Erhvervsudvalget 2021-22
B 113
Offentligt
2575350_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
16. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 3 ad B 113 stillet af udvalget den 27. april 2022
efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilket elementer af børnebeskyttelse, der lig-
ger i Digital Service Act’en (DSA’en) efter den netop indgåede EU-aftale.
Svar:
Der blev den 23. april 2022 opnået politisk enighed om Digital Services
Act (DSA´en) mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Der udestår nu en
teknisk klargøring af aftalen, så regeringen kender på nuværende tidspunkt
ikke det præcise indhold af samtlige bestemmelser. Med det forbehold kan
jeg oplyse, at DSA’en indeholder en række
krav til de digitale tjenester med
det formål at øge beskyttelsen af børn og unge på nettet.
DSA´en indeholder en generel bestemmelse om online beskyttelse af min-
dreårige. Bestemmelsen stiller krav om, at den digitale tjeneste skal træffe
foranstaltninger for at sikre en høj grad af privatliv, beskyttelse og sikker-
hed for mindreårige. Øget beskyttelse kan fx opnås ved tilpasning af en
tjenestes online brugergrænseflade til børn og unge, ved udarbejdelse af
standarder til beskyttelse af børn eller deltagelse i adfærdskodeks for bør-
nebeskyttelse.
Derudover indeholder DSA´en en række krav, der stiller krav til beskyttelse
af børn og unge i forhold i specifikke situationer;
Udformning af vilkår og betingelser
Digitale tjenester skal udforme deres vilkår og betingelser på en måde, der
er let at forstå for mindreårige, hvis tjenesten primært er rettet mod eller
hovedsagelig anvendes af mindreårige.
Børnevenligt design af internt klagesystem
Onlineplatforme skal sikre, at deres interne klagebehandlingssystem er ind-
rettet, så det er nemt for børn og unge at anvende.
Forbud mod markedsføring baseret på profilering af børns data
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 113 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke elementer af børnebeskyttelse der ligger i Digital Service Act’en (DSA’en) efter den netop indgåede EU-aftale, til erhvervsministeren
2/2
DSA´en indeholder et forbud, der betyder, at onlineplatforme ikke må mål-
rette markedsføring mod mindreårige, hvis det sker på baggrund af auto-
matisk behandling (profilering) af de mindreåriges personoplysninger.
Risikovurdering
De største onlineplatforme og onlinesøgemaskiner skal ifølge DSA´en
hvert år foretage en risikovurdering af, om brugen af deres tjeneste medfø-
rer negative konsekvenser for blandt andre mindreårige. Det kan fx være
negative konsekvenser, som skyldes selve platformens design eller de an-
vendte algoritmer. De største platforme og søgemaskiner er platforme og
søgemaskiner, der månedligt har mindst 45 mio. aktive brugere i EU.
Foranstaltninger til begrænsning af identificerede risici
En onlineplatform eller en onlinesøgemaskine, der har vurderet, at den på-
virker mindreårige negativt, skal iværksætte rimelige, proportionale og ef-
fektive tiltag, der begrænser de identificerede risici. I den forbindelse næv-
nes brugen af aldersverifikation som et eksempel på et tiltag, der kan be-
grænse negative effekter, men brug af aldersverifikation er ikke et krav.
Vejledning og adfærdskodeks
DSA´en lægger op til, at Kommissionen kan udarbejde en vejledning om
risikobegrænsende tiltag og til, at Kommissionen kan invitere de største
onlineplatforme og onlinesøgemaskiner, interesseorganisationer m.fl. til at
deltage i udarbejdelsen af et adfærdskodeks, hvis Kommissionen konstate-
rer væsentlige systemiske risici, som vedrører flere af de største platforme.
Disse adfærdskodeks vil kunne indeholde forpligtelser for platformene om
at anvende visse bestemte risikobegrænsende tiltag. Det vil være frivilligt
for platformene, om de vil deltage i disse adfærdskodeks, men hvis en plat-
form tilslutter sig et kodeks, kan den blive forpligtet til at opfylde visse
krav.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup