Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato: 26-09-2022
Enhed: FOST
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2209324
Dok. nr.: 2371546
Folketingets Europaudvalg har den 4. juli 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 247
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 247:
”Ministeren
bedes redegøre nærmere for de EU-retlige aspekter af den stævning der
den 22. december 2021 blev indgivet imod Danmark ved Københavns Byret af tobaks-
firmaerne House of Prince, Nicoventures Holdings Limited og British American To-
bacco (Brands) Limited, samt beskrive den videre proces. Ministeren bedes også
oversende en kopi af selve stævningen.”
Svar:
Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier indgik i december 2019 en poli-
tisk aftale om en national handleplan mod børn og unges rygning. Handleplanen er
udmøntet ved lov nr. 2071 af 21. december 2020 om ændring af lov om forbud mod
tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og
forskellige andre love (Udmøntning af national handleplan mod børn og unges ryg-
ning).
House of Prince, Nicoventures Holdnings Limited og British American Tobacco
(Brands) Limited har den 22. december 2021 stævnet Sundhedsministeriet med på-
stand om, at en række af de tiltag, der blev indført med loven, ikke har retsvirkning
over for sagsøgerne. Ifølge sagsøgerne er tiltagene i strid med bl.a. EU-retten, herun-
der Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde
(”TEUF”), Det Europæiske
Charter om Grundlæggende Rettigheder og Tobaksvaredirektivet.
Tobaksfirmaerne fremsætter konkret disse anbringender i stævningen:
1. Standardiseret emballage for e-cigaretter og opvarmede tobaksprodukter er
i strid med Tobaksvaredirektivets artikel 24.
2. Indførelsen af standardiseret emballage for e-cigaretter og opvarmede to-
baksprodukter er i strid med Traktaten om den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde ("TEUF") artikel 34.
3. Standardiseret emballage for e-cigaretter og opvarmede tobaksprodukter
udgør et ekspropriativt indgreb uden erstatning.
4. Standardiseret emballage for e-cigaretter og opvarmede tobaksprodukter er
i strid med den kommercielle ytringsfrihed.
5. Standardiseret emballage for e-cigaretter og opvarmede tobaksprodukter er
ikke hensigtsmæssigt, nødvendigt eller proportionalt.
6. Forbud mod markedsføring af kendetegnende aromaer for e-cigaretter er i
strid med TEUF artikel 34.
7. Det nye forbud mod synlig anbringelse og fremvisning og markedsføringsre-
striktionerne er i strid med Tobaksdirektivets artikel 24, stk. 1, og TEUF arti-
kel 34.