Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2609170_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
8. august 2022
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 253 af 11. juli 2022 stillet
efter ønske fra Kim Valentin (V)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning en potentiel gældskrise i Italien
kan få for Danmark.
Svar
En gældskrise i et EU-land, fx Italien, vil have afsmittende effekter på de øvrige
EU-lande som følge af den tætte integration
af EU’s økonomier og finansielle mar-
keder. Det er dog svært at vurdere betydningen af en gældskrise i Italien for de
øvrige EU-landes økonomier, herunder dansk økonomi. Effekterne for dansk øko-
nomi vil blandt andet afhænge af den pågældende krises omfang og karakter.
Fsva. risikoen for en gældskrise i EU er situationen generelt anderledes nu end i
forbindelse med den finansielle og økonomiske krise i 2008-2009 og statsgældskri-
sen omkring 2010-2012.
På den ene side er den offentlige bruttogæld i EU som helhed steget, senest i for-
bindelse med coronapandemien, og ventes i 2022 at udgøre ca. 87 pct. af BNP,
herunder 150 pct. af BNP i Italien,
jf. figur 1.
Til sammenligning udgjorde gælden i
EU og Italien hhv. ca. 62 og 105 pct. af BNP i 2007 og hhv. ca. 75 og 115 pct. af
BNP i 2009.
På den anden side har de seneste års historisk lave renteniveau lagt en dæmper på
renteudgifterne relateret til gælden i EU, herunder i Italien. Renteudgifterne er så-
ledes faldet mellem 2012 og i år på trods af, at gælden er steget i samme periode.
Renterne er imidlertid steget de seneste måneder, i takt med at inflationen er steget
mærkbart i størstedelen af verden. Potentielle, yderligere rentestigninger vil kunne
medføre udfordringer for gældsholdbarheden i især de lande i EU, der har høj gæld,
fx i Italien. Statsgældsrenter og renteudgifter kan således i princippet blive så høje,
at det vil kræve betydelige overskud på den offentlige primære saldo og/eller bety-
delig BNP-vækst blot at holde gældens andel af BNP konstant. Høje renter, en svag
primær saldo og svag vækst vil kunne medføre en negativ spiral med svækket tillid
til udsatte landes offentlige finanser på de finansielle markeder og dermed højere
renter, og i sidste ende kunne medføre en statsgældskrise, hvor lande mister adgang
til finansiering på markederne.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om, hvilken betydning en potentiel gældskrise i Italien kan få for Danmark, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2609170_0002.png
Side 2 af 3
Figur 1
Offentlig bruttogæld og renteudgifter, EU og Italien
Pct. af BNP
200
Pct. af BNP
16
150
12
100
8
50
4
0
2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Renteudgifter, Italien (h. akse)
Renteudgifter, EU (h. akse)
Bruttogæld, Italien
Bruttogæld, EU
0
Anm.: Tallene for renteudgifter og bruttogæld i 2022 og 2023 er skøn.
Kilde: EU-Kommissionens forårsprognose, 16. maj 2022.
Sammenlignet med årene under finanskrisen og statsgældskrisen er der en række
øvrige faktorer, der samlet set bidrager til, at EU og dermed Italien generelt vurde-
res at være bedre rustet til at modgå og håndtere udviklingen af en ny statsgælds-
krise.
Som reaktion på finans- og statsgældkrisen blev der i EU og særligt i euroområdet
bl.a. udviklet fælles finansieringsmekanismer, der kan yde assistance i form af fx
lån til kriseramte lande og forhindre spredning af kriser landene imellem og såle-
des understøtte den finansielle stabilitet i Europa. Eurolandene har i fællesskab
bl.a. oprettet en permanent krisehåndteringsmekanisme,
European Stability Mecha-
nism (ESM),
med en kapacitet på ca. 500 mia. euro, der bl.a. kan anvendes til at
yde finansiel assistance til kriseramte eurolande i form af lån til stater eller opkøb
af statsobligationer til markedspriser. ESM-baseret assistance er ledsaget af kon-
krete økonomisk-politiske betingelser (konditionaliteter), der skal understøtte re-
formimplementering og sikre nedbringelse af de finanspolitiske og makroøkono-
miske ubalancer eller finansielle sårbarheder.
Et andet centralt element i håndteringen af potentielle kriser i EU er ECB’s
såkaldte
Outright Monetary Transactions-program (OMT)
fra 2012. OMT kan indebære assistance
til eurolande via i princippet ubegrænsede opkøb af eurolandes statsgæld, når lan-
dene samtidig forpligter sig til konditionaliteter under fx et ESM-program. OMT
kan således bidrage til at bryde en potentiel negativ udvikling med stigende renter i
udfordrede eurolande. OMT-programmet er aldrig blevet anvendt i praksis, da in-
gen eurolande har efterspurgt assistancen fra ECB. Signalet i lanceringen af OMT-
programmet vurderes imidlertid at have haft en positiv effekt og medvirket til fal-
dende renter i især de mest udsatte lande i tiden efter lanceringen af programmet.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om, hvilken betydning en potentiel gældskrise i Italien kan få for Danmark, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 3 af 3
I forbindelse med ECB’s seneste
beslutning om at sætte styringsrenten op fra -0,50
pct. til 0 pct. i juli blev et nyt
”antifragmenterings”-instrument
godkendt
det så-
kaldte
Transmission Protection Instrument (TPI).
Instrumentet muliggør, at ECB kan
købe obligationer (som udgangspunkt offentligt udstedte) i højt forgældede euro-
lande for at sikre holdbare finansielle forhold og på den måde modvirke en finansiel
fragmentering af euroområdet.
Disse faktorer vurderes overordnet at reducere risikoen for en gældskrise i fx Italien
og at øge mulighederne for at kunne håndtere en eventuel gældskrise.
De konkrete effekter for dansk økonomi af en evt. statsgældskrise i Italien er svære
at kvantificere og vil afhænge af en lang række faktorer. Dansk økonomi er dog
kun i beskedent omfang direkte eksponeret over for Italien. Ud af den samlede
danske eksport aftager Italien normalt omkring to procent
det gør dem til Dan-
marks 11. største eksportmarked. Omtrent halvdelen af denne eksport udgøres dog
af fødevarer og medicin, som normalt ikke påvirkes meget af den økonomiske situ-
ation. En nedgang i italiensk økonomi må derfor ventes kun i beskedent omfang at
få et
direkte
gennemslag på dansk økonomi. Hvis man medregner den indirekte han-
delssammenknytning mellem dansk og italiensk økonomi, er det omtrent det
samme billede. I 2018 var det omkring 2,6 pct. af dansk værdiskabelse afledt af
udenlandsk efterspørgsel, som blev udgjort af endelig italiensk efterspørgsel, ifølge
OECD’s Trade in Value Added-statistik.
Andelen lød dermed på 0,9 pct. af den
samlede danske værdiskabelse.
En potentiel nedgang i italiensk økonomi vil dog også påvirke øvrige lande i Europa
og særligt i Syd- og Østeuropa. Både gennem handel, men også gennem den poten-
tielle finansielle uro, som en gældskrise vil skabe. En sådan nedgang i øvrige lande
og generel usikkerhed vil også påvirke dansk økonomi, men det er vanskeligt at lave
et præcist estimat herfor, da det vil afhænge af krisens omfang og karakter.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister