.
Produceret og skrevet af:
Martin Jørgensen, EU-konsulent, 3622