Social- og Ældreudvalget 2021-22
B 125 Bilag 2
Offentligt
Folketinget
Social og ældreudvalget
Att.: Ordførere og udvalgsmedlemmer
København d. 9. maj 2022
Baggrundsmateriale
I forlængelse af debat om beslutningsforslag B 125 om overvåget kontaktbevarende samvær og en fasttrack
ordning til hurtig afgørelse af højkonfliktsager skal knyttes perspektiverende kommentarer vedrørende
børnehusene og politiets rolle, samt den skadesforvoldende betydning af barnets adskillelse fra forældre
understreges.
Hjerneforskning dokumenterer at et barns længerevarende adskillelse fra
forældre har samme neurale skadevirkning som vold og seksuelle overgreb.
Tid er derfor en afgørende faktor, da barnet uanset årsag - vold, seksuelt
overgreb eller adskillelse - risikerer at blive påført neurologiske skade af
irreversibel karakter imens sagsudredning pågår.
Ved mistanke om at et barn eller en ung har været udsat for vold eller seksuelle overgreb medvirker
forskellige myndigheder i en børnefaglig undersøgelse; politi eller hospital koordineret af et af de fem
regionale børnehuse.
Når man ønsker at sikre barnet kontaktbevarende samvær jævnfør beslutningsforslag B 125, skal man
derfor også forholde sig til kapacitet og ventetid hos medvirkende myndigheder, herunder
flaskehalsproblematikker, ligesom det at kommuner først sent i et forløb kan vælge at inddrage børnehus.
Børnehusenes samlede udredningstid blev i forbindelse med etableringen i 2013 fastsat til 4 måneder.
Senest i 2017 undersøgte Ankestyrelsen kommunernes anvendelse af Børnehusene, hvor man fandt en
række forhold med behov for forbedring/opstramning.
Udvalget opfordres til tage initiativ til at få belyst og dermed forholde sig til mulighederne for at få
afhjulpet eksisterende flaskehalsproblematikker og imødegå fremtidige
præciseret forløb så ingen sager kan gå under radaren
fastsat tidsfrister for de enkelte trin i processerne
defineret sammenhæng mellem sagstrin og mulighederne for optrapning af overvåget
kontaktbevarende samvær
præcisere snitflader, overgange samt hvorledes forældre orienteres undervejs
indarbejde varslingsprocesser (KPI), således at et barn ikke risikere at miste kontakt til en forælder
grundet langsommelige forløb
aktiv anvendelse af statistik værktøjer til løbende optimering
B 125 - 2021-22 - Bilag 2: Henvendelse af 9/5-22 fra Jan Bækgaard Nielsen, Farum
2571928_0002.png
Nedenfor eksempler på afdækkende spørgsmål med henblik på at kvalificere aktuel situation:
Overholder respektive børnehuse mål for udredningstid? Hvis ikke, hvorfor og hvor lang tid kan der
i værste fald gå? Hvorledes påvirker hhv. politi og sygehusvæsenet dette?
Er der forskelle de enkelte børnehuse imellem? Hvorfor?
I hvor stort et omfang af sagerne findes der at mistanke om overgreb (seksuelt misbrug, vold) ikke
kan berigtiges? I hvor stort omfang er der for disse iværksat forældrekompetenceundersøgelse
(FKU)?
I hvor stort et omfang af sagerne er kontakt mellem barn og forælder afbrudt under hele
udredningen? Dette for sager hvor overgreb ikke kunne berigtiges. Hvilken andel udgjorde disse
sager?
I hvor stort omfang har mistanke om overgreb, medført at samværet for en mistænkt forælder
vedkommende også er blevet afbrudt til dennes øvrige børn
Hvor lang tid kan der gå fra en sag opstartes i kommune til Børnehus inddrages? Hvilke kriterier har
berettiget dette?
Hvor lang tid kan der gå fra en sag er afsluttet i Børnehus til den er færdigbehandlet af kommune /
Familieretshus?
Hvor lang tid kan der gå fra færdigbehandling i af kommune / Familieretshus til afgørelse i
Familieretten foreligger
Hvilke kontaktbevarende initiativer skal der tages stilling i de enkelte faser af udredningen?
I hvor høj grad påvirker personaleudskiftning i de enkelte børnehuse disses produktionskapacitet?
Aktuelt eksempel på underbemanding i Børnehus
Børnehus Sjælland søger pt. i genopslag tre psykologer til både fastansættelse og vikariater
Børnehus Sjælland er normeret til ni psykologer
Link: https://naestved.career.emply.com/ad/braender-du-for-at-gore-en-forskel-for-born-
og-unge-sa-har-du-muligheden-her-b/e7bz3i
Til baggrund:
Ankestyrelsen evaluerede i 2017 Børnehusene og samarbejdet med kommunerne. Eksempler på
identificerede problemstillinger:
Flaskehalsproblematikker
Børnehusenes kapacitet
Politimæssig udredning
Afgrænsningsproblematikker:
Fokus på familierettede problemstillinger frem for også at have et konkret og
individuelt fokus på barnets eller den unges behov
B 125 - 2021-22 - Bilag 2: Henvendelse af 9/5-22 fra Jan Bækgaard Nielsen, Farum
Kommunen benytter alene børnehuset i begrænset omfang til løsning af en konkret
opgave
Kommunale problematikker:
Kommunen inddrager først meget sent børnehusene i sag
Kommunen tager alene dele af børnehusets anbefalinger til sig
Fra Ankestyrelsens evaluering i 2017:
Anbefaling:
At kommunen udfærdiger en foreløbig vurdering af barnets eller den unges forhold, hvis den
børnefaglige undersøgelse ikke kan afsluttes inden for fire-måneder grundet herefter
hurtigst afslutte undersøgelsen, når børnehusets afslutningsnotat foreligger.
Kommentar:
Den iværksatte sideløbende støtte bærer i nogle tilfælde præg af for meget fokus på
familierettede problemstillinger frem for også at have et konkret og individuelt fokus på
barnets eller den unges behov.
Børnehuset spiller en begrænset rolle i det samlede sagsforløb
Kommunen tager alene dele af børnehusets anbefalinger til sig
Om børnehusene:
Børnehusene blev etableret i 2013 i forbindelse med vedtagelse af Overgrebspakken
Link: https://boernehuse.dk/wp-
content/uploads/2020/12/DenDanskeBoernehusmodelFaglige-beskrivelser-af-indsatserne-i-
de-danske-boernehuse_Web_6B-002.pdf
Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af børnehusene, 2017:
Link: https://ast.dk/publikationer/kommunernes-brug-af-de-danske-bornehuse
Børnehusene - vejledning til forældre:
Link: https://boernehus-hovedstaden.dk/wp-content/uploads/2020/10/10847_15-12_hvis-
dit-barn-skal-i-et-boernehus_tilg-1.pdf
Med venlig hilsen
Jan Bækgaard Nielsen
Gammelgårdsvej 17
3520 Farum