Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 13. december 2021
FVM 130
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del), som Folketingets Europaudvalg har stillet til
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 12. oktober. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren
Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 7 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg
”Ministeren
bedes oversende en oversigt
–
gerne i tabelform eller lignende
–
hvor det fremgår, hvilke
dele af landbrugsaftalen af 4. oktober 2021, der udspringer af den foreløbige aftale mellem Rådet og
Europa-Parlamentet
om reformen af EU’s landbrugspolitik for 2023-2027,
og hvilke dele, der udsprin-
ger af et dansk initiativ, og som eventuelt går videre, end hvad der er aftalt i EU-aftalen.”
Svar
Med reformen af EU’s landbrugspolitik for 2023-27
(landbrugsreformen) fastlægges en række elemen-
ter, der både omfatter krav og valgfrie komponenter. Rådet og Europa-Parlamentet vedtog formelt for-
ordningerne til landbrugsreformen den 2. december 2021. De tre forordninger om den nye fælles land-
brugspolitik blev offentliggjort i EU-Tidende den 6. december 2021.
Implementeringen af landbrugsreformen sker nationalt via den såkaldte strategiske plan. Her har Dan-
mark mulighed for at indrette sig inden for rammerne af landbrugsreformen under hensyntagen til na-
tionale forhold. Den strategiske plan skal godkendes af Kommissionen på baggrund af en helhedsvur-
dering.
Den grønne øremærkning af budgettet til den direkte støtte (søjle 1) på 25 pct. er fastlagt i landbrugsre-
formen. Selve udmøntningen i eco-schemes ordningerne og opfyldelsen af de 25 pct. fastlægges med den
danske politiske aftale af 4. oktober 2021 om grøn omstilling af landbruget (indgået mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne) (landbrugsaftalen).
Danmark implementerer bruttoarealmodellen, der medfører, at naturen fremover kan udvikle sig på
landbrugsarealerne uden reduktion i landbrugsstøtten. Bruttoarealmodellen er en mulighed i EU-reg-
lerne, og det er op til den enkelte medlemsstat eventuelt at implementere.
Indsatser under eco-schemes i den direkte støtte (søjle 1) og i landdistriktspolitikken (søjle 2) under-
støtter den grønne omstilling af landbruget, særligt vedrørende miljø og klima. Med Landbrugsaftalen
er det aftalt at overføre midler (fleksibilitet) fra søjle 1 til anvendelse i søjle 2 til grønne indsatser og til
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
•
•
www.fvm.dk