Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
15. februar 2022
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 87 (Alm. del) af 21. januar
2022 stillet efter ønske fra Erling Bonnesen
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for udviklingen i Danmarks samlede gæld under co-
rona.
Svar
Udviklingen i offentlig gæld i Danmark
Finanspolitikken i Danmark er overordnet tilrettelagt ud fra et mål om finanspoli-
tisk holdbarhed, hvilket er understøttet af det mellemfristede mål om strukturel
balance mellem indtægter og udgifter i 2025. Den offentlige bruttogæld (opgjort
ved ØMU-gælden) steg fra 33�½ pct. af BNP i 2019 til ca. 42 pct. af BNP i 2020,
herunder som følge af udskydelser af virksomhedernes moms- og skatteindbeta-
linger under coronakrisen. Den hurtige fremgang i økonomien og udsigt til offent-
lige overskud i 2022 og 2023 skønnes at nedbringe ØMU-gælden til ca. 35 pct. af
BNP i 2023
–
omtrent til niveauet før corona,
jf. figur 1.
ØMU-gælden ventes såle-
des at holde god afstand til EU’s grænse i Traktaten og Stabilitets-
og Vækstpag-
ten på 60 pct. af BNP og er samtidigt fortsat lav i internationalt perspektiv, lige-
som Danmark fortsat har den højeste internationale kreditvurdering (AAA-rating).
Figur 1
ØMU-gæld og nettogæld
Pct. af BNP
80
Grænse for ØMU-gæld i
Stabilitets- og Vækstpagten
Pct. af BNP
80
60
60
40
40
20
20
0
0
-20
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
ØMU-gæld
Nettogæld
-20
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K