Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2479525_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
12. november 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Laura Hvass Jørgensen
Sagsnr.: 2021-0032/06-0168
Dok.:
2181325
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 25 (Alm. del) fra Folketingets Europaud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 25 (Alm. del), som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om forholdet mellem den danske grundlov og EU-retten, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 25 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for forholdet mellem den danske
grundlov og EU-retten (inklusive traktater, forordninger, direk-
tiver og domstolsafgørelser m.v.), herunder om grundloven står
over EU-retten, og hvad Danmark bør gøre, hvis EU-retten stri-
der mod en eller flere af grundlovens bestemmelser?”
Svar
:
Det bemærkes indledningsvis, at Danmark tiltrådte det daværende EF ved
lov nr. 447 af 11. oktober 1972 (tiltrædelsesloven). Danmarks indtræden i
EF (nu EU) indebar overladelse af beføjelser, der tilkommer rigets myndig-
heder, og vedtagelsen af tiltrædelsesloven skete derfor efter proceduren i
grundlovens § 20.
Princippet om fællesskabsrettens (nu EU-rettens) forrang blev første gang
fastslået af EF-Domstolen (nu EU-Domstolen) i 1964 i sag 6/64, Costa mod
ENEL. I medfør af forrangsprincippet skal umiddelbart anvendelige EU-
regler anvendes i enhver medlemsstat, selv om der findes nationale regler,
der strider mod EU-reglerne.
Om forholdet mellem forrangsprincippet og den danske grundlov kan bl.a.
henvises til Justitsministeriets redegørelse af 4. december 2007 for visse for-
fatningsretlige spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation af Lissa-
bon-Traktaten. Af redegørelsens pkt. 4.4.2.a og 4.4.2.c fremgår bl.a. føl-
gende:
”Princippet om EU-rettens
(fællesskabsrettens) forrang blev
fastslået af EF-domstolen tilbage i 1964.
I medfør af forrangsprincippet skal umiddelbart anvendelige
EU-regler (fællesskabsretlige regler) anvendes i enhver med-
lemsstat, selv om der findes nationale regler, der strider mod
EU-reglerne. Det gælder også, hvis modstriden måtte opstå mel-
lem en EU-regel og en bestemmelse i en national forfatning.
Af forrangsprincippet følger således bl.a. en EU-retlig forplig-
telse for de retsanvendende myndigheder til at anvende en umid-
delbart anvendelig EU-regel, selv om reglen strider mod den na-
tionale forfatning.
Der antages ikke af EU-retten at følge et krav om, at EU-rettens
forrang skal sikres gennem bestemmelser i medlemsstaternes
forfatninger.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om forholdet mellem den danske grundlov og EU-retten, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
[…]
Som anført blev det EU-retlige forrangsprincip fastslået i EF-
domstolens praksis tilbage i 1964, og forholdet mellem grund-
loven og forrangsprincippet blev derfor allerede vurderet inden
Danmarks optagelse i EF i 1972.
Forrangsprincippet blev således bl.a. udførligt behandlet i 1972-
redegørelsen om visse statsretlige spørgsmål i forbindelse med
en dansk tiltrædelse af De Europæiske Fællesskaber, og Justits-
ministeriet konkluderede i den forbindelse, at forrangsprincip-
pet ikke nødvendiggjorde en ændring af grundloven.
I overensstemmelse med Justitsministeriets konklusion udtalte
et flertal i Folketingets Markedsudvalg ved Folketingets be-
handling af lovforslaget om Danmarks tiltrædelse af EF, at
spørgsmålet om fællesskabsrettens forrang efter flertallets op-
fattelse kunne løses på grundlag af grundlovens § 20 og tiltræ-
delseslovens § 3 samt dansk rets almindelige regler om forhol-
det mellem dansk og international ret, jf. Folketingstidende
1971-72, Tillæg B, sp. 2802.
[…]
Herudover kan det nævnes, at danske myndigheder efter grund-
loven ville være forpligtet til at lade grundloven gå forud for
EU-regler, hvis den ekstraordinære situation skulle opstå, at der
blev gennemført en EU-retsakt, der var uforenelig med grund-
loven.
Grundlovens § 20 giver således
som anført i Højesterets afgø-
relse i Maastricht-sagen
– ikke adgang til at overlade EU’s in-
stitutioner beføjelser til at fravige bestemmelser i grundloven,
herunder grundlovens frihedsrettigheder, og der findes heller
ikke andre regler i grundloven, som giver mulighed for en sådan
fravigelse af grundloven til fordel for traktatmæssige forpligtel-
ser, jf. bl.a. 1972-redegørelsen,
side 82.”
Det bemærkes som uddybning heraf, at Højesteret i præmis 9.2 i den så-
kaldte Maastricht-dom (optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 1998, side 800),
bl.a. udtalte følgende:
”Det kan ikke i medfør af § 20 overlades til en international or-
ganisation at udstede retsakter eller træffe afgørelser, som stri-
der mod bestemmelser i grundloven, herunder dennes friheds-
rettigheder. Rigets myndigheder har nemlig ikke selv en sådan
beføjelse.”
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om forholdet mellem den danske grundlov og EU-retten, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelse af 16. au-
gust 2021 af spørgsmål nr. 1344 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 4/4