Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
16. september 2022
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 25. august 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (EEU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 266:
Ministeren bedes redegøre for, om der som del af EU's passagerret-
tighedsforordning er fastsat en frist for, hvornår et flyselskab se-
nest skal have udbetalt kompensation (udover billettens pris) til en
kunde, som har fået aflyst sin rejse på grund af strejke og på den
baggrund har søgt om kompensation, herunder oplyse, hvilken
myndighed der håndhæver, at en sådan eventuel frist overholdes.
Ministeren bedes desuden redegøre for, hvorvidt der i anden gæl-
dende lovgivning er fastsat en frist for, hvor hurtigt et flyselskab
skal udbetale refusion af billettens pris til en kunde, som har fået
aflyst sin rejse på grund af strejke og har søgt om at få billetten re-
funderet, herunder hvilken myndighed, der håndhæver at en sådan
eventuelt frist overholdes.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Trafikstyrelsen er den kompetente myndighed til at behandle kla-
ger over aflyste og forsinkede flyvninger fra danske lufthavne samt
træffe afgørelse i sager om udbetaling af kompensation og refusion,
jf. passagerrettighedsforordningen (EF) nr. 261/2004.
Af denne forordning fremgår der ikke en tidsfrist for udbetaling af
kompensation fra flyselskabet til passageren. Træffer Trafikstyrel-
sen afgørelse om, at flyselskabet skal udbetale kompensation til
passageren, pålægger Trafikstyrelsen flyselskabet en frist på fire
uger til at efterkomme denne afgørelse jf. bekendtgørelse nr. 1549
af 16. december 2013 § 3, stk. 2. Modtager passageren ikke det be-
rettigede beløb inden for fristen på fire uger, kan Trafikstyrelsen
kontaktes på ny. I sidste ende kan en sag om manglende betaling
føre til politianmeldelse af flyselskabet med påstand om bøde.