Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2615508_0001.png
24. februar 2022
J.nr. 2022-1415
Kontor:
Selskab, aktionær og erhverv
[SAE]
Initialer:
KLH
Samrådsspørgsmål (EUU) I, J, K og L
- Tale til besvarelse af spørgsmål I, J, K og L den 24. februar 2022
Spørgsmål
Spørgsmål I
Hvad er ministerens holdning til, at virksomheder som cateringselska-
bet Gate Gourmet, der er ejet fra skattelyet Caymanøerne, som del af
de danske coronahjælpepakker har modtaget millioner af kroner i of-
fentlig støtte til bl.a. dækning af faste omkostninger?
Spørgsmål J
Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kan gå til, at der 18 måne-
der efter Europa-Kommissionen fremlagde sin henstilling af den 14.
juli 2020 om at gøre statslig finansiel støtte til virksomheder i Unionen
betinget af fraværet af forbindelser til ikkesamarbejdsvillige skattejuris-
diktioner, endnu ikke foreligger en afklaring omkring det juridiske
grundlag for henstillingen.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet d. 24. februar 2022 i Europaudvalget vedr. skattely og hjælpepakker, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2615508_0002.png
Spørgsmål K
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren finder det problematisk,
at retstilstanden i EU på afgørende områder tilsyneladende er så uklar,
at den danske regering over en 18 måneders periode finder det nød-
vendigt at afholde sig fra at stoppe udbetaling af midler fra corona-
hjælpepakkerne til virksomheder, der direkte eller indirekte er ejet i
skattely.
Samrådsspørgsmål L
Vil ministeren oplyse hvem, som i sidste ende fortolker EU-reglerne,
herunder redegøre for de konkrete konsekvenser, der kan ramme Dan-
mark i det tilfælde, at en virksomhed indklager Danmark for brud på
EU-retten i forbindelse med et scenarie, hvor regeringen vælger at
følge Europa-Kommissionens henstilling om at udelukke virksomhe-
der, der direkte eller indirekte er ejet i skattely, fra at modtage hjælpe-
pakker.
Indledning
Tak for invitationen til at deltage i dette samråd.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet d. 24. februar 2022 i Europaudvalget vedr. skattely og hjælpepakker, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2615508_0003.png
De fire spørgsmål er tæt forbundne. Jeg vil derfor besvare spørgsmå-
lene samlet. Først vil jeg gerne knytte nogle generelle bemærkninger til
de problemstillinger, der rejses.
Overordnede bemærkninger om problemstillingen og Kommissionens henstilling
af 14. juli 2020
Kommissionens henstilling om afskæring af støtte til virksomheder
med forbindelser til lande på EU’s sortliste over skattely
var emnet for
et samråd i Skatteudvalget, der blev afholdt den 26. august 2020.
Inden udsendelsen af Kommissionens henstilling var der i Skatteudval-
get også blevet afholdt et samråd den 8. juni 2020 om mulighederne
for at afskære støtte efter covid-19 hjælpepakkerne til virksomheder
med forbindelser til skattelylande.
Helt på linje med, hvad min forgænger gav udtryk for på de to samråd
i Skatteudvalget, vil jeg understrege, at regeringen prioriterer kampen
mod skattely meget højt. Og jeg kan også fuldt ud tilslutte mig et ud-
sagn, som min forgænger kom med på samrådet i Skatteudvalget den
26. august 2020, nemlig at hvis Kommissionens henstilling er udtryk
for, at EU-systemet som sådan har skiftet til et højere gear i kampen
mod skattely, så er det et signal, som den danske regering kun kan
bakke op om.
I den forbindelse vil jeg for god ordens skyld præcisere, at alle de rele-
vante hjælpepakker har været udformet sådan, at virksomheder, der
ejes direkte
fra lande på EU’s sortliste over skattely, har været afskåret
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet d. 24. februar 2022 i Europaudvalget vedr. skattely og hjælpepakker, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2615508_0004.png
fra at opnå kompensation. Arbejdet med at opnå en afklaring af, hvad
der er det EU-retlige grundlag for Kommissionens henstilling, har altså
udelukkende vedrørt tilfælde, hvor danske virksomheder indirekte ejes
fra et land på sortlisten.
EU-rettens grundlæggende bestemmelser om fri bevægelighed for
virksomheder og kapital skal respekteres ved udformningen af hjælpe-
pakkerne. Det står også udtrykkeligt i de politiske aftaler om hjælpe-
pakkerne, fx i den første aftale fra 18. april 2020.
Skatteministeriet og Justitsministeriet har vurderet, at man efter disse
regler ikke kan hindre udbetalingen af kompensation til danske virk-
somheder, når de indgår i en koncernstruktur, hvor et moderselskab i
et andet EU-land direkte eller indirekte ejes fra
et land på EU’s sortli-
ste over skattely.
Det skyldes, at et selskab i et andet EU-land efter EU-retten ikke kan
stilles hindringer i vejen for at etablere sig i Danmark, fx ved at oprette
et datterselskab her i landet. Og det har været vurderingen, at det i den
forbindelse ingen forskel gør, hvem der ”bagved” ejer selskabet.
Ministeriernes fortolkning af EU-retten har selvfølgelig været baseret
på en grundig analyse og vurdering af EU-retten, ikke mindst EU-
Domstolens praksis. Ministeriernes vurdering er ganske klar.
Vi står så i den usædvanlige situation, at EU-Kommissionen har ud-
sendt en henstilling, der skaber tvivl om ministeriernes vurdering. Det
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet d. 24. februar 2022 i Europaudvalget vedr. skattely og hjælpepakker, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2615508_0005.png
skaber naturligvis et behov for at afklare det juridiske grundlag, som
henstillingen bygger på.
Den korrespondance, som Skatteministeriet har haft med EU-Kom-
missionen, er løbende blevet oversendt til udvalget. Som man vil
kunne konstatere, så har Skatteministeriet
i samarbejde med Justits-
ministeriet
over for Kommissionen udførligt redegjort for den prak-
sis fra EU-Domstolen, som ministeriernes vurdering er baseret på.
EU-Kommissionens svar har ikke givet grundlag for at ændre den for-
tolkning af EU-retten, som Skatteministeriet og Justitsministeriet har
været og fortsat er enige om. Og som minister er jeg nødt til at basere
mig på den juridiske rådgivning, som jeg får.
Skatteministeriet forsøger dog fortsat at få en afklaring af, om Kom-
missionen kan henvise til retlige argumenter, der kan danne grundlag
for en ændret fortolkning.
Spørgsmål I
Jeg vil nu vende mig mod de fire samrådsspørgsmål.
Først spørgsmål I, hvor der spørges til min holdning til, at virksomhe-
der som cateringselskabet Gate Gourmet, der er ejet fra Caymanøerne,
har modtaget støtte efter de danske covid-19-hjælpepakker.
Jeg kan selvsagt ikke udtale mig om enkeltvirksomheders forhold.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet d. 24. februar 2022 i Europaudvalget vedr. skattely og hjælpepakker, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2615508_0006.png
Overordnet kan jeg dog oplyse, at Caymanøerne siden oktober 2020
ikke længere
har været på EU’s sortliste over skattely.
Regeringen har under hele covid-19-krisen prioriteret at holde hånden
under dansk erhvervsliv, selvstændige og lønmodtagere. Kompensati-
onsordningerne har været afgørende for det.
Lønkompensationsordningerne er fx gået til at holde hånden under
danske arbejdspladser, så virksomhederne fortsat har kunnet betale løn
til deres medarbejdere. Samtidig har det været et krav, at virksomhe-
derne skulle have et dansk registreret CVR-nummer, og at medarbej-
derne skulle have fast arbejdssted i Danmark.
Lønkompensationen er derfor i realiteten i høj grad endt hos danske
lønmodtagere, idet det har været et krav, at virksomhederne udbetalte
fuld løn til de medarbejdere, som kompensationen vedrørte.
Tilsvarende har ordningerne for faste omkostninger været indrettet så-
dan, at kompensationen dækkede konkrete omkostninger som fx hus-
leje.
Kompensationsordningerne har været indrettet således, at der kun er
ydet kompensation for tab på aktiviteter, der er skattepligtige i Dan-
mark. Kompensationen har også været skattepligtig i Danmark.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet d. 24. februar 2022 i Europaudvalget vedr. skattely og hjælpepakker, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2615508_0007.png
Derfor er der heller ikke tale om, at den kompensation, der er blevet
ydet efter hjælpepakkerne, har kunnet ende i skattely uden at være ble-
vet beskattet i Danmark.
Spørgsmål J og K
Ved samrådsspørgsmål J anmodes jeg om at redegøre for, hvorfor der
18 måneder efter, at Europa-Kommissionen fremkom med sin henstil-
ling, endnu ikke foreligger en afklaring af henstillingens juridiske
grundlag. Spørgsmålet har nær sammenhæng med spørgsmål K; om jeg
finder det problematisk, at retstilstanden i EU tilsyneladende er så
uklar, at den danske regering over en 18 måneders periode finder det
nødvendigt at udbetale kompensation til virksomheder, der direkte el-
ler indirekte er ejet i skattely.
Jeg har i et vist omfang allerede besvaret de to spørgsmål indlednings-
vis.
