Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2577405_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. maj 2022
Sikkerhedskontor II
Maria Farshidnia Axelsen
2022-0032/06-0177
2384337
Besvarelse af spørgsmål nr. 155 (Alm. del) fra Folketingets Europaud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 155 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 24. marts 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Mattias Tesfaye
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om reglerne for våbeneksport er totalharmoniseret i EU, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 155 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for om reglerne for våbeneksport er
totalharmoniseret i EU, eller om det er op til de enkelte EU-
lande at fastsætte regler herfor.”
Svar
:
1.
Reglerne for våbeneksport i EU er ikke totalharmoniseret, men harmoni-
seres på bestemte områder gennem Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2021/555 af 24. marts 2021 om kontrol med erhvervelse og besiddelse
af våben (kodifikation) (våbendirektivet), Rådets fælles holdning
2008/944/FUSP af 8. december 2008 om fælles regler for kontrol med ek-
sport af militærteknologi- og udstyr (EUT L 335 af 13.12.2008, s. 99) æn-
dret ved Rådets afgørelse (FUSP) 2019/1560 af 16. september 2019 (Rådets
fælles holdning) og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
258/2012 af 14. marts 2012 om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede
Nationers protokol om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med
skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil, der supplerer De
Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende or-
ganiseret kriminalitet (»FN’s
våbenprotokol«), og om fastsættelse af udfør-
selstilladelse og indførsels- og transitforanstaltninger for skydevåben og
dele, komponenter samt ammunition hertil (håndskydevåbenforordningen).
Våbendirektivet er et minimumsharmoniseringsdirektiv, hvilket betyder, at
EU-medlemsstaterne kan fastsætte mere restriktive regler i deres nationale
lovgivning med afsæt i eksempelvis udenrigs- og sikkerhedspolitiske hen-
syn. Rådets fælles holdning indeholder ikke-bindende fælles regler for vå-
beneksport i EU. Eksport af håndskydevåben er harmoniseret ved håndsky-
devåbenforordningen, som gælder direkte i medlemsstaterne.
Nedenfor gennemgås hovedelementerne i våbendirektivet, Rådets fælles
holdning samt håndskydevåbenforordningen.
2.
Våbendirektivet er en såkaldt kodifikation (dvs. en retligt bindende sam-
ling og simplificering af gældende retsakter) af Rådets direktiv af 18. juni
1991 om erhvervelse og besiddelse af våben (91/477/EØF) (våbendirektiv
I), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/51/EF af 21. maj 2008 om
ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af vå-
ben (våbendirektiv II) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om reglerne for våbeneksport er totalharmoniseret i EU, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
2017/853 af 17. maj om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhver-
velse og besiddelse af våben (EØS-relevant tekst) (våbendirektiv III).
Våbendirektiv I blev indført som følge af ophævelsen af kontrollen ved de
indre grænser i EU fra den 1. januar 1993. Med ophævelsen af kontrollen
med besiddelse af visse skydevåben ved EU's indre grænser anså man det
således for påkrævet at indføre regler, der ville gøre det muligt at udføre
kontrol i medlemsstaterne. Direktivet indeholder med henblik herpå regler
om erhvervelse og besiddelse af skydevåben samt om overførsel af skyde-
våben mellem medlemsstaterne.
Våbendirektiv II havde primært til formål at bringe våbendirektivet i over-
ensstemmelse med FN's våbenprotokol (Protocol against the Illicit Manu-
facturing of and Trafficking in Firearms, Their Parts and Components and
Ammunition, supplementing the United Nations Convention against Trans-
national Organized Crime, resolution 55/255 vedtaget af FN's generalfor-
samling den 31. maj 2001) med henblik på EU's ratifikation af våbenproto-
kollen. Våbenprotokollen har til formål at fremme, lette og styrke samarbej-
det mellem de kontraherende stater med henblik på at forebygge, bekæmpe
og udrydde ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele, kom-
ponenter samt ammunition til skydevåben gennem bl.a. indførelsen af et
fælles begrebsapparat, så alle kontraherende stater opererer med den samme
forståelse af begreberne skydevåben, dele til skydevåben og ammunition.
Våbendirektiv III blev vedtaget som led i opfølgningen på de terrorangreb,
der fandt sted i Paris og København i 2015. Med direktivet fastsattes bl.a.
skærpede regler for mærkning af skydevåben og våbendele samt krav om
registrering af våbenhandlere og våbenmæglere, herunder regler om indbe-
retning af oplysninger for våbenhandlere og våbenmæglere til medlemssta-
ternes kompetente myndigheder.
3.
Rådets fælles holdning fastsætter ikke-bindende fælles regler for våben-
eksport i EU med henblik på styrket samarbejde og kongruens mellem EU-
medlemsstaternes tilgang på området.
Artikel 2 i Rådets fælles holdning indeholder otte kriterier, som medlems-
staternes myndigheder bør vurdere våbeneksportansøgninger ud fra. Krite-
rierne indebærer bl.a., at en eksporttilladelse bør afslås, hvis den strider
imod medlemsstaternes internationale forpligtelser på våbenområdet; hvis
der er en risiko for, at udstyr anvendes til krænkelse af menneskerettigheder
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om reglerne for våbeneksport er totalharmoniseret i EU, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
i modtagerlandet; hvis der er risiko for, at materiellet kan anvendes mod
egne, medlemsstaters eller allieredes styrker, eller hvis modtagerlandet støt-
ter eller tilskynder til terrorisme mv.
Efter artikel 4 i Rådets fælles holdning bør medlemsstaterne desuden dele
oplysninger om ansøgninger om eksporttilladelser, der er blevet nægtet i
overensstemmelse med ovenstående kriterier, med de øvrige medlemsstater.
Rådets fælles holdning fastsætter således rammer for våbeneksport, som det
forventes, at EU-medlemsstaterne efterlever i deres forvaltning på våbenek-
sportområdet, jf. tredje betragtning i Rådets fælles holdning. Reglerne er på
baggrund af deres ikke-bindende karakter ikke til hinder for, at nationale
myndigheder fører en mere eller mindre restriktiv praksis end de øvrige EU-
medlemsstater.
4.
For så vidt angår eksport af civile håndskydevåben og dele, væsentlige
komponenter samt ammunition hertil, der ikke specifikt er beregnet til mili-
tære formål, gælder håndskydevåbenforordningen, jf. artikel 1 og ottende
betragtning i håndskydevåbenforordningen. Håndskydevåbenforordningen
har direkte virkning i EU-medlemsstaternes nationale ret, jf. artikel 288 i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde.
Formålet med håndskydevåbenforordningen er at gennemføre artikel 10 i
FN’s Våbenprotokol, jf. femte og ottende betragtning i håndskydevåbenfor-
ordningen.
Artikel 10 i FN’s Våbenprotokol indeholder generelle krav
til
eksport-, import- og transitlicens- eller autorisationssystemer for så vidt an-
går våben samt dele, komponenter og ammunition hertil.
Af håndskydevåbenforordningens artikel 4 fremgår kravet om, at der skal
indhentes udførselstilladelse ved udførsel af skydevåben, væsentlige kom-
ponenter samt ammunition dertil. Forordningens regler om eksport af hånd-
skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil om-
fatter kun eksport til tredjelande uden for EU, jf. artikel 2, nr. 14 i håndsky-
devåbenforordningen.
Side 4/4