Folketingets Europaudvalg
Søren Søndergaard (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 1500
1. marts 2022
Folketingets Europaudvalg har i brev af 1. februar 2022 stillet følgende spørgsmål
nr. 90 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren
Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 90:
”Ministeren bedes oplyse, om der fortsat forventes at være problemstillinger i
forbindelse med den danske implementering af direktiv (EU) 2019/1158, trods at
aftalepartierne har indført en regel om, at de 9 ugers øremærket barsel skal
afholdes inden for barnets første leveår, idet der jf. aftaleteksten af den 26. oktober
2021 fremgår, at man vil indlede en dialog med EU-Kommissionen for at drøfte
konsekvenserne af direktivet?”
Svar:
Jeg forventer ikke, at dialogen med Kommissionen giver anledning til nye pro-
blemstillinger i forbindelse med implementeringen. Kommissionen skal i løbet af
2027 evaluere direktivet og evt. foreslå ændringer. Vores dialog kan ses som et tid-
ligt indspark til denne evaluering.
Ønsket om dialogen skal ses i lyset af regeringens og mange partiers generelle
skepsis over for, at EU regulerer på dette område. Den principielle skepsis kender
Kommissionen udmærket, men herudover er der anledning til at gøre Kommissio-
nen opmærksom på de konkrete problemstillinger, som implementeringen af direk-
tivet har rejst. Formuleringen i aftalen af 26. oktober 2021 er følgende:
”Aftalepartierne er kritiske over for EU-Kommissionens
vurdering af orlovsdirekti-
vets omfang. Regeringen vil på den baggrund indlede en højniveaudialog med EU-
Kommissionen for at drøfte konsekvenserne af EU-Kommissionens juridiske tolk-
ning af direktivets rækkevidde og de uheldige konsekvenser direktivet får, når det
implementeres i et veludbygget velfærdssystem
som det danske.”
Formuleringen skal ses i lyset dette punkt i aftalen:
”Aftalepartierne er enige om, at de 9 øremærkede ugers forældreorlov efter EU-di-
rektivet skal afholdes inden for barnets første leveår. Denne begrænsning indgår i
aftalen som en direkte konsekvens af direktivet og dets samspil med det danske