Og jeg vil også gerne understrege, at det lange forløb bestemt ikke er
udtryk for, at Skatteministeriet og de øvrige ministerier, der har været
involveret i dialogen med Kommissionen, ikke har bestræbt sig på at få
problemstillingen afklaret.
Som nævnt er det en usædvanlig situation, at Kommissionen på denne
måde kommer med en henstilling, der efter både Skatteministeriets og
Justitsministeriets klare opfattelse ikke er i overensstemmelse med den
hidtidige fortolkning af EU-retten. Udformningen af de skriftlige
spørgsmål til Kommissionen og analysen af de svar, som
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet d. 24. februar 2022 i Europaudvalget vedr. skattely og hjælpepakker, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2615508_0008.png
Kommissionens Generaldirektorat for Beskatning har afgivet, har der-
for været grundige og tidskrævende.
Det har i den forbindelse ikke gjort det lettere at opnå en afklaring, at
Kommissionen i sine svar ikke har taget helt konkret og udtrykkeligt
stilling til den omfangsrige praksis fra EU-Domstolen, som de danske
myndigheder har baseret deres fortolkning på og henvist til.
Derfor har de svar, som Kommissionen har afgivet, heller ikke kunnet
give grundlag for en ændret fortolkning.
Jeg håber selvfølgelig, at der meget snart kommer en endelig afklaring.
Men så længe jeg som minister klart og utvetydigt får at vide, at der er
enighed om fortolkningen af EU-retten blandt Skatteministeriets og
Justitsministeriets embedsmænd, og at de altså er enige om, at det ville
være i strid med EU-retten at indrette hjælpepakkerne på den måde,
som Kommissionen i sin henstilling lægger op til, så er det en rådgiv-
ning, som jeg både skal og vil basere mig på.
Spørgsmål L
Og det leder mig over til det sidste samrådsspørgsmål, spørgsmål L,
der omhandler, hvem der i sidste ende fortolker EU-reglerne, samt
hvad der vil kunne være de konkrete konsekvenser, hvis regeringen
vælger at følge Europa-Kommissionens henstilling, og en virksomhed
derfor rejser sag om brud på EU-retten.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet d. 24. februar 2022 i Europaudvalget vedr. skattely og hjælpepakker, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2615508_0009.png
Når de danske myndigheder træffer afgørelser, så har de selvfølgelig
selv ansvaret for, at EU-retten overholdes. Gives der fx afslag på kom-
pensation til en konkret virksomhed, kan virksomheden derfor an-
lægge en sag mod de danske myndigheder, hvis virksomheden mener,
at afslaget er i strid med EU-retten.
Det vil under en sådan sag være domstolene, og i sidste instans EU-
Domstolen, der afgør, hvad der er den korrekte fortolkning af EU-ret-
ten.
Når der spørges til, hvad der vil kunne være konsekvensen af, at de
danske myndigheder træffer en EU-retsstridig afgørelse, så er den
umiddelbare konsekvens altså, at den pågældende afgørelse vil blive til-
sidesat ved domstolene, sådan at kompensationen skal udbetales efter-
følgende.
Derudover vil en tilsidesættelse af EU-retten efter omstændighederne
kunne udløse et erstatningsansvar for den danske stat, hvis der forelig-
ger en overtrædelse af EU-retten, der er tilstrækkelig klar.
Det er imidlertid hverken relevant eller afgørende, hvad der i værste
fald vil kunne være konsekvensen af en tilsidesættelse af EU-retten.
Tværtimod skal myndighederne naturligvis både ved udformningen og
administrationen af dansk lovgivning overholde EU-retten, uden hen-
syn til hvad konsekvenserne af en eventuel tilsidesættelse er.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet d. 24. februar 2022 i Europaudvalget vedr. skattely og hjælpepakker, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2615508_0010.png
Det er et grundprincip i et retssamfund, at myndighederne til enhver
tid skal bestræbe sig på at overholde lovgivningen. Og det ville stride
helt fundamentalt mod dette grundprincip, hvis ministerier eller andre
myndigheder
populært sagt
– blot ”tog chancen” og handlede i strid
med deres egen juridiske fortolkning, blot fordi det blev anset for
mere eller mindre risikofrit. I den forstand kan målet
at bekæmpe
skattely
ikke hellige midlet
at tilsidesætte ministeriernes egen for-
tolkning af EU-retten.
Afslutningsvis vil jeg derfor gentage, at regeringen bakker fuldt og helt
op om den politiske dagsorden, som Kommissionens henstilling er ud-
tryk for, nemlig en styrket indsats mod skattely. Men at det altså ikke
ændrer på, at jeg som minister må basere mig på mine embedsmænds
rådgivning om, hvordan EU-retten skal fortolkes.
Tak for ordet.