Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del EU-note E 8
Offentligt
2495730_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget
Nyt tysk
regeringsgrundlag: ”Lad os vove større fremskridt”
Sammenfatning
EU spiller en central rolle i grundlaget for den (kommende) tyske regering
med SPD, De Grønne og FDP. Det er en gennemgående
tanke, at EU’s
strategiske suverænitet skal styrkes, ligesom tidens store problemer kun
lader sig løse gennem internationalt samarbejde og et stærkt EU. Rege-
ringsgrundlaget svinger mellem generelle hensigtserklæringer og mere
detaljerede retningsangivelser i forhold til konkrete sager. Denne note er
ikke en udtømmende gennemgang, men en introduktion til centrale ele-
menter med fokus på EU.
7. december 2021
Det Internationale
Sektretariat
Andreas Sommer
Møller (3146)
Tidens store udfordringer
I præamblen til regeringsgrundlaget erklæres det som et centralt mål at sikre
”den nødvendige modernisering”
af Tyskland. Herefter følger en analyse af,
hvad der udfordrer landet. I tillæg til den igangværende covid-19-pandemi
fremhæves især klimakrisen, den internationale systemkonkurrence, digitali-
sering og den demografiske udvikling.
Internationalt samarbejde og EU udpeges som et afgørende element i løsnin-
gen af disse udfordringer. Det lyder blandt andet:
”Vor
tids store udfordringer lader sig kun løse gennem internationalt samar-
bejde og sammenhold i et stærkt EU.
[…]
EU’s strategiske suverænitet skal
fremmes via udenrigs-, sikkerheds-, udviklings- og handelspolitik, der er ba-
seret på værdier og europæiske interesser.”
1
1
Det bemærkes, at regeringsgrundlaget på nuværende tidspunkt alene findes på tysk. Oversæt-
telsen af dette og øvrige citater er derfor fortages af EU-konsulenten selv, og der tages forbe-
hold for sproglige upræcisheder.
Side 1 | 5
EU-note - 2021-22 - E 8: EU-note vedr. det tyske regeringsgrundlag
2495730_0002.png
Klima- og industripolitik
EU spiller også en vigtig rolle i forbindelse med omtalen af klima- og energi-
politikken i regeringsgrundlaget. Her tales således om at udvikle en industriel
strategi, der skal have
forbindelse til EU’s grønne pagt
og en europæisk løs-
ning til at forhindre
”carbonlækage”
2
. Der udtales i den forbindelse støtte til
forslaget om
en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme
eller
et lignende tiltag,
der skal være i overensstemmelse med WTO-reglerne.
Det fremhæves desuden blandt andet, at EU bør satse på grøn brint, og at
den tyske regering vil arbejde for en minimumspris på flybilletter i EU.
Tyskland i Europa og verden
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at der i de senere år er sket en bevæ-
gelse væk fra multilateralisme i mange lande, og der ses derfor behov for, at
det internationale samarbejde fremmes på ny.
Målet er multilateralt samarbejde, hvilket især skal ske med de lande, der de-
ler demokratiske værdier med Tyskland. Baggrunden for dette mål er den sy-
stemisk konkurrence med autoritære stater og en strategisk solidaritet med
demokratiske partnere. Den transatlantiske alliance ses som en central søjle,
og NATO er uundværlig i relation til sikkerhed. Europas strategiske suveræni-
tet skal fremmes, og EU står centralt:
”Vi
handler i det europæiske selvbillede, indlejret i det historiske freds- og fri-
hedsprojekt - den Europæiske Union. Et demokratisk stabilt, handlekraftigt og
strategisk suverænt EU er grundlaget for vores fred og velstand. Vi er forplig-
tet til et EU, der både internt og eksternt resolut forsvarer dets værdier og
retsstatsprincipper.”
Konferencen om Europas fremtid
Ifølge regeringsgrundlaget skal konferencen om Europas fremtid munde ud i
et forfatningsgivende konvent og føre til;
”videreudvikling
til en føderal euro-
pæisk forbundsstat, som er decentraliseret efter principperne om subsidiaritet
og proportionalitet”.
Europa-Parlamentet skal styrkes, eksempelvis ved at få
initiativret. Desuden udtales der støtte til en ensartet europæisk valgretsalder
på 16 år, delvist tværnationale lister og en bindende Spitzenkandidat-proces.
2
Carbonlækage dækker over, at CO
2
-intensive erhverv flyttet ud af EU til lande med mindre re-
striktive klimakrav.
Side 2 | 5
EU-note - 2021-22 - E 8: EU-note vedr. det tyske regeringsgrundlag
2495730_0003.png
Endelig skal der i relation til Rådets arbejde på flere områder bruges kvalifi-
ceret flertal fremfor enstemmighed.
EU’s strategiske suverænitet skal
konkret fremmes ved, at EU bliver mindre
afhængig af andre lande og bedre i stand til selv at agere på vigtige strategi-
ske områder som eksempelvis energiforsyning, sundhed, råvareimport og di-
gital teknologi.
Retsstatsprincippet
Kommissionen opfordres til at bruge og håndhæve eksisterende retsstatsin-
strumenter mere konsekvent og hurtigere. Den tyske regering vil kun accep-
tere indstillinger fra Kommissionen om at godkende nationale genopretnings-
planer, hvis grundforudsætninger som et uafhængigt retsvæsen er overholdt.
Økonomi- og finanspolitik
Ifølge regeringsgrundlaget skal den økonomiske og monetære union styrkes
og udbygges. Stabilitets- og vækstpagten har bevist sin værdi og fleksibilitet.
Det understreges, at genopretningsfonden er en midlertidig løsning og et tids-
begrænset instrument, og at de nuværende regler skal overholdes. Til gen-
gæld er der støtte til indførelsen af nye indtægtskilder til EU’s budget i tråd
med den interinstitutionelle aftale, så tilbagebetalingen af det fælles EU-lån
ikke vil gå ud over andre EU-programmer.
Det sociale Europa
Den
”opadgående sociale konvergens”
- dvs. at bunden over tid nærmer sig
toppen, mens begge niveauer bevæger skal opad - skal fremmes i EU. Det
skal blandt andet ske ved at fuldende det indre marked og at implementere
den europæiske søjle af sociale rettigheder.
Der er støtte til
forslaget om et direktiv om løngennemsigtighed,
der skal om-
fatte flest mulige personer, men samtidig ikke resultere i et unødigt bureau-
krati og have forskellige krav til rapportering afhængigt af de berørte virksom-
heders størrelse.
Der udtales desuden støtte til
forslaget om EU-mindsteløn.
Og endelig ses
der positivt frem til Kommissionens initiativ til at forbedre arbejdsforholdene
for personer, der arbejder via digitale platforme.
Side 3 | 5
EU-note - 2021-22 - E 8: EU-note vedr. det tyske regeringsgrundlag
2495730_0004.png
EU’s udenrigs-
og sikkerhedspolitik
Rådets beslutninger om udenrigs- og sikkerhedspolitik skal træffes ved kvali-
ficeret flertal fremfor ved enstemmighed. Den europæiske udenrigstjeneste-
skal styrkes, ligesom der skal indføres en "EU-udenrigsminister”.
Regeringsgrundlaget taler også for et større samarbejde mellem de nationale
hære, der ønsker det. Det kan eksempelvis ske i forhold til uddannelse, mis-
sioner og udstyr. Alle udviklinger på området skal være komplementære med
NATO’s kommandostrukturer og kapaciteter.
Personers fri bevægelighed
Den fri bevægelighed for personer omtales som;
”et af EU’s vigtigste resulta-
ter”.
Der ses dog behov for et digitaliseringsløft for at reducere bureaukrati på
området, hvilket også skal bidrage til at lette kampen imod misbrug. Konkret
udtales der støtte til et nyt forsøg på at indføre et europæisk socialsikrings-
nummer.
EU-konsulenten bemærker, at der her er tale om et nybrud, idet Tyskland
hidtil har været modstander af forslag om et europæisk socialsikringsnum-
mer.
Flygtningepolitik
Regeringsgrundlaget udtrykker et ønske om en grundlæggende reform af det
europæiske asylsystem med fordeling af flygtninge mellem EU-landene. Des-
uden skal Frontex overholde sit mandat i relation til menneskerettighederne
og bidrage til en effektiv beskyttelse af de ydre grænser, der er baseret på
retsstatsprincippet og er underlagt parlamentarisk kontrol.
Det fremhæves også, at det er
”en civilisatorisk og juridisk forpligtelse ikke at
lade folk drukne”
i Middelhavet, hvorfor der skal tilstræbes et statsligt koordi-
neret og europæisk udført redning til havs.
Vacciner/COVAX
Der udtales støtte til COVAX og
frivillige
produktionspartnerskaber med over-
førsel af knowhow for lægemidler/vacciner på verdensplan.
Bankunionen
Bankunionen skal fuldføres. Som led i en omfattende pakke for det indre
Side 4 | 5
EU-note - 2021-22 - E 8: EU-note vedr. det tyske regeringsgrundlag
2495730_0005.png
finansielle marked kan der skabes en europæisk genforsikring for nationale
indskudsforsikringsordninger, men bidragene skal være ”strengt”
differentie-
ret efter risiko, og en fuld fællesskabsfordeling af indskudsgarantisystemerne
i Europa er ikke målet.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 5 | 5