Social- og Ældreudvalget 2021-22
B 125 Bilag 9
Offentligt
2587581_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 125
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om overvåget kontaktbevarende samvær og en
fasttrackordning til hurtig afgørelse af højkonfliktsager
[af Mette Thiesen (NB) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og ALT) indstiller be-
slutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, NB, LA, Karina Adsbøl
(UFG), Liselott Blixt (UFG) og Marie Krarup (UFG)) ind-
stiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behand-
ling.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er enige i beslutnings-
forslagets intention om, at problemer med usande og udoku-
menterede påstande fremsat under samværs- og forældre-
myndighedssager i Familieretshuset skal løses hurtigst og
bedst muligt. Venstre er bekymrede for de børn, der som
følge af forældrenes konflikt risikerer at miste kontakten
til den ene af sine forældre som følge af lange sagsbehand-
lingstider. Venstre noterer sig, at Social- og Ældreministeren
mener, at det følger af gældende lovgivning, at Familierets-
huset allerede i dag kan træffe afgørelser om samvær under
behandling, og at samværet kan overvåges. Venstre mener
imidlertid, at denne mulighed ikke bruges i tilstrækkelig
grad og i det omfang, det er muligt, hvorfor indførelse af
en fast ordning om kontaktbevarende overvåget samvær ved
fremsættelse af udokumenterede påstande under behandling
derfor er en god løsning. Grundlæggende mener Venstre, at
beskyttelse af barnets tarv må være det mest tungtvejende
hensyn i sager om samvær og forældremyndighed. Derfor er
Venstre enig i, at forslaget om overvåget kontaktbevarende
samvær i kombination med en fasttrackordning til hurtig
afgørelse af højkonfliktsager er en god løsning for at sikre,
at barnets kontakt til begge forældre bevares undervejs i
undersøgelsen af sagen.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget kan ikke støtte
beslutningsforslaget, idet Radikale Venstre mener, at løsnin-
gen ligger i en undersøgelse af forældrenes forældreevne
og grundige undersøgelser af de udsagn, som forældrene
kommer med under sagsbehandlingen. Familieretshuset har
flere værktøjer til undersøgelse af sager, herunder børnefag-
lige undersøgelser, forældrekompetenceundersøgelser, mid-
lertidige samværsafgørelser, overvåget samvær og tvangs-
fuldbyrdelse. Men det fremgik bl.a. af høringen om det
familieretlige system, som blev afholdt i Social- og Ældre-
udvalget den 28. oktober 2021, at flere af disse værktøjer
ikke bruges i tilstrækkeligt omfang. Radikale Venstre lægger
vægt på Børns Vilkårs og flere advokaters anbefalinger til at
styrke barnets kontakt til begge forældre: øgning af hyppig-
heden og kvaliteten af de børnefaglige undersøgelser, pligt
til at lave en opfølgning på, hvordan børnene fungerer i de
løsninger, der er truffet afgørelse om, etablering af overvå-
get samvær og pålæg om at træffe afgørelse om ændring af
barnets bopæl, så bopælsforælderen løber en risiko, hvis de
modsætter sig samvær, pligt til at undersøge begge forældres
forældrekompetenceevne og brug af autoriserede psykologer
med ekspertise i børnepsykologi. Familieretshuset har fået
tilført væsentlig flere penge i 2021, hvilket vil kunne under-
støtte dette arbejde. Afslutningsvis lægger Radikale Venstre
vægt på, at det var tanken med den familieretlige reform, at
henvisningssager (sager henvist fra retten til Familieretshu-
set) skulle behandles i et særligt fasttrackspor i Familierets-
AX027903
B 125 - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2587581_0002.png
2
huset. VIVE har i en nylig undersøgelse peget på, at denne
ordning i praksis er ukendt for dommerne og ikke fungerer
(»Fuldbyrdelsessager efter forældreansvarsloven – Før og
efter den familieretlige reform i 2019«, VIVE, marts 2022)
Det er i Radikale Venstres optik vigtigt, at der eksisterer
sådan en ordning.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget deler forslagsstil-
lernes holdning om, at der er meget store udfordringer på
familieretsområdet, som ikke nødvendigvis er blevet bedre
efter oprettelsen af Familieretshuset, bl.a. i forhold til alt
for lange sagsbehandlingstider. Dansk Folkeparti noterer sig,
at det er lykkes markant at nedbringe sagsbehandlingstiden
på familieretsområdet, siden den toppede i 2020, men deler
forslagsstillernes ønske om endnu hurtigere afgørelser i høj-
konfliktsager. Dansk Folkeparti finder det vigtigt, at der fin-
des en model for, hvordan børnene i højere grad bevarer det
kontaktbevarende samvær i ulykkelige sager, hvor samværet
til den ene forælder er afbrudt. Dansk Folkeparti bemærker
endvidere, at afbrudt samvær i mange tilfælde kan være
skadeligt for barnet og under alle omstændigheder svækker
barnets forbindelse til den forælder, hvortil forbindelsen er
blevet afbrudt. Dansk Folkeparti finder det afgørende, at
enhver konkret model for en reform af systemet kommer til
at medføre en forbedring af børnenes vilkår og situation i
samværssager. Dansk Folkeparti kan på den baggrund støtte
beslutningsforslaget.
Karina Adsbøl (UFG), Liselott Blixt (UFG) og Marie
Krarup (UFG)
Karina Adsbøl (UFG), Liselott Blixt (UFG) og Marie
Krarup (UFG) mener, at det er afgørende, at forældre og
børn ikke mister kontakten til hinanden, selv om der er en
højkonfliktsag mellem forældrene. På den måde risikerer
barnet helt at miste relationen til den ene af sine forældre for
altid. Derfor støtter medlemmerne beslutningsforslaget om
overvåget kontaktbevarende samvær og en fasttrackordning
i højkonfliktsager. Det må hverken være systemets lange
ventetider eller den ene forælders modstand mod at udlevere
et barn til samvær, der ødelægger relationen og tilknytnin-
gen mellem barnet og en forælder. Familieretsområdet fun-
gerer ikke i dag, og det er uretfærdigt over for og i nogle
tilfælde skadeligt for børn og forældre. Derfor er der behov
for et opgør med systemet, og forslaget her er et skridt i den
rigtige retning.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25. februar 2022
og var til 1. behandling den 29. april 2022. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i So-
cial- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til social- og ældreministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Orla Hav (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S)
Jan Johansen (S) Maria Gudme (S) Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Christina Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Pia Kjærsgaard (DF) Anni Matthiesen (V) Stén Knuth (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V)
Jane Heitmann (V) Karina Adsbøl (UFG)
nfmd.
Liselott Blixt (UFG) Marie Krarup (UFG) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
49
39
15
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
3
1
1
B 125 - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2587581_0003.png
3
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
14
13
13
10
4
3
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
9