Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2562149_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Søren Søndergaard (EL) har den 24. marts 2022
stillet følgende spørgsmål nr. 145, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 145:
Ministeren bedes redegøre for under hvilken kommando og komman-
dostruktur EU’s militære missioner opererer samt redegøre for hvem,
der har initiativretten til at foreslå oprettelsen af nye militære EU-
missioner.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
21. april 2022
TINI
2022/002642
368265
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Svar:
EU skelner mellem missioner, der har ikke-eksekutive mandater
(dvs. uden mandat til magtanvendelse) og operationer med eksekutive
mandater (dvs. med mandat til magtanvendelse).
Forsvarskommandoen oplyser vedrørende kommandoforhold, at
”be-
slutning om valg af operativt hovedkvarter for de enkelte missioner og
operationer sker i planlægningsfasen.
Alle missioner og operationer har en Force Commander, der refererer
til et operativt hovedkvarter.
Der eksisterer tre modeller for udpegning af operativt hovedkvarter:
1. Nationale hovedkvarterer: Der er udpeget seks permanente, natio-
nale hovedkvarterer i hhv. Tyskland, Frankrig, Italien, Grækenland,
Spanien og Polen.
EUNAVFOR MED Irini i Middelhavet er under kommando af det nationa-
le hovedkvarter i Italien, mens EUNAVFOR ATALANTA ud for Afrikas
Horn er under kommando af det nationale hovedkvarter i Spanien og
Frankrig i et samarbejde mellem de to lande.
2. NATO: EU kan under særlige omstændigheder gøre brug af NATO-
kommandostrukturer under Berlin+-bestemmelserne.
EUFOR Althea i Bosnien-Hercegovina er under kommando af EU gen-
nem
NATO’s
kommandostruktur.
Side 1 af 2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om kommando og kommandostruktur for EU’s militære missioner, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2562149_0002.png
3.
EU’s
Militære Planlægnings- og Gennemførselskapabilitet:
EU’s Mili-
tære Planlægnings- og Gennemførselskapabilitet er en underenhed til
EU’s Militære Stab og
er ansvarlig for den operative planlægning
og gennemførelse af
EU’s militære
missioner. Herudover har enheden
mulighed for at planlægge og gennemføre én militær operation op til
EU-kampgruppe-niveau.
EU’s
træningsmissioner i hhv. Mali, Den Centralafrikanske Republik,
Somalia og Mozambique er under kommando af
EU’s Militære Planlæg-
nings- og Gennemførselskapabilitet”.
For så vidt angår oprettelsen af nye missioner beskriver EU-traktatens
artikel 42, stk. 4,
at ”afgørelser
om den fælles sikkerheds- og forsvars-
politik, herunder afgørelser om iværksættelse af en opgave som om-
handlet i denne artikel [Den Fælles Sikkerheds- og Forsvarspolitik],
vedtages af Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag
af Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sik-
kerhedspolitik eller på initiativ af en medlemsstat. Den højtstående
repræsentant kan, eventuelt sammen med Kommissionen, stille forslag
om anvendelse af både nationale midler og EU-instrumenter”.
Danmark kan som følge af forsvarsforbeholdet ikke stille forslag til nye
militære EU-missioner og operationer.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Sagsnr.: 2022/002642
Dok.nr.: 368265
Side 2 af 2