Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2464742_0001.png
Samråd i Folketingets Europaudvalg den 1. oktober
2021 om miljørådsmødet den 6. oktober
Dato
22. september 2021
Der er to klimasager på dagsordenen for miljøråds-
mødet den 6. oktober.
Det drejer sig om Fit for 55-pakken og rådskonklusi-
oner om COP26. Begge sager forelægges til orien-
tering.
Derudover vil jeg under ”Siden sidst” orientere om
Kommissionens forslag om et europæisk iblandings-
krav for luftfarten, også kaldet ReFuelEU Aviation.
[1.
’Fit
for 55’-pakken]
Det slovenske formandskab har planlagt, at der på
rådsmødet skal være en første overordnet udveks-
ling af synspunkter om de forslag i
’Fit
for 55’-pakken,
der behandles under miljørådsformationen.
Det drejer sig om revisionen af kvotehandelssyste-
met, byrdefordelingsforslaget, LULUCF-forordnin-
gen og CO
2
-standarder for nye personbiler og vare-
vogne samt forslaget om den sociale klimafond.
Regeringen hilser generelt
’Fit
for 55’-pakken vel-
kommen. Der er lagt op til en historisk modernisering
af klima- og energilovgivningen, der skal være med
til at
udmønte EU’s opjusterede klimamål
for 2030.
Overordnet er det vigtigt for os, at pakken udmøntes
så ambitiøst og omkostningseffektivt som muligt, og
at den sætter EU på sikker kurs
ikke kun mod at nå
EU’s klimamål for 2030,
men også mod klimaneutra-
litet senest i 2050.
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra forelæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2021 vedr. sagerne fra "Klar til 55-pakken" til klima,- energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2464742_0002.png
På klimaområdet arbejder regeringen derfor aktivt
for, at EU’s kvotehandelssystem fortsat er hjørneste-
nen i
EU’s klimapolitik.
Regeringen ønsker blandt an-
det at styrke og udvide kvotehandel i EU.
Det er samtidigt vigtigt at understrege, at kvotehan-
delssystemet ikke skal stå alene. Det er helt centralt,
at det understøttes af anden lovgivning på klimaom-
rådet i EU.
For eksempel byder regeringen Kommissionens for-
slag om udfasningsdato for nye fossile personbiler
og varevogne velkommen. Det har regeringen arbej-
det på i flere år, blandt andet ved at samle en bred
koalition af andre lande.
Regeringen vil i forhandlingerne ligeledes have fokus
på, at den grønne omstilling i EU er både ambitiøs
og socialt retfærdig, og at der en den forbindelse ta-
ges udgangspunkt i, at der netop er afsat et historisk
højt niveau af midler til grøn omstilling.
Regeringen er i gang med at analysere forslagene
nærmere, inklusive de potentielle økonomiske kon-
sekvenser for Danmark, med henblik på at tage stil-
ling til forslagene.
[Siden sidst]
Til sidst vil jeg nævne, at Kommissionen som del af
Fit for 55-pakken også har fremsat et forslag om et
europæisk iblandingskrav til luftfarten
også kaldet
ReFuelEU Aviation.
Forslaget har til hensigt at sikre, at en stigende andel
af det brændstof, som luftfarten i EU anvender, er
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra forelæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2021 vedr. sagerne fra "Klar til 55-pakken" til klima,- energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2464742_0003.png
bæredygtigt. Ligeledes at der sikres lige konkurren-
cevilkår for luftfartssektoren i EU, så luftfartens CO
2
-
udledning reduceres.
Konkret indeholder forslaget et europæisk iblan-
dingskrav af bæredygtigt flybrændstof med under-
krav om iblanding af syntetiske flybrændstoffer. For-
pligtelsen til iblanding pålægges brændstofleveran-
dører i europæiske lufthavne, mens luftfartsoperatø-
rer vil være forpligtede til at tanke en vis andel
brændstof i en EU-lufthavn for at undgå CO
2
-lækage.
Fra regeringens side er det en vigtig prioritet, at EU
har et højt ambitionsniveau for brug og iblanding af
bæredygtige flybrændstoffer. Det er ligeledes en pri-
oritet, at niveauet fastsættes, så det sikrer en efter-
spørgsel, der kan drive en ambitiøs udvikling, pro-
duktion og anvendelse af bæredygtige flybrændstof-
fer uden at kompromittere brændstoffernes bære-
dygtighed.
Det slovenske EU-formandskab går foreløbigt efter
at opnå en generel indstilling til forslaget på trans-
portrådsmødet den 9. december. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeren vil derfor vende tilbage til ud-
valget med henblik på at drøfte sagen mere detalje-
ret.
Side 3/3