Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2599645_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. juni 2022
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2022-0032/06-0180
2469002
Besvarelse af spørgsmål nr. 222 (Alm. del) fra Folketingets Europaud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 222 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 7. juni 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om, hvilken løsning regeringen forudser for Danmarks deltagelse i rådshenstillingen om operativt politisamarbejde, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 222 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren
bedes oversende et notat, som beskriver hvilken
løsning regeringen forudser for Danmarks deltagelse i rådshen-
stillingen om operativt politisamarbejde, så Danmark kan gen-
nemføre den inden for rammerne af det uskrevne grundlovsfor-
bud.”
Svar:
1.
Rådshenstillingen om operationelt politisamarbejde er omfattet af retsfor-
beholdet, men udgør en udbygning af Schengenreglerne. Danmark vil derfor
inden seks måneder efter vedtagelsen af henstillingen skulle meddele Kom-
missionen, hvorvidt Danmark ønsker at gennemføre denne.
Det bemærkes i den forbindelse, at en rådshenstilling ikke er juridisk bin-
dende. Som følge heraf vil Danmarks eventuelle tilslutning til rådshenstil-
lingen på mellemstatsligt grundlag ikke gøre den retligt bindende for Dan-
mark. Henstillingen vil således under alle omstændigheder have samme sta-
tus for Danmark, som den har for de øvrige medlemslande.
Dele af henstillingen vurderes ikke at ville kunne gennemføres inden for
rammerne af det uskrevne grundlovsforbud, som omtales nedenfor under
pkt. 2. Det gør sig navnlig gældende for så vidt angår anbefalingen om, at
medlemsstaterne i tilfælde af fælles operationer tillader polititjenestemænd
fra andre medlemsstater at foretage identitetskontrol og pågribe enhver per-
son, der forsøger at undgå identitetskontrol.
2.
Både efter folkeretten og statsretten anses danske myndigheder som ud-
gangspunkt for at være enekompetente til at udøve myndighedsbeføjelser
inden for dansk territorium (det uskrevne grundlovsforbud).
Det antages dog, at grundloven, herunder det uskrevne grundlovsforbud,
ikke er til hinder for, at et fremmed lands myndigheder efter folkeretlig af-
tale om afgrænsning af de indbyrdes jurisdiktionsforhold opnår adgang til
dansk territorium til at udøve visse beføjelser i forhold til personer mv., som
også har en særlig tilknytning til det pågældende andet land. Vurderingen af
sådanne såkaldte jurisdiktionsaftalers forhold til grundloven beror på den
enkelte aftales formål og nærmere indhold, herunder karakteren og omfan-
get af de udenlandske myndigheders beføjelser på dansk område.
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om, hvilken løsning regeringen forudser for Danmarks deltagelse i rådshenstillingen om operativt politisamarbejde, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Som et eksempel på det kan nævnes lov nr. 418 af 10. juni 1997 om Dan-
marks tiltrædelse af Schengenkonventionen, hvorefter et medlemslands po-
liti har fået adgang til i en afstand på op til 25 km fra den dansk-tyske grænse
at observere og forfølge lovovertrædere på dansk territorium. Magtanven-
delse på dansk territorium vil, bortset fra eventuelle tilfælde af nødværge,
skulle foretages af dansk politi. Ordningen indebærer desuden ikke, at dansk
politi afskæres fra at udøve de pågældende beføjelser, men alene at der etab-
leres en parallel kompetence for andre medlemslandes politi. Der kan end-
videre peges på, at der vil være tale om beføjelser i forhold til lovovertræ-
delser, som har tilknytning til udlandet. Der henvises til pkt. 3.2.1 og pkt. 5
i de almindelige bemærkninger til lovforslaget bag lov om Danmarks tiltræ-
delse af Schengenkonventionen (lovforslag nr. L 221 af 10. april 1997 (”lov-
forslaget”).
Det fremgår af pkt. 5 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
Justitsministeriet konkluderede, at konventionen kunne tiltrædes inden for
rammerne af grundloven, idet der ikke med tiltrædelsen ville blive overladt
beføjelser, som efter grundlovens § 20 kun kan overlades til mellemfolke-
lige myndigheder, til andre landes myndigheder. Ved vurderingen lagde
Justitsministeriet bl.a. vægt på, at udenlandske myndigheder ikke kan fore-
tage fysisk magtanvendelse i forbindelse med observation og forfølgelse på
dansk territorium, dvs. at magtanvendelse på dansk territorium, bortset fra
eventuelle tilfælde af nødværge, vil skulle foretages af dansk politi. Ud over
karakteren af beføjelserne lagde Justitsministeriet endvidere vægt på, at ret-
ten for et andet medlemslands politi til at fortsætte en forfølgelse kun gælder
i en afstand på op til 25 km fra den dansk-tyske grænse, og at de danske
myndigheder efter konventionen når som helst kan forlange observationen
indstillet.
3.
Regeringen er positivt indstillet over for initiativer, der sigter på at for-
bedre det europæiske politisamarbejde, men det skal naturligvis ske inden
for grundlovens rammer.
I forbindelse med tilslutningen til rådshenstillingen på mellemstatsligt
grundlag agter Danmark derfor at afgive en erklæring, bl.a. om at rådshen-
stillingen vil skulle gennemføres i dansk ret inden for rammerne af grund-
loven, herunder det uskrevne grundlovsforbud.
Side 3/